2.7.2022

Goodwoodista kajahtaa äänettömästi – 2 000 hepan sähkö-Transit nollasta sataan alle kahden sekunnin

Perinteinen Goodwood Festival of Speed on juuri sopiva näyttämö autonvalmistajien toinen toistaan villeimmille irtiotoille. Ford Pro Electric SuperVan kuului tämän vuoden hurjimpiin.

Electric SuperVan on osa yli 50-vuotista jatkumoa. SuperVan -sarja alkoi nimittäin jo vuonna 1971, kun Ford keksi asentaa keskelle ensimmäisen polven Transitia Le Mans -voittaja GT40:n moottorin. SuperVan 2 oli jatkokehitelmä samasta ideasta, siinä Ford C100 kilpa-auton monokokin ja 590 hepan Cosworth-V8:n päälle asennettiin Transit Mk2:n kori. Kolmospolvi lainasi aikansa Cosworthin F1 -voimanlähdettä.

'71 Ford SuperVan

Ford Performancen, STARD:in ja Fordin Euroopan muotoilutiimin yhteistuotoksena syntynyt Elecric SuperVan jatkaa toki sarjaa, mutta onhan tämä lähtenyt ihan kunnolla laukalle. E-Transit Customista ammentava laite ei ole jättänyt esikuvalleen paljoakaan näkyvyyttä. Voihan sitä silti joku kutsua jopa pakettiautoksi.

Eräänä innovaationa Electric SuperVanissa on renkaiden puhdistustoiminto. Se jarruttaa yhtä pyörää samalla kun kolme muuta vetävät. Näin jarruttava rengas pääsee puhdistumaan epäpuhtauksista tai lämpenemään ratasuoritusta varten.

Hurjimmat luvut tulivatkin tiputettua jo otsikossa, mutta kyllä ne kelpaa toistaakin. 2020-luvun SuperVanin neljästä sähkömoottorista irtoaa yhteensä 2 000 hevosvoiman edestä tehoa. Tehomäärän ulosotto vaatii tietysti hurjia myös 50 kilowattitunnin akustolta, jota jäähdytetäänkin nesteellä. Akkupaketti on sijoitettu auton painopisteeseen, koska tavaratilasta ei tämän pakettiauton tapauksessa tarvitse välittää. Täyteen lataus onnistuu 45 minuutissa.

Autoa voi ajaa useissa eri ajotiloissa riippuen muun muassa siitä, ollaanko radalla, soralla, vaiko kiihdytyskilpailussa.

Fordin kryptisten tietojen mukaan tämä Transit kiihtyy nollasta sataan "alle kahdessa sekunnissa". Mitä tahansa se tarkoittaakin, on lukema todennäköisesti parempi, kuin Tesla Model S Plaidin "juuri ja juuri" -lukema, sekin käsittämättömät 1,99 sekuntia. Fordin mukaan auto on täten heittämällä maailman nopein pakettiauto, ja myös puhtain sellainen, viitaten tietenkin sähköiseen voimalinjaan.

Lähde ja kuvat: Ford Teksti: Benjamin Helander

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat