29.3.2019 Liikenne Euroopan parlamentti hyväksyi henkilö- ja pakettiautojen hiilidioksiditavoitteet Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Parlamentti hyväksyi äänestyksessä uusille henkilöautoille 37,5% hiilidioksidipäästövähennyksen vuoden 2021 tasosta vuoteen 2030. Euroopan parlamentti hyväksyi 27.3.2019 Strasbourgissa pidetyssä äänestyksessä uusien henkilö- ja pakettiautojen hiilidioksidipäästöjen vähennystavoitteet tuleville vuosille. Lakiluonnoksen tavoitteena on vähentää henkilöautojen CO2-päästöjä vuoteen 2025 mennessä 15 prosentilla. 2030 vähennystavoitteeksi hyväksyttiin 37,5 prosenttia, joka on enemmän kuin Euroopan komission aiemmin kaavailema 30 prosenttia. Vertailuvuotena käytetään vuoden 2021 tasoa.Pakettiautojen kohdalla tavoitteena on vähentää hiilidioksidipäästöjä 15 prosentilla 2025 mennessä ja 31 prosentilla 2030 mennessä.Lainsäädäntö hyväksyttiin äänin 521 puolesta, 63 vastaan ja 34 tyhjää. Seuraavaksi lopullinen lakiteksti hyväksytetään neuvostossa ennen sen julkaisemista EU:n virallisessa lehdessä. Suomalaismepeistä lainsäädännön puolesta äänesti yhdeksän, neljä edustajan ollessa poissa äänestyksestä.– Parlamentti teki lujasti töitä, jotta eurooppalaisille mahdollistettaisiin lainsäädännön tuomat terveys-, kuluttaja- ja innovaatiohyödyt. Saimme lainsäädännön aikaan huolimatta autoteollisuuden vastustuksesta, ja huolimatta siitä että jotkut jäsenmaat eivät tunnustaneet korkeampien tavoitteiden etuja, kommentoi mietinnön esittelijä Miriam Dalli (S&D, Malta).Päästörajojen merkitys hiilidioksidigrammoina määritellään myöhemmin uuden WLTP-mittaussyklin avulla vuosien 2020-2021 mittauksissa. Aiemmin asetettu tavoitekeskiarvo uusille henkilöautoille vuodelle 2021 on 95 g/km. Tavoitearvot koskevat EU-maihin rekisteröitävien henkilöautojen keskimääräisiä päästöjä eivätkä ole maakohtaisia.Hyväksytty lakiehdotus edellyttää, että EU-tasolla arvioidaan ajoneuvojen elinkaaripäästöt 2023 mennessä. Tämä työ saattaa vaikuttaa vielä päästöjen laskentatapaan, monitorointiin tai tavoitearvoihin. Laskentatyö mahdollistaa, että biopolttoaineiden päästövähenemä voitaisiin huomioida autonvalmistajille asetettavissa päästörajoissa. Tällä hetkellä biopolttoaineita ei huomioida päästöarvojen monitoroinnissa.Samalla komissio arvioi mahdollisuutta sijoittaa autovalmistajien päästöylityksistä aiheutuvat liikapäästömaksuja päästöttömän liikenteen kehittämistä tukevaan rahastoon.Lähteet: Autoalan tiedotuskeskus, Euroopan parlamentti, VoteWatch Kuvituskuva: Moottorin arkistoMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 14.2.2025 Yleinen Tiedätkö mikä on Suomen yleisin autoverotettu ajoneuvo? 13.2.2025 Liikenteen verotus Autoveron tuotto 2024 laski roimasti – sähköistyminen ja autokaupan vaisuus vaikuttavat 13.2.2025 Uutinen Yhdysvaltalaisten autopomojen mukaan Trumpin tariffit luovat ”kuluja ja kaaosta” 11.2.2025 Ajoneuvot Polttomoottoriautot porskuttavat Suomessa vielä piiiiiitkääään 11.2.2025 Uutinen Taksiliitto: lakimuutos vääristäisi taksialan kilpailua 11.2.2025 Uutinen Kiina-tullit vastatuulessa autoteollisuudessa – Cupra varoittaa irtisanomisista 6.2.2025 Uutinen Ei sittenkään ensitreffit autokaupassa? Honda ja Nissan pistivät neuvottelut jäihin 5.2.2025 Uutinen Autoliitto muistuttaa hiihtolomalaisia: tee nämä asiat jo nyt – vähennät sillä lähtöstressiä 4.2.2025 Uutinen Taksin käyttäjien turva ryöstöhinnoitteluun – taksamittari Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.2.2025 Kuluttajat Land Rover sylki öljyt pihalle pian kaupanteon jälkeen – myyjäliikkeen oli korvattava, vaikka auto oli vanha ja lähes 250 000 kilometriä ajettu 15.2.2025 Vene 25 Båt Vene 25 Båt: Messujen kalastusvene kääntyi ukrainalaisvalmisteisten veneiden voitonjuhlaksi 15.2.2025 Testit Seikkailu: diesel vastaan sähköauto Lappiin – yhdellä istumalla vai matkalla lataillen? 15.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Kontio ja Parmas -kummelivolvo 14.2.2025 Koeajo Koeajo: Xpeng G6 – tehty myös Teslan kiusaksi 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle 10.2.2025 Autoilu Bensan hinta nousussa – kuinka korkealle litrahinta voi kivuta? 14.2.2025 Kuluttajat Land Rover sylki öljyt pihalle pian kaupanteon jälkeen – myyjäliikkeen oli korvattava, vaikka auto oli vanha ja lähes 250 000 kilometriä ajettu 10.2.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 3-ovinen Mercedes-Benz 300 GE, jota kauneusleikkaus on koittanut nuorentaa 22 vuodella 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle