25.1.2024 Liikenne EU:n lentokieltolistalla 22 venäläistä lentoyhtiötä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä EU:n päivittyneellä lentokieltolistalla mukana mustalla listalla on 129 lentoyhtiötä, joiden toiminnassa on vakavia turvallisuutta vaarantavia puutteita. EU:n lentokieltolista päivittyi. Mukana on 129 lentoyhtiötä, joiden toiminnassa on vakavia lentoturvallisuutta vaarantavia puutteita. Koronakurimuksen jälkeen kaupallinen lentotoiminta (Venäjää lukuun ottamatta) on elpynyt ja vilkastunut. Lentomatkustajan kannattaa kuitenkin olla tarkkana, minkä yhtiön siivin suuntaa ilmojen teille. EU-komissio päivitti vastikään lentoliikenteen mustan listan. Lentokieltolistalle päätyvät ne lentoyhtiöt, jotka eivät täytä kaikkia kansainvälisiä turvallisuusmääräyksiä. Kyseisten lentoyhtiöiden osalta lentoyhtiön kotimaan ilmailuviranomaisten turvallisuusvalvonta on puutteellista tai yhtiöiden omassa toiminnassa on vakavia turvallisuuspuutteita. Listalla olevat lentoyhtiöt on joko asetettu kokonaan toimintakieltoon EU:ssa tai niiden lentotoimintaa rajoitetaan EU:n ilmatilassa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy 129 yhtiötä listalla EU:n lentokieltolistalla on 129 lentoyhtiötä, joista 22 on venäläisiä lentoyhtiöitä. Ne on lueteltu yksityiskohtaisesti kieltolistan liitteessä A. Lisäksi kahdelle lentoyhtiöille on asetettu toimintarajoituksia EU:n ilmatilassa. Ne on lueteltu kieltolistan liitteessä B. Yhtiökohtaisten vakavien turvallisuuspuutteiden vuoksi kieltolistalla olevat venäläiset lentoyhtiöt ovat: Aurora Airlines, Aviacompany ”Aviastar-Tu” Co.Ltd, Izavia, Air Company Yakutia, Rusjet, Uvt Aero, Siberia Airlines, Smartavia Airlines, Iraero Airlines, Ural Airlines, Alrosa Air Company, Nordstar Airlines, Rusline, JSC Yamal Airlines, Nordwind, Aircompany Ikar, I Fly, Pobeda Airlines, Aeroflot-Russian Airlines, Rossiya Airlines, Skol Airlines LLC ja Utair Aviation. Edellä mainittujen 22 venäläisen lentoyhtiön lisäksi kieltolistalla on kuusi muuta lentoyhtiötä yhtiökohtaisten vakavien turvallisuuspuutteiden vuoksi: Air Zimbabwe (Zimbabwe), Avior Airlines (Venezuela), Blue Wing Airlines (Suriname), Iran Aseman Airlines (Iran), Iraqi Airways (Irak) ja Fly Baghdad (Irak). Koko listan julkaisun jälkeen komissio kielsi viime hetkellä myös irakilaisen Fly Bagdadin lentämisen EU:n ilmatilassa. Listalla myös Aeroflot Kieltolistalla on 22 Venäjällä lentotoimintaluvan saanutta lentoyhtiötä, mukana myös suuri ja tunnettu Aeroflot. – Tämä ei ole ainoastaan kansainvälisen siviili-ilmailun yleissopimuksen selvä rikkominen vaan myös välitön turvallisuusuhka. Olemme tilanteessa, jossa Venäjä aloitti provosoimattoman ja perusteettoman sotilaallisen hyökkäyksen Ukrainaa vastaan. Tämä päätös ei ole uusi pakote Venäjää vastaan; se on tehty yksinomaan teknisin ja turvallisuuteen liittyvin perustein. Emme halua sekoittaa turvallisuutta ja politiikkaa keskenään, EU:n liikenneasioista vastaava komissaari Adina Vălean taustoittaa. Vuokratut lentokoneet jääneet Venäjälle Venäläiset lentoyhtiöt ovat kieltolistalla, koska venäläiset lentoyhtiöt ovat Venäjän Ukrainaa vastaan käymän hyökkäyssodan aikana ottaneet haltuunsa yli 500 länsimaissa valmistettua ilma-alusta, jotka oli vuokrattu (leasattu) venäläisille lentoyhtiöille. Ilma-aluksia ei palautettu oikeille omistajille, leasing-yhtiöille niiden vaatimuksista huolimatta. Venäläiset lentoyhtiöt takavarikoivat ja rekisteröivät nämä ilma-alukset laittomasti Venäjän ilma-alusrekisteriin. Näillä ilma-aluksilla ei ole enää voimassa olevaa lentokelpoisuustodistusta, eivätkä Venäjän viranomaiset pysty takaamaan niiden lentokelpoisuutta. Näiden ilma-alusten käyttö ei ole turvallista, minkä vuoksi mikä tahansa venäläinen lentoyhtiö, joka liikennöi yhtä tai useampaa näistä ilma-aluksista, on asetettu EU:n lentokieltolistalle. Venäjälle takavarikoitu länsimainen lentokonekalusto kärsii varaosapulasta pakotteiden vuoksi ja venäläisvalmisteisten uusien lentokoneiden valmistusmäärien kasvattaminen on todella hidasta ja kestää useita vuosia. Suomalainen ilmailun erikoissivusto Lentoposti.fi taustoittaa: ”Venäjä aikoo vastata maan lentoliikennehaasteisiin lisäämällä omaa lentokonetuotantoa. Venäjän takavarikoimat Airbus- ja Boeing-koneet ovat kärsineet enenevissä määrin pakotteiden seurauksena tulleesta varaosapulasta. Seuraavan kuuden vuoden aikana Venäjällä rakennetaan yli 600 lentokonetta" sanoi Venäjän pääministeri Mihail Mišustin uutistoimisto Tassin mukaan. Tass kertoo Venäjän valtion antaneen vihreän valon tuotannon laajentamiseen lentokoneiden, lentokonemoottoreiden sekä avioniikan osalta. Käytännössä tämä tarkoittaisi Suhoi SSJ100, Irkut MC-21, Iljushin Il-114 ja Tupolev Tu-214s sekä Iljushin Il-96-300 -laajarunkokoneiden ja niiden komponenttien tuotantoa. Lentoposti.fi -sivuston mukaan uudemmissa venäläisissä konetyypeissä, kuten Suhoi SSJ100-ssa on lukuisia länsimaisia järjestelmiä kaikkiaan 40 kappaletta ja ne tullaan korvaamaan venäläisillä. Superjetiin tulee myös venäläisvalmisteiset Aviadvigatel PD-8 -moottorit. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Näissä yhtiöissä valvontapuutteita Lisäksi EU:n lentokieltolistalla on 101 lentoyhtiötä 15 eri valtiosta, joissa valtioiden ilmailuviranomaisten suorittama turvallisuusvalvonta on puutteellista. Näiden 15 maan kaikki lentoyhtiöt ovat kieltolistalla: Afganistan, Angola (paitsi kaksi lentoyhtiötä: TAAG Angola Airlines ja Heli Malongo), Armenia, Djibouti, Eritrea, Kirgisia, Kongon demokraattinen tasavalta, Kongon tasavalta, Liberia, Libya, Nepal, Päiväntasaajan Guinea, São Tomé ja Príncipe, Sierra Leone ja Sudan. Lisäksi on kaksi lentoyhtiötä, joilla on toimintarajoituksia. Yhtiöt voivat lentää EU:n ilmatilassa rajoitetusti vain tietyillä lentokonetyypeillä. Nämä kaksi yhtiötä ovat Air Koryo (Pohjois-Korea) ja Iran Air (Iran). Kieltojen taustalla perusteellinen arviointi Lentokielloista tai toimintarajoituksista päätetään asiantuntijoiden tekemän kattavan arvioinnin perusteella. Euroopan komission uusin lentokieltolista perustuu EU:n lentoturvallisuuskomitean ASC:n (EU Air Safety Committee) marraskuussa 2023 pidetyn kokouksen yksimieliseen lausuntoon. Komitea koostuu lentoturvallisuuden asiantuntijoista kaikista EU:n jäsenvaltioista. Komitean puheenjohtajana toimii Euroopan komissio ja sitä tukee Euroopan lentoturvallisuusvirasto EASA (European Union Aviation Safety Agency). Arvioinnit perustuvat kansainvälisiin turvallisuusstandardeihin ja kansainvälisen siviili-ilmailujärjestön ICAO:n (International Civil Aviation Organization) asettamiin standardeihin. Euroopan komissio pyrkii jatkuvasti kehittämään toimintatapoja, joilla voidaan parantaa lentoturvallisuutta ja tiukentaa kansainvälisiä turvallisuusstandardeja yhteistyössä ilmailuviranomaisten kanssa. EU:n lentokieltolistalla ei ainoastaan kielletä turvallisuusvaatimuksia rikkovia lentoyhtiötä lentämästä EU:hun, EU:sta tai EU:n sisällä. Mustan listan julkaiseminen antaa hyödyllistä tietoa myös niille, jotka matkustavat EU:n ulkopuolella, jotta he osaavat halutessaan välttää luettelossa olevia lentoyhtiöitä. Lisäksi luettelo turvaa sellaisen kuluttajan oikeudet, jotka ovat ostaneet matkan, johon sisältyy kieltolistalla mainitun yhtiön lento. Matkustajalla on oikeus korvaukseen tai uudelleenreititykseen, jos lento peruuntuu siitä syystä, että lentoyhtiö, jolta matka on varattu, on lisätty kieltolistaan. Niin kauan kuin lentoyhtiö on kokonaan toimintakiellossa, se ei saa käyttää ilma-aluksia eikä henkilöstöään EU:n ilmatilassa. Jos lentoyhtiö on osittaisessa toimintakiellossa, se saa lentää vain asetuksissa mainituilla ilma-aluksilla. EU:n lentokieltolista koskee kaupallisia lentoyhtiöitä. Toimintakieltoon asetetut lentoyhtiöt saavat kuitenkin käyttää ilma-aluksia ja henkilöstöä, jotka ne ovat vuokranneet henkilöstöineen niin sanotulla wet-leasing -sopimuksella toiselta lentoyhtiöltä, joka ei ole toimintakiellossa ja joka täyttää turvallisuusvaatimukset. ICAO:n turvallisuusvaatimukset eivät koske ilma-aluksia, joita käytetään hallitusten tai valtioiden tarkoituksiin, esimerkiksi valtioiden tai hallitusten päämiesten kuljettamiseen tai humanitaarisiin lentoihin. Tällaisilla ilma-aluksilla saa lentää EU:hun, kun niitä käytetään näihin ”valtion” lentoihin, vaikka kaupalliset lennot ovatkin kiellettyjä. Valtion lentoihin tarvitaan kuitenkin erityinen lupa (diplomaattinen selvitys) kaikilta yli lennettäviltä EU-mailta ja määränpäävaltiolta. Suomessa asiasta kertoi ensimmäisenä www.lentoposti.fi Teksti: Timo Turkula Kuvituskuvat: Moottorin arkisto Lähteet: www.lentoposti.fi, EU-komissio ja tämä. Komissio päivittää EU:n lentoturvallisuusluetteloa ja kieltää Fly Bagdadin lentämisen Euroopan unionissa. Koko luettelo. a:1:{i:0;s:6:"153425";} Lue lisää Kaikki artikkelit 18.5.2024 Yleinen ”Liikenteessä on aina kyse myös ihmisten käyttäytymisestä” 17.5.2024 Liikenne Tuhannet sähköiset liikkumisvälineet ovat vakuuttamattomina käyttökiellossa 16.5.2024 Liikenne Sähköpotkulaudoilla viiletetään holtittomasti jalkakäytävillä 15.5.2024 Uutinen Diesel, AdBlue ja päästömanipulointi – luvassa jopa tuhansien eurojen lasku 7.5.2024 Liikenne Kesäkuu tuo vakuutuspakon yli 25 kg painaville tai yli 25 km/h -kulkeville moottorikulkineille 6.5.2024 Uutinen Automyyjä myi Land Roverin ruostesuojattuna – auton alustassa ruostetta ja takapalkki olikin läpimätä 4.5.2024 Liikenne Turun seudun Föli-bussiliikenne voitokas 4.5.2024 Liikenne Liikennevakutuuksen historia – satavuotiasta suojaa 2.5.2024 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit pahasti jäljessä viime vuodesta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.5.2024 Yleinen Liikenteen verotus muuttuu – lisälasku uhkaa kaikkia 18.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: miten käy lataushybridin ajoakulle, jos se ajetaan tyhjäksi eikä sitä ole mahdollista ladata ajon jälkeen? 19.5.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Kodiaq on ladattavampi, digimpi, ja paljolti ennallaankin 16.5.2024 Matkailu Kuningastiikeri lähti Panssarimuseolta kohti uusia seikkailuja - tilalle Suomen sotahistoriaa huokuva Opel Blitz -kuorma-auto 20.5.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Boss Hoss BHC-3 LS - kun maailman suurinkaan ei riitä 19.5.2024 Yleinen Liikenteen verotus muuttuu – lisälasku uhkaa kaikkia 15.5.2024 Uutinen Diesel, AdBlue ja päästömanipulointi - luvassa jopa tuhansien eurojen lasku 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 16.5.2024 Matkailu Kuningastiikeri lähti Panssarimuseolta kohti uusia seikkailuja - tilalle Suomen sotahistoriaa huokuva Opel Blitz -kuorma-auto 13.5.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Land Cruiser 3.0 D4D - ”sole poka mikhän kilometrimäärä” 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 19.5.2024 Yleinen Liikenteen verotus muuttuu – lisälasku uhkaa kaikkia 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle