16.10.2016 Matkailu Herkuttele kuin paikallinen – merellinen annos todellista Soulia Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Perinteisellä kalatorilla turistit ovat harvassa ja kielitaidoton herkkusuu oppaan tai improvisaation varassa. Myynnissä on hehtaareittain merenherkkuja, joista suurin osa vaihtaa omistajaa elossa. Noryangjin metroasemalla oikeaa suuntaa on haettava hetki. Kalatori on lähellä, mutta missä? Rakennustyömaa pakottaa kiertoreitille ja hotelliin jätettyä sateenvarjoa on pian ikävä. Uudempi torirakennus on helppo löytää, se näyttää ulkoa tavaratalolta, mutta todellista elämystä varten suunnataan perinteisemmälle, vuodesta 1927 palvelleelle torille hieman syvemmälle naapuruston uumeniin.Vihanneskauppiaat ovat vallanneet alikulkutunnelin reunat. Kovin huolettomasti tarjontaan ei voi tutustua, sillä käytävää käyttävät myös motoristit. Mopon telomaksi joutumisen välttää vain pitämällä silmät auki.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKatkarapuja rohkaisuksiEnnen torille astumista on haettava hieman rohkaisua. Tulikuumassa grillissä tiristettävät jättikatkaravut ajavat asian hyvin, eikä hintakaan päätä huimaa. Muutaman suupalan jälkeen nälkää on siirretty sen verran, että lounasostosten kanssa ei tule liian kiire.Kalatori on ennakkotietojen mukaan kokemus kaikille aisteille. Heikkohermoiselle se ei välttämättä ole sopiva vierailukohde.Hämärässä peltihallissa silmät totuttelevat hetken. Etuosa on tyhjää täynnä, mutta aamuyön tunteina tässä on käyty totista kauppaa. Sen haistaa. Ennen auringonnousua liikkeellä ovat isot ostajat ja myynnissä suurimmat herkut kun ravintoloitsijat ja torikauppiaat hakevat huutokaupasta parasta pöytään ja edelleenmyytäväksi. Aamupäivällä on rauhallisempaa. Tori on auki jokseenkin ympäri vuorokauden, mutta asiakkaista lounaan tienoolla vuorossa ovat paikalliset.Myyntikojuja alueella on varovaisen arvion mukaan satoja. Useimmat ovat erikoistuneet vain yhteen tai muutamaan tuotteeseen. Koko merenkirjoa tarjoavat vain muutamat. Opas neuvoo kiertämään ne kojut kaukaa. Yhdessä voi olla huippu, muutamassa erinomainen, mutta koko kirjoa ei voi hallita hyvin kukaan. Tähän lienee luotettava.Tuttuja ja tuntemattomiaEnsimmäisiä kojuja lähestyttäessä huomion vie kenkävalinta. Sandaalien sijaan jalassa on tänään vedenpitävät tennarit. Valintaan on helppo olla tyytyväinen, kun katselee kalaisessa pesuvedessä ohuilla sandaaleilla tarpovaa kanssamatkailijaa.Kalatorin konsepti on yksinkertainen. Myyntitavara ui suurissa akvaarioissa, pulputtaa lasimaljoissa tai lepää jääpedillä myyntikojun edessä. Esillä on se, mitä myynnissä on.Ensimmäiset tiskit tarjoavat lohta. Norjasta. Sen jälkeen eksotiikkaa lisätään askel askeleelta. Hummereita Kanadasta, rapuja Kamtšatkan niemimaalta, ostereita, kaloja, mustekalaa, simpukoita. Mitään ei puutu ja tuoreus on taattu. Suurin osa merenelävistä myydään täällä elävinä, mutta ei kaikkia. Hapatettua rauskua on lähestyttävä suun kautta hengittäen.Tunnin kierroksen jälkeen on helppo havaita, että mitään ei puutu ja hintataso on maltillinen. Lounaan kannalta se lupaa hyvää.Valinta, esivalmistelut ja kohti ravintolaaKielitaidottoman on luotettava oppaan apuun kalatorielämyksen huipennuksen valmisteluissa. Paikan erikoisuus on nimittäin se, että tuoreet ostokset voi kiikuttaa yhteen toria ympäröivistä lukuisista pikkuravintoloista ja neuvotella sopivan ateriakokonaisuuden ostoksistaan.Ravintola perii maltillisen korvauksen kokkaamisesta, muutaman euron pöytäpaikasta, kattamisesta ja myy lisukkeet ja juomat aterian viimeistelemiseksi. Omaa ruokalistaa ei ole.Kapeilla kujilla olevista ravintoloista olisi lähes mahdotonta valita sopivaa arvaamalla, joten oppaan apu on tässäkin arvossaan.Ruokalistalle valitaan komea kampela, joka päättää hintaneuvottelun jälkeen päivänsä lihakirvestä muistuttavan veitsen alla. Sen jälkeen parhaat palat päätyvät siisteinä viipaleina kasvispedille odottamaan ruokailua. Ruodot pakataan mukaan keittoa varten.Kalan kanssa kokeillaan paikallisia pieniä ostereita. Ne kauppias on kutitellut ulos kuorestaan hetkeä aiemmin, joten ostokset pakataan irtokarkkien tapaan muovipussiin. Näistä eväistä syntyy kolme ruokalajia tai enemmän. Riippuu kokista ja tilaajasta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyRaakana, paistettuna ja keitettynäSopiva ravintola löytyy ja vieläpä tilaa perähuoneesta, jossa istutaan tukevasti tuoleilla ja ruokaillaan pöydän ääressä. Etuosan paraatipaikoilla tarjolla on looseja, matalia pöytiä ja istumapaikka lattialla eli jäykkäpolvisen hikisukan painajainen.Tarjoilija kiikuttaa ostokset kokin ulottuville, pikaisen keskustelun perusteella yhteisymmärrys valmistettavasta ruoasta syntyy ja vieraat ohjataan takaisin pöytään. Ruokailu aloitetaan heti, sillä osa kampelasta syödään raakana. Chilikastiketta, salaatinlehtiä, kimchiä ja riisiviiniä ilmestyy pöytään hetkessä ja ensimmäiset suupalat napataan puikkoihin. Kokemus on mykistävä.Parempaa kalaa tuskin on tuskin mahdollista saada. Ei ainakaan tuoreempaa. Varttia aiemmin kala oli vielä uintikunnossa.Seuraavaksi pöytään kiikutetaan leivitettyjä, paistettuja ostereita. Ja kattilallinen soppaa, jossa ruodot ovat saaneet seurakseen vihanneksia sekä loput osterit. Keitto laitetaan tulille pöydässä, joten asiakaskin saa osallistua valmistukseen.Lounas venyy perinteisen puolelle eli pöydässä istutaan pari tuntia. Kaikkea ei silti ole mahdollista syödä, sillä maha ei vedä, eivätkä polvet kanna. Nuukaa tilanne saattaisi itkettää, sillä kaikki pöytään katettu on poikkeuksellisen hyvää. Puitteista sitä ei olisi heti arvannut.Lounaan jälkeen edessä on vielä yksi haaste eli reitin löytäminen ulos kalanhajuisesta sokkelosta. Lisätietoja Korean matkailusta ja Soulista: Visit Korea Finnair Visit Seoul Gran Hyatt Soul Teksti ja kuvat Antti Hentinen Lue lisää Kaikki artikkelit 7.5.2025 Liikenne Sähköpotkulaudalla saa kyyditä – väärin! 6.5.2025 Uutinen Classic Motorshow 2025: Omistajien helmien kymmenen upeaa finalistia 5.5.2025 Laivat Matkaelämys: Finnstarilla 30 tuntia Itämerellä – loppumatka junilla 5.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow’ssa vieraili jälleen yli 20 000 kävijää 4.5.2025 Matkailu Jugoslavian museo Belgradissa on pitkälti myös Titon museo 4.5.2025 Ajatuksia autoista Sovelluksia vielä sovellusten jälkeenkin – Ajatuksia autoista 2.5.2025 Uutinen Täyssähköautojen määrä koko autokannasta lähes 5 prosenttia – ensirekisteröinneissä pieni pilkahdus valosta 2.5.2025 Uutinen Volvo aloittaa 1,6 miljardin säästökuurin – irtisanomisilta ei vältytä 1.5.2025 Matkailu 4 400 kilometriä Itä-Euroopassa Dacia Dusterilla: onko missään enää halpaa? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 8.5.2025 Yleinen Ilmavoimien Baana 25 -harjoitus sulkee nelostien viikoksi Tikkakosken varalaskupaikan kohdalta 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa