13.11.2016 Ajoneuvot Hiekka lentää ja moottori ulvoo – Nissan Navara aavikolla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Alustansa ja jousituksensa puolesta Nissan Navara Double Cab on pätevä etenijä myös hiekka-aavikolla. Marokko tarjoaa puitteet koetella moottorin, vaihteiston, maavaran ja nelivedon lisäksi ratinkääntäjän kykyjä. Hyvää: säädettävä neliveto, moottori, alamäkihidastin, maavara. Huonoa: lyhyt ajoaika, kuuma ohjaamo, pölyävä hiekka. Keväällä esitelty uusi Nissan Navara -lava-auto on yrittänyt ratkaista vaikeata yhtälöä, jonka toisella puolen on henkilöautomainen ajomukavuus ja toisella puolen maastokelpoisuus, kestävyys sekä kuormankanto- ja vetokyvyt. Sen arvaa, että lopputulos on kompromissi. Navaralla ajaa kyllä kaupunkisokkeloissakin, mutta luonteeltaan karuhko työkalu soveltuu paremmin olosuhteisiin, jossa sen etenemiskyvyt joutuvat koetukselle. Sitä tarjoavat kuumuus ja pehmeä hiekka. Kumpaakin riittää Marokon takamailla Errachidian maakunnassa. Näillä huudeilla on ajettu Dakar rallia vuosina 2006 ja 2007. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Vauhdikkaasti röykytellen Sorapintaisella tasaisella osuudella saa päästellä ajamisen ilosta. Saattueemme vaivaton matkavauhti on noin 120 kilometriä tunnissa. Vauhti kipuaa ajoittain jopa 145 kilometriin tunnissa. Radiopuhelin rätisee johtoauton varoittaessa vastaantulijoista. Ohitus ei jää tien leveydestä kiinni – sitä riittää. Tien sijasta pitäisi puhua reitistä, jossa on enemmän tai vähemmän vakiintuneita ajouria. Ja jos täällä ei tiedä minne on menossa, on eksymisvaara ilmeinen. Meidät ohittaa ajoelämyksiä tarjoavan espanjalaisyrityksen retkue. Letkassa on kahdeksan Toyotan Land-Cruiseria. Oiva valinta karuille alustoille sekin. Edellä ajavaa seuraa niin sankka pölypilvi, että aika ajoin on höllättävä vauhtia ja annettava pölyn hälvetä. Onneksi vauhti ehtii laantua, sillä pölypilven seasta paljastuu laumastaan eksynyt vuohi. Uusi jousitusratkaisu Reitti muuttuu rinteen reunaa kipuavaksi karuksi ja kapeaksi sorapätkäksi. Jousitus tasaa nöyrästi kulkua vaikka välillä röykytellään menemään jousitusvarojen rajoilla. Nissan Navaran ajettaessa kytkettävä nelivetojärjestelmä on kehitetty versio aikaisemmasta ratkaisusta. Uutta Navara Double Cabissa on takajousituksen monivarsituenta. Se parantaa mukavuutta ja ajo-ominaisuuksia – ja poistaa aiemmalle lehtijousitukselle tyypillistä pompotusalttiutta etenkin kevyellä kuormalla ajettaessa. Etenemistä on takaamassa myös elektroninen tasauspyörästön lukko. Jyrkät nousut Navara kipuaa ongelmitta. Kytkettynä on hidas neliveto. Mäen lakea lähestyvä kuski näkee vain sinistä taivasta, kunnes keula sukeltaa vähintään yhtä jyrkkään alamäkeen. Kuskin rattikykyjen avuksi käy jyrkissä laskeutumisissa apuun alamäkihidastin. Se ruksuttelee jarruja juuri sopivasti, joten kuskin tarvitsee vain keskittyä pitämään auto ajouralla. Malttia ja kaasua Tuuli on kasannut hienojakoisen autiomaan hiekan haluamikseen kumpareiksi. Tottumattoman silmin ne näyttävät kaikki samanlaisilta. Espanjalaisen Javier Herradorin kaltainen kokenut aavikkokettu osaa ennakoida dyynien kaltevuuksista ja harjamuodoista, mitä nousun takana todennäköisesti odottaa – ja säännöstellä vauhdin ja ajolinjan sen mukaan. Javier Herrador Neljästi Dakar-aavikkoralliin osaa ottanut Herrador on mies paikallaan kertomaan perusniksit hiekkadyyneillä ajamiseen. Seikkaperäisen opastuksen tärkeimmät osat voi kiteyttää kahteen: pidä maltti mutta anna riittävästi kaasua. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Hiekka lentää On aika siirtyä varjoisista sisätiloista paahteeseen, jossa on yksi kuormajuhta ylitse muiden. Se ei ole lava-auto vaan dromedaari, joka kantaa kuormansa sitkeästi. Vararavinto eli rasva kyttyrässä takaa pitkätkin taipaleet. Lava-autojen karavaanilla on edessä Er-Rissanista alkava salakavalan upottava offroad-taival. Neliveto on säädetty hitaalle ja renkaista on tyhjennetty ilmaa, jotta ne löysinä toimisivat mahdollisimman hyvin hienossa hiekassa. Radiopuhelin rätisee muistutuksen riittävästä välistä edellä ajavaan ja reippaasta kaasun käytöstä ylämäissä. Navara kipuaa kerkeästi jyrkkiä hiekkadyynejä, kunhan antaa tasaisesti ja riittävästi kaasua. Veto ei lopu, eikä pito katoa vaikka hiekka lentää ja moottori ulvoo. Mahasta kiinni Ylämäessä hidastaminen tai jyrkkä ohjausliike ovat varma tae siitä, että renkaat möyrivät itselleen kuopan ja auto jää mahastaan kiinni – maavarasta huolimatta. Matka tyssää tästä syystä muutaman kerran, mutta hötkyilemätön peruuttelu ja uusi vaihdinotto pelastavat pälkähästä. Ja juuri kun kumpikin kuski on päässyt ajoelämyksen makuun, onkin aavikko-osuus suoritettu ja on aika palata tylsiä päällysteteitä pitkin majapaikkaan. Edeltäjäänsä sinnikkäämpi kuormajuhta Lava-auton valttina on pitkä takuu Nissan Navaran kyvyt kantaa kuormaa ja vetää kuormaa ovat kohentuneet sitten edellismallin. Kantavuus on nyt enimmillään 900 kiloa ja vetokyvyt 3 500 kiloa. Niiden varaan voi uskoa raskastakin työ- ja harrastuskäyttöä. Valmistajan laatu-uskosta kielii pitkä viiden vuoden tai 160 000 kilometrin takuu. Navaran konepellin alla mouruaa aiempaa suorituskykyisempi ja myös taloudellisempi 2,3-litrainen dieselmoottori. Se on tarjolla 160 hevosvoiman turboversiona ja 190 hevosvoiman kaksoisturbona. Koriversioina on Double Cab- ja King Cab. Koeajossa Marokon hiekka-aavikolla yltympäriinsä pölytetty Navara on paistatellut myös putipuhtaana parrasvaloissa. Vuodesta 1988 lähtien valmistettu Lava-auto sai tänä vuonna International Pick-up of the Year -palkinnon. Teksti: Marko Jokela Kuvat: Marko Jokela ja valmistaja Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 4.5.2024 Ajoneuvot Ferrari 12 Cilindri – nimi kertoo kaiken oleellisen tästä upeasta super-grand tourerista 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 4.5.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Citroën 2CV 4x4 'Sahara' on rättäreiden kunkku 3.5.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: Tenways CGO600 Pro – yksinkertaista, mutta tyylikästä, eikä edes kovin kallista 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 3.5.2024 Koeajo Maistiainen: Tesla Model Y Long Range RWD – lisää valinnanvaraa suosikkisähkikseen 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe