3.11.2022

Finnair aloitti lennot Tukholmasta ja Kööpenhaminasta Dohaan – joulukuussa Qatar Airways vetäytyy Helsinki-Vantaalta

Kuva Benjamin Helander

Finnair korvaa Qatar Airwaysin lennot Helsinki-Vantaalta Dohaan joulukuun puolivälistä alkaen. Jo nyt Finnair alkoi operoimaan tulevien jalkapallon maailmanmestaruuskilpailujen isäntämaahan kahdesta Pohjoismaiden suurimmasta kaupungista.

Finnair ottaa torstaina 3.11. ensikosketuksen kokonaan uuteen kohteeseen peräti tuplamäärällä, kun se avaa uudet reittinsä Tukholman Arlandasta sekä Kööpenhaminan Kastrupista Doha Hamadiin. Molemmat lennot lennetään laajarunkoisilla Airbus A330-300 -koneilla, ja avauslennot, AY1985 ja AY1986, laskeutuvat pian tämän jutun julkaisuajankohdan jälkeen Dohaan.

Kuten jo lentojen tunnukset kertovat, Finnair lentää Dohaan omia lentojaan, vaikka Oneworld-kumppani Qatar Airways onkin mukana tavanomaisella codesharella sekä laajemmallakin operatiivisella yhteistyöllä. Finnair ei ole aiemmin lentänyt Dohaan.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Joulukuussa myös Helsingistä - näkemiin Qatar Airwaysille

Tukholman ja Kööpenhaminan lisäksi Finnair operoi Dohaan pian myös kotikentältään Helsinki-Vantaalta. Reitin aloitus on Finnairin puolesta 15. joulukuuta, jolloin lento AY1981 lähtee Helsingistä kello 16:00, ollen perillä Dohassa paikallista aikaa 23:30. Paluulento AY1982 lähtee puolestaan kello 8:00 Dohasta, ja on perillä Helsingissä 14:15. Aikataulut on aikaisempaankin tapaan sovitettu Qatar Airwaysin keskiyöllä lähteviin liikenneaaltoihin Kaukoitään, Australiaan, muualle Lähi-itään sekä Afrikkaan.

Lentokone

Finnairin aluevaltauksen myötä Qatar Airwaysin reilut kuusi vuotta kestänyt komennus Helsinki-Vantaalla päättyy, eikä viininpunaista arabiankeihäsantilooppia täällä näillä näkymin enää vähään aikaan nähdä. Qatar Airways operoi kuitenkin mainitulla tavalla Helsinkiin virtuaalilentoyhtiön roolissa. Tavallisen matkustajan näkökulmasta juuri mikään ei siis muutu. Mikäli kuuden tunnin lennolle ei kaipaa omaa sviittiä, ovat aikataulut käytännössä samat, ja Dohasta on yhteys samoihin noin 150 kohteeseen, joihin Qatar Airways kuudella mantereella operoi.

Finnair
Reitillä käytettävät 279-paikkaiset koneet ovat käyneet läpi matkustamouudistuksen, ja saaneet uuden Premium Economy -matkustusluokan.

Aivan Qatar Airwaysia vastaavaa palvelutuotetta Finnairin A330 ei ehkä nykymuodossaan tarjoa, mutta maailman arvostetuimman lentoyhtiön reittien ajaminen kolmin kappalein on hieno meriitti sinivalkolaivastolle. Pitääpä vielä muistaa, että Qatar Airwaysin sanavalmis toimitusjohtaja Akbar al Baker haukkui erästä maailman merkittävimmistä lentoyhtiöistä, British Airwaysia, "kahden tähden halpalentoyhtiöksi". Kyse ei tuolloin ollut edes kilpailijan mustamaalaamisesta, sillä BA on itse asiassa Finnairin tavoin Qatarille läheinen yhteistyökumppani.

Taustalla konepula, ilmatilasulut, Airbus-kiista sekä jalkapallokisat

Syitä uudelle järjestelylle ei tarvitse etsiä, sillä ne ovat moninaisia. Qatar Airwaysilla ei yksinkertaisesti riitä kalustoa kaikille reiteille, siksi se on sopinut vastaavasta järjestelystä myös ainakin hongkongilaisen Cathay Pacificin kanssa, jonka osaomistaja se on.

Nämä lentoyhtiöt ovat parhaita pandemiassa – Qatar Airways omassa luokassaan pandemia ilmailu matkustus lentäminen
Airbus A350-koneet ovat tunnetusti Qatarin osalta pitkälti poissa pelistä.

Qatar Airways on kärsinyt kroonisesta konepulasta jo pitkään. Uusia reittejä on availtu, ja samaan aikaan laivasto täytyy pitää nuorena. Tilanne eskaloitui viimeistään siinä vaiheessa, kun yhtiö kuuluisan maalikiistan keskellä maadoitti suuren osan Airbus A350-laivastostaan, saaden Airbusin vihat päälleen, ja konehanat siltä osin visusti kiinni.

Kuluvan kuun 19. päivänä alkavat Qatarissa jalkapallon maailmanmestaruuskilpailut, jotka ovat eräs maailman suurimmista urheilutapahtumista, ja varmastikin suurin Qatarissa järjestetty urheilutapahtuma. Maan lippulaivalentoyhtiön tehtävä on kuljettaa 1,2 miljoonaa kisaturistia noin kuukauden aikaikkunalla paikan päälle, ja näin se on joutunut priorisoimaan tiettyjä reittejä muiden kustannuksella.

Kohutuistakin jalkapallokisoista muistutetaan useiden erilaisten mainosteippausten muodossa monissa yhtiön koneissa. Kuvassa Boeing 777:n muotia.

Finnairin puolesta tilanne on hieman toinen. Covidin jälkeinen Aasian avautuminen ei päässyt edes kunnolla käyntiin, kun Ukrainan kriisi eskaloitui, ja Venäjän ilmatila sulkeutui. Finnair joutuu nyt miettimään strategiaansa isolla kädellä uudelleen, ja välivaiheessa auttavat palvelut muille lentoyhtiöille.

Lähteet: Simple Flying, Finnair, Qatar Airways Kuvat: Benjamin Helander, Moottorin arkisto, Finnair

Lue lisää

Eurooppalaiset lentoyhtiöt joukkopaossa Kiinan-reiteiltä – antaako Eurooppa periksi Venäjää rahoittaville kiinalaisyhtiöille?

Lentokoneet: uusi israelilainen startup-lentoyhtiö aikoo aloittaa ensi viikolla lennot alle 30 kilometrin päästä Libanonin rajasta

Lentokoneet: painajainen vai mahdollisuus? – unkarilainen halpalentoyhtiö tarjoaa täyteen pakattua kaukolentoa, josta on riisuttu jopa kahvitarjoilu

Suomalainen Hornet-lentäjien kellovalmistaja ja Jeep aloittavat yhteistyön – ainutlaatuinen Jeep-arvokellojen sarja tulossa

Lentokoneet: viimeinenkin perinteinen eurooppalaislentoyhtiö harkitsee luopuvansa ilmaisista aterioista lyhyillä ja keskipitkillä lennoilla

Lentokoneet: SAS Scandinavian Airlines vaihtoi Star Alliancesta SkyTeamiin – tätä se tarkoittaa matkustajan näkökulmasta

Lentokoneet: Airbus rakensi jo 500. koneensa USA:ssa – eurooppalainen lentokonevalmistaja ei ole enää lainkaan tae valmistuksesta Euroopassa

Airbus A350 maaliongelmat

Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan

Norse Atlantic Airways

Lentokoneet: Norse Atlantic teki historiaa ensimmäisellä suoralla lennolla Norjasta Australiaan – toistaiseksi Manner-Euroopan ja Australian välillä on vain kaksi vakituista, suoraa reittiä

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat