29.3.2019 Liikenne Euroopan parlamentti hyväksyi henkilö- ja pakettiautojen hiilidioksiditavoitteet Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Parlamentti hyväksyi äänestyksessä uusille henkilöautoille 37,5% hiilidioksidipäästövähennyksen vuoden 2021 tasosta vuoteen 2030. Euroopan parlamentti hyväksyi 27.3.2019 Strasbourgissa pidetyssä äänestyksessä uusien henkilö- ja pakettiautojen hiilidioksidipäästöjen vähennystavoitteet tuleville vuosille. Lakiluonnoksen tavoitteena on vähentää henkilöautojen CO2-päästöjä vuoteen 2025 mennessä 15 prosentilla. 2030 vähennystavoitteeksi hyväksyttiin 37,5 prosenttia, joka on enemmän kuin Euroopan komission aiemmin kaavailema 30 prosenttia. Vertailuvuotena käytetään vuoden 2021 tasoa. Pakettiautojen kohdalla tavoitteena on vähentää hiilidioksidipäästöjä 15 prosentilla 2025 mennessä ja 31 prosentilla 2030 mennessä. Lainsäädäntö hyväksyttiin äänin 521 puolesta, 63 vastaan ja 34 tyhjää. Seuraavaksi lopullinen lakiteksti hyväksytetään neuvostossa ennen sen julkaisemista EU:n virallisessa lehdessä. Suomalaismepeistä lainsäädännön puolesta äänesti yhdeksän, neljä edustajan ollessa poissa äänestyksestä. – Parlamentti teki lujasti töitä, jotta eurooppalaisille mahdollistettaisiin lainsäädännön tuomat terveys-, kuluttaja- ja innovaatiohyödyt. Saimme lainsäädännön aikaan huolimatta autoteollisuuden vastustuksesta, ja huolimatta siitä että jotkut jäsenmaat eivät tunnustaneet korkeampien tavoitteiden etuja, kommentoi mietinnön esittelijä Miriam Dalli (S&D, Malta). Päästörajojen merkitys hiilidioksidigrammoina määritellään myöhemmin uuden WLTP-mittaussyklin avulla vuosien 2020-2021 mittauksissa. Aiemmin asetettu tavoitekeskiarvo uusille henkilöautoille vuodelle 2021 on 95 g/km. Tavoitearvot koskevat EU-maihin rekisteröitävien henkilöautojen keskimääräisiä päästöjä eivätkä ole maakohtaisia. Hyväksytty lakiehdotus edellyttää, että EU-tasolla arvioidaan ajoneuvojen elinkaaripäästöt 2023 mennessä. Tämä työ saattaa vaikuttaa vielä päästöjen laskentatapaan, monitorointiin tai tavoitearvoihin. Laskentatyö mahdollistaa, että biopolttoaineiden päästövähenemä voitaisiin huomioida autonvalmistajille asetettavissa päästörajoissa. Tällä hetkellä biopolttoaineita ei huomioida päästöarvojen monitoroinnissa. Samalla komissio arvioi mahdollisuutta sijoittaa autovalmistajien päästöylityksistä aiheutuvat liikapäästömaksuja päästöttömän liikenteen kehittämistä tukevaan rahastoon. Lähteet: Autoalan tiedotuskeskus, Euroopan parlamentti, VoteWatch Kuvituskuva: Moottorin arkisto Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 4.11.2025 Uutinen Jokin näistä on Vuoden Auto Suomessa 2026 – lue lähes jokaisen ehdokkaan koeajot ilmaiseksi! 4.11.2025 Uutinen Vasta Suomeen saapunut Volvo tuoreeltaan päivityksen tarpeessa – EX90 saa merkittäviä muutoksia 4.11.2025 Uutinen Pakettiautokauppa on tänä vuonna piristynyt – henkilöautojen ensirekisteröinnit pari prosenttia viime vuotta jäljessä 4.11.2025 Uutinen Mitsubishin sähkö-comebackin hinta julkaistu – tämän verran maksaa Eclipse Cross Suomessa 3.11.2025 Uutinen Toyotalta ja Lexukselta kaksi tarkastuskampanjaa – vika saattaa koskea 13 eri mallia Suomessa 3.11.2025 Uutinen Viisikymppisiä juhlistava Volkswagen Golf GTI Edition 50 on tietysti kaikkien aikojen tehokkain ja ”erikoisin” 30.10.2025 Uutinen Autoliitto saa vuosittain 10 000 avunpyyntöä samasta asiasta – näin vältyt ongelmilta oman autosi kanssa 30.10.2025 Uutinen Näetkö ratin takaa varmasti riittävän hyvin? – Salakavala kaihi autoilijoiden riesana 29.10.2025 Autoilu Autoilija: luovutaan talvinopeusrajoituksista! Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 6.11.2025 Käyttötesti Dacia Duster ja haikeiden jäähyväisten viimeisiä ajatuksia – Käyttötesti 7.11.2025 Ajoneuvot Audi vahvisti ensi vuodelle kolme tärkeää, osittain ennennäkemätöntä uutuutta - luvassa iso maasturi Q9, kompakti sähköauto sekä vihdoin uusi Q7 7.11.2025 Ajoneuvot Mazda päivitti logonsa virallisesti digiaikaan, mutta autoissa sitä tullaan näkemään lähinnä vain keulapäässä 6.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Suomi ei ole vielä valmis sähköautoille - vai onko liiankin? 5.11.2025 Yleinen BMW julkaisi vihdoinkin odotetun F 450 GS:n ja se on yllättävän halpa 3.11.2025 Kuluttajat Ohjelmistopäivitys käynnisti Opel-sähköautossa ongelmavyyhdin – myyjä, korjaamo ja maahantuoja kieltäytyivät kuittaamasta yli 3 500 euron laskua 1.11.2025 Ajoneuvot Kaksiroottorinen wankel, turboahdin, sähkömoottori, akku ja 510 hevosvoimaa - niistä on Mazda Vision X-Coupé tehty 6.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Suomi ei ole vielä valmis sähköautoille - vai onko liiankin? 3.11.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: hädin tuskin sisäänajettu Ferrari Purosangue on tämän hetken kallein Nettiautossa listattu auto 6.11.2025 Käyttötesti Dacia Duster ja haikeiden jäähyväisten viimeisiä ajatuksia – Käyttötesti 20.10.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Nissan Juke - "juuri katsastettu, mutta puomi tuli lasista läpi" 9.10.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tiedätkö mitä virkaa näillä "viiksillä" tai "tuntosarvilla" on takavuosien jenkkiautoissa? 26.10.2025 Ajatuksia autoista Väläytin vahingossa pitkät rekkakuskin naamalle neljä kertaa, mutta väitän silti ajovalojen olevan paras asia uusissa autoissa – Ajatuksia autoista 28.10.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tässä oli Teboil vielä viikko sitten 13.10.2025 Kuluttajat Matille myytiin auto laittomilla renkailla – automyyjä on myöntänyt asian, mutta ei suostu korvaamaan