23.12.2024 Laivat Helsingissä rakennettiin neljän vuoden aikana kuuden aluksen loistoristeilijäluokka – nyt tuoreinkin niistä on 20-vuotias Teksti Benjamin Helander Kuva Benjamin Helander, varustamot Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Hietalahden telakalla, siis käytännössä Helsingin keskustassa, rakennettiin kahdelle varustamolle yhteensä kuusi lähes 300-metristä loistoristeilijää 2000-luvun alussa. Suomessa on rakennettu vuosikymmenten ja -satojen kuluessa monia hienoja laivoja, mukaan lukien useamman kerran senhetkinen maailman suurin matkustajalaiva. Tälläkin hetkellä maailman suurin risteilyalus on Meyer Turun telakan käsialaa, kuten myös sen tulevat sisaralukset. Helsingin Hietalahden telakka on sekin päästänyt liikenteeseen 1800-luvulta lähtien vaikka minkälaisia aluksia. Suurimmat niistä edustavat Carnival Corporationin Spirit-luokkaa.Carnival Spirit on koko Spirit-luokan keulakuva. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLoistoristeilijöitä nousi Helsingin keskustassaHelsingin Hietalahden telakka on varsinkin viime vuosina ollut erityisen tunnettu jäänmurtajaosaamisestaan. Siellä on rakennettu myös Merivoimien aluksia. Suurimmat alukset, joita Helsingissä on rakennettu, ovat olleet loistoristeilijöitä. Amerikkalainen risteilyvarustamojen jättikonserni Carnival Corporation omistaa emoyhtiönä monia maailman tunnetuimpia risteilyvarustamoja. Tämän vuoksi monilla näennäisesti toisistaan riippumattomilla varustamoilla on tosiasiassa paljon samoille piirustuksille tehtyjä aluksia.Vuonna 2000 Carnival Corporation hankki kokonaan hallintaansa italialaisen risteilyvarustamon Costa Crocieren. Costa oli aiemmin operoinut laajalti varsin vanhoja aluksia, ja varustanut ne perinteisin italialaisin maustein. Carnival-kaupan kunniaksi uusi emoyhtiö päätti aloittaa Costan uudistamisen ja sulauttamisen osaksi konsernia. Se tehtiin ottamalla Costa mukaan uudisrakennusohjelmaan, jossa sille ja Carnival Cruise Linelle tilattiin uusia Spirit-luokan aluksia, jotka sisustettiin konsernin yhtenäiseen tyyliin, unohtamatta kuitenkaan Costan kohdalla italialaista kädenjälkeä.Myös pienemmän Fantasy-luokan Carnival Paradise rakennettiin aiemmin 1990-luvulla Helsingissä. Spirit-luokka tilattiin Helsingin Hietalahden telakalta, jota pyöritti vielä tuolloin Kvaerner Masa-Yards. Telakka oli jo vuosia aiemmin rakentanut kookkaita risteilijöitä myös Carnivalille sekä esimerkiksi Royal Caribbeanin Grandeur of the Seasin sekä Enchantment of the Seasin. Spirit-luokan aluksista tuli kuitenkin suurimpia Helsingissä rakennettuja laivoja koskaan. Käytännössä Helsingin keskustassa, Punavuoren kupeessa ja kivenheiton päässä aivan ydinkeskustasta nousi yhteensä kuusi yli 290-metristä loistoristeilijää.Yksi piipahti jopa moikkaamassaSpirit-luokan alukset rakentuivat pikavauhtia 2000-luvun alkuvuosina. Ensimmäinen niistä oli Costa Atlantica, jota seurasi Carnival Spirit, jonka mukaan luokka nimettiin. Niiden jälkeen rakennettiin vielä Carnival Pride, Carnival Legend, Costa Mediterranea sekä Carnival Miracle.Carnival Miraclessa, kuten kaikissa varustamon aluksissa, on hyvin tunnusomainen valaanpyrstön muotoinen savupiippu. Costa Crocieren tavaramerkki on puolestaan keltainen korsteeni. Costa Atlantican ja Carnival Miraclen kastajaisten välillä kului vain reilut kolme ja puoli vuotta eli aluksia luovutettiin käytännössä sarjatulella. Aluksista tuorein, Carnival Miracle, täytti aiemmin kuluvana vuonna 20 vuotta, kun taas aluksista ensimmäiselle tulee ensi kesänä 25 vuotta täyteen. Kaikki Carnival Cruise Linelle (joka on niin ikään yksi Carnival Corporationin tytäryhtiöistä) toimitetut neljä Spirit-luokan alusta ovat edelleen alkuperäisellä operaattorillaan ja risteilevät pääasiassa Karibialla. Kesäkausina niitä on tuotu myös Euroopan-risteilyille, niin ikään Itämerelle. Katraasta synnyinseudulleen Helsinkiin on viimeksi poikennut Carnival Pride, joka siis ankkuroitui vain muutaman sadan metrin päähän Hietalahden telakasta.Carnival Pride lähdössä Helsingin Hernesaaren satamasta 27. elokuuta 2022. Vähän matkan päässä taustalla näkyy telakka, jossa se sisaraluksineen parikymmentä vuotta sitten rakennettiin. Carnivalin sisarukset ovat 294 metriä pitkiä, 32 metriä leveitä ja bruttovetoisuudeltaan 88 500 GT. Costa Crociere on puolestaan luopunut molemmista Spirit-luokan aluksistaan. Viimeksi tänä vuonna se myi entisen Costa Mediterranean kiinalais-amerikkalaiselle Adora Cruisesille, joka uudelleennimesi sen Adora Mediterraneaksi. Entinen Costa Atlantica on sen sijaan floridalaisen, vähän pienemmän risteilyvarustamon nimeltä Margaritaville-at-Sea palveluksessa. Tämäkin omistajavaihdos on kuluvalta vuodelta, ja uusi omistaja nimesi aluksen Margaritaville-at-Sea Islanderiksi. Myös tuttuja matkustaja-autolauttojaSpirit-luokka ja Carnival Miracle sen edustajista viimeisenä ovat viimeiset Helsingissä rakennetut loistoristeilijät toistaiseksi ja todennäköisesti vähintään hyvin pitkään aikaan. Heti Spirit-luokan valmistumisen jälkeen Kvaerner Masa-Yards yhdistyi Rauman Aker Finnyards -telakan kanssa muodostaen melko lyhytikäiseksi jääneen Aker Yardsin. Aker Yardsin puitteissa Hietalahdessa rakennettiin vielä kookkaita ja suomalaisittain varsin tuttuja matkustaja-autolauttoja sekä pari matkustaja-autolauttaa Brittany Ferriesille Englannin kanaalin ylittävään liikenteeseen. Viking XPRS on myös Helsingin telakan toteuttama uudisrakennus. Vuonna 2007 Helsingin telakka sai valmiiksi Tallinkin silloin uudenaikaisimman matkustaja-autolautan, M/S Starin, joka ajoi pitkään Helsingin ja Tallinnan väliä, mutta joka on nyt mahdollisesti pysyvämmällä komennuksella Irish Ferriesillä. Heti seuraavana vuonna Hietalahdessa saatiin kastajaiskuntoon M/S Viking XPRS, joka on vuodesta 2008 lähtien ajanut Helsingin Katajanokan ja Tallinnan väliä. Kolmas suomalaisittain hyvin tuttu Hietalahden telakan tuote vuodelta 2008 on Tallink Silja Linen M/S Baltic Princess, jonka kaksi sisaralusta, M/S Galaxy ja M/S Baltic Queen, rakennettiin vastaavasti Akerilla Rauman päässä. Näiden jälkeen Helsingin telakalla on rakennettu monia jäänmurtajia. Lähteet: Carnival Corporation / varustamot, Helsinki ShipyardMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 16.1.2025 Laivat Riika ja Visby – suositut erikoisristeilyt viedään käsistä 5.1.2025 Laivat 30 vuotta tragediasta: vähemmän tunnettuja faktoja M/S Estoniasta 1.1.2025 Laivat 30 vuotta Estonian tragediasta – Tallinnan merimuseon erikoisnäyttely avoinna kevääseen asti 5.12.2024 Laivat Joulu merellä: ruokapöytä notkuu Finnlinesin uusilla aluksilla 3.12.2024 Laivat Joulu merellä: valkoisilla laivoilla klassikkoja ja vegaanisia vaihtoehtoja 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 28.11.2024 Laivat Joulu merellä: klassikkoja ja yllätyksiä punaisilla laivoilla 26.11.2024 Laivat Joulu merellä: Finlandian joulupöydässä kotimaista kirjolohta 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 20.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 674 000 kilometriä ajettu Saab 9-5 II vm. 2010 19.1.2025 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: onko siihen viereiseen parkkiruutuun pakko änkeä? 19.1.2025 Ajoneuvot Renault Rafale tarjoilee lippulaivan tyyliä ja ominaisuuksia alkaen 41 390 eurolla 18.1.2025 Koeajo Koeajo: DFSK E5 – saisiko olla sikahalpa 7-paikkainen lataushybridi? 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 15.1.2025 Autoilu Tässä maakunnassa ajetaan tilastojen mukaan kaikista iäkkäimmillä autoilla 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 18.1.2025 Koeajo Koeajo: DFSK E5 – saisiko olla sikahalpa 7-paikkainen lataushybridi? 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa