24.7.2020 Liikenne Euroopan komissio ehdottaa, että autojen kulutustietoja seurataan katsastusten yhteydessä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Määräaikaiskatsastusten ja huoltamokäyntien yhteydessä kerättäviä kulutustietoja edellytettäisiin uusilta autoilta 1.1.2021 alkaen. Valtioneuvosto on antanut eduskunnalle tällä viikolla kirjelmän Euroopan komission ehdotuksesta, joka koskee henkilöautojen ja kevyiden hyötyajoneuvojen (alle 3 500 kg) polttoaineen tai energian kulutustietoja. Seuraavaksi komission ehdotuksesta äänestettäneen EU:n ilmastonmuutoskomiteassa tulevana syksynä.Ehdotukesssa Euroopan komissio jäsenmaat velvoitettaisiin keräämään vuodesta 2021 alkaen autojen OBFCM (On-Board Fuel Consumption Measurement) järjestelmään kertyviä seurantatietoja. Komission ajatuksena on kerätä laajempi tietokanta siitä, pysyvätkö henkilöautojen ja kevyiden hyötyajoneuvojen ajonaikaiset hiilidioksidipäästöt korkeintaan samalla tasolla, kuin mille tasolle ne on ilmoitettu ajoneuvon tyyppihyväksyntävaatimuksissa. Vaatimus päästöjen seurannasta on mainittu myös Euroopan unionin tänä vuonna kiristyneissä päästörajoissa.Komission ehdotuksessa OBFCM-tietoja kerättäisiin määräaikaiskatsastuksen yhteydessä ajoneuvoilta, jotka on ensirekisteröity 1.1.2021 jälkeen. Lisäksi autovalmistajat keräisivät tietoja uusien ajoneuvojen osalta myös huoltamokäyntien yhteydessä. Ehdotuksen mukaan tiedot raportoitaisiin Euroopan ympäristökeskukselle 1.4.2022 eteenpäin.Polttoaineenkulutuksen ja hiilidioksidipäästöjen lisäksi tietojen keruu koskee myös esimerkiksi sähköautojen energiankulutusta. OBFCM-kulutustietojärjestelmää voitaisiin hyödyntää myös seurattaessa, miten paljon lataushybridejä käytännössä ladataan.Kirjelmässään valtioneuvosto toteaa, että se pitää tärkeänä, että unionin alueella voitaisiin entistä paremmin seurata ajoneuvojen todellisia ajonaikaisia kulutustietoja suhteessa niiden tyyppihyväksyntätietoihin.Jännittävästi valtioneuvoston kirjelmän yhteydessä mainitaan myös, että ajoneuvoista tapahtuvan langattoman tiedonsiirron halutaan olevan tulevaisuuden tavoite, jonka kehitystyötä tulee jatkaa. Valtioneuvosto vaatii samalla, että tulee selvittää, voitaisiinko kulutus- ja päästötietoja kerätä toisella tavalla kuin määräaikaiskatsastuksessa, sillä pelkona on, että viranomaisille ja katsastusalalle tulee muutoksessa kiire ilman riittävää siirtymäaikaa. Muutos saattaisi myös nostaa katsastuksen hintaa.Komission tarkoituksena on kerätyillä kulutustiedoilla selvittää 2021–2026, miten ajoneuvojen toteutuneet kulutuslukemat vertautuvat laboratoriotestauksissa saatuihin lukemiin. Tiedoilla arvioidaan mahdollisuutta hienosäätää hiilidioksidipäästörajoja valmistajakohtaisesti 2030 alkaen.Lähteet: Liikenne- ja viestintäministeriö, Euroopan komissio Kuvituskuva: Lauri AhtiainenMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 21.1.2025 Autoilu Käytetyt autot vaihtavat vilkkaasti omistajaa 21.1.2025 Kuluttajat Autoilija kolaroi autonsa matkalla vaihtamaan talvirenkaita – olisi pitänyt olla talvirenkaat, vakuutusyhtiö pienensi korvausta 20.1.2025 Autoilu Autoliitto kummeksuu rikosuhrimaksun tarvetta tieliikennerikoksissa 20.1.2025 Autoilu Työsuhdeautot auraavat latua liikenteen sähköistymisessä 20.1.2025 Matkailu Kovaa valuuttaa maailmalla – Suomen passi 19.1.2025 Autoilu Uusien autojen päästöt vain laskevat 18.1.2025 Ajoneuvot Näitä autoja romutettiin viime vuonna eniten – sähköautojakin jo paalattaviksi 17.1.2025 Autoilu Ladattavien hybridien suosio vakaata – mutta kuinka kauan? 17.1.2025 Kuolonkolarit Liki kolmannes turmakuljettajista oli päihtyneitä, tuore onnettomuusraportti kertoo Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.1.2025 Koeajo Maistiainen: Toyota Land Cruiser – työkone 2025 22.1.2025 Yleinen Tankkasin bensaa dieselautoon, miten tulisi toimia? 21.1.2025 Kuluttajat Autoilija kolaroi autonsa matkalla vaihtamaan talvirenkaita – olisi pitänyt olla talvirenkaat, vakuutusyhtiö pienensi korvausta 20.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 674 000 kilometriä ajettu Saab 9-5 II vm. 2010 22.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW pisti 5-sarjalaisen hyrräämään nestemäisellä vedyllä jo vuonna 1979 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 20.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 674 000 kilometriä ajettu Saab 9-5 II vm. 2010 15.1.2025 Autoilu Tässä maakunnassa ajetaan tilastojen mukaan kaikista iäkkäimmillä autoilla 18.1.2025 Koeajo Koeajo: DFSK E5 – saisiko olla sikahalpa 7-paikkainen lataushybridi? 21.1.2025 Kuluttajat Autoilija kolaroi autonsa matkalla vaihtamaan talvirenkaita – olisi pitänyt olla talvirenkaat, vakuutusyhtiö pienensi korvausta 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa