25.1.2024 Liikenne EU:n lentokieltolistalla 22 venäläistä lentoyhtiötä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä EU:n päivittyneellä lentokieltolistalla mukana mustalla listalla on 129 lentoyhtiötä, joiden toiminnassa on vakavia turvallisuutta vaarantavia puutteita. EU:n lentokieltolista päivittyi. Mukana on 129 lentoyhtiötä, joiden toiminnassa on vakavia lentoturvallisuutta vaarantavia puutteita.Koronakurimuksen jälkeen kaupallinen lentotoiminta (Venäjää lukuun ottamatta) on elpynyt ja vilkastunut. Lentomatkustajan kannattaa kuitenkin olla tarkkana, minkä yhtiön siivin suuntaa ilmojen teille.EU-komissio päivitti vastikään lentoliikenteen mustan listan. Lentokieltolistalle päätyvät ne lentoyhtiöt, jotka eivät täytä kaikkia kansainvälisiä turvallisuusmääräyksiä. Kyseisten lentoyhtiöiden osalta lentoyhtiön kotimaan ilmailuviranomaisten turvallisuusvalvonta on puutteellista tai yhtiöiden omassa toiminnassa on vakavia turvallisuuspuutteita. Listalla olevat lentoyhtiöt on joko asetettu kokonaan toimintakieltoon EU:ssa tai niiden lentotoimintaa rajoitetaan EU:n ilmatilassa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy129 yhtiötä listallaEU:n lentokieltolistalla on 129 lentoyhtiötä, joista 22 on venäläisiä lentoyhtiöitä. Ne on lueteltu yksityiskohtaisesti kieltolistan liitteessä A. Lisäksi kahdelle lentoyhtiöille on asetettu toimintarajoituksia EU:n ilmatilassa. Ne on lueteltu kieltolistan liitteessä B.Yhtiökohtaisten vakavien turvallisuuspuutteiden vuoksi kieltolistalla olevat venäläiset lentoyhtiöt ovat: Aurora Airlines, Aviacompany ”Aviastar-Tu” Co.Ltd, Izavia, Air Company Yakutia, Rusjet, Uvt Aero, Siberia Airlines, Smartavia Airlines, Iraero Airlines, Ural Airlines, Alrosa Air Company, Nordstar Airlines, Rusline, JSC Yamal Airlines, Nordwind, Aircompany Ikar, I Fly, Pobeda Airlines, Aeroflot-Russian Airlines, Rossiya Airlines, Skol Airlines LLC ja Utair Aviation.Edellä mainittujen 22 venäläisen lentoyhtiön lisäksi kieltolistalla on kuusi muuta lentoyhtiötä yhtiökohtaisten vakavien turvallisuuspuutteiden vuoksi: Air Zimbabwe (Zimbabwe), Avior Airlines (Venezuela), Blue Wing Airlines (Suriname), Iran Aseman Airlines (Iran), Iraqi Airways (Irak) ja Fly Baghdad (Irak). Koko listan julkaisun jälkeen komissio kielsi viime hetkellä myös irakilaisen Fly Bagdadin lentämisen EU:n ilmatilassa.Listalla myös AeroflotKieltolistalla on 22 Venäjällä lentotoimintaluvan saanutta lentoyhtiötä, mukana myös suuri ja tunnettu Aeroflot.– Tämä ei ole ainoastaan kansainvälisen siviili-ilmailun yleissopimuksen selvä rikkominen vaan myös välitön turvallisuusuhka. Olemme tilanteessa, jossa Venäjä aloitti provosoimattoman ja perusteettoman sotilaallisen hyökkäyksen Ukrainaa vastaan. Tämä päätös ei ole uusi pakote Venäjää vastaan; se on tehty yksinomaan teknisin ja turvallisuuteen liittyvin perustein. Emme halua sekoittaa turvallisuutta ja politiikkaa keskenään, EU:n liikenneasioista vastaava komissaari Adina Vălean taustoittaa.Vuokratut lentokoneet jääneet VenäjälleVenäläiset lentoyhtiöt ovat kieltolistalla, koska venäläiset lentoyhtiöt ovat Venäjän Ukrainaa vastaan käymän hyökkäyssodan aikana ottaneet haltuunsa yli 500 länsimaissa valmistettua ilma-alusta, jotka oli vuokrattu (leasattu) venäläisille lentoyhtiöille.Ilma-aluksia ei palautettu oikeille omistajille, leasing-yhtiöille niiden vaatimuksista huolimatta. Venäläiset lentoyhtiöt takavarikoivat ja rekisteröivät nämä ilma-alukset laittomasti Venäjän ilma-alusrekisteriin.Näillä ilma-aluksilla ei ole enää voimassa olevaa lentokelpoisuustodistusta, eivätkä Venäjän viranomaiset pysty takaamaan niiden lentokelpoisuutta.Näiden ilma-alusten käyttö ei ole turvallista, minkä vuoksi mikä tahansa venäläinen lentoyhtiö, joka liikennöi yhtä tai useampaa näistä ilma-aluksista, on asetettu EU:n lentokieltolistalle. Venäjälle takavarikoitu länsimainen lentokonekalusto kärsii varaosapulasta pakotteiden vuoksi ja venäläisvalmisteisten uusien lentokoneiden valmistusmäärien kasvattaminen on todella hidasta ja kestää useita vuosia.Suomalainen ilmailun erikoissivusto Lentoposti.fi taustoittaa: ”Venäjä aikoo vastata maan lentoliikennehaasteisiin lisäämällä omaa lentokonetuotantoa. Venäjän takavarikoimat Airbus- ja Boeing-koneet ovat kärsineet enenevissä määrin pakotteiden seurauksena tulleesta varaosapulasta.Seuraavan kuuden vuoden aikana Venäjällä rakennetaan yli 600 lentokonetta" sanoi Venäjän pääministeri Mihail Mišustin uutistoimisto Tassin mukaan. Tass kertoo Venäjän valtion antaneen vihreän valon tuotannon laajentamiseen lentokoneiden, lentokonemoottoreiden sekä avioniikan osalta.Käytännössä tämä tarkoittaisi Suhoi SSJ100, Irkut MC-21, Iljushin Il-114 ja Tupolev Tu-214s sekä Iljushin Il-96-300 -laajarunkokoneiden ja niiden komponenttien tuotantoa.Lentoposti.fi -sivuston mukaan uudemmissa venäläisissä konetyypeissä, kuten Suhoi SSJ100-ssa on lukuisia länsimaisia järjestelmiä kaikkiaan 40 kappaletta ja ne tullaan korvaamaan venäläisillä. Superjetiin tulee myös venäläisvalmisteiset Aviadvigatel PD-8 -moottorit.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyNäissä yhtiöissä valvontapuutteitaLisäksi EU:n lentokieltolistalla on 101 lentoyhtiötä 15 eri valtiosta, joissa valtioiden ilmailuviranomaisten suorittama turvallisuusvalvonta on puutteellista.Näiden 15 maan kaikki lentoyhtiöt ovat kieltolistalla: Afganistan, Angola (paitsi kaksi lentoyhtiötä: TAAG Angola Airlines ja Heli Malongo), Armenia, Djibouti, Eritrea, Kirgisia, Kongon demokraattinen tasavalta, Kongon tasavalta, Liberia, Libya, Nepal, Päiväntasaajan Guinea, São Tomé ja Príncipe, Sierra Leone ja Sudan.Lisäksi on kaksi lentoyhtiötä, joilla on toimintarajoituksia. Yhtiöt voivat lentää EU:n ilmatilassa rajoitetusti vain tietyillä lentokonetyypeillä. Nämä kaksi yhtiötä ovat Air Koryo (Pohjois-Korea) ja Iran Air (Iran). Kieltojen taustalla perusteellinen arviointi Lentokielloista tai toimintarajoituksista päätetään asiantuntijoiden tekemän kattavan arvioinnin perusteella. Euroopan komission uusin lentokieltolista perustuu EU:n lentoturvallisuuskomitean ASC:n (EU Air Safety Committee) marraskuussa 2023 pidetyn kokouksen yksimieliseen lausuntoon. Komitea koostuu lentoturvallisuuden asiantuntijoista kaikista EU:n jäsenvaltioista. Komitean puheenjohtajana toimii Euroopan komissio ja sitä tukee Euroopan lentoturvallisuusvirasto EASA (European Union Aviation Safety Agency). Arvioinnit perustuvat kansainvälisiin turvallisuusstandardeihin ja kansainvälisen siviili-ilmailujärjestön ICAO:n (International Civil Aviation Organization) asettamiin standardeihin. Euroopan komissio pyrkii jatkuvasti kehittämään toimintatapoja, joilla voidaan parantaa lentoturvallisuutta ja tiukentaa kansainvälisiä turvallisuusstandardeja yhteistyössä ilmailuviranomaisten kanssa. EU:n lentokieltolistalla ei ainoastaan kielletä turvallisuusvaatimuksia rikkovia lentoyhtiötä lentämästä EU:hun, EU:sta tai EU:n sisällä. Mustan listan julkaiseminen antaa hyödyllistä tietoa myös niille, jotka matkustavat EU:n ulkopuolella, jotta he osaavat halutessaan välttää luettelossa olevia lentoyhtiöitä. Lisäksi luettelo turvaa sellaisen kuluttajan oikeudet, jotka ovat ostaneet matkan, johon sisältyy kieltolistalla mainitun yhtiön lento. Matkustajalla on oikeus korvaukseen tai uudelleenreititykseen, jos lento peruuntuu siitä syystä, että lentoyhtiö, jolta matka on varattu, on lisätty kieltolistaan. Niin kauan kuin lentoyhtiö on kokonaan toimintakiellossa, se ei saa käyttää ilma-aluksia eikä henkilöstöään EU:n ilmatilassa. Jos lentoyhtiö on osittaisessa toimintakiellossa, se saa lentää vain asetuksissa mainituilla ilma-aluksilla. EU:n lentokieltolista koskee kaupallisia lentoyhtiöitä. Toimintakieltoon asetetut lentoyhtiöt saavat kuitenkin käyttää ilma-aluksia ja henkilöstöä, jotka ne ovat vuokranneet henkilöstöineen niin sanotulla wet-leasing -sopimuksella toiselta lentoyhtiöltä, joka ei ole toimintakiellossa ja joka täyttää turvallisuusvaatimukset. ICAO:n turvallisuusvaatimukset eivät koske ilma-aluksia, joita käytetään hallitusten tai valtioiden tarkoituksiin, esimerkiksi valtioiden tai hallitusten päämiesten kuljettamiseen tai humanitaarisiin lentoihin. Tällaisilla ilma-aluksilla saa lentää EU:hun, kun niitä käytetään näihin ”valtion” lentoihin, vaikka kaupalliset lennot ovatkin kiellettyjä. Valtion lentoihin tarvitaan kuitenkin erityinen lupa (diplomaattinen selvitys) kaikilta yli lennettäviltä EU-mailta ja määränpäävaltiolta. Suomessa asiasta kertoi ensimmäisenä www.lentoposti.fi Teksti: Timo Turkula Kuvituskuvat: Moottorin arkisto Lähteet: www.lentoposti.fi, EU-komissio ja tämä. Komissio päivittää EU:n lentoturvallisuusluetteloa ja kieltää Fly Bagdadin lentämisen Euroopan unionissa. Koko luettelo.a:1:{i:0;s:6:"153425";} Lue lisää Kaikki artikkelit 14.7.2025 Uutinen Nissanin tehdas Sunderlandissa on ensimmäinen laatuaan Euroopassa – näin siellä syntyy koko kansan katumaasturi Nissan Qashqai 13.7.2025 Uutinen Volkswagenin Yhdysvaltain piina jatkuu: ID. Buzz huilaa nyt tariffien takia 11.7.2025 Liikenneturvallisuus Tutkimus: konepeltien kohoava korkeus lisää liikenneturvallisuusriskejä 9.7.2025 Ajoneuvot Puolustusvoimat tilaa Scanialta 15 paloautoa – autojen täysi varustelu tehdään Säynätsalossa 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 8.7.2025 Autonhoito Yksi yllättävä kohta naarmuuntuu helposti sähköautossa – auton maalipinnan suojaaminen suojakalvolla yleistyy koko ajan enemmän 8.7.2025 Uutinen Maailman vanhin Rolls-Royce-kerho visiitillä Suomessa: ”Kerho on perustettu ajamista varten” 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 6.7.2025 Uutinen Pikkuautot pulassa Euroopassa kiristyvien säädösten kanssa – avuksi Japani-tyyliset kääpiöautot? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen