26.2.2022

GTÜ-katsastustilasto 2022: pienemmän keskiluokan autoissa saksalaiset parhaita uudemmissa ikäryhmissä

Volkswagen Golf VII
Katsastustilaston pienemmän keskiluokan kärkinelikko: Mercedes-Benz A-sarja, Audi A3, Volkswagen Golf mk7 ja Toyota Prius(+).

Kattava saksalainen katsastustilasto erottelee jyvät akanoista, vähävikaiset automallit vikaherkistä automalleista. Heikkoutena on, ettei tilasto kerro automallikohtaisia keskimääräisiä ajokilometrejä.

Saksalaiset automallit ovat kärjessä neljässä ikäluokassa tuoreimmassa GTÜ-katsastustilastossa pienemmän keskiluokan autoissa, japanilainen Toyota Prius on paras vanhimmassa ikäluokassa.

Pienemmässä keskiluokassa vähävikaisimmat mallit nuorimmasta vanhimpaan ikäryhmään ovat Mercedes-Benz A-sarja, Audi A3, Volkswagen Golf VII ja Toyota Prius/Prius+.

Eniten vikoja on Dacia Logan MCV -mallissa, joka on viimeisenä peräti neljässä ikäryhmässä. Renault Mégane on viimeisenä 8–9-vuotiaiden ryhmässä.

Kun tarkastellaan pelkästään nuorinta 1–3-vuotiaiden ikäryhmää, kolmen kärjessä ovat Mercedes-Benz A-sarja, Audi A3 ja Toyota Prius/Prius+. Kolme runsasvikaisinta 1–3-vuotiasta ovat Dacia Logan MCV, Citroën C4 Cactus ja Renault Mégane.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Japanilaisten laadun ylivoima taantunut

Saksalaisen GTÜ:n määräaikaiskatsastuksista tehty tilasto paljastaa, että uusimpien japanilaisten automallien laadun ylivoima on taantunut eurooppalaisten merkkien kohentaessa laatuaan.  Muutama japanilainen automalli menestyi edelleen mainiosti, etenkin vanhimmissa ikäluokissa.

Yli viiden miljoonan katsastuksen perusteella voi tiivistää, että saksalaiset autot ovat useimmiten kärjessä, korealaisten ja ranskalaisten sijoitukset vaihtelevat suuresti ja halpamerkki Dacia on usein hännillä.

Italialaisen Alfa Romeo Giuliettan sijoitus yllättää: kymmenen parhaan joukossa kahdessa vanhimmassa ikäryhmässä, keskivaiheilla keskimmäisissä ikäryhmissä ja kymmenen heikoimman joukossa vain nuorimmassa ikäryhmässä.

GTÜ (Gesellschaft für Technische Überwachung mbH) on Saksan kolmanneksi suurin katsastusorganisaatio TÜVin ja Dekran jälkeen. GTÜ-raportin 2022 viisi miljoonaa määräaikaiskatsastusta on tehty puolentoista vuoden aikana välillä 1.1.2020–30.6.2021.

Viisi eri ikäryhmää

Automallit ovat paremmuusjärjestyksessä viidessä eri ikäryhmässä ja kahdeksassa eri kokoluokassa, mikä helpottaa tietyn kokoluokan automallien vertailua.

Alfa Romeo Giulietta
Alfa Romeo Giuliettan sijoituksen vaihtelu eri ikäluokissa ihmetyttää.

Keskimääräiset ajomäärät kokoluokittain ja ikäryhmittäin kerrotaan. Edustusluokan autoilla ja isoilla autoilla ajetaan enemmän, pikkuautoilla sekä urheilu- ja avoautoilla vähemmän.

Ei niin hyvää, ettei jotain huonoakin: automallikohtaisia keskimääräisiä ajomääriä ei mainita, mikä on raportin suurin heikkous. Esimerkiksi tila-autojen ja katumaasturien ryhmissä on hyvin erikokoisia malleja, joiden ajomäärät poikkeavat suuresti toisistaan. Tieto kunkin mallin keskimääräisestä mittarilukemasta auttaisi suhteuttamaan vikamäärän mallin ajomäärään.

Ohjaus, jarrut, kori, valot…

GTÜ-vikaindeksi on katsastuksessa havaittujen vikojen määrä sataa autoa kohti seitsemässä pääkohdassa, joita ovat pyöräntuenta, ohjaus, jarrut, kori ja alusta, sähköjärjestelmä ja valot, öljyvuodot ja pakoputkisto/päästöt. Viat näissä kohteissa vaikuttavat merkittävästi turvallisuuteen tai ympäristöön tai aiheuttavat suuria korjauskustannuksia. Kuljettajan huolimattomuudesta aiheutuneita kulutusosien vikoja ei ole noteerattu, kuten esimerkiksi kuluneet renkaat.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Laatuerot paljastuvat

Automallien laatuerot näkyvät selvimmin nuorimmassa ikäryhmässä. Pääosa kilometreistä tai jopa kaikki on ajettu takuuaikana – takuun pituudesta riippuen.

Vanhemmissa ikäryhmissä auton kuntoon vaikuttavat mallin laadun ohella myös käyttäjän huolellisuus, määräaikaishuoltojen teettäminen, vikojen korjauttaminen, ajo-olosuhteet, ajotapa ja erot eri mallien ajomäärissä.

10 parasta ja 10 huonointa ikäryhmittäin

Pienempi keskiluokka 1–3-vuotiaat

Sija, malli, vikaindeksi

Mercedes-Benz A-sarja (1,74)

Audi A3 (1,74)

Toyota Prius/Prius+ (1,94)

Hyundai Ioniq (2,32)

Toyota Auris (2,36)

Volkswagen Golf VII (2,56)

Seat Leon (3,06)

Mazda 3 (3,14)

Citroën C4 (3,25)

Honda Civic (3,37)

Škoda Octavia (4,67)

BMW 1-sarja (4,73)

Alfa Romeo Giulietta (5,18)

Ford Focus (5,55)

Opel Astra (5,90)

Fiat Tipo (6,50)

Peugeot 308 (6,55)

Renault Mégane (6,61)

Citroën C4 Cactus (8,00)

Dacia Logan MCV (13,87)

Keskimääräinen ajomäärä 40 000 km

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Pienempi keskiluokka 4–5-vuotiaat

Sija, malli, vikaindeksi

Audi A3 (3,93)

Mercedes-Benz A-sarja (3,99)

Volkswagen Golf VII (4,81)

Seat Leon (6,38)

Toyota Prius/Prius+ (6,72)

Mazda 3 (7,54)

Toyota Auris (7,58)

Honda Civic (7,86)

Škoda Octavia (7,94)

Volvo V40 (8,02)

Ford Focus (10,18)

Opel Astra (11,04)

Hyundai i30 (11,91)

Citroën C4 (12,42)

Peugeot 308 (12,52)

Fiat Tipo (14,43)

Renault Mégane (15,12)

Citroën C4 Cactus (17,00)

Volkswagen Golf VI (18,12)

Dacia Logan MCV (22,81)

Keskimääräinen ajomäärä 60 000 km

Pienempi keskiluokka 6–7-vuotiaat

Sija, malli, vikaindeksi

Volkswagen Golf VII (8,31)

Mercedes-Benz A-sarja (8,49)

Audi A3 (9,40)

Mazda 3 (12,14)

Toyota Auris (12,81)

Honda Civic (12,93)

Seat Leon (13,33)

BMW 1-sarja (14,42)

Volvo V40 (14,46)

Nissan Pulsar (14,50)

Ford Focus (18,32)

Škoda Octavia (18,33)

Peugeot 308 (19,78)

Opel Astra (20,06)

Citroën C4 (22,26)

Citroën C4 Cactus (22,89)

Kia Ceed (23,36)

Hyundai i30 (24,55)

Renault Mégane (30,31)

Dacia Logan MCV (31,36)

Keskimääräinen ajomäärä 90 000 km

Pienempi keskiluokka 8–9-vuotiaat

Sija, malli, vikaindeksi

Volkswagen Golf VII (12,61)

Toyota Auris (18,80)

Mazda 3 (19,04)

Mercedes-Benz A-sarja (19,88)

BMW 1-sarja (21,18)

Audi A3 (21,69)

Alfa Romeo Giulietta (22,35)

Honda Civic (23,98)

Subaru Impreza (24,59)

Toyota Prius/Prius+ (25,25)

Opel Astra (31,62)

Škoda Octavia (31,84)

Seat Leon (32,96)

Peugeot 308 (35,08)

Ford Focus (36,29)

Citroën C4 (38,54)

Hyundai i30 (42,44)

Dacia Logan MCV (44,29)

Kia Ceed (48,44)

Renault Mégane (48,49)

Keskimääräinen ajomäärä 110 000 km

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Pienempi keskiluokka, 9–11-vuotiaat

Sija, malli, vikaindeksi

Toyota Prius/Prius+ (25,33)

Toyota Auris (30,36)

Mercedes-Benz A-sarja (30,92)

Subaru Impreza (31,00)

Alfa Romeo Giulietta (31,59)

Volkswagen Golf VI (34,31)

BMW 1-sarja (36,43)

Honda Civic (36,64)

Audi A3 (36,84)

Mazda 3 (41,39)

Škoda Octavia (46,39)

Opel Astra (48,94)

Seat Leon (49,91)

Ford Focus (52,06)

Peugeot 308 (53,48)

Hyundai i30 (54,17)

Citroën C4 (59,88)

Renault Mégane (61,65)

Kia Ceed (64,31)

Dacia Logan MCV (65,90)

Keskimääräinen ajomäärä 130 00 km (9–11-vuotiaat)

Katsastustilastot eivät kerro kaikkea laatueroista

Katsastustilastojen julkistamista arvostellaan siitä, että ne eivät kerro kaikenlaisista vioista. Eivät kerrokaan, mutta katsastusraportit antavat kuitenkin selkeän kuvan monista automallien turvallisuuteen ja ympäristöön vaikuttavista vioista. Katsastuksessa havaitut merkittävimmät isot viat liittyvät yleensä akselistoihin, pyöräntuentaan, ohjauslaitteisiin ja niiden nivelten kulumiseen, jarruihin ja pakokaasupäästöihin.

Kilometrien karttuessa ja auton ikääntyessä auton hoidolla, määräaikaishuoltojen teettämisellä, vikojen korjauttamisella, ajo-olosuhteilla ja ajotavalla on ratkaiseva merkitys auton tekniseen kuntoon – automallin laadun ohella.

Tiepalveluraporteissa todetut tielle pysäyttäneet viat ovat täysin erilaisia kuin katsastuksessa havaitut viat. Tielle pysäyttävistä teknisistä vioista yli puolet liittyy sähkölaitteisiin, erityisesti akun simahtamiseen. Akkuviat ovat yleisiä polttomoottoriautojen käynnistysakuissa. Myös sähköautoissa on ollut akkuvikoja. Nämä viat keskittyvät sähköauton 12 voltin ohjainlaite- ja käynnistysakkuun. Sen sijaan sähköautojen varsinainen sähkötekniikka, kuten korkeajänniteakut, sähkömoottorit ja latausjärjestelmä ovat toistaiseksi osoittautuneet varsin luotettaviksi, mutta kovin pitkäaikaista kokemusta näistä ei vielä ole.

Kalliit viat jäävät usein ulkopuolelle

Katsastus- ja tiepalvelutilastot eivät kerro ihan kaikista automallien vioista. Joidenkin automallien kalliita korjauskustannuksia aiheuttavat moottoriviat, esimerkiksi turboahtimen ja jakopään ketjun viat tai voimansiirron viat, kuten kaksoismassavauhtipyörän tai kaksoiskytkinvaihteiston viat jäävät usein vikaraporttien ulkopuolelle.

Nämä viat tulevat tiepalveluraporttiin vain silloin, kun ne keskeyttävät ajamisen yllättäen kesken matkan. Usein tällainen vika ilmaisee itsensä alkuvaiheessa esimerkiksi tehottomuudella, metelillä tai värinällä ja auto ajetaan tai hinautetaan korjaamoon. Vakava moottori- tai vaihteistovika korjautetaan ennen matkalle lähtöä tai määräaikaiskatsastukseen menoa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Takaisinkutsut Traficomin kotisivuilla

Lisäksi tulevat korjauskehotukseen eli takaisinkutsuun johtaneet vikamahdollisuudet, joista tiedotetaan autojen omistajille. Lisäksi takaisinkutsuvikojen lista löytyy Traficomin verkkosivuilta.

Suosittujen automallien vikatietolista löytyy Moottorin verkkosivuilta. Vikatietolista sisältää sadan suositun mallin tyyppiviat. Lista päivitetään kerran vuodessa heinäkuun alussa. Siihen on katsastus- ja tiepalveluraporttien lisäksi koottu tietoja auton omistajien ilmoittamista vioista sekä takaisinkutsukampanjoista Suomessa ja Saksassa.

Teksti: Timo Turkula Kuvat: Moottorin arkisto, Valmistajat Lähde: Auto Zeitung GTÜ Gebraucht-report 2022 (käytettyjen autojen opas) 196 sivua, hinta Saksassa 5,50 euroa.

Kommentoi artikkelia