29.3.2019 Liikenne Euroopan parlamentti hyväksyi henkilö- ja pakettiautojen hiilidioksiditavoitteet Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Parlamentti hyväksyi äänestyksessä uusille henkilöautoille 37,5% hiilidioksidipäästövähennyksen vuoden 2021 tasosta vuoteen 2030. Euroopan parlamentti hyväksyi 27.3.2019 Strasbourgissa pidetyssä äänestyksessä uusien henkilö- ja pakettiautojen hiilidioksidipäästöjen vähennystavoitteet tuleville vuosille. Lakiluonnoksen tavoitteena on vähentää henkilöautojen CO2-päästöjä vuoteen 2025 mennessä 15 prosentilla. 2030 vähennystavoitteeksi hyväksyttiin 37,5 prosenttia, joka on enemmän kuin Euroopan komission aiemmin kaavailema 30 prosenttia. Vertailuvuotena käytetään vuoden 2021 tasoa.Pakettiautojen kohdalla tavoitteena on vähentää hiilidioksidipäästöjä 15 prosentilla 2025 mennessä ja 31 prosentilla 2030 mennessä.Lainsäädäntö hyväksyttiin äänin 521 puolesta, 63 vastaan ja 34 tyhjää. Seuraavaksi lopullinen lakiteksti hyväksytetään neuvostossa ennen sen julkaisemista EU:n virallisessa lehdessä. Suomalaismepeistä lainsäädännön puolesta äänesti yhdeksän, neljä edustajan ollessa poissa äänestyksestä.– Parlamentti teki lujasti töitä, jotta eurooppalaisille mahdollistettaisiin lainsäädännön tuomat terveys-, kuluttaja- ja innovaatiohyödyt. Saimme lainsäädännön aikaan huolimatta autoteollisuuden vastustuksesta, ja huolimatta siitä että jotkut jäsenmaat eivät tunnustaneet korkeampien tavoitteiden etuja, kommentoi mietinnön esittelijä Miriam Dalli (S&D, Malta).Päästörajojen merkitys hiilidioksidigrammoina määritellään myöhemmin uuden WLTP-mittaussyklin avulla vuosien 2020-2021 mittauksissa. Aiemmin asetettu tavoitekeskiarvo uusille henkilöautoille vuodelle 2021 on 95 g/km. Tavoitearvot koskevat EU-maihin rekisteröitävien henkilöautojen keskimääräisiä päästöjä eivätkä ole maakohtaisia.Hyväksytty lakiehdotus edellyttää, että EU-tasolla arvioidaan ajoneuvojen elinkaaripäästöt 2023 mennessä. Tämä työ saattaa vaikuttaa vielä päästöjen laskentatapaan, monitorointiin tai tavoitearvoihin. Laskentatyö mahdollistaa, että biopolttoaineiden päästövähenemä voitaisiin huomioida autonvalmistajille asetettavissa päästörajoissa. Tällä hetkellä biopolttoaineita ei huomioida päästöarvojen monitoroinnissa.Samalla komissio arvioi mahdollisuutta sijoittaa autovalmistajien päästöylityksistä aiheutuvat liikapäästömaksuja päästöttömän liikenteen kehittämistä tukevaan rahastoon.Lähteet: Autoalan tiedotuskeskus, Euroopan parlamentti, VoteWatch Kuvituskuva: Moottorin arkistoMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 6.9.2024 Uutinen Kuluttajan ostaman sähköauton valot huurtuivat jatkuvasti – myyjä ei korvannut, vaan kehotti kuivattamaan umpioita säännöllisesti 5.9.2024 Liikenneturvallisuus Tasoristeysonnettomuuksia sattunut harvinaisen vähän – kymmeniä risteyksiä poistetaan tai parannetaan joka vuosi 4.9.2024 Uutinen Auton Päivä tulee taas – tavoitteena yhä muistuttaa autoilun merkityksestä Suomessa 4.9.2024 Uutinen Takuun alaisen Kian lasikattoa korjattiin usean vuoden aikana eikä se tullut kuntoon – myyjäliike tarjosi hyvityksenä veloituksetonta huoltoa 3.9.2024 Uutinen Volkswagen ei pysy säästötavoitteessaan – leikattava vielä miljardeja 3.9.2024 Uutinen Autoalalta ehdotus alavireisen markkinan parantamiseksi – elokuun rekisteröinnit edelleen matalat 2.9.2024 Yleinen Toyota ja BMW suunnittelevat vety-yhteistyötä 1.9.2024 Uutinen Näillä konsteilla takaat kesäautolle mukavan talviunen 31.8.2024 Autoilu Teiden kehno kunto – korjausvelka kasvaa tänäkin vuonna 50 miljoonalla eurolla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 6.9.2024 Laivat Laivat: Viking Glory ja -Grace liikennöivät itämeripäivän kunniaksi kokonaisen viikon ajan pelkällä biopolttoaineella 6.9.2024 Uutinen Kuluttajan ostaman sähköauton valot huurtuivat jatkuvasti – myyjä ei korvannut, vaan kehotti kuivattamaan umpioita säännöllisesti 6.9.2024 Koeajo Koeajo: Toyota Yaris Hybrid – kaupunkisukkula pihistelee 7.9.2024 Kuorma-autot Finnmetko 2024: Messujen veteraanikalusto – näillä autoilla ja koneilla saatiin puu liikkumaan 6.9.2024 Kuorma-autot Finnmetko 2024: Scania esitteli sähkökäyttöisen puutavara-auton 2.9.2024 Testit Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat - purevia piikkejä, liukkaita lamelleja 31.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Airbus rakensi jo 500. koneensa USA:ssa - eurooppalainen lentokonevalmistaja ei ole enää lainkaan tae valmistuksesta Euroopassa 31.8.2024 Moottoripyörät Koeajo: Kawasaki Ninja 7 Hybrid – uteliaisuus tappoi Ninjan 6.9.2024 Laivat Laivat: Viking Glory ja -Grace liikennöivät itämeripäivän kunniaksi kokonaisen viikon ajan pelkällä biopolttoaineella 2.9.2024 Esittely Koeistuttu: Audi Q5 – paljon uutta, jotain vanhaa 11.8.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Helsingissä on coolcationilla rekisterikilpi, joka voi helposti olla jopa kaksi kertaa kalliimpi kuin sitä kantava Brabuksen virittämä Mercedes-AMG G63 14.8.2024 Päivän kuva Päivän kuva: ensimmäinen suomalainen rallin maailmanmestari saapui erikoiskokeelle helikopterilla 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 15.8.2024 Autoilu Autoliitto tyrmää: dieselautojen ajokielto on käytännössä mahdoton 11.8.2024 Koeajo Koeajo: Smart #1 – tämä on kyllä jo vähän noloa Volvon kannalta