13.11.2016 Ajoneuvot Hiekka lentää ja moottori ulvoo – Nissan Navara aavikolla Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Alustansa ja jousituksensa puolesta Nissan Navara Double Cab on pätevä etenijä myös hiekka-aavikolla. Marokko tarjoaa puitteet koetella moottorin, vaihteiston, maavaran ja nelivedon lisäksi ratinkääntäjän kykyjä. Hyvää: säädettävä neliveto, moottori, alamäkihidastin, maavara. Huonoa: lyhyt ajoaika, kuuma ohjaamo, pölyävä hiekka. Keväällä esitelty uusi Nissan Navara -lava-auto on yrittänyt ratkaista vaikeata yhtälöä, jonka toisella puolen on henkilöautomainen ajomukavuus ja toisella puolen maastokelpoisuus, kestävyys sekä kuormankanto- ja vetokyvyt. Sen arvaa, että lopputulos on kompromissi. Navaralla ajaa kyllä kaupunkisokkeloissakin, mutta luonteeltaan karuhko työkalu soveltuu paremmin olosuhteisiin, jossa sen etenemiskyvyt joutuvat koetukselle. Sitä tarjoavat kuumuus ja pehmeä hiekka. Kumpaakin riittää Marokon takamailla Errachidian maakunnassa. Näillä huudeilla on ajettu Dakar rallia vuosina 2006 ja 2007. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Vauhdikkaasti röykytellen Sorapintaisella tasaisella osuudella saa päästellä ajamisen ilosta. Saattueemme vaivaton matkavauhti on noin 120 kilometriä tunnissa. Vauhti kipuaa ajoittain jopa 145 kilometriin tunnissa. Radiopuhelin rätisee johtoauton varoittaessa vastaantulijoista. Ohitus ei jää tien leveydestä kiinni – sitä riittää. Tien sijasta pitäisi puhua reitistä, jossa on enemmän tai vähemmän vakiintuneita ajouria. Ja jos täällä ei tiedä minne on menossa, on eksymisvaara ilmeinen. Meidät ohittaa ajoelämyksiä tarjoavan espanjalaisyrityksen retkue. Letkassa on kahdeksan Toyotan Land-Cruiseria. Oiva valinta karuille alustoille sekin. Edellä ajavaa seuraa niin sankka pölypilvi, että aika ajoin on höllättävä vauhtia ja annettava pölyn hälvetä. Onneksi vauhti ehtii laantua, sillä pölypilven seasta paljastuu laumastaan eksynyt vuohi. Uusi jousitusratkaisu Reitti muuttuu rinteen reunaa kipuavaksi karuksi ja kapeaksi sorapätkäksi. Jousitus tasaa nöyrästi kulkua vaikka välillä röykytellään menemään jousitusvarojen rajoilla. Nissan Navaran ajettaessa kytkettävä nelivetojärjestelmä on kehitetty versio aikaisemmasta ratkaisusta. Uutta Navara Double Cabissa on takajousituksen monivarsituenta. Se parantaa mukavuutta ja ajo-ominaisuuksia – ja poistaa aiemmalle lehtijousitukselle tyypillistä pompotusalttiutta etenkin kevyellä kuormalla ajettaessa. Etenemistä on takaamassa myös elektroninen tasauspyörästön lukko. Jyrkät nousut Navara kipuaa ongelmitta. Kytkettynä on hidas neliveto. Mäen lakea lähestyvä kuski näkee vain sinistä taivasta, kunnes keula sukeltaa vähintään yhtä jyrkkään alamäkeen. Kuskin rattikykyjen avuksi käy jyrkissä laskeutumisissa apuun alamäkihidastin. Se ruksuttelee jarruja juuri sopivasti, joten kuskin tarvitsee vain keskittyä pitämään auto ajouralla. Malttia ja kaasua Tuuli on kasannut hienojakoisen autiomaan hiekan haluamikseen kumpareiksi. Tottumattoman silmin ne näyttävät kaikki samanlaisilta. Espanjalaisen Javier Herradorin kaltainen kokenut aavikkokettu osaa ennakoida dyynien kaltevuuksista ja harjamuodoista, mitä nousun takana todennäköisesti odottaa – ja säännöstellä vauhdin ja ajolinjan sen mukaan. Javier Herrador Neljästi Dakar-aavikkoralliin osaa ottanut Herrador on mies paikallaan kertomaan perusniksit hiekkadyyneillä ajamiseen. Seikkaperäisen opastuksen tärkeimmät osat voi kiteyttää kahteen: pidä maltti mutta anna riittävästi kaasua. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Hiekka lentää On aika siirtyä varjoisista sisätiloista paahteeseen, jossa on yksi kuormajuhta ylitse muiden. Se ei ole lava-auto vaan dromedaari, joka kantaa kuormansa sitkeästi. Vararavinto eli rasva kyttyrässä takaa pitkätkin taipaleet. Lava-autojen karavaanilla on edessä Er-Rissanista alkava salakavalan upottava offroad-taival. Neliveto on säädetty hitaalle ja renkaista on tyhjennetty ilmaa, jotta ne löysinä toimisivat mahdollisimman hyvin hienossa hiekassa. Radiopuhelin rätisee muistutuksen riittävästä välistä edellä ajavaan ja reippaasta kaasun käytöstä ylämäissä. Navara kipuaa kerkeästi jyrkkiä hiekkadyynejä, kunhan antaa tasaisesti ja riittävästi kaasua. Veto ei lopu, eikä pito katoa vaikka hiekka lentää ja moottori ulvoo. Mahasta kiinni Ylämäessä hidastaminen tai jyrkkä ohjausliike ovat varma tae siitä, että renkaat möyrivät itselleen kuopan ja auto jää mahastaan kiinni – maavarasta huolimatta. Matka tyssää tästä syystä muutaman kerran, mutta hötkyilemätön peruuttelu ja uusi vaihdinotto pelastavat pälkähästä. Ja juuri kun kumpikin kuski on päässyt ajoelämyksen makuun, onkin aavikko-osuus suoritettu ja on aika palata tylsiä päällysteteitä pitkin majapaikkaan. Edeltäjäänsä sinnikkäämpi kuormajuhta Lava-auton valttina on pitkä takuu Nissan Navaran kyvyt kantaa kuormaa ja vetää kuormaa ovat kohentuneet sitten edellismallin. Kantavuus on nyt enimmillään 900 kiloa ja vetokyvyt 3 500 kiloa. Niiden varaan voi uskoa raskastakin työ- ja harrastuskäyttöä. Valmistajan laatu-uskosta kielii pitkä viiden vuoden tai 160 000 kilometrin takuu. Navaran konepellin alla mouruaa aiempaa suorituskykyisempi ja myös taloudellisempi 2,3-litrainen dieselmoottori. Se on tarjolla 160 hevosvoiman turboversiona ja 190 hevosvoiman kaksoisturbona. Koriversioina on Double Cab- ja King Cab. Koeajossa Marokon hiekka-aavikolla yltympäriinsä pölytetty Navara on paistatellut myös putipuhtaana parrasvaloissa. Vuodesta 1988 lähtien valmistettu Lava-auto sai tänä vuonna International Pick-up of the Year -palkinnon. Teksti: Marko Jokela Kuvat: Marko Jokela ja valmistaja Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 10.11.2025 Ajoneuvot Tältä näyttää Toyotan Cyber Sumo – eli siis uusi Toyota Hilux, joka tulee ensi kertaa tarjolle myös täyssähköisenä 8.11.2025 Ajoneuvot Renault Twingo E-Tech todistaa, että 90-lukukin voi olla jo automuotoilussa retroa – sitä ovat myös taloustietoisuutta henkivät suorituskykylukemat 7.11.2025 Ajoneuvot Audi vahvisti ensi vuodelle kolme tärkeää, osittain ennennäkemätöntä uutuutta – luvassa iso maasturi Q9, kompakti sähköauto sekä vihdoin uusi Q7 7.11.2025 Ajoneuvot Mazda päivitti logonsa virallisesti digiaikaan, mutta autoissa sitä tullaan näkemään lähinnä vain keulapäässä 7.11.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz ja Nissan sulkevat yhteisen tehtaansa Meksikossa – viimeinen GLB-Mercedes on määrä valmistaa siellä ensi vuoden toukokuussa 6.11.2025 SEMA Show 2025 SEMA Show 2025: Nissanin tarjonnassa on muun muassa Patroleita tuhanteen hevosvoimaan asti 2.11.2025 Ajoneuvot Vuoden Auto Euroopassa -finalistit julkistettiin – vain Kia EV4 on ei-eurooppalainen, mutta sitäkin valmistetaan Euroopassa 1.11.2025 Ajoneuvot Kaksiroottorinen wankel, turboahdin, sähkömoottori, akku ja 510 hevosvoimaa – niistä on Mazda Vision X-Coupé tehty 30.10.2025 Ajoneuvot Maserati MCPura ja Alfa Romeo Giulia QV liittyivät Italian karabinieereihin – tehtävä liittyy enemmän lääketieteeseen kuin liikennekurin valvomiseen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.11.2025 Autoilu Tyyppiviat: viallinen jakoketju voi tuhota koko moottorin – etenkin näiden autojen kohdalla kannattaa olla tarkkana 10.11.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Peugeot 505 Break 4x4 Dangel ei ole elämäntapafarmari, vaan enemmänkin oikea maastoauto 10.11.2025 Lentokoneet Saksalainen lomalentoyhtiö Condor eläköitti Euroopan viimeisen "lentävän lyijykynän", harvinaiseksi jääneen Boeing 757-300:n 10.11.2025 Ajoneuvot Tältä näyttää Toyotan Cyber Sumo - eli siis uusi Toyota Hilux, joka tulee ensi kertaa tarjolle myös täyssähköisenä 11.11.2025 Kuluttajat Sähköauton kotilatauslaitteen mystinen vika johti vuosia kestäneeseen vakuutuskiistaan 11.11.2025 Autoilu Tyyppiviat: viallinen jakoketju voi tuhota koko moottorin – etenkin näiden autojen kohdalla kannattaa olla tarkkana 10.11.2025 Lentokoneet Saksalainen lomalentoyhtiö Condor eläköitti Euroopan viimeisen "lentävän lyijykynän", harvinaiseksi jääneen Boeing 757-300:n 10.11.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Peugeot 505 Break 4x4 Dangel ei ole elämäntapafarmari, vaan enemmänkin oikea maastoauto 6.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Suomi ei ole vielä valmis sähköautoille - vai onko liiankin? 6.11.2025 Käyttötesti Dacia Duster ja haikeiden jäähyväisten viimeisiä ajatuksia – Käyttötesti 20.10.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Nissan Juke - "juuri katsastettu, mutta puomi tuli lasista läpi" 11.11.2025 Autoilu Tyyppiviat: viallinen jakoketju voi tuhota koko moottorin – etenkin näiden autojen kohdalla kannattaa olla tarkkana 26.10.2025 Ajatuksia autoista Väläytin vahingossa pitkät rekkakuskin naamalle neljä kertaa, mutta väitän silti ajovalojen olevan paras asia uusissa autoissa – Ajatuksia autoista 28.10.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tässä oli Teboil vielä viikko sitten 13.10.2025 Kuluttajat Matille myytiin auto laittomilla renkailla – automyyjä on myöntänyt asian, mutta ei suostu korvaamaan