2.7.2024 Kuolonkolarit Heinäkuun 2023 kuolonkolarit – Moottoriajoneuvot Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ylinopeus, humala, sairauskohtaus tai epäonnistunut ohitusyritys. Siinä heinäkuun 2023 kuolonkolareden tyypillisimmät syyt. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySairauskohtaus suisti kiertoliittymän jälkeenMIES, 67, ajoi illalla kadulla Mazda 6:lla. Ajoneuvo lähestyi kiertoliittymää, törmäsi kevyesti alustallaan liittymän saarekkeen reunatukeen ja raapaisi valaisinpylvästä mutta jatkoi kuitenkin lyhyen pysähtymisen jälkeen matkaansa. Vasemmalle kääntyvässä kaarteessa Mazda ajautui kulkusuunnassaan etuoikealle joukkoliikennepysäkin sekä yhdistetyn pyörätien ja jalkakäytävän yli ojanluiskaan ja törmäsi kahteen puuhun. Turvavyötön kuljettaja kuoli sairauskohtaukseen.Tapahtumahetkellä sää oli kirkas ja aurinkoinen. Tienpinta oli paljas ja kuiva. Lämpötila oli +20 astetta. Nopeusrajoitus oli 40 km/h. Mazda oli otettu käyttöön vuonna 2011.Tlk: Kuljettaja ei pystynyt ohjaamaan kaarteen suuntaisesti. Hän oli matkalla sairaalaan ja päättänyt lähteä ajamaan, vaikka voi huonosti. Sairauskohtaus tuli yllättäen. Ajonopeus oli arviolta 40–50 km/h. Monisairaalla kuljettajalla oli sairauksiinsa lääkitys, ja hän oli lääkärien seurannassa. Hän oli kuljettajana kokenut ja omasi ryhmän 2 ajo-oikeuden sekä ammattipätevyyden. Hän täytti edelleen ryhmän 2 ajo-oikeuden terveysvaatimukset. Mazdassa ei ollut kuljettajan toimintakuntoa tarkkailevaa ja ajokaistalla pysymistä seuraavaa järjestelmää. Etu- ja verhoturvatyynyt toimivat, mutta niillä tai turvavyön käyttämättömyydellä ei ollut tässä tapauksessa merkitystä.Suositukset: Kuljettajien tulee huolehtia terveydestään, hakeutua viivytyksettä hoitoon ja tuntea vastuunsa ajoterveydestään ja -kunnostaan sekä omasta ja muiden liikenneturvallisuudesta. Riskinottoa vältettävä. Joukkoliikennepysäkit ja odotusalueet erotettava rakenteellisesti ja selkeillä ajoratamaalauksilla ajoradasta. Ajoneuvoihin kuljettajan tilaa seuraavia, törmäyksiä estäviä ja tarvittaessa ajoneuvon pysäyttäviä aktiivisia ajonhallintajärjestelmiä. Autoihin järjestelmä, joka estää ajamisen yli 30 km/h nopeudella, jos turvavyö ei ole kytkettynä. Hanki rajaton lukuoikeus Haluatko jatkaa lukemista? Autoliiton jäsenenä saat rajattoman pääsyn kaikkiin Moottori+ -sisältöihin. Liity jäseneksi Kirjaudu sisään Jäsenenä saat nämä edut ja paljon muuta Moottori Moottori+ -sisältöjen lukuoikeus ja painettu lehti 9 kertaa vuodessa. Tiepalvelu Autoliiton Tiepalvelu turvaa Plus- ja Premium-jäsenten matkan Suomessa ja ulkomailla. Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 30.3.2025 Ajatuksia autoista “Se ei ole puhelin, se on auto” – VW-pomon kommentti kertoo paljon mielentilastamme – Ajatuksia autoista 30.3.2025 Koeajo Maistiainen: Dacia Bigster – uutta kokoa ja makua hintatietoisille 29.3.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: onko auton ohjelmointi laillista? 29.3.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq tekee harmaasta haluttavaa 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 24.3.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Finlanders-yhtyeen keikkabussi 25.3.2025 Laivat Päivän kuva: seuraavat jätit uunista ulos 27.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti alkaa: Dacia Duster 4x4 – järkirakkautta ensisilmäyksellä 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle