5.1.2023 Laivat Hohdokas pikalaiva – näin Tallink MyStar erottuu sisustuksellaan Megastar-sisarestaan Teksti Benjamin Helander Kuva Benjamin Helander Länsiterminaali 1:n laituri häämöttää taustalla. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kaksi tuntia Tallinnaan Megastarilla, ja toiset kaksi takaisin Helsinkiin MyStarilla antoivat jonkinlaisen vertailupohjan sille, kuinka hohdokkaasta pikalaivasta Tallinkin tulokkaassa on kyse. Uutuudenviehätys on tapissaan, kun pitkään odotettu laiva pääsee vihdoin aloittamaan leipätyönsä eräällä maailman vilkkaimmin liikennöidyllä reitillä. On joulusesonki, laivaa mainostetaan joka tuutissa ja sekä Suomen Karl Fazer että Viron Kalev ovat luoneet laivalle oman nimikkosuklaansa.MyStaria on markkinoitu ällistyttävänä laivana, minkä ajattelisi tarkoittavan, että jotain ekstraa siinä pitäisi olla sinänsä hyvin tyylikkääseen ja toimivaan sisaralukseen, vuonna 2017 valmistuneeseen Megastariin, verrattuna. Risteily molemmilla sisarilla muutaman tunnin välein onkin oiva tapa verrata niitä toisiinsa nimenomaan matkustajan näkökulmasta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySisätilat tekevät eronMyStar ja Megastar ovat eri telakoiden tuotteita, mutta ulkoisesti ne ovat kuin samasta muotista. Jos pieniä kansirakenteellisia eroavaisuuksia ei huomioida, voi sisarusten todeta olevan erilaisia vain taiteellisesti. Megastarin kuviointia on MyStaria varten hienoisesti muokattu, ja siinä on käytetty vähemmän kirkkaita värejä. MyStarissa on myös enemmän mustia yksityiskohtia, ja pohja on tummempaa sinistä kuin Megastarissa. Oheisissa vertailukuvasarjoissa MyStar tulee aina ennen Megastaria. Heti laivaan noustessa korostuu eräs seikka nyt MyStarin ollessa upouusi. Tuoksu. Kuudessa vuodessa (ja jo aikaisemminkin) Megastar on ehtinyt kerätä sisuksiinsa niin tyypillisen laivan tuoksun. Sitä on vaikea kuvailla, mutta se on varmasti sekoitus eri materiaaleja, kokolattiamattojen puhtaanapitoaineita sekä ruoan tuoksua ravintoloista. MyStarissa sen sijaan oli vielä aivan "uuden laivan tuoksu". Portaikot on molemmissa aluksissa merkitty keulasta perään loogisesti aakkosilla, ja porrasaulat identifioidaan lisäämällä kirjaimen perään kannen numero. Molempiin laivoihin noustaan aulasta A8. Tuoksun ohella laivat paljastavat jo tässä kohtaa erilaiset ilmentymänsä käytävillä ja portaikoissa. Sekä MyStarin että Megastarin sisustuksen suunnittelusta on vastannut suomalainen sisustussuunnitteluun erikoistunut studio, dSign Vertti Kivi. Uutuuden sisustuksessa on panostettu entistä enemmän visuaaliseen kokemukseen. Tallinkin mukaan ”laivalle on luotu uudenlainen seikkailemaan houkuttava, voimakkaista tunnelmavaihteluista koostuva asiakaspolku, joka muuntuu vuorokauden tarpeiden mukaan. Raikkaan skandinaavista ilmettä tuetaan kosketusystävällisillä materiaalivalinnoilla ja Itämeri-aiheisella kuvastolla.” Vuorokaudenaikojen vaihtelut jäävät tietysti yhdensuuntaisella kaksituntisella kokematta, mutta iltaristeilyllä MyStar paljasti ainakin rohkeamman puoleisen värien käyttönsä etenkin tunnelmavalaistuksessa. Mitä tunnelmavaihteluihin tulee, täytyy niitä toki miettiä aina myös taiteilijan näkemyksinä, mutta visuaalisilla keinoilla aluksen eri osiin on kyllä saatu tarkoituksenmukaisesti jyrkkiäkin vaihteluita. Välillä erot ovat kuin yöllä ja päivällä: Kesäaikaan on tietysti mukava viettää aikaa aurinkokannella. Megastarin tavoin yksi U:n muotoinen sellainen löytyy MyStarilta 10. kannelta perästä. Uutuuslaivassa aurinkokantta on jatkokehitetty verrattuna Megastariin, jossa kuutisen vuotta merisäätä alkaa jo paikoin näyttää hampaanjälkiään. MyStarin aurinkokannelle on rakennettu kiinteitä, tukevia piknik-pöytiä, jotka on valaistu. Korkeanpaikankammoisille vähemmän sopivat, mutta vaikuttavat lisäykset ovat aurinkokannen parvekkeet, joiden lattiat ovat lasia, ja näin jalkojen alla näkyy pelkkää merta. Kummassakaan aluksessa ei ole erillistä tupakointihuonetta eli mahdolliset savukkeet on poltettava aurinkokannella. Molemmissa vain ovea lähempänä oleva puolikas on tarkoitettu tupakointiin. Savuton haluaisi tämän ehkä opasteissa vieläkin selvemmin esille.9. kannen perältä löytyy MyStarissakin Garden, puutarhahenkinen terassi. Megastarissa Garden on jaettu kahteen osaan ja talviaikaan suljettu, mutta MyStarissa se on yhtenäinen ja lämpölampuilla lämmitetty. Garden on näin talvellakin viihtyisä ja mukava paikka, josta on lisäksi hyvät näkymät kolmeen suuntaan merelle. Kesäaikaan siellä on myös oma baaritiski.Vielä on muutamia yksityiskohtia, jotka tekevät MyStarista MyStarin. Esimerkiksi pienten lasten kanssa matkustavia miellyttää varmasti 8. kannen Family Picnic. Tällä alueella on kahvilan myyntitiskin ja piknikpöytien vieressä lasten oma, aidattu leikkinurkkaus. Niin ikään Traveller Superstore on päivittynyt ja erityisesti työmatkalaiset saavat nauttia astetta modernimmasta Sitting Loungesta. Teksti ja kuvat: Benjamin Helander Lue lisää Kaikki artikkelit 26.5.2025 Laivat Kaksi maailman vanhinta risteilyvarustamoa toivat peräkkäin aluksensa Helsinkiin – nuorempi varustamoista täyttää juuri 185 vuotta 23.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: huima 6 762 matkustajan alus 21.5.2025 Laivat Yltäkylläinen risteily Välimerellä – Espanja, Ranska, Italia ja Malta yhdellä reitillä 19.5.2025 Laivat Liittolaismaiden laivat ovat yhä tutumpi näky Helsingin satamassa – yksi niistä oli kaunis mutta tappava ranskalaisfregatti Aconit 5.5.2025 Laivat Matkaelämys: Finnstarilla 30 tuntia Itämerellä – loppumatka junilla 27.4.2025 Laivat Kausi on korkattu – ainakin näitä risteilijöitä bongarin kannattaa odottaa Helsinkiin tänä vuonna 11.4.2025 Laivat Baltic Princess palasi liikenteeseen – olimme mukana risteilyllä 10.4.2025 Laivat Tallinkilta odottamattoman nopea muuvi: Star I myytiin pois vain kahden kuukauden komennuksen jälkeen – ajaa huomenna viimeisen vuoronsa Tallinkille 29.3.2025 Laivat SS United Statesia valmistellaan jo upotettavaksi – käynnissä viimeinen vetoomus nopeusennätysvaltamerilaivan pelastamiseksi Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 28.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota bZ4X Touring – katumaasturi, joka haluaakin olla farmari 27.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesärenkaat tekivät käytetystä Toyota Priuksestamme aivan eri auton 28.5.2025 Koeajo Maistiainen: Smart #5 – viisikko ja jäähyväiset pikkuautoimagolle 26.5.2025 Uutinen Mercedekseltä hintashokki: uusi sähköinen CLA alkaen 49990 euroa! 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 26.5.2025 Uutinen Mercedekseltä hintashokki: uusi sähköinen CLA alkaen 49990 euroa! 26.5.2025 Laivat Kaksi maailman vanhinta risteilyvarustamoa toivat peräkkäin aluksensa Helsinkiin - nuorempi varustamoista täyttää juuri 185 vuotta 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää