23.4.2022 Ajoneuvot Esittelyssä 900-hevosvoimainen drifting-Nissan – ”tällä teholla jo pärjätään” Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Juha Rintasen Nissan Silviä S15 kätkee sisäänsä pomminvarman mutta silti tehokkaan tekniikan. - Tätä en edes minä ole onnistunut saamaan vielä ajamalla rikki. Autojen polttoaine- ja sytytysjärjestelmiin erikoistuneen Finjectorin tuotteet ovat tuttuja autojen ja moottoripyörien virittäville, ja yritykseltä löytyy ratkaisut kaikkein tehokkaimpiin ja erikoisimpiinkin menopeleihin. Niinpä onkin luontevaa, että yritys tekee markkinoinnissaan tiivistä yhteistyötä sellaisen lajin ja kuljettajan kanssa, jossa näkyvät vahvasti myös yrityksen tuotteet. Juha Rintasen Nissan Silvia S15 sopii täydellisesti Finjectorin kumppaniksi; 900-hevosvoimainen drifting-kilpuri, jolla Rintanen ajaa Euroopan Drift Masters-sarjaa. - Meidän kaupankäynnistä puolet on ulkomaille ja tämä on käytännössä ainut keino saada näkyvyys meidän asiakkaiden suuntaan. Tässä näkyy samalla kertaa sekä firman nimi että meidän tuotteet käytössä, sanoo Finjectorin Marko Suurnäkki. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Outolintu Euroopassa Juha Rintasen Nissan Silviä S15 on käytännössä Nissan 200 SX -mallia vastaava, mutta Silvia S15-mallia ei ole ikinä tuotu Euroopan markkinoille. Alunperin kaksilitrainen neloskone on saanut väistyä kuusisylinterinen Toyota 2JZ-moottorin tieltä. Ilman muutoksiakin 600-700 hevosvoimaa kestävää mörkömoottoria on muokattu niin, että tehoa se kestäisi nykyistä 900 hevosvoimaa enemmänkin. - Tää 900 on sellainen, että sillä jo pärjätään. Onhan siellä jopa yli 1200-hevosvoimaisia pelejä mukana, mutta yleensä kestävyys ei enää ole yhtä hyvä kun tehoa kasvatetaan, sanoo Rintanen. Paitsi näyttäviä, lähes 1000-hevosvoimaiset drifting-kilpurit ovat myös nopeita. Varttimaililla ne yltävät 10 sekunnin aikoihin. Luotettavuus onkin Rintasen projektissa ollut etusijalla, sillä hän sanoo urallaan hajottaneensa tekniikkaa niin paljon, että nykyistä on projektia on lähdetty rakentamaan kestävyys etusijalla. Vaihteistona on Samsonasin viisipykäläinen sekventiaalivaihteisto ja peränä 10-tuumainen Nascar-tyyppinen ”quicks change” -perä, jossa välityksen vaihto onnistuu viidessä minuutisssa. Muita isoja muutoksia on mm. japanilaisen oikeanpuoleisen ohjauksen vaihto vasemmanpuoleiseksi. Ja lajille tunnusomaisesti eturenkaiden pitää kääntyä normaalia enemmän, Rintasen Silviassa noin 65-70 astetta. Auton tekniikka on pyritty kahdentamaan niin, että kilpailumatkoilla on tuplana mukana esimerkiksi moottorit ja perät. - Käytännössä se osa tai komponentti yleensä hajoaa, jota ei ole mukana, tiivistää Rintanen osien kestävyyden. Tavoitteena maksimaalinen pito takarenkaille Vastoin yleistä harhaluuloa driftingissä ei ole tavoitteena liukas ja kevyt perä, vaan autoon haetaan takarenkaille pitoa kaikin mahdollisin keinoin. Nissanin paino on noin 1150 kiloa ja painojakauma 50/50. - Meillä on pehmeät 285-milliset semislicksit takana. Pitoa on aivan hirveesti, sitä ei jengi aina tajua. Kaikki se pito tarvitaan, varsinkin jos halutaan pärjätä tuolla Euroopan kisoissa. Jos Rintasen Nissaniin lyödään alle perusmallin 225-milliset takanakit, niin ajamisesta ei kuljettajan tule mitään. - Pidolla saadaan auto kontrolliin. Toisaalta kun tulee lisää pitoa niin auto myös pyrkii koko ajan suoristumaan, joten siitä tulee hankalampi ajaa. Eikä rengas saa pyöriä liian kovaa suhteessa auton nopeuteen, tai se alkaa syödä vauhtia. Renkaat ovat joka tapauksessa kulutustavaraa. Kaksi vetoa ja renkaat ovat sileät, joskus jo yhden vedon jälkeen. Viikonlopun tapahtumassa takarenkaita saattaa kulua jopa 30 kappaletta. Miten alkuun? Kun asiantuntija on paikalla, niin kiinnostaa tietysti sekin että miten pääsee drifting-harrastuksen alkuun? - Tarvitaan vain takavetoinen auto jossa on lukkoperä, että molemmat renkaat varmasti sutii, ja siihen vaikka käsijarru. Jo 200 hevosvoimalla pääsee alkuun, varsinkin märällä asfaltilla. Siitä sitten yleensä nälkä kasvaa syödessä ja lähdetään parantelemaan autoa. Drifting kuuluu myös Toyotan rallitähti Kalle Rovanperän harrastuksiin, ja Rintanen on päässyt ajamaan Rovanperää vastaan. - Kalle on ehdottoman hyvä tässäkin lajissa. Sille on jäänyt päähän yrittää ajaa mahdollisimman kovaa. Kalle on vähän kuin Räikkönen, että vehje kuin vehje niin se oppii niksit nopeesti. Rovanperä saattaa tulla jopa ajamaan meidän Drift Masters -sarjaan muutaman kisan. Se olisi makeeta nähdä. Teksti ja kuvat: Janne Huhtala Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 26.4.2024 Autonäyttely Vielä kytee messuhiillos: Geneve 2024 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla 2.5.2024 Esittely Koeistuttu: Renault Symbioz – ehkä kaikkien perheautojen ei sittenkään tarvitse olla sähköautoja 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt