2.4.2018 Ajoneuvot Hiilikaivokselta näyttelyautoksi – Volkswagen Transporter T4 ’92 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Marko Vuolle maksoi hiilikaivoksen vanhasta työautosta satasen ja aikoi tehdä siitä itselleen työmatka-auton. Ei tullut työmatka-autoa vaan näyttelyauto. – Kaverit saivat yllytettyä ostamaan tähän Crafterin keulan. Kun se kaadettiin taaksepäin, piti koko keula rakentaa uudelleen. Sitten madallettiin kattoa kymmenen senttiä, niin alkoi koko auto näyttää liian lyhyeltä ja sitä jatkettiin 70 senttiä, kuvailee Marko Vuolle Transporterin muodonmuutosta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySuunnitelma syntynyt rakentamisen aikanaVuolle sanoo innostuvansa nimenomaan sellaisista ideoista, joista kaverit sanovat että ”älä ihmeessä sellaista tee”. Suunnitelmaa tai edes tyylisuuntaa ei Transporterin rakentelussa aluksi ollut, vaan tarkoituksena oli tehdä vain muutoksia jotka näyttävät omaan silmään hyvältä. Lopulta ulkonäkö muokkautui jenkkirekka-tyyppiseksi, tai ainakin niiden kuvista haettiin yksittäisiä ideoita rakentamiseen.Saksassa on rakennettu useitakin Transportereita niin, että niihin on vaihdettu Crafterin keula. Niissä on kaikissa kuitenkin pystysuora keula eikä se Vuolteen silmää miellyttänyt. Hän halusi kaataa sen reilusti taaksepäin vinoksi. Lopputulos näyttää tyylikkään yksinkertaiselta mutta on vaatinut uskomattoman määrän työtunteja. – Keulasta joutui muuttamaan ihan kaiken. Esimerkiksi konepellin sauman kuuluisi mennä umpioiden puolesta välistä mutta tässä konepelti on kavennettu.Tavoitteena on ollut, että vaikka ulkonäkö poikkeaa rajusti alkuperäisestä, pitää lopputuloksen näyttää kuin se olisi tehdastekoinen, ei rakenneltu. Esimerkiksi tuulilasi on choppauksesta huolimatta alkuperäinen. Tähän on päästy kallistamalla lasia selvästi alkuperäisestä taaksepäin. Kaikki muutkin lasit ovat alkuperäisiä, mutta ne on upotettu choppauksen yhteydessä osittain ovi- ja korirakenteiden sisään. Kattoluukku ja katto ovat Vitosta.Ehdottomasti paripyörät taakse…Muutostöiden aluksi alkuperäinen lava purettiin pois ja takapäähän vaihdettiin pitkäaikaisen haaveen mukaisesti paripyörät. Aivan rakentelun viime vaiheissa sekin suunnitelma muuttui, kun markkinoilta löytyi makeat 315/35R17 -renkaat. Niihin Vuolle teki itse yhdistämällä kaksista peltivanteista sopivankokoiset vanteet. – Vanne rengaskoneeseen kiinni ja rälläkkä käyntiin. Vanteiden puolikkaat hitsasin yhdellä saumalla ympäri. Joskus näköjään onnistuu, sillä sanoivat rengasliikkeessä etteivät ole ennen nähneet näin suoria peltivanteita.Runko on jatkettu ilmasäiliöiden kohdalta ja ilmasäiliön pidikkeet on hitsattu rungonjatkon hitsaussaumojen päälle, joten jatkoskohdassa on käytännössä kolme hitsisaumaa tukemassa rakennetta. Jousituksena on ilmajousitus yhdessä vääntösauvojen kanssa, joten jos ilmapussi hajoaa niin auto on edelleen ajettavissa. Takavalot on lainattu 1970-luvun Crownista.Marko Vuolle ja melkoisesti eskaloitunut autoprojekti.Auto on muuten muutoskatsastettavissa mutta rungon jatkaminen vaatii poikkeusluvan. Lisäksi Vuolle haaveilee puoliperävaunua tai lavettia Transporterin perään, ja rungon jatkoskohdat onkin sitä silmälläpitäen tehty kestämään vetopään asennus ja sille tuleva kuorma.Teksti ja kuvat: Janne Huhtala Lue lisää Kaikki artikkelit 21.3.2025 Ajoneuvot Ajatuksia autoista: Jaguar Type 00 – renesanssi 20.3.2025 Ajoneuvot Alkulähteillä – Suomen ensimmäinen Volkswagen, ensimmäinen Mazda ja ensimmäinen Xpeng esillä Auto 25:ssä 18.3.2025 Uutinen Mitä Toyota Gazoo Racingilla on vedetty? Luvassa isoja takasiipiä ja keskimoottorinen GR Yaris 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 16.3.2025 Ajoneuvot Keulasta sen erottaa – uudistunut Škoda Enyaq on nyt tuotannossa ja Suomen kamaralla 16.3.2025 Tapahtumat Liveseuranta: Auto 25 & Mobility -tapahtuman päätöspäivä – kohokohtana Mercedes-Benzin huutokauppa! 16.3.2025 Ajoneuvot Täyssähköisessä Mercedes-Benz ESprinter -retkeilyautossa on yllättävänkin paljon järkeä 15.3.2025 Päivän kuva Päivän kuva: iltapesun kautta nukkumaan 14.3.2025 Uutinen Moottorin haastattelu: Toyota ei usko solid state -akkujen tulevan massatuotantoon vielä vuosikausiin Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: jäähyväiset käytetylle Mersulle – tähän hintaan ja tällaiseen kotiin S124 meni 23.3.2025 Ajatuksia autoista Kun mainoksen ”Maailman paras Transporter” onkin Ford Transit – Ajatuksia autoista 23.3.2025 Autoilu Hybridiautot eivät pelota ostajia, vaikka uutiset huutavat ongelmista 24.3.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Finlanders-yhtyeen keikkabussi 22.3.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Citroën DS by Vernagallo Stile 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 23.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: jäähyväiset käytetylle Mersulle – tähän hintaan ja tällaiseen kotiin S124 meni 17.3.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Keine bombe – onko tässä toisen maailmansodan arvokkain ”panttipullo”? 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Hyundai Inster – uutuushalpis on todellinen ekoilija 19.3.2025 Laivat Baltic Princessin telakointi osa 2: nyt katsotaan mitä se on syönyt ja vedetään tuoreet maalit päälle 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle