13.11.2016 Ajoneuvot Hiekka lentää ja moottori ulvoo – Nissan Navara aavikolla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Alustansa ja jousituksensa puolesta Nissan Navara Double Cab on pätevä etenijä myös hiekka-aavikolla. Marokko tarjoaa puitteet koetella moottorin, vaihteiston, maavaran ja nelivedon lisäksi ratinkääntäjän kykyjä. Hyvää: säädettävä neliveto, moottori, alamäkihidastin, maavara. Huonoa: lyhyt ajoaika, kuuma ohjaamo, pölyävä hiekka. Keväällä esitelty uusi Nissan Navara -lava-auto on yrittänyt ratkaista vaikeata yhtälöä, jonka toisella puolen on henkilöautomainen ajomukavuus ja toisella puolen maastokelpoisuus, kestävyys sekä kuormankanto- ja vetokyvyt. Sen arvaa, että lopputulos on kompromissi.Navaralla ajaa kyllä kaupunkisokkeloissakin, mutta luonteeltaan karuhko työkalu soveltuu paremmin olosuhteisiin, jossa sen etenemiskyvyt joutuvat koetukselle. Sitä tarjoavat kuumuus ja pehmeä hiekka.Kumpaakin riittää Marokon takamailla Errachidian maakunnassa. Näillä huudeilla on ajettu Dakar rallia vuosina 2006 ja 2007.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVauhdikkaasti röykytellenSorapintaisella tasaisella osuudella saa päästellä ajamisen ilosta. Saattueemme vaivaton matkavauhti on noin 120 kilometriä tunnissa. Vauhti kipuaa ajoittain jopa 145 kilometriin tunnissa.Radiopuhelin rätisee johtoauton varoittaessa vastaantulijoista. Ohitus ei jää tien leveydestä kiinni – sitä riittää. Tien sijasta pitäisi puhua reitistä, jossa on enemmän tai vähemmän vakiintuneita ajouria. Ja jos täällä ei tiedä minne on menossa, on eksymisvaara ilmeinen.Meidät ohittaa ajoelämyksiä tarjoavan espanjalaisyrityksen retkue. Letkassa on kahdeksan Toyotan Land-Cruiseria. Oiva valinta karuille alustoille sekin.Edellä ajavaa seuraa niin sankka pölypilvi, että aika ajoin on höllättävä vauhtia ja annettava pölyn hälvetä. Onneksi vauhti ehtii laantua, sillä pölypilven seasta paljastuu laumastaan eksynyt vuohi.Uusi jousitusratkaisuReitti muuttuu rinteen reunaa kipuavaksi karuksi ja kapeaksi sorapätkäksi. Jousitus tasaa nöyrästi kulkua vaikka välillä röykytellään menemään jousitusvarojen rajoilla.Nissan Navaran ajettaessa kytkettävä nelivetojärjestelmä on kehitetty versio aikaisemmasta ratkaisusta. Uutta Navara Double Cabissa on takajousituksen monivarsituenta. Se parantaa mukavuutta ja ajo-ominaisuuksia – ja poistaa aiemmalle lehtijousitukselle tyypillistä pompotusalttiutta etenkin kevyellä kuormalla ajettaessa. Etenemistä on takaamassa myös elektroninen tasauspyörästön lukko.Jyrkät nousut Navara kipuaa ongelmitta. Kytkettynä on hidas neliveto.Mäen lakea lähestyvä kuski näkee vain sinistä taivasta, kunnes keula sukeltaa vähintään yhtä jyrkkään alamäkeen. Kuskin rattikykyjen avuksi käy jyrkissä laskeutumisissa apuun alamäkihidastin. Se ruksuttelee jarruja juuri sopivasti, joten kuskin tarvitsee vain keskittyä pitämään auto ajouralla.Malttia ja kaasuaTuuli on kasannut hienojakoisen autiomaan hiekan haluamikseen kumpareiksi. Tottumattoman silmin ne näyttävät kaikki samanlaisilta. Espanjalaisen Javier Herradorin kaltainen kokenut aavikkokettu osaa ennakoida dyynien kaltevuuksista ja harjamuodoista, mitä nousun takana todennäköisesti odottaa – ja säännöstellä vauhdin ja ajolinjan sen mukaan.Javier HerradorNeljästi Dakar-aavikkoralliin osaa ottanut Herrador on mies paikallaan kertomaan perusniksit hiekkadyyneillä ajamiseen. Seikkaperäisen opastuksen tärkeimmät osat voi kiteyttää kahteen: pidä maltti mutta anna riittävästi kaasua.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHiekka lentääOn aika siirtyä varjoisista sisätiloista paahteeseen, jossa on yksi kuormajuhta ylitse muiden. Se ei ole lava-auto vaan dromedaari, joka kantaa kuormansa sitkeästi. Vararavinto eli rasva kyttyrässä takaa pitkätkin taipaleet.Lava-autojen karavaanilla on edessä Er-Rissanista alkava salakavalan upottava offroad-taival. Neliveto on säädetty hitaalle ja renkaista on tyhjennetty ilmaa, jotta ne löysinä toimisivat mahdollisimman hyvin hienossa hiekassa.Radiopuhelin rätisee muistutuksen riittävästä välistä edellä ajavaan ja reippaasta kaasun käytöstä ylämäissä.Navara kipuaa kerkeästi jyrkkiä hiekkadyynejä, kunhan antaa tasaisesti ja riittävästi kaasua. Veto ei lopu, eikä pito katoa vaikka hiekka lentää ja moottori ulvoo.Mahasta kiinniYlämäessä hidastaminen tai jyrkkä ohjausliike ovat varma tae siitä, että renkaat möyrivät itselleen kuopan ja auto jää mahastaan kiinni – maavarasta huolimatta. Matka tyssää tästä syystä muutaman kerran, mutta hötkyilemätön peruuttelu ja uusi vaihdinotto pelastavat pälkähästä.Ja juuri kun kumpikin kuski on päässyt ajoelämyksen makuun, onkin aavikko-osuus suoritettu ja on aika palata tylsiä päällysteteitä pitkin majapaikkaan. Edeltäjäänsä sinnikkäämpi kuormajuhta Lava-auton valttina on pitkä takuu Nissan Navaran kyvyt kantaa kuormaa ja vetää kuormaa ovat kohentuneet sitten edellismallin. Kantavuus on nyt enimmillään 900 kiloa ja vetokyvyt 3 500 kiloa. Niiden varaan voi uskoa raskastakin työ- ja harrastuskäyttöä. Valmistajan laatu-uskosta kielii pitkä viiden vuoden tai 160 000 kilometrin takuu. Navaran konepellin alla mouruaa aiempaa suorituskykyisempi ja myös taloudellisempi 2,3-litrainen dieselmoottori. Se on tarjolla 160 hevosvoiman turboversiona ja 190 hevosvoiman kaksoisturbona. Koriversioina on Double Cab- ja King Cab. Koeajossa Marokon hiekka-aavikolla yltympäriinsä pölytetty Navara on paistatellut myös putipuhtaana parrasvaloissa. Vuodesta 1988 lähtien valmistettu Lava-auto sai tänä vuonna International Pick-up of the Year -palkinnon. Teksti: Marko Jokela Kuvat: Marko Jokela ja valmistaja Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 11.3.2025 Ajoneuvot Alfa Romeo Junior saa nelivedon ja lisää urheilullisuutta 10.3.2025 Ajoneuvot MG S5 on MG 4:n SUV-sisar, joka tulee korvaamaan MG ZS EV:n 8.3.2025 Ajoneuvot Maskuliinisesta maasturista tulikin naistenauto – Women’s Worldwide Car of the Year 2025 on Hyundai Santa Fe 8.3.2025 Ajoneuvot Moottori 100 vuotta: Matka Euroopan halki – päämääränä viedä kenttäambulansseja Ukrainaan 4.3.2025 Ajoneuvot Tämä on rehellisesti uuden sukupolven Audi A6 Avant – rehellisesti bensiinillä ja dieselillä, tosin Suomessa vain lataushybridinä 3.3.2025 Autoilu Teslan alamäki jatkuu – suursuosikki vuosien takaa valtasi rekisteröintitilastojen kärkipaikan! 3.3.2025 Ajoneuvot Kia PV5 tuo Kian Euroopan hyötyajoneuvomarkkinoille – veitset on teroitettu muita sähköpakuja ja -buzzeja varten 28.2.2025 Ajoneuvot Kahta eri korimallia tarjoava Kia EV4 on korealaisvalmistajan ensimmäinen Euroopassa valmistettava sähköautomalli 25.2.2025 Ajoneuvot Dacia aikoo kehittää alle 18 000 euron sähköauton ennätysajassa alle puolessatoista vuodessa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 12.3.2025 Sähköautot Koeistuttu: Toyota C-HR+ on japanilaisvalmistajan uusi aluevaltaus sähköautomaailmaan 12.3.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Fiat asensi 875-kuutioisen kaksipyttyisen bensiinimoottorin seitsenpaikkaiseen tila-autoon 13.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötestin tähti Mercedes-Benz 250 TD myydään huutokaupalla 12.3.2025 Koeajo Koeajo: uusi Audi Q5 sai ne tyypilliset muutokset – jatkossa Suomeen vain lataushybridinä 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle 9.3.2025 Laivat Rauman telakka rakensi Tallinnan-laivan ja Tasmanian-laivan - näin käyttötarkoitus erottaa ulkoisesti hyvin samanlaiset alukset toisistaan 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 19.2.2025 Kuluttajat Fordin Ecoboost-moottorien jakopääongelmat puhuttavat – Ford on Briteissä myöntänyt massiivisen virheen, Suomessa ei 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija