18.4.2018

EU tiukentaa tyyppihyväksyntäprosessia – tavoitteena huijausten kitkeminen

EU tiukentaa tyyppihyväksyntäprosessia

Kansainvälinen autoliitto FIA kiittelee uusia tyyppihyväksyntämuutoksia, joiden tavoitteena on estää Dieselgaten kaltaisia tapahtumia. Samalla eurooppalaisen lainsäädännön tulisi ottaa paremmin kantaa ajoneuvodataan liittyviin seikkoihin.

Kahden vuoden neuvotteluiden jälkeen Euroopan parlamentti on hyväksynyt uudet muutokset ajoneuvojen tyyppihyväksyntäprosessiin. Oikein toimeenpantuina muutokset vaikeuttavat uuden päästöhuijausskandaalin syntymistä ja varmistavat, että laboratorio-oloissa testatut autot muistuttavat enemmän tiellä liikkuvia vastineitaan.

Euroopan komission lisävalvonnan lisäksi uudet määräykset tuovat enemmän valvontaa myös vapaiden markkinoiden piiriin. Vaikka uudistettu tyyppihyväksyntäprosessi ei vielä katkaise suoraa rahaketjua tyyppihyväksyntätestaajien ja autovalmistajien välillä, tuo uudistettu prosessi enemmän läpinäkyvyyttä.

– Eurooppalaiset asiakkaat ovat pettyneet järjestelmään, jonka oli tarkoitus tuoda luvatulla tavalla suoriutuvia ajoneuvoja oikeaan maailmaan. Uudet säännöt tuovat lisää tarkistuksia jo markkinoilla oleviin ajoneuvoihin, palauttaen kuluttajien luottamuksen. Vaikka tyyppihyväksyntä ei voi koskaan antaa täysin tarkkaa kuvaa tieliikenteessä olevien ajoneuvojen suoritusarvoista, aiempi järjestelmä tarvitsi merkittäviä muutoksia toimiakseen oikein. Toivomme, että komissio ja jäsenvaltiot ottavat nämä vaatimukset tosissaan, erityisesti huomioiden, että uusi lainsäädäntö ei sisällä suoraa maakohtaista rahoitusmekanismia, linjasi kansainvälisen autoliitto FIA:n Euroopan alueen hallintojohtaja Laurianne Krid.

– Uudet säännöt sivuavat myös verkottunutta ajoneuvoa ja tekevät selväksi, että kolmannen osapuolen palveluntarjoajia ei pitäisi estää pääsemästä käsiksi tärkeään ajoneuvodataan. Tämä on kuitenkin vasta alkua prosessille, jolla saadaan autoteollisuus vauhtiin digibisneksessä. Nyt tarvitsemme sitä, että komissio esittää selkeitä lakiehdotuksia, joilla varmistetaan ajoneuvodatan kyberturvallisuus, tietoturva sekä reilu kilpailutilanne, Krid jatkoi.

Lähde: FIA Kuvituskuva: Aake Kinnunen

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat