5.1.2023 Laivat Hohdokas pikalaiva – näin Tallink MyStar erottuu sisustuksellaan Megastar-sisarestaan Teksti Benjamin Helander Kuva Benjamin Helander Länsiterminaali 1:n laituri häämöttää taustalla. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kaksi tuntia Tallinnaan Megastarilla, ja toiset kaksi takaisin Helsinkiin MyStarilla antoivat jonkinlaisen vertailupohjan sille, kuinka hohdokkaasta pikalaivasta Tallinkin tulokkaassa on kyse. Uutuudenviehätys on tapissaan, kun pitkään odotettu laiva pääsee vihdoin aloittamaan leipätyönsä eräällä maailman vilkkaimmin liikennöidyllä reitillä. On joulusesonki, laivaa mainostetaan joka tuutissa ja sekä Suomen Karl Fazer että Viron Kalev ovat luoneet laivalle oman nimikkosuklaansa.MyStaria on markkinoitu ällistyttävänä laivana, minkä ajattelisi tarkoittavan, että jotain ekstraa siinä pitäisi olla sinänsä hyvin tyylikkääseen ja toimivaan sisaralukseen, vuonna 2017 valmistuneeseen Megastariin, verrattuna. Risteily molemmilla sisarilla muutaman tunnin välein onkin oiva tapa verrata niitä toisiinsa nimenomaan matkustajan näkökulmasta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySisätilat tekevät eronMyStar ja Megastar ovat eri telakoiden tuotteita, mutta ulkoisesti ne ovat kuin samasta muotista. Jos pieniä kansirakenteellisia eroavaisuuksia ei huomioida, voi sisarusten todeta olevan erilaisia vain taiteellisesti. Megastarin kuviointia on MyStaria varten hienoisesti muokattu, ja siinä on käytetty vähemmän kirkkaita värejä. MyStarissa on myös enemmän mustia yksityiskohtia, ja pohja on tummempaa sinistä kuin Megastarissa. Oheisissa vertailukuvasarjoissa MyStar tulee aina ennen Megastaria. Heti laivaan noustessa korostuu eräs seikka nyt MyStarin ollessa upouusi. Tuoksu. Kuudessa vuodessa (ja jo aikaisemminkin) Megastar on ehtinyt kerätä sisuksiinsa niin tyypillisen laivan tuoksun. Sitä on vaikea kuvailla, mutta se on varmasti sekoitus eri materiaaleja, kokolattiamattojen puhtaanapitoaineita sekä ruoan tuoksua ravintoloista. MyStarissa sen sijaan oli vielä aivan "uuden laivan tuoksu". Portaikot on molemmissa aluksissa merkitty keulasta perään loogisesti aakkosilla, ja porrasaulat identifioidaan lisäämällä kirjaimen perään kannen numero. Molempiin laivoihin noustaan aulasta A8. Tuoksun ohella laivat paljastavat jo tässä kohtaa erilaiset ilmentymänsä käytävillä ja portaikoissa. Sekä MyStarin että Megastarin sisustuksen suunnittelusta on vastannut suomalainen sisustussuunnitteluun erikoistunut studio, dSign Vertti Kivi. Uutuuden sisustuksessa on panostettu entistä enemmän visuaaliseen kokemukseen. Tallinkin mukaan ”laivalle on luotu uudenlainen seikkailemaan houkuttava, voimakkaista tunnelmavaihteluista koostuva asiakaspolku, joka muuntuu vuorokauden tarpeiden mukaan. Raikkaan skandinaavista ilmettä tuetaan kosketusystävällisillä materiaalivalinnoilla ja Itämeri-aiheisella kuvastolla.” Vuorokaudenaikojen vaihtelut jäävät tietysti yhdensuuntaisella kaksituntisella kokematta, mutta iltaristeilyllä MyStar paljasti ainakin rohkeamman puoleisen värien käyttönsä etenkin tunnelmavalaistuksessa. Mitä tunnelmavaihteluihin tulee, täytyy niitä toki miettiä aina myös taiteilijan näkemyksinä, mutta visuaalisilla keinoilla aluksen eri osiin on kyllä saatu tarkoituksenmukaisesti jyrkkiäkin vaihteluita. Välillä erot ovat kuin yöllä ja päivällä: Kesäaikaan on tietysti mukava viettää aikaa aurinkokannella. Megastarin tavoin yksi U:n muotoinen sellainen löytyy MyStarilta 10. kannelta perästä. Uutuuslaivassa aurinkokantta on jatkokehitetty verrattuna Megastariin, jossa kuutisen vuotta merisäätä alkaa jo paikoin näyttää hampaanjälkiään. MyStarin aurinkokannelle on rakennettu kiinteitä, tukevia piknik-pöytiä, jotka on valaistu. Korkeanpaikankammoisille vähemmän sopivat, mutta vaikuttavat lisäykset ovat aurinkokannen parvekkeet, joiden lattiat ovat lasia, ja näin jalkojen alla näkyy pelkkää merta. Kummassakaan aluksessa ei ole erillistä tupakointihuonetta eli mahdolliset savukkeet on poltettava aurinkokannella. Molemmissa vain ovea lähempänä oleva puolikas on tarkoitettu tupakointiin. Savuton haluaisi tämän ehkä opasteissa vieläkin selvemmin esille.9. kannen perältä löytyy MyStarissakin Garden, puutarhahenkinen terassi. Megastarissa Garden on jaettu kahteen osaan ja talviaikaan suljettu, mutta MyStarissa se on yhtenäinen ja lämpölampuilla lämmitetty. Garden on näin talvellakin viihtyisä ja mukava paikka, josta on lisäksi hyvät näkymät kolmeen suuntaan merelle. Kesäaikaan siellä on myös oma baaritiski.Vielä on muutamia yksityiskohtia, jotka tekevät MyStarista MyStarin. Esimerkiksi pienten lasten kanssa matkustavia miellyttää varmasti 8. kannen Family Picnic. Tällä alueella on kahvilan myyntitiskin ja piknikpöytien vieressä lasten oma, aidattu leikkinurkkaus. Niin ikään Traveller Superstore on päivittynyt ja erityisesti työmatkalaiset saavat nauttia astetta modernimmasta Sitting Loungesta. Teksti ja kuvat: Benjamin Helander Lue lisää Kaikki artikkelit 3.12.2024 Laivat Joulu merellä: valkoisilla laivoilla klassikkoja ja vegaanisia vaihtoehtoja 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee jouluseosongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 28.11.2024 Laivat Joulu merellä: klassikkoja ja yllätyksiä punaisilla laivoilla 26.11.2024 Laivat Joulu merellä: Finlandian joulupöydässä kotimaista kirjolohta 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 15.11.2024 Laivat Viking Line on nimetty Vuoden turvalliseksi organisaatioksi – laivaliikenteessä turvallisuus onkin monitahoinen juttu 9.11.2024 Laivat Wallenius Wilhelmsen pisti tilaukseen maailman suurimmat autojenkuljetuslaivat – jopa 11 700 uutta autoa saadaan kuljetettua metanolilla 26.10.2024 Laivat AIDAluna lähti Helsingistä kauden viimeisenä kansainvälisenä risteilijänä – takana kaksijakoinen risteilykausi 16.10.2024 Yleinen Merimatkat: ympäristötietoisuus kasvussa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee jouluseosongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 2.12.2024 Ajoneuvot Uusi Audi Q5 Sportback on todennäköisesti omassa genressään harvinaisen monen mieleen 3.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi A6 e-tron – entinen dieselsuosikki kulkee nyt sähköllä jopa 750 kilometriä kerrallaan 2.12.2024 Koeajo Koeajo: BMW i4 M50 xDrive – suosiolle on syynsä 1.12.2024 Koeajo Koeajo: Ford Capri – ei nimi autoa pahenna tai paranna 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee jouluseosongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 25.11.2024 Koeajo Koeajo: Volvo V90 – kyllä suomalainen farkkukansa tietää 29.11.2024 Uutinen Nissan kriisin kourissa: "meillä on 12-14 kuukautta aikaa" 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee jouluseosongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan