23.12.2024 Laivat Helsingissä rakennettiin neljän vuoden aikana kuuden aluksen loistoristeilijäluokka – nyt tuoreinkin niistä on 20-vuotias Teksti Benjamin Helander Kuva Benjamin Helander, varustamot Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Hietalahden telakalla, siis käytännössä Helsingin keskustassa, rakennettiin kahdelle varustamolle yhteensä kuusi lähes 300-metristä loistoristeilijää 2000-luvun alussa. Suomessa on rakennettu vuosikymmenten ja -satojen kuluessa monia hienoja laivoja, mukaan lukien useamman kerran senhetkinen maailman suurin matkustajalaiva. Tälläkin hetkellä maailman suurin risteilyalus on Meyer Turun telakan käsialaa, kuten myös sen tulevat sisaralukset. Helsingin Hietalahden telakka on sekin päästänyt liikenteeseen 1800-luvulta lähtien vaikka minkälaisia aluksia. Suurimmat niistä edustavat Carnival Corporationin Spirit-luokkaa.Carnival Spirit on koko Spirit-luokan keulakuva. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLoistoristeilijöitä nousi Helsingin keskustassaHelsingin Hietalahden telakka on varsinkin viime vuosina ollut erityisen tunnettu jäänmurtajaosaamisestaan. Siellä on rakennettu myös Merivoimien aluksia. Suurimmat alukset, joita Helsingissä on rakennettu, ovat olleet loistoristeilijöitä. Amerikkalainen risteilyvarustamojen jättikonserni Carnival Corporation omistaa emoyhtiönä monia maailman tunnetuimpia risteilyvarustamoja. Tämän vuoksi monilla näennäisesti toisistaan riippumattomilla varustamoilla on tosiasiassa paljon samoille piirustuksille tehtyjä aluksia.Vuonna 2000 Carnival Corporation hankki kokonaan hallintaansa italialaisen risteilyvarustamon Costa Crocieren. Costa oli aiemmin operoinut laajalti varsin vanhoja aluksia, ja varustanut ne perinteisin italialaisin maustein. Carnival-kaupan kunniaksi uusi emoyhtiö päätti aloittaa Costan uudistamisen ja sulauttamisen osaksi konsernia. Se tehtiin ottamalla Costa mukaan uudisrakennusohjelmaan, jossa sille ja Carnival Cruise Linelle tilattiin uusia Spirit-luokan aluksia, jotka sisustettiin konsernin yhtenäiseen tyyliin, unohtamatta kuitenkaan Costan kohdalla italialaista kädenjälkeä.Myös pienemmän Fantasy-luokan Carnival Paradise rakennettiin aiemmin 1990-luvulla Helsingissä. Spirit-luokka tilattiin Helsingin Hietalahden telakalta, jota pyöritti vielä tuolloin Kvaerner Masa-Yards. Telakka oli jo vuosia aiemmin rakentanut kookkaita risteilijöitä myös Carnivalille sekä esimerkiksi Royal Caribbeanin Grandeur of the Seasin sekä Enchantment of the Seasin. Spirit-luokan aluksista tuli kuitenkin suurimpia Helsingissä rakennettuja laivoja koskaan. Käytännössä Helsingin keskustassa, Punavuoren kupeessa ja kivenheiton päässä aivan ydinkeskustasta nousi yhteensä kuusi yli 290-metristä loistoristeilijää.Yksi piipahti jopa moikkaamassaSpirit-luokan alukset rakentuivat pikavauhtia 2000-luvun alkuvuosina. Ensimmäinen niistä oli Costa Atlantica, jota seurasi Carnival Spirit, jonka mukaan luokka nimettiin. Niiden jälkeen rakennettiin vielä Carnival Pride, Carnival Legend, Costa Mediterranea sekä Carnival Miracle.Carnival Miraclessa, kuten kaikissa varustamon aluksissa, on hyvin tunnusomainen valaanpyrstön muotoinen savupiippu. Costa Crocieren tavaramerkki on puolestaan keltainen korsteeni. Costa Atlantican ja Carnival Miraclen kastajaisten välillä kului vain reilut kolme ja puoli vuotta eli aluksia luovutettiin käytännössä sarjatulella. Aluksista tuorein, Carnival Miracle, täytti aiemmin kuluvana vuonna 20 vuotta, kun taas aluksista ensimmäiselle tulee ensi kesänä 25 vuotta täyteen. Kaikki Carnival Cruise Linelle (joka on niin ikään yksi Carnival Corporationin tytäryhtiöistä) toimitetut neljä Spirit-luokan alusta ovat edelleen alkuperäisellä operaattorillaan ja risteilevät pääasiassa Karibialla. Kesäkausina niitä on tuotu myös Euroopan-risteilyille, niin ikään Itämerelle. Katraasta synnyinseudulleen Helsinkiin on viimeksi poikennut Carnival Pride, joka siis ankkuroitui vain muutaman sadan metrin päähän Hietalahden telakasta.Carnival Pride lähdössä Helsingin Hernesaaren satamasta 27. elokuuta 2022. Vähän matkan päässä taustalla näkyy telakka, jossa se sisaraluksineen parikymmentä vuotta sitten rakennettiin. Carnivalin sisarukset ovat 294 metriä pitkiä, 32 metriä leveitä ja bruttovetoisuudeltaan 88 500 GT. Costa Crociere on puolestaan luopunut molemmista Spirit-luokan aluksistaan. Viimeksi tänä vuonna se myi entisen Costa Mediterranean kiinalais-amerikkalaiselle Adora Cruisesille, joka uudelleennimesi sen Adora Mediterraneaksi. Entinen Costa Atlantica on sen sijaan floridalaisen, vähän pienemmän risteilyvarustamon nimeltä Margaritaville-at-Sea palveluksessa. Tämäkin omistajavaihdos on kuluvalta vuodelta, ja uusi omistaja nimesi aluksen Margaritaville-at-Sea Islanderiksi. Myös tuttuja matkustaja-autolauttojaSpirit-luokka ja Carnival Miracle sen edustajista viimeisenä ovat viimeiset Helsingissä rakennetut loistoristeilijät toistaiseksi ja todennäköisesti vähintään hyvin pitkään aikaan. Heti Spirit-luokan valmistumisen jälkeen Kvaerner Masa-Yards yhdistyi Rauman Aker Finnyards -telakan kanssa muodostaen melko lyhytikäiseksi jääneen Aker Yardsin. Aker Yardsin puitteissa Hietalahdessa rakennettiin vielä kookkaita ja suomalaisittain varsin tuttuja matkustaja-autolauttoja sekä pari matkustaja-autolauttaa Brittany Ferriesille Englannin kanaalin ylittävään liikenteeseen. Viking XPRS on myös Helsingin telakan toteuttama uudisrakennus. Vuonna 2007 Helsingin telakka sai valmiiksi Tallinkin silloin uudenaikaisimman matkustaja-autolautan, M/S Starin, joka ajoi pitkään Helsingin ja Tallinnan väliä, mutta joka on nyt mahdollisesti pysyvämmällä komennuksella Irish Ferriesillä. Heti seuraavana vuonna Hietalahdessa saatiin kastajaiskuntoon M/S Viking XPRS, joka on vuodesta 2008 lähtien ajanut Helsingin Katajanokan ja Tallinnan väliä. Kolmas suomalaisittain hyvin tuttu Hietalahden telakan tuote vuodelta 2008 on Tallink Silja Linen M/S Baltic Princess, jonka kaksi sisaralusta, M/S Galaxy ja M/S Baltic Queen, rakennettiin vastaavasti Akerilla Rauman päässä. Näiden jälkeen Helsingin telakalla on rakennettu monia jäänmurtajia. Lähteet: Carnival Corporation / varustamot, Helsinki ShipyardMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta – ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 7.7.2025 Laivat Helsingin ja Tallinnan välinen säännöllinen matkustajalaivareitti täytti tänään tasan 60 vuotta 2.7.2025 Laivat Karilleajoja, törmäyksiä ja lunastuksia – vesijettikausi vaatii varovaisuutta 28.6.2025 Laivat Puolen miljardin vahingot – 3 000 auton lasti katosi mereen 22.6.2025 Laivat Ja taas romutetaan: entinen Silja Linen ruotsinlaivapioneeri Finlandia purettavana Turkissa 19.6.2025 Laivat Vapaaehtoinen meripelastus on upea harrastus, joka tarjoaa veekaseja ja vastuuta vesillä 19.6.2025 Laivat Muistatko Viking Linen Ålandsfärjanin? – 53-vuotias entinen Ahvenanmaan lautta on romutusvaarassa päättyneen napa-alueiden komennuksen jälkeen 15.6.2025 Laivat Päivän kuva: Saksan oma ”Lemmenlaiva” nähty Helsingin Katajanokalla 9.6.2025 Laivat Maailman meret ovat taas vähän turvallisempia – katastrofaalisen historian omaava entinen Sally Albatros/Silja Opera on romutettavana Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen