13.11.2016 Ajoneuvot Hiekka lentää ja moottori ulvoo – Nissan Navara aavikolla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Alustansa ja jousituksensa puolesta Nissan Navara Double Cab on pätevä etenijä myös hiekka-aavikolla. Marokko tarjoaa puitteet koetella moottorin, vaihteiston, maavaran ja nelivedon lisäksi ratinkääntäjän kykyjä. Hyvää: säädettävä neliveto, moottori, alamäkihidastin, maavara. Huonoa: lyhyt ajoaika, kuuma ohjaamo, pölyävä hiekka. Keväällä esitelty uusi Nissan Navara -lava-auto on yrittänyt ratkaista vaikeata yhtälöä, jonka toisella puolen on henkilöautomainen ajomukavuus ja toisella puolen maastokelpoisuus, kestävyys sekä kuormankanto- ja vetokyvyt. Sen arvaa, että lopputulos on kompromissi.Navaralla ajaa kyllä kaupunkisokkeloissakin, mutta luonteeltaan karuhko työkalu soveltuu paremmin olosuhteisiin, jossa sen etenemiskyvyt joutuvat koetukselle. Sitä tarjoavat kuumuus ja pehmeä hiekka.Kumpaakin riittää Marokon takamailla Errachidian maakunnassa. Näillä huudeilla on ajettu Dakar rallia vuosina 2006 ja 2007.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVauhdikkaasti röykytellenSorapintaisella tasaisella osuudella saa päästellä ajamisen ilosta. Saattueemme vaivaton matkavauhti on noin 120 kilometriä tunnissa. Vauhti kipuaa ajoittain jopa 145 kilometriin tunnissa.Radiopuhelin rätisee johtoauton varoittaessa vastaantulijoista. Ohitus ei jää tien leveydestä kiinni – sitä riittää. Tien sijasta pitäisi puhua reitistä, jossa on enemmän tai vähemmän vakiintuneita ajouria. Ja jos täällä ei tiedä minne on menossa, on eksymisvaara ilmeinen.Meidät ohittaa ajoelämyksiä tarjoavan espanjalaisyrityksen retkue. Letkassa on kahdeksan Toyotan Land-Cruiseria. Oiva valinta karuille alustoille sekin.Edellä ajavaa seuraa niin sankka pölypilvi, että aika ajoin on höllättävä vauhtia ja annettava pölyn hälvetä. Onneksi vauhti ehtii laantua, sillä pölypilven seasta paljastuu laumastaan eksynyt vuohi.Uusi jousitusratkaisuReitti muuttuu rinteen reunaa kipuavaksi karuksi ja kapeaksi sorapätkäksi. Jousitus tasaa nöyrästi kulkua vaikka välillä röykytellään menemään jousitusvarojen rajoilla.Nissan Navaran ajettaessa kytkettävä nelivetojärjestelmä on kehitetty versio aikaisemmasta ratkaisusta. Uutta Navara Double Cabissa on takajousituksen monivarsituenta. Se parantaa mukavuutta ja ajo-ominaisuuksia – ja poistaa aiemmalle lehtijousitukselle tyypillistä pompotusalttiutta etenkin kevyellä kuormalla ajettaessa. Etenemistä on takaamassa myös elektroninen tasauspyörästön lukko.Jyrkät nousut Navara kipuaa ongelmitta. Kytkettynä on hidas neliveto.Mäen lakea lähestyvä kuski näkee vain sinistä taivasta, kunnes keula sukeltaa vähintään yhtä jyrkkään alamäkeen. Kuskin rattikykyjen avuksi käy jyrkissä laskeutumisissa apuun alamäkihidastin. Se ruksuttelee jarruja juuri sopivasti, joten kuskin tarvitsee vain keskittyä pitämään auto ajouralla.Malttia ja kaasuaTuuli on kasannut hienojakoisen autiomaan hiekan haluamikseen kumpareiksi. Tottumattoman silmin ne näyttävät kaikki samanlaisilta. Espanjalaisen Javier Herradorin kaltainen kokenut aavikkokettu osaa ennakoida dyynien kaltevuuksista ja harjamuodoista, mitä nousun takana todennäköisesti odottaa – ja säännöstellä vauhdin ja ajolinjan sen mukaan.Javier HerradorNeljästi Dakar-aavikkoralliin osaa ottanut Herrador on mies paikallaan kertomaan perusniksit hiekkadyyneillä ajamiseen. Seikkaperäisen opastuksen tärkeimmät osat voi kiteyttää kahteen: pidä maltti mutta anna riittävästi kaasua.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHiekka lentääOn aika siirtyä varjoisista sisätiloista paahteeseen, jossa on yksi kuormajuhta ylitse muiden. Se ei ole lava-auto vaan dromedaari, joka kantaa kuormansa sitkeästi. Vararavinto eli rasva kyttyrässä takaa pitkätkin taipaleet.Lava-autojen karavaanilla on edessä Er-Rissanista alkava salakavalan upottava offroad-taival. Neliveto on säädetty hitaalle ja renkaista on tyhjennetty ilmaa, jotta ne löysinä toimisivat mahdollisimman hyvin hienossa hiekassa.Radiopuhelin rätisee muistutuksen riittävästä välistä edellä ajavaan ja reippaasta kaasun käytöstä ylämäissä.Navara kipuaa kerkeästi jyrkkiä hiekkadyynejä, kunhan antaa tasaisesti ja riittävästi kaasua. Veto ei lopu, eikä pito katoa vaikka hiekka lentää ja moottori ulvoo.Mahasta kiinniYlämäessä hidastaminen tai jyrkkä ohjausliike ovat varma tae siitä, että renkaat möyrivät itselleen kuopan ja auto jää mahastaan kiinni – maavarasta huolimatta. Matka tyssää tästä syystä muutaman kerran, mutta hötkyilemätön peruuttelu ja uusi vaihdinotto pelastavat pälkähästä.Ja juuri kun kumpikin kuski on päässyt ajoelämyksen makuun, onkin aavikko-osuus suoritettu ja on aika palata tylsiä päällysteteitä pitkin majapaikkaan. Edeltäjäänsä sinnikkäämpi kuormajuhta Lava-auton valttina on pitkä takuu Nissan Navaran kyvyt kantaa kuormaa ja vetää kuormaa ovat kohentuneet sitten edellismallin. Kantavuus on nyt enimmillään 900 kiloa ja vetokyvyt 3 500 kiloa. Niiden varaan voi uskoa raskastakin työ- ja harrastuskäyttöä. Valmistajan laatu-uskosta kielii pitkä viiden vuoden tai 160 000 kilometrin takuu. Navaran konepellin alla mouruaa aiempaa suorituskykyisempi ja myös taloudellisempi 2,3-litrainen dieselmoottori. Se on tarjolla 160 hevosvoiman turboversiona ja 190 hevosvoiman kaksoisturbona. Koriversioina on Double Cab- ja King Cab. Koeajossa Marokon hiekka-aavikolla yltympäriinsä pölytetty Navara on paistatellut myös putipuhtaana parrasvaloissa. Vuodesta 1988 lähtien valmistettu Lava-auto sai tänä vuonna International Pick-up of the Year -palkinnon. Teksti: Marko Jokela Kuvat: Marko Jokela ja valmistaja Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 16.7.2025 Ajoneuvot Välienselvittely Ranskan ykkösmerkin paikasta on huipussaan, kun nyt myös Renault teki maan presidentille oman näkemyksensä virka-autosta 16.7.2025 Ajoneuvot Harvinainen Mercedes-Benz 300 SEL löytyi ladosta – entisöitiin 12 vuoden urakalla 16.7.2025 Ajoneuvot Patria 6×6 käy kaupaksi – Tanska tilasi 129 ajoneuvoa, tilauksia yhteensä jo lähes 1000 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 15.7.2025 Uutinen Mercedes-Benz CLA Shooting Brake – tyylitietoinen sähköfarkku kulkee jopa 761 km latauksella – Koeistuttu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 15.7.2025 Päivän kuva Päivän kuva: vierekkäisillä Nesteen asemilla hintaero on noin 50 senttiä litralta – silti kauppa käy molemmissa 16.7.2025 Sähköautot Yhdysvaltalaisstartup pelasti Northvoltin tehtaan – tähtäimessä Euroopan valloitus 16.7.2025 Kuluttajat Kuorma-auto kaatui kipatessa – vakuutuksenottaja vaati vakuutusyhtiöltä korvausta ja vetosi aiemmin korvattuun vastaavaan vahinkoon 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen