23.4.2022 Ajoneuvot Esittelyssä 900-hevosvoimainen drifting-Nissan – ”tällä teholla jo pärjätään” Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Juha Rintasen Nissan Silviä S15 kätkee sisäänsä pomminvarman mutta silti tehokkaan tekniikan. - Tätä en edes minä ole onnistunut saamaan vielä ajamalla rikki.Autojen polttoaine- ja sytytysjärjestelmiin erikoistuneen Finjectorin tuotteet ovat tuttuja autojen ja moottoripyörien virittäville, ja yritykseltä löytyy ratkaisut kaikkein tehokkaimpiin ja erikoisimpiinkin menopeleihin. Niinpä onkin luontevaa, että yritys tekee markkinoinnissaan tiivistä yhteistyötä sellaisen lajin ja kuljettajan kanssa, jossa näkyvät vahvasti myös yrityksen tuotteet. Juha Rintasen Nissan Silvia S15 sopii täydellisesti Finjectorin kumppaniksi; 900-hevosvoimainen drifting-kilpuri, jolla Rintanen ajaa Euroopan Drift Masters-sarjaa.- Meidän kaupankäynnistä puolet on ulkomaille ja tämä on käytännössä ainut keino saada näkyvyys meidän asiakkaiden suuntaan. Tässä näkyy samalla kertaa sekä firman nimi että meidän tuotteet käytössä, sanoo Finjectorin Marko Suurnäkki.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyOutolintu EuroopassaJuha Rintasen Nissan Silviä S15 on käytännössä Nissan 200 SX -mallia vastaava, mutta Silvia S15-mallia ei ole ikinä tuotu Euroopan markkinoille. Alunperin kaksilitrainen neloskone on saanut väistyä kuusisylinterinen Toyota 2JZ-moottorin tieltä. Ilman muutoksiakin 600-700 hevosvoimaa kestävää mörkömoottoria on muokattu niin, että tehoa se kestäisi nykyistä 900 hevosvoimaa enemmänkin.- Tää 900 on sellainen, että sillä jo pärjätään. Onhan siellä jopa yli 1200-hevosvoimaisia pelejä mukana, mutta yleensä kestävyys ei enää ole yhtä hyvä kun tehoa kasvatetaan, sanoo Rintanen.Paitsi näyttäviä, lähes 1000-hevosvoimaiset drifting-kilpurit ovat myös nopeita. Varttimaililla ne yltävät 10 sekunnin aikoihin.Luotettavuus onkin Rintasen projektissa ollut etusijalla, sillä hän sanoo urallaan hajottaneensa tekniikkaa niin paljon, että nykyistä on projektia on lähdetty rakentamaan kestävyys etusijalla. Vaihteistona on Samsonasin viisipykäläinen sekventiaalivaihteisto ja peränä 10-tuumainen Nascar-tyyppinen ”quicks change” -perä, jossa välityksen vaihto onnistuu viidessä minuutisssa. Muita isoja muutoksia on mm. japanilaisen oikeanpuoleisen ohjauksen vaihto vasemmanpuoleiseksi. Ja lajille tunnusomaisesti eturenkaiden pitää kääntyä normaalia enemmän, Rintasen Silviassa noin 65-70 astetta. Auton tekniikka on pyritty kahdentamaan niin, että kilpailumatkoilla on tuplana mukana esimerkiksi moottorit ja perät.- Käytännössä se osa tai komponentti yleensä hajoaa, jota ei ole mukana, tiivistää Rintanen osien kestävyyden.Tavoitteena maksimaalinen pito takarenkailleVastoin yleistä harhaluuloa driftingissä ei ole tavoitteena liukas ja kevyt perä, vaan autoon haetaan takarenkaille pitoa kaikin mahdollisin keinoin. Nissanin paino on noin 1150 kiloa ja painojakauma 50/50.- Meillä on pehmeät 285-milliset semislicksit takana. Pitoa on aivan hirveesti, sitä ei jengi aina tajua. Kaikki se pito tarvitaan, varsinkin jos halutaan pärjätä tuolla Euroopan kisoissa.Jos Rintasen Nissaniin lyödään alle perusmallin 225-milliset takanakit, niin ajamisesta ei kuljettajan tule mitään.- Pidolla saadaan auto kontrolliin. Toisaalta kun tulee lisää pitoa niin auto myös pyrkii koko ajan suoristumaan, joten siitä tulee hankalampi ajaa. Eikä rengas saa pyöriä liian kovaa suhteessa auton nopeuteen, tai se alkaa syödä vauhtia.Renkaat ovat joka tapauksessa kulutustavaraa. Kaksi vetoa ja renkaat ovat sileät, joskus jo yhden vedon jälkeen. Viikonlopun tapahtumassa takarenkaita saattaa kulua jopa 30 kappaletta.Miten alkuun?Kun asiantuntija on paikalla, niin kiinnostaa tietysti sekin että miten pääsee drifting-harrastuksen alkuun?- Tarvitaan vain takavetoinen auto jossa on lukkoperä, että molemmat renkaat varmasti sutii, ja siihen vaikka käsijarru. Jo 200 hevosvoimalla pääsee alkuun, varsinkin märällä asfaltilla. Siitä sitten yleensä nälkä kasvaa syödessä ja lähdetään parantelemaan autoa.Drifting kuuluu myös Toyotan rallitähti Kalle Rovanperän harrastuksiin, ja Rintanen on päässyt ajamaan Rovanperää vastaan.- Kalle on ehdottoman hyvä tässäkin lajissa. Sille on jäänyt päähän yrittää ajaa mahdollisimman kovaa. Kalle on vähän kuin Räikkönen, että vehje kuin vehje niin se oppii niksit nopeesti. Rovanperä saattaa tulla jopa ajamaan meidän Drift Masters -sarjaan muutaman kisan. Se olisi makeeta nähdä.Teksti ja kuvat: Janne HuhtalaMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 22.4.2025 American Car Show American Car Show 2025: jokunen oivallus villistä lännestä eli siis tuning-osastolta 21.4.2025 American Car Show American Car Show 2025: autoilun tähänastinen historia kolmena Cadillacina – 1-sylinterinen, 16-sylinterinen ja 0-sylinterinen 20.4.2025 American Car Show American Car Show 2025: Ford F-550 Super Dutyn verran Martin itseluottamusta 19.4.2025 Ajoneuvot Kia EV3 on World Car of the Year 2025 – toisen kerran peräkkäin Kia ja neljännen kerran peräkkäin korealainen sähköauto 18.4.2025 Ajoneuvot Subaru Solterran suuri päivä: itselle elinkaaripäivitys ja yläpuolelle uusi isompi sisar Subaru Trailseeker 17.4.2025 Ajoneuvot Ministeri-Audin uusi tuleminen on täällä – Audi A6 Sedan C9 16.4.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz lakkauttaa ensi vuonna T-sarjan, EQT:n ja Citanin – tai siis Renault lakkauttaa ne 12.4.2025 Ajoneuvot Smart #5 Brabus on 646 hevosvoiman taskuraketti, joka ei mahdu taskuun Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 24.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 – pinnan alla kuplii 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään - kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 24.4.2025 Sähköautot Kiinalaismerkit toivat polttomoottoriversiot nihkeään sähköautomarkkinaan – nyt uhkaavat jo päästösakot 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 19.4.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Fiat 131 Abarth Rally -replika 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin