29.3.2019 Liikenne Euroopan parlamentti hyväksyi henkilö- ja pakettiautojen hiilidioksiditavoitteet Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Parlamentti hyväksyi äänestyksessä uusille henkilöautoille 37,5% hiilidioksidipäästövähennyksen vuoden 2021 tasosta vuoteen 2030. Euroopan parlamentti hyväksyi 27.3.2019 Strasbourgissa pidetyssä äänestyksessä uusien henkilö- ja pakettiautojen hiilidioksidipäästöjen vähennystavoitteet tuleville vuosille. Lakiluonnoksen tavoitteena on vähentää henkilöautojen CO2-päästöjä vuoteen 2025 mennessä 15 prosentilla. 2030 vähennystavoitteeksi hyväksyttiin 37,5 prosenttia, joka on enemmän kuin Euroopan komission aiemmin kaavailema 30 prosenttia. Vertailuvuotena käytetään vuoden 2021 tasoa.Pakettiautojen kohdalla tavoitteena on vähentää hiilidioksidipäästöjä 15 prosentilla 2025 mennessä ja 31 prosentilla 2030 mennessä.Lainsäädäntö hyväksyttiin äänin 521 puolesta, 63 vastaan ja 34 tyhjää. Seuraavaksi lopullinen lakiteksti hyväksytetään neuvostossa ennen sen julkaisemista EU:n virallisessa lehdessä. Suomalaismepeistä lainsäädännön puolesta äänesti yhdeksän, neljä edustajan ollessa poissa äänestyksestä.– Parlamentti teki lujasti töitä, jotta eurooppalaisille mahdollistettaisiin lainsäädännön tuomat terveys-, kuluttaja- ja innovaatiohyödyt. Saimme lainsäädännön aikaan huolimatta autoteollisuuden vastustuksesta, ja huolimatta siitä että jotkut jäsenmaat eivät tunnustaneet korkeampien tavoitteiden etuja, kommentoi mietinnön esittelijä Miriam Dalli (S&D, Malta).Päästörajojen merkitys hiilidioksidigrammoina määritellään myöhemmin uuden WLTP-mittaussyklin avulla vuosien 2020-2021 mittauksissa. Aiemmin asetettu tavoitekeskiarvo uusille henkilöautoille vuodelle 2021 on 95 g/km. Tavoitearvot koskevat EU-maihin rekisteröitävien henkilöautojen keskimääräisiä päästöjä eivätkä ole maakohtaisia.Hyväksytty lakiehdotus edellyttää, että EU-tasolla arvioidaan ajoneuvojen elinkaaripäästöt 2023 mennessä. Tämä työ saattaa vaikuttaa vielä päästöjen laskentatapaan, monitorointiin tai tavoitearvoihin. Laskentatyö mahdollistaa, että biopolttoaineiden päästövähenemä voitaisiin huomioida autonvalmistajille asetettavissa päästörajoissa. Tällä hetkellä biopolttoaineita ei huomioida päästöarvojen monitoroinnissa.Samalla komissio arvioi mahdollisuutta sijoittaa autovalmistajien päästöylityksistä aiheutuvat liikapäästömaksuja päästöttömän liikenteen kehittämistä tukevaan rahastoon.Lähteet: Autoalan tiedotuskeskus, Euroopan parlamentti, VoteWatch Kuvituskuva: Moottorin arkistoMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 14.1.2025 Moottoriurheilu Viime kaudella säväyttänyt Mārtiņš Sesks ajaa tällä kaudella kuusi rallia WRC-autolla – aloittaa työt jo Ruotsin MM-rallissa! 14.1.2025 Matkailu Ulkomaille halajaa jo moni, matkustusinto kasvanut viime vuodesta 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 13.1.2025 Ajoneuvot Autot ikääntyvät – auttaisiko 1 000–2 000 euron tuki uuden auton ostajalle? 10.1.2025 Uutinen Autoliitto vinkkaa: näillä laitteilla autoilija ottaa niskalenkin pakkasista 9.1.2025 Autoilu Kuolemaan johtaneet kohtaamiskolarit vähenivät – ylinopeudet riskitekijänä 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 8.1.2025 Sähköautot Suomessa rekisteröitiin vuonna 2024 kaikkiaan noin 130 eri täyssähköautomallia – katso koko lista Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 15.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Born VZ – kylkimyyryssä talvikelin kimppuun 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti