11.5.2016

Fiat 600 Abarth – Sähäkkä kusiainen

Fiat 600 Abarth

Autobianchi A112 Abarth -tekniikka Fiat 600 Abarthin korissa. Historic-ratasarjassa tällä taistellaan tuulimyllyjä vastaan.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Haapaveden Jarkko Saastamoinen kilpailee Fiat 600 Abarthilla Historic-ratasarjan G/D -luokassa. Alle litraisella moottorilla Saastamoinen ajaa 1300-kuutioisten luokassa, jossa vastassa ovat saman aikakauden Escortit ja Minit. Tehokkaammat autot menevät suorilla karkuun, joten pitää säästää painossa ja parantaa ajo-ominaisuuksia. Fiatillaan Jarkko Saastamoinen on yltänyt parhaimmillaan palkintopallisijoituksille. Fiat 600 Abarth

Vaihteisto omaa käsialaa

Fiatin moottorin tarkka iskutilavuus on 982 kuutiota. Moottorin alakerta on vakio, mutta serkkupoika Jarmo Saastamoisen Kansiset-virityspaja vastaa sylinterikannen ja nokka-akselien muutoksista. Tehopenkin viisarit pysähtyvät miehekkäisiin 86,5 hevosvoiman ja 92 newtonmetrin lukemiin. Viisivaihteinen vaihteisto on omavalmiste, mutta tehty auton oman aikakauden arvoja kunnioittaen. Fiat 600 Abarth Tehon lisäyksen ohella yhtä tehokas virityskeino on auton keventäminen. Abarth painaa viimeisten punnitusten mukaan 638 kiloa. Vaikka kiloja on joka vuosi saatu vähän tiputettua, niin vielä on matkaa FIA-passituksen mukaiseen 583 kilon minimipainoon.

50 kisaa takana

Alusta on rakennettu sen mukaan kuin luokitukset sallivat. Keulassa on lehtijousien tilalle vaihdettu erillisjouset ja Avon iskunvaimentimet. Rumpujarrut puolestaan ovat saaneet väistyä levyjarrujen ja kolmimäntäisten Girling-jarrusatuloiden tieltä. Takapää on jarrujen osalta vakio, mutta alle on vaihdettu jäykemmät jouset ja niinikään Avon iskarit. Oma polttoainetankki on vaihdettu alumiiniseen omavalmisteeseen. Jäähdytin ja öljynlauhdutin on siirretty keulalle. Fiat 600 Abarth Projektissa ei ole kyse hetken huumasta, vaan Saastamoinen aloitti Fiatin rakentamisen jo vuonna 2008 ja ajoi ensimmäisen kilpailunsa kaudella 2010. Kun kaudessa ajetaan keskimäärin 8 kilpailua, on kilpailulähtöjä kertynyt kaikkiaan noin 50. Fiat 600 Abarth Teksti ja kuvat: Janne Huhtala

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat