26.2.2022 Liikenne GTÜ-katsastustilasto 2022: pienemmän keskiluokan autoissa saksalaiset parhaita uudemmissa ikäryhmissä Katsastustilaston pienemmän keskiluokan kärkinelikko: Mercedes-Benz A-sarja, Audi A3, Volkswagen Golf mk7 ja Toyota Prius(+). Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kattava saksalainen katsastustilasto erottelee jyvät akanoista, vähävikaiset automallit vikaherkistä automalleista. Heikkoutena on, ettei tilasto kerro automallikohtaisia keskimääräisiä ajokilometrejä. Saksalaiset automallit ovat kärjessä neljässä ikäluokassa tuoreimmassa GTÜ-katsastustilastossa pienemmän keskiluokan autoissa, japanilainen Toyota Prius on paras vanhimmassa ikäluokassa.Pienemmässä keskiluokassa vähävikaisimmat mallit nuorimmasta vanhimpaan ikäryhmään ovat Mercedes-Benz A-sarja, Audi A3, Volkswagen Golf VII ja Toyota Prius/Prius+. Eniten vikoja on Dacia Logan MCV -mallissa, joka on viimeisenä peräti neljässä ikäryhmässä. Renault Mégane on viimeisenä 8–9-vuotiaiden ryhmässä.Kun tarkastellaan pelkästään nuorinta 1–3-vuotiaiden ikäryhmää, kolmen kärjessä ovat Mercedes-Benz A-sarja, Audi A3 ja Toyota Prius/Prius+. Kolme runsasvikaisinta 1–3-vuotiasta ovat Dacia Logan MCV, Citroën C4 Cactus ja Renault Mégane.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyJapanilaisten laadun ylivoima taantunutSaksalaisen GTÜ:n määräaikaiskatsastuksista tehty tilasto paljastaa, että uusimpien japanilaisten automallien laadun ylivoima on taantunut eurooppalaisten merkkien kohentaessa laatuaan. Muutama japanilainen automalli menestyi edelleen mainiosti, etenkin vanhimmissa ikäluokissa.Yli viiden miljoonan katsastuksen perusteella voi tiivistää, että saksalaiset autot ovat useimmiten kärjessä, korealaisten ja ranskalaisten sijoitukset vaihtelevat suuresti ja halpamerkki Dacia on usein hännillä. Italialaisen Alfa Romeo Giuliettan sijoitus yllättää: kymmenen parhaan joukossa kahdessa vanhimmassa ikäryhmässä, keskivaiheilla keskimmäisissä ikäryhmissä ja kymmenen heikoimman joukossa vain nuorimmassa ikäryhmässä.GTÜ (Gesellschaft für Technische Überwachung mbH) on Saksan kolmanneksi suurin katsastusorganisaatio TÜVin ja Dekran jälkeen. GTÜ-raportin 2022 viisi miljoonaa määräaikaiskatsastusta on tehty puolentoista vuoden aikana välillä 1.1.2020–30.6.2021.Viisi eri ikäryhmääAutomallit ovat paremmuusjärjestyksessä viidessä eri ikäryhmässä ja kahdeksassa eri kokoluokassa, mikä helpottaa tietyn kokoluokan automallien vertailua.Alfa Romeo Giuliettan sijoituksen vaihtelu eri ikäluokissa ihmetyttää.Keskimääräiset ajomäärät kokoluokittain ja ikäryhmittäin kerrotaan. Edustusluokan autoilla ja isoilla autoilla ajetaan enemmän, pikkuautoilla sekä urheilu- ja avoautoilla vähemmän.Ei niin hyvää, ettei jotain huonoakin: automallikohtaisia keskimääräisiä ajomääriä ei mainita, mikä on raportin suurin heikkous. Esimerkiksi tila-autojen ja katumaasturien ryhmissä on hyvin erikokoisia malleja, joiden ajomäärät poikkeavat suuresti toisistaan. Tieto kunkin mallin keskimääräisestä mittarilukemasta auttaisi suhteuttamaan vikamäärän mallin ajomäärään.Ohjaus, jarrut, kori, valot…GTÜ-vikaindeksi on katsastuksessa havaittujen vikojen määrä sataa autoa kohti seitsemässä pääkohdassa, joita ovat pyöräntuenta, ohjaus, jarrut, kori ja alusta, sähköjärjestelmä ja valot, öljyvuodot ja pakoputkisto/päästöt. Viat näissä kohteissa vaikuttavat merkittävästi turvallisuuteen tai ympäristöön tai aiheuttavat suuria korjauskustannuksia. Kuljettajan huolimattomuudesta aiheutuneita kulutusosien vikoja ei ole noteerattu, kuten esimerkiksi kuluneet renkaat.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLaatuerot paljastuvatAutomallien laatuerot näkyvät selvimmin nuorimmassa ikäryhmässä. Pääosa kilometreistä tai jopa kaikki on ajettu takuuaikana – takuun pituudesta riippuen.Vanhemmissa ikäryhmissä auton kuntoon vaikuttavat mallin laadun ohella myös käyttäjän huolellisuus, määräaikaishuoltojen teettäminen, vikojen korjauttaminen, ajo-olosuhteet, ajotapa ja erot eri mallien ajomäärissä.10 parasta ja 10 huonointa ikäryhmittäinPienempi keskiluokka 1–3-vuotiaatSija, malli, vikaindeksiMercedes-Benz A-sarja (1,74)Audi A3 (1,74)Toyota Prius/Prius+ (1,94)Hyundai Ioniq (2,32)Toyota Auris (2,36)Volkswagen Golf VII (2,56)Seat Leon (3,06)Mazda 3 (3,14)Citroën C4 (3,25)Honda Civic (3,37)Škoda Octavia (4,67)BMW 1-sarja (4,73)Alfa Romeo Giulietta (5,18)Ford Focus (5,55)Opel Astra (5,90)Fiat Tipo (6,50)Peugeot 308 (6,55)Renault Mégane (6,61)Citroën C4 Cactus (8,00)Dacia Logan MCV (13,87)Keskimääräinen ajomäärä 40 000 kmMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPienempi keskiluokka 4–5-vuotiaatSija, malli, vikaindeksiAudi A3 (3,93)Mercedes-Benz A-sarja (3,99)Volkswagen Golf VII (4,81)Seat Leon (6,38)Toyota Prius/Prius+ (6,72)Mazda 3 (7,54)Toyota Auris (7,58)Honda Civic (7,86)Škoda Octavia (7,94)Volvo V40 (8,02)Ford Focus (10,18)Opel Astra (11,04)Hyundai i30 (11,91)Citroën C4 (12,42)Peugeot 308 (12,52)Fiat Tipo (14,43)Renault Mégane (15,12)Citroën C4 Cactus (17,00)Volkswagen Golf VI (18,12)Dacia Logan MCV (22,81)Keskimääräinen ajomäärä 60 000 kmPienempi keskiluokka 6–7-vuotiaatSija, malli, vikaindeksiVolkswagen Golf VII (8,31)Mercedes-Benz A-sarja (8,49)Audi A3 (9,40)Mazda 3 (12,14)Toyota Auris (12,81)Honda Civic (12,93)Seat Leon (13,33)BMW 1-sarja (14,42)Volvo V40 (14,46)Nissan Pulsar (14,50)Ford Focus (18,32)Škoda Octavia (18,33)Peugeot 308 (19,78)Opel Astra (20,06)Citroën C4 (22,26)Citroën C4 Cactus (22,89)Kia Ceed (23,36)Hyundai i30 (24,55)Renault Mégane (30,31)Dacia Logan MCV (31,36)Keskimääräinen ajomäärä 90 000 kmPienempi keskiluokka 8–9-vuotiaatSija, malli, vikaindeksiVolkswagen Golf VII (12,61)Toyota Auris (18,80)Mazda 3 (19,04)Mercedes-Benz A-sarja (19,88)BMW 1-sarja (21,18)Audi A3 (21,69)Alfa Romeo Giulietta (22,35)Honda Civic (23,98)Subaru Impreza (24,59)Toyota Prius/Prius+ (25,25)Opel Astra (31,62)Škoda Octavia (31,84)Seat Leon (32,96)Peugeot 308 (35,08)Ford Focus (36,29)Citroën C4 (38,54)Hyundai i30 (42,44)Dacia Logan MCV (44,29)Kia Ceed (48,44)Renault Mégane (48,49)Keskimääräinen ajomäärä 110 000 kmMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPienempi keskiluokka, 9–11-vuotiaatSija, malli, vikaindeksiToyota Prius/Prius+ (25,33)Toyota Auris (30,36)Mercedes-Benz A-sarja (30,92)Subaru Impreza (31,00)Alfa Romeo Giulietta (31,59)Volkswagen Golf VI (34,31)BMW 1-sarja (36,43)Honda Civic (36,64)Audi A3 (36,84)Mazda 3 (41,39)Škoda Octavia (46,39)Opel Astra (48,94)Seat Leon (49,91)Ford Focus (52,06)Peugeot 308 (53,48)Hyundai i30 (54,17)Citroën C4 (59,88)Renault Mégane (61,65)Kia Ceed (64,31)Dacia Logan MCV (65,90)Keskimääräinen ajomäärä 130 00 km (9–11-vuotiaat)Katsastustilastot eivät kerro kaikkea laatueroistaKatsastustilastojen julkistamista arvostellaan siitä, että ne eivät kerro kaikenlaisista vioista. Eivät kerrokaan, mutta katsastusraportit antavat kuitenkin selkeän kuvan monista automallien turvallisuuteen ja ympäristöön vaikuttavista vioista. Katsastuksessa havaitut merkittävimmät isot viat liittyvät yleensä akselistoihin, pyöräntuentaan, ohjauslaitteisiin ja niiden nivelten kulumiseen, jarruihin ja pakokaasupäästöihin.Kilometrien karttuessa ja auton ikääntyessä auton hoidolla, määräaikaishuoltojen teettämisellä, vikojen korjauttamisella, ajo-olosuhteilla ja ajotavalla on ratkaiseva merkitys auton tekniseen kuntoon – automallin laadun ohella.Tiepalveluraporteissa todetut tielle pysäyttäneet viat ovat täysin erilaisia kuin katsastuksessa havaitut viat. Tielle pysäyttävistä teknisistä vioista yli puolet liittyy sähkölaitteisiin, erityisesti akun simahtamiseen. Akkuviat ovat yleisiä polttomoottoriautojen käynnistysakuissa. Myös sähköautoissa on ollut akkuvikoja. Nämä viat keskittyvät sähköauton 12 voltin ohjainlaite- ja käynnistysakkuun. Sen sijaan sähköautojen varsinainen sähkötekniikka, kuten korkeajänniteakut, sähkömoottorit ja latausjärjestelmä ovat toistaiseksi osoittautuneet varsin luotettaviksi, mutta kovin pitkäaikaista kokemusta näistä ei vielä ole.Kalliit viat jäävät usein ulkopuolelleKatsastus- ja tiepalvelutilastot eivät kerro ihan kaikista automallien vioista. Joidenkin automallien kalliita korjauskustannuksia aiheuttavat moottoriviat, esimerkiksi turboahtimen ja jakopään ketjun viat tai voimansiirron viat, kuten kaksoismassavauhtipyörän tai kaksoiskytkinvaihteiston viat jäävät usein vikaraporttien ulkopuolelle.Nämä viat tulevat tiepalveluraporttiin vain silloin, kun ne keskeyttävät ajamisen yllättäen kesken matkan. Usein tällainen vika ilmaisee itsensä alkuvaiheessa esimerkiksi tehottomuudella, metelillä tai värinällä ja auto ajetaan tai hinautetaan korjaamoon. Vakava moottori- tai vaihteistovika korjautetaan ennen matkalle lähtöä tai määräaikaiskatsastukseen menoa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Takaisinkutsut Traficomin kotisivuilla Lisäksi tulevat korjauskehotukseen eli takaisinkutsuun johtaneet vikamahdollisuudet, joista tiedotetaan autojen omistajille. Lisäksi takaisinkutsuvikojen lista löytyy Traficomin verkkosivuilta. Suosittujen automallien vikatietolista löytyy Moottorin verkkosivuilta. Vikatietolista sisältää sadan suositun mallin tyyppiviat. Lista päivitetään kerran vuodessa heinäkuun alussa. Siihen on katsastus- ja tiepalveluraporttien lisäksi koottu tietoja auton omistajien ilmoittamista vioista sekä takaisinkutsukampanjoista Suomessa ja Saksassa. Teksti: Timo Turkula Kuvat: Moottorin arkisto, Valmistajat Lähde: Auto Zeitung GTÜ Gebraucht-report 2022 (käytettyjen autojen opas) 196 sivua, hinta Saksassa 5,50 euroa. Lue lisää Kaikki artikkelit 14.7.2025 Uutinen Nissanin tehdas Sunderlandissa on ensimmäinen laatuaan Euroopassa – näin siellä syntyy koko kansan katumaasturi Nissan Qashqai 13.7.2025 Uutinen Volkswagenin Yhdysvaltain piina jatkuu: ID. Buzz huilaa nyt tariffien takia 9.7.2025 Ajoneuvot Puolustusvoimat tilaa Scanialta 15 paloautoa – autojen täysi varustelu tehdään Säynätsalossa 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 8.7.2025 Autonhoito Yksi yllättävä kohta naarmuuntuu helposti sähköautossa – auton maalipinnan suojaaminen suojakalvolla yleistyy koko ajan enemmän 8.7.2025 Uutinen Maailman vanhin Rolls-Royce-kerho visiitillä Suomessa: ”Kerho on perustettu ajamista varten” 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 6.7.2025 Uutinen Pikkuautot pulassa Euroopassa kiristyvien säädösten kanssa – avuksi Japani-tyyliset kääpiöautot? 4.7.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 3.7.2025 julkaisemaan verkkojuttuun Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen