2.1.2025

Frauscher x Porsche 850 Fantom on paras keino nauttia Porsche Macan Turbosta vetten päällä

Kuva Porsche

Kun tekee yhteistyötä Porschen kanssa, myös täyssähköisessä veneessä voi olla Turboksi nimetty voimalinja.

Vaikka veneilykauden alkua saa vielä hieman odottaa, Vene 25 Båt -messujen, Pohjois-Euroopan suurimman veneilytapahtuman alkuun ei ole enää kuin vähän päälle kuukausi aikaa. Alkulämmittelynä näin vuoden alkumetreillä on kiva tutustua uuteen sähköveneeseen, jolla on tuttu sydän.

Veneet autojen moottoreilla eivät ole ennenkuulumaton juttu, eivät edes sähköveneet. Sillä saralla tiedämme jo ennestään ruotsalaisvalmisteisen Candela C-8 -hydrofoiliveneen, joka kulkee Polestar 2:n voimalinjalla. Nyt on kyse Porschen tavasta laittaa sähkövoimalinjansa pikaveneeseen.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Avokattoisena tai umpinaisena

Tämä ei ole ensimmäinen kerta, kun Porsche tekee yhteistyötä Itävallan Ylä-Itävallan osavaltiossa kotipaikkaansa pitävän venevalmistajan Frauscherin kanssa. Kierroksia on kuitenkin nyt otettu lisää, kun parivaljakon uuteen luksusveneeseen on asennettu Porsche Macan Turbon - siis sen täyssähköversion - voimalinja.

Tämähän tarkoittaa näin venemaailmassa, että käytössä on 400 kilowatin edestä tehoa (Macan Turbon taka-akselin moottori), ja noin 100 kilowattitunnin verran akkukapasiteettia. Frauscher x Porsche 850 Fantomin toimintamatka on pisimmillään 100 kilometriä, mutta jo 22 solmun eli noin 45 km/h nopeudella se putoaa 45 kilometriin. Kun luukutetaan isoa kovaa, 49 solmua eli peräti 90 km/h, akusta riittää virtaa enää murto-osaan tästä.

Kuljettaja voi tilanteen mukaan valita neljästä ajotilasta Dockingin, joka soveltuu nimensä mukaisesti pikkutarkkaan ajoon, Rangen, joka nimensä mukaisesti säästää toimintamatkaa sekä Sportin ja Sport Plusin, jotka painottavat veneen urheilullista luonnetta.

Vene on 8,67 metriä pitkä ja 2,49 metriä leveä. Siihen mahtuu seitsemän henkeä. Porschen mukaan, kuten on sen kaksiovisissa urheiluautoista, myös sen yhteistyöveneestä on tarjolla kaksi eri "korimallia". 850 Fantom Runabout on katetumpi versio, kun taas 850 Fantom Air on huomattavasti avonaisempi.

Venevalmistaja Frauscher on vastannut itse veneestä siinä missä Porsche voimalinjasta, mutta Porschen kädenjälki näkyy myös matkustamon toteutuksessa, etenkin etupenkeiltä käsin, joiden selkänojiin on painettu jopa Porschen logot. Jos 400 kilowatin sähkömoottori on tämän luksuspikaveneen sydän, mitä olisi Macan Turbo vetten päällä ilman sielua, 12 tuuman tietoviihdenäyttöä ja luonnollisesti toista sellaista matkustajalle. Led-tunnelmavalaistus toimii sekä matkustamossa että peräosan uimatason luona myös veden alla.

Tällä tavalla vetten päällä kulkevana Porsche Macan Turbo on hieman kalliimpi kuin maalla kulkeva versio, sillä Frauscher x Porsche 850 Fantomin 573 000 euron hinnalla saisi yli neljä Macan Turboa.

Lähde: Porsche

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat