23.4.2022 Ajoneuvot Esittelyssä 900-hevosvoimainen drifting-Nissan – ”tällä teholla jo pärjätään” Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Juha Rintasen Nissan Silviä S15 kätkee sisäänsä pomminvarman mutta silti tehokkaan tekniikan. - Tätä en edes minä ole onnistunut saamaan vielä ajamalla rikki. Autojen polttoaine- ja sytytysjärjestelmiin erikoistuneen Finjectorin tuotteet ovat tuttuja autojen ja moottoripyörien virittäville, ja yritykseltä löytyy ratkaisut kaikkein tehokkaimpiin ja erikoisimpiinkin menopeleihin. Niinpä onkin luontevaa, että yritys tekee markkinoinnissaan tiivistä yhteistyötä sellaisen lajin ja kuljettajan kanssa, jossa näkyvät vahvasti myös yrityksen tuotteet. Juha Rintasen Nissan Silvia S15 sopii täydellisesti Finjectorin kumppaniksi; 900-hevosvoimainen drifting-kilpuri, jolla Rintanen ajaa Euroopan Drift Masters-sarjaa. - Meidän kaupankäynnistä puolet on ulkomaille ja tämä on käytännössä ainut keino saada näkyvyys meidän asiakkaiden suuntaan. Tässä näkyy samalla kertaa sekä firman nimi että meidän tuotteet käytössä, sanoo Finjectorin Marko Suurnäkki. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Outolintu Euroopassa Juha Rintasen Nissan Silviä S15 on käytännössä Nissan 200 SX -mallia vastaava, mutta Silvia S15-mallia ei ole ikinä tuotu Euroopan markkinoille. Alunperin kaksilitrainen neloskone on saanut väistyä kuusisylinterinen Toyota 2JZ-moottorin tieltä. Ilman muutoksiakin 600-700 hevosvoimaa kestävää mörkömoottoria on muokattu niin, että tehoa se kestäisi nykyistä 900 hevosvoimaa enemmänkin. - Tää 900 on sellainen, että sillä jo pärjätään. Onhan siellä jopa yli 1200-hevosvoimaisia pelejä mukana, mutta yleensä kestävyys ei enää ole yhtä hyvä kun tehoa kasvatetaan, sanoo Rintanen. Paitsi näyttäviä, lähes 1000-hevosvoimaiset drifting-kilpurit ovat myös nopeita. Varttimaililla ne yltävät 10 sekunnin aikoihin. Luotettavuus onkin Rintasen projektissa ollut etusijalla, sillä hän sanoo urallaan hajottaneensa tekniikkaa niin paljon, että nykyistä on projektia on lähdetty rakentamaan kestävyys etusijalla. Vaihteistona on Samsonasin viisipykäläinen sekventiaalivaihteisto ja peränä 10-tuumainen Nascar-tyyppinen ”quicks change” -perä, jossa välityksen vaihto onnistuu viidessä minuutisssa. Muita isoja muutoksia on mm. japanilaisen oikeanpuoleisen ohjauksen vaihto vasemmanpuoleiseksi. Ja lajille tunnusomaisesti eturenkaiden pitää kääntyä normaalia enemmän, Rintasen Silviassa noin 65-70 astetta. Auton tekniikka on pyritty kahdentamaan niin, että kilpailumatkoilla on tuplana mukana esimerkiksi moottorit ja perät. - Käytännössä se osa tai komponentti yleensä hajoaa, jota ei ole mukana, tiivistää Rintanen osien kestävyyden. Tavoitteena maksimaalinen pito takarenkaille Vastoin yleistä harhaluuloa driftingissä ei ole tavoitteena liukas ja kevyt perä, vaan autoon haetaan takarenkaille pitoa kaikin mahdollisin keinoin. Nissanin paino on noin 1150 kiloa ja painojakauma 50/50. - Meillä on pehmeät 285-milliset semislicksit takana. Pitoa on aivan hirveesti, sitä ei jengi aina tajua. Kaikki se pito tarvitaan, varsinkin jos halutaan pärjätä tuolla Euroopan kisoissa. Jos Rintasen Nissaniin lyödään alle perusmallin 225-milliset takanakit, niin ajamisesta ei kuljettajan tule mitään. - Pidolla saadaan auto kontrolliin. Toisaalta kun tulee lisää pitoa niin auto myös pyrkii koko ajan suoristumaan, joten siitä tulee hankalampi ajaa. Eikä rengas saa pyöriä liian kovaa suhteessa auton nopeuteen, tai se alkaa syödä vauhtia. Renkaat ovat joka tapauksessa kulutustavaraa. Kaksi vetoa ja renkaat ovat sileät, joskus jo yhden vedon jälkeen. Viikonlopun tapahtumassa takarenkaita saattaa kulua jopa 30 kappaletta. Miten alkuun? Kun asiantuntija on paikalla, niin kiinnostaa tietysti sekin että miten pääsee drifting-harrastuksen alkuun? - Tarvitaan vain takavetoinen auto jossa on lukkoperä, että molemmat renkaat varmasti sutii, ja siihen vaikka käsijarru. Jo 200 hevosvoimalla pääsee alkuun, varsinkin märällä asfaltilla. Siitä sitten yleensä nälkä kasvaa syödessä ja lähdetään parantelemaan autoa. Drifting kuuluu myös Toyotan rallitähti Kalle Rovanperän harrastuksiin, ja Rintanen on päässyt ajamaan Rovanperää vastaan. - Kalle on ehdottoman hyvä tässäkin lajissa. Sille on jäänyt päähän yrittää ajaa mahdollisimman kovaa. Kalle on vähän kuin Räikkönen, että vehje kuin vehje niin se oppii niksit nopeesti. Rovanperä saattaa tulla jopa ajamaan meidän Drift Masters -sarjaan muutaman kisan. Se olisi makeeta nähdä. Teksti ja kuvat: Janne Huhtala Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 26.7.2024 Ajoneuvot Dacia Sandero töytäisi Tesla Model Y:n pois Euroopan myydyimmän automallin paikalta vuoden 2024 ensimmäisellä puolikkaalla 23.7.2024 Ajoneuvot Uudet Porsche Panamera GTS ja -Turbo S E-Hybrid antavat tilaa V8:lle, teholle ja Nürburgring-ennätykselle 22.7.2024 Ajoneuvot Selvitimme myös Suomessa myytävien pakettiautomallistojen keski-iät – hyötyautot ovat keskimääräiseltä malli-iältään yli puolet henkilöautoja vanhempia 21.7.2024 Ajoneuvot Enteileekö tämä Seatin loppua? – Tarracosta luovutaan, koska tilaa halutaan tehdä sen sijaan Cupra Terramarille 19.7.2024 Ajoneuvot 304 hevosvoiman Lexus LBX Morizo RR on kuin neliovinen ja ylellisempi GR Yaris – nyt siis täyttä totta! 18.7.2024 Ajoneuvot Porsche Macanin mallisto täydentyi takavetomallilla sekä 4S:llä – 78 440 euron Macan lienee inflaatiokorjattuna Suomen halvin Porsche ehkä jopa koskaan 16.7.2024 Ajoneuvot Vehoniemen automuseon johtaja Leila Suutarinen: ”Vanhoissa autoissa kiehtovat tuoksut, äänet ja historia” 15.7.2024 Ajoneuvot Laskimme kaikkien Suomessa edustavien automerkkien mallistojen keski-iät – arvaat varmasti kuka kauppaa vanhinta mallistoa 14.7.2024 Ajoneuvot Tämä perä kuuluu Audi A5 Avantille – myös sähköinen A6 E-Tron sekä uusi Q5 mahtuvat aivan lähiaikojen uutuuskalenteriin Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 26.7.2024 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko jo tämän pienen sinisen pisteen suuren merkityksen? 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan