2.7.2024

Heinäkuun 2023 kuolonkolarit – Moottoriajoneuvot

Ylinopeus, humala, sairauskohtaus tai epäonnistunut ohitusyritys. Siinä heinäkuun 2023 kuolonkolareden tyypillisimmät syyt.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Sairauskohtaus suisti kiertoliittymän jälkeen

MIES, 67, ajoi illalla kadulla Mazda 6:lla. Ajoneuvo lähestyi kiertoliittymää, törmäsi kevyesti alustallaan liittymän saarekkeen reunatukeen ja raapaisi valaisinpylvästä mutta jatkoi kuitenkin lyhyen pysähtymisen jälkeen matkaansa. Vasemmalle kääntyvässä kaarteessa Mazda ajautui kulkusuunnassaan etuoikealle joukkoliikennepysäkin sekä yhdistetyn pyörätien ja jalkakäytävän yli ojanluiskaan ja törmäsi kahteen puuhun. Turvavyötön kuljettaja kuoli sairauskohtaukseen.

Tapahtumahetkellä sää oli kirkas ja aurinkoinen. Tienpinta oli paljas ja kuiva. Lämpötila oli +20 astetta. Nopeusrajoitus oli 40 km/h. Mazda oli otettu käyttöön vuonna 2011.

Tlk: Kuljettaja ei pystynyt ohjaamaan kaarteen suuntaisesti. Hän oli matkalla sairaalaan ja päättänyt lähteä ajamaan, vaikka voi huonosti. Sairauskohtaus tuli yllättäen. Ajonopeus oli arviolta 40–50 km/h. Monisairaalla kuljettajalla oli sairauksiinsa lääkitys, ja hän oli lääkärien seurannassa. Hän oli kuljettajana kokenut ja omasi ryhmän 2 ajo-oikeuden sekä ammattipätevyyden. Hän täytti edelleen ryhmän 2 ajo-oikeuden terveysvaatimukset. Mazdassa ei ollut kuljettajan toimintakuntoa tarkkailevaa ja ajokaistalla pysymistä seuraavaa järjestelmää. Etu- ja verhoturvatyynyt toimivat, mutta niillä tai turvavyön käyttämättömyydellä ei ollut tässä tapauksessa merkitystä.

Suositukset: Kuljettajien tulee huolehtia terveydestään, hakeutua viivytyksettä hoitoon ja tuntea vastuunsa ajoterveydestään ja -kunnostaan sekä omasta ja muiden liikenneturvallisuudesta. Riskinottoa vältettävä. Joukkoliikennepysäkit ja odotusalueet erotettava rakenteellisesti ja selkeillä ajoratamaalauksilla ajoradasta. Ajoneuvoihin kuljettajan tilaa seuraavia, törmäyksiä estäviä ja tarvittaessa ajoneuvon pysäyttäviä aktiivisia ajonhallintajärjestelmiä. Autoihin järjestelmä, joka estää ajamisen yli 30 km/h nopeudella, jos turvavyö ei ole kytkettynä.

Haluatko jatkaa lukemista?

Liity Autoliiton jäseneksi

Autoliiton jäsenenä saat rajattoman pääsyn kaikkiin Moottori+ -sisältöihin.

Jäsenenä saat nämä edut ja paljon muuta

Moottori

Moottori+ -sisältöjen lukuoikeus ja painettu lehti 9 kertaa vuodessa.

Tiepalvelu

Autoliiton Tiepalvelu turvaa Plus- ja Premium-jäsenten matkan Suomessa ja ulkomailla.

Luetuimmat