2.4.2018 Ajoneuvot Hiilikaivokselta näyttelyautoksi – Volkswagen Transporter T4 ’92 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Marko Vuolle maksoi hiilikaivoksen vanhasta työautosta satasen ja aikoi tehdä siitä itselleen työmatka-auton. Ei tullut työmatka-autoa vaan näyttelyauto. – Kaverit saivat yllytettyä ostamaan tähän Crafterin keulan. Kun se kaadettiin taaksepäin, piti koko keula rakentaa uudelleen. Sitten madallettiin kattoa kymmenen senttiä, niin alkoi koko auto näyttää liian lyhyeltä ja sitä jatkettiin 70 senttiä, kuvailee Marko Vuolle Transporterin muodonmuutosta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySuunnitelma syntynyt rakentamisen aikanaVuolle sanoo innostuvansa nimenomaan sellaisista ideoista, joista kaverit sanovat että ”älä ihmeessä sellaista tee”. Suunnitelmaa tai edes tyylisuuntaa ei Transporterin rakentelussa aluksi ollut, vaan tarkoituksena oli tehdä vain muutoksia jotka näyttävät omaan silmään hyvältä. Lopulta ulkonäkö muokkautui jenkkirekka-tyyppiseksi, tai ainakin niiden kuvista haettiin yksittäisiä ideoita rakentamiseen.Saksassa on rakennettu useitakin Transportereita niin, että niihin on vaihdettu Crafterin keula. Niissä on kaikissa kuitenkin pystysuora keula eikä se Vuolteen silmää miellyttänyt. Hän halusi kaataa sen reilusti taaksepäin vinoksi. Lopputulos näyttää tyylikkään yksinkertaiselta mutta on vaatinut uskomattoman määrän työtunteja. – Keulasta joutui muuttamaan ihan kaiken. Esimerkiksi konepellin sauman kuuluisi mennä umpioiden puolesta välistä mutta tässä konepelti on kavennettu.Tavoitteena on ollut, että vaikka ulkonäkö poikkeaa rajusti alkuperäisestä, pitää lopputuloksen näyttää kuin se olisi tehdastekoinen, ei rakenneltu. Esimerkiksi tuulilasi on choppauksesta huolimatta alkuperäinen. Tähän on päästy kallistamalla lasia selvästi alkuperäisestä taaksepäin. Kaikki muutkin lasit ovat alkuperäisiä, mutta ne on upotettu choppauksen yhteydessä osittain ovi- ja korirakenteiden sisään. Kattoluukku ja katto ovat Vitosta.Ehdottomasti paripyörät taakse…Muutostöiden aluksi alkuperäinen lava purettiin pois ja takapäähän vaihdettiin pitkäaikaisen haaveen mukaisesti paripyörät. Aivan rakentelun viime vaiheissa sekin suunnitelma muuttui, kun markkinoilta löytyi makeat 315/35R17 -renkaat. Niihin Vuolle teki itse yhdistämällä kaksista peltivanteista sopivankokoiset vanteet. – Vanne rengaskoneeseen kiinni ja rälläkkä käyntiin. Vanteiden puolikkaat hitsasin yhdellä saumalla ympäri. Joskus näköjään onnistuu, sillä sanoivat rengasliikkeessä etteivät ole ennen nähneet näin suoria peltivanteita.Runko on jatkettu ilmasäiliöiden kohdalta ja ilmasäiliön pidikkeet on hitsattu rungonjatkon hitsaussaumojen päälle, joten jatkoskohdassa on käytännössä kolme hitsisaumaa tukemassa rakennetta. Jousituksena on ilmajousitus yhdessä vääntösauvojen kanssa, joten jos ilmapussi hajoaa niin auto on edelleen ajettavissa. Takavalot on lainattu 1970-luvun Crownista.Marko Vuolle ja melkoisesti eskaloitunut autoprojekti.Auto on muuten muutoskatsastettavissa mutta rungon jatkaminen vaatii poikkeusluvan. Lisäksi Vuolle haaveilee puoliperävaunua tai lavettia Transporterin perään, ja rungon jatkoskohdat onkin sitä silmälläpitäen tehty kestämään vetopään asennus ja sille tuleva kuorma.Teksti ja kuvat: Janne Huhtala Lue lisää Kaikki artikkelit 8.10.2024 Matkailuajoneuvot Matkailuautojen ajoneuvoveron käyttövoimaveroa korotetaan 8.10.2024 Uutinen Ylpeästi sähköllä: Brittiläinen Kia PridEV-sähkökonversio 8.10.2024 Liikenneturvallisuus Talvi tulee, auto lähtee käsistä – nokkakolareita sattuu liukkailla keleillä 8.10.2024 Uutinen Kuluttaja esitti automyyjälle rajun vaatimuksen käytetystä autosta – myyjä oli pimittänyt tiedon auton moottorin vaihdosta 7.10.2024 Uutinen Sähköautojen paloriskit – näin pelastusala ohjeistaa 7.10.2024 Ajoneuvot McLaren W1 jatkaa F1:n ja P1:n ajatusta 2020-luvulla – avainlukuina 1 275 hevosvoimaa ja 1 000 kilon downforce 6.10.2024 Ajoneuvot Hyundai on valmistanut 100 miljoonaa autoa 57 vuodessa – niistä puolet tehtiin vain 11 vuodessa 5.10.2024 Ajoneuvot Ihan kohta täällä: Toyota Proace Maxilla voi olla uudeksi automalliksi vähän ikää, mutta ostat sen joka tapauksessa 4.10.2024 Uutinen Käytetyssä 100 000 euron Audissa olikin jotain muuta mitä myyjä kertoi – sitten riideltiin kymmenistä tuhansista euroista Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.10.2024 Uutinen Kuluttaja esitti automyyjälle rajun vaatimuksen käytetystä autosta – myyjä oli pimittänyt tiedon auton moottorin vaihdosta 7.10.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Rolls-Royce Silver Spur, joka yrittää epätoivoisesti matkia Phantomia 6.10.2024 Lentokoneet Lentokoneet: uusi israelilainen startup-lentoyhtiö aikoo aloittaa ensi viikolla lennot alle 30 kilometrin päästä Libanonin rajasta 7.10.2024 Koeajo Koeajo: Renault Symbioz – Rellun keihäänkärki numero 2 4.10.2024 Uutinen Käytetyssä 100 000 euron Audissa olikin jotain muuta mitä myyjä kertoi – sitten riideltiin kymmenistä tuhansista euroista 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Škoda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä 1.10.2024 Uutinen Matkailuautossa oli jos jonkinlaista vikaa – myyjäliike tarjoutui ostamaan sen takaisin, mutta 4 500 euroa halvemmalla 4.10.2024 Uutinen Käytetyssä 100 000 euron Audissa olikin jotain muuta mitä myyjä kertoi – sitten riideltiin kymmenistä tuhansista euroista 3.10.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volvo EX30 – auto, joka lähes musertuu ennakko-odotusten alle 2.10.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Octavia Combi – menestys ei jää tähän 26.9.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Paholainen odottelemassa saattoautoa 20.9.2024 Kotimaanmatkailu Päivän kuva: Texaco taksi parturi baari 21.9.2024 Matkailu Tirpitz-museo – Saksan miehittämässä Norjassa nähtiin toisen maailmansodan suurimpia sota-aluksia 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Škoda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä