2.4.2018 Ajoneuvot Hiilikaivokselta näyttelyautoksi – Volkswagen Transporter T4 ’92 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Marko Vuolle maksoi hiilikaivoksen vanhasta työautosta satasen ja aikoi tehdä siitä itselleen työmatka-auton. Ei tullut työmatka-autoa vaan näyttelyauto. – Kaverit saivat yllytettyä ostamaan tähän Crafterin keulan. Kun se kaadettiin taaksepäin, piti koko keula rakentaa uudelleen. Sitten madallettiin kattoa kymmenen senttiä, niin alkoi koko auto näyttää liian lyhyeltä ja sitä jatkettiin 70 senttiä, kuvailee Marko Vuolle Transporterin muodonmuutosta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySuunnitelma syntynyt rakentamisen aikanaVuolle sanoo innostuvansa nimenomaan sellaisista ideoista, joista kaverit sanovat että ”älä ihmeessä sellaista tee”. Suunnitelmaa tai edes tyylisuuntaa ei Transporterin rakentelussa aluksi ollut, vaan tarkoituksena oli tehdä vain muutoksia jotka näyttävät omaan silmään hyvältä. Lopulta ulkonäkö muokkautui jenkkirekka-tyyppiseksi, tai ainakin niiden kuvista haettiin yksittäisiä ideoita rakentamiseen.Saksassa on rakennettu useitakin Transportereita niin, että niihin on vaihdettu Crafterin keula. Niissä on kaikissa kuitenkin pystysuora keula eikä se Vuolteen silmää miellyttänyt. Hän halusi kaataa sen reilusti taaksepäin vinoksi. Lopputulos näyttää tyylikkään yksinkertaiselta mutta on vaatinut uskomattoman määrän työtunteja. – Keulasta joutui muuttamaan ihan kaiken. Esimerkiksi konepellin sauman kuuluisi mennä umpioiden puolesta välistä mutta tässä konepelti on kavennettu.Tavoitteena on ollut, että vaikka ulkonäkö poikkeaa rajusti alkuperäisestä, pitää lopputuloksen näyttää kuin se olisi tehdastekoinen, ei rakenneltu. Esimerkiksi tuulilasi on choppauksesta huolimatta alkuperäinen. Tähän on päästy kallistamalla lasia selvästi alkuperäisestä taaksepäin. Kaikki muutkin lasit ovat alkuperäisiä, mutta ne on upotettu choppauksen yhteydessä osittain ovi- ja korirakenteiden sisään. Kattoluukku ja katto ovat Vitosta.Ehdottomasti paripyörät taakse…Muutostöiden aluksi alkuperäinen lava purettiin pois ja takapäähän vaihdettiin pitkäaikaisen haaveen mukaisesti paripyörät. Aivan rakentelun viime vaiheissa sekin suunnitelma muuttui, kun markkinoilta löytyi makeat 315/35R17 -renkaat. Niihin Vuolle teki itse yhdistämällä kaksista peltivanteista sopivankokoiset vanteet. – Vanne rengaskoneeseen kiinni ja rälläkkä käyntiin. Vanteiden puolikkaat hitsasin yhdellä saumalla ympäri. Joskus näköjään onnistuu, sillä sanoivat rengasliikkeessä etteivät ole ennen nähneet näin suoria peltivanteita.Runko on jatkettu ilmasäiliöiden kohdalta ja ilmasäiliön pidikkeet on hitsattu rungonjatkon hitsaussaumojen päälle, joten jatkoskohdassa on käytännössä kolme hitsisaumaa tukemassa rakennetta. Jousituksena on ilmajousitus yhdessä vääntösauvojen kanssa, joten jos ilmapussi hajoaa niin auto on edelleen ajettavissa. Takavalot on lainattu 1970-luvun Crownista.Marko Vuolle ja melkoisesti eskaloitunut autoprojekti.Auto on muuten muutoskatsastettavissa mutta rungon jatkaminen vaatii poikkeusluvan. Lisäksi Vuolle haaveilee puoliperävaunua tai lavettia Transporterin perään, ja rungon jatkoskohdat onkin sitä silmälläpitäen tehty kestämään vetopään asennus ja sille tuleva kuorma.Teksti ja kuvat: Janne Huhtala Lue lisää Kaikki artikkelit 2.4.2025 Uutinen Nissan ja Renault vähentävät ristikytköstään – tavoitteena antaa Nissanille liikkumavaraa 2.4.2025 Uutinen Takavuosien suosikki edelleen rekisteröintikärjessä – Tesla nousee vähitellen 1.4.2025 Uutinen Vanhassa vara parempi: Volvo hakee edellisen pääjohtajan takaisin eläkkeeltä 1.4.2025 Uutinen Helsingin nastarengaskielto saa jatkoa ja laajenee – nouseeko kuntavaalien kiistakapulaksi? 31.3.2025 Autoilu Kyllä se tulee – kesä ja kesänopeudet! 30.3.2025 Ajatuksia autoista Mitä välivuoden jälkeen Jaguar: haastattelussa toimitusjohtaja Rawdon Glover 29.3.2025 Uutinen Traficom: kuljettaja on vastuussa, vaikka auto jarruttaisi itsestään 28.3.2025 Uutinen Autotuojat ja teollisuus: Trumpin tuontitulleista kärsii eniten amerikkalaiset kuluttajat 28.3.2025 Autoilun hinta Uudet autot turvallisempia, 1000–2000 euron kierrätyspalkkion ideoijat muistuttavat Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: moottorin vikavalo syttyi heti, mitä muuta vikaa vanhasta Toyota Prius -hybridistä löytyi? 31.3.2025 Lentokoneet Japan Airlines toi Boeing 777-300ER:n kesäkaudeksi Helsinki-Vantaalle, vaikka on jo eläköittämässä tätä maailman suurinta kaksimoottorityyppiä 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 1.4.2025 Matkailu Päivän kuva: Ankkurien hautausmaalla 1.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Toyota teki Hiacesta avoauton piirakkauunilla - eläköön Toyota PieAce 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 31.3.2025 Lentokoneet Japan Airlines toi Boeing 777-300ER:n kesäkaudeksi Helsinki-Vantaalle, vaikka on jo eläköittämässä tätä maailman suurinta kaksimoottorityyppiä 27.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti alkaa: Dacia Duster 4x4 – järkirakkautta ensisilmäyksellä 30.3.2025 Ajatuksia autoista “Se ei ole puhelin, se on auto” – VW-pomon kommentti kertoo paljon mielentilastamme – Ajatuksia autoista 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle