5.1.2023 Laivat Hohdokas pikalaiva – näin Tallink MyStar erottuu sisustuksellaan Megastar-sisarestaan Teksti Benjamin Helander Kuva Benjamin Helander Länsiterminaali 1:n laituri häämöttää taustalla. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kaksi tuntia Tallinnaan Megastarilla, ja toiset kaksi takaisin Helsinkiin MyStarilla antoivat jonkinlaisen vertailupohjan sille, kuinka hohdokkaasta pikalaivasta Tallinkin tulokkaassa on kyse. Uutuudenviehätys on tapissaan, kun pitkään odotettu laiva pääsee vihdoin aloittamaan leipätyönsä eräällä maailman vilkkaimmin liikennöidyllä reitillä. On joulusesonki, laivaa mainostetaan joka tuutissa ja sekä Suomen Karl Fazer että Viron Kalev ovat luoneet laivalle oman nimikkosuklaansa. MyStaria on markkinoitu ällistyttävänä laivana, minkä ajattelisi tarkoittavan, että jotain ekstraa siinä pitäisi olla sinänsä hyvin tyylikkääseen ja toimivaan sisaralukseen, vuonna 2017 valmistuneeseen Megastariin, verrattuna. Risteily molemmilla sisarilla muutaman tunnin välein onkin oiva tapa verrata niitä toisiinsa nimenomaan matkustajan näkökulmasta. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Sisätilat tekevät eron MyStar ja Megastar ovat eri telakoiden tuotteita, mutta ulkoisesti ne ovat kuin samasta muotista. Jos pieniä kansirakenteellisia eroavaisuuksia ei huomioida, voi sisarusten todeta olevan erilaisia vain taiteellisesti. Megastarin kuviointia on MyStaria varten hienoisesti muokattu, ja siinä on käytetty vähemmän kirkkaita värejä. MyStarissa on myös enemmän mustia yksityiskohtia, ja pohja on tummempaa sinistä kuin Megastarissa. Oheisissa vertailukuvasarjoissa MyStar tulee aina ennen Megastaria. Heti laivaan noustessa korostuu eräs seikka nyt MyStarin ollessa upouusi. Tuoksu. Kuudessa vuodessa (ja jo aikaisemminkin) Megastar on ehtinyt kerätä sisuksiinsa niin tyypillisen laivan tuoksun. Sitä on vaikea kuvailla, mutta se on varmasti sekoitus eri materiaaleja, kokolattiamattojen puhtaanapitoaineita sekä ruoan tuoksua ravintoloista. MyStarissa sen sijaan oli vielä aivan "uuden laivan tuoksu". Portaikot on molemmissa aluksissa merkitty keulasta perään loogisesti aakkosilla, ja porrasaulat identifioidaan lisäämällä kirjaimen perään kannen numero. Molempiin laivoihin noustaan aulasta A8. Tuoksun ohella laivat paljastavat jo tässä kohtaa erilaiset ilmentymänsä käytävillä ja portaikoissa. Sekä MyStarin että Megastarin sisustuksen suunnittelusta on vastannut suomalainen sisustussuunnitteluun erikoistunut studio, dSign Vertti Kivi. Uutuuden sisustuksessa on panostettu entistä enemmän visuaaliseen kokemukseen. Tallinkin mukaan ”laivalle on luotu uudenlainen seikkailemaan houkuttava, voimakkaista tunnelmavaihteluista koostuva asiakaspolku, joka muuntuu vuorokauden tarpeiden mukaan. Raikkaan skandinaavista ilmettä tuetaan kosketusystävällisillä materiaalivalinnoilla ja Itämeri-aiheisella kuvastolla.” Vuorokaudenaikojen vaihtelut jäävät tietysti yhdensuuntaisella kaksituntisella kokematta, mutta iltaristeilyllä MyStar paljasti ainakin rohkeamman puoleisen värien käyttönsä etenkin tunnelmavalaistuksessa. Mitä tunnelmavaihteluihin tulee, täytyy niitä toki miettiä aina myös taiteilijan näkemyksinä, mutta visuaalisilla keinoilla aluksen eri osiin on kyllä saatu tarkoituksenmukaisesti jyrkkiäkin vaihteluita. Välillä erot ovat kuin yöllä ja päivällä: Kesäaikaan on tietysti mukava viettää aikaa aurinkokannella. Megastarin tavoin yksi U:n muotoinen sellainen löytyy MyStarilta 10. kannelta perästä. Uutuuslaivassa aurinkokantta on jatkokehitetty verrattuna Megastariin, jossa kuutisen vuotta merisäätä alkaa jo paikoin näyttää hampaanjälkiään. MyStarin aurinkokannelle on rakennettu kiinteitä, tukevia piknik-pöytiä, jotka on valaistu. Korkeanpaikankammoisille vähemmän sopivat, mutta vaikuttavat lisäykset ovat aurinkokannen parvekkeet, joiden lattiat ovat lasia, ja näin jalkojen alla näkyy pelkkää merta. Kummassakaan aluksessa ei ole erillistä tupakointihuonetta eli mahdolliset savukkeet on poltettava aurinkokannella. Molemmissa vain ovea lähempänä oleva puolikas on tarkoitettu tupakointiin. Savuton haluaisi tämän ehkä opasteissa vieläkin selvemmin esille. 9. kannen perältä löytyy MyStarissakin Garden, puutarhahenkinen terassi. Megastarissa Garden on jaettu kahteen osaan ja talviaikaan suljettu, mutta MyStarissa se on yhtenäinen ja lämpölampuilla lämmitetty. Garden on näin talvellakin viihtyisä ja mukava paikka, josta on lisäksi hyvät näkymät kolmeen suuntaan merelle. Kesäaikaan siellä on myös oma baaritiski. Vielä on muutamia yksityiskohtia, jotka tekevät MyStarista MyStarin. Esimerkiksi pienten lasten kanssa matkustavia miellyttää varmasti 8. kannen Family Picnic. Tällä alueella on kahvilan myyntitiskin ja piknikpöytien vieressä lasten oma, aidattu leikkinurkkaus. Niin ikään Traveller Superstore on päivittynyt ja erityisesti työmatkalaiset saavat nauttia astetta modernimmasta Sitting Loungesta. Teksti ja kuvat: Benjamin Helander Lue lisää Kaikki artikkelit 14.7.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Riehakkaasti läpi Tallinnan 13.7.2024 Laivat Pitkältä vuokralta palannut Tallink Superfast IX odottaa päätöksiä jatkostaan Tallinnan satamassa – vaihtoehtoja seuraavalle komennukselle on useita 12.7.2024 Laivat Vahdinvaihto Tallinnassa – purjealusten nuoret vapaavuorolla maihin 11.7.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Tuulennaukujat tulivat Tallinnaan, seuraavaksi Turkuun 9.7.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Star of the Seas kohoaa korkeuksiin Turun telakalla 29.6.2024 Laivat Finnlinesin Star-luokan Saksan-liikenteen laivojen ravintolamaailma uudistuu 24.6.2024 Laivat The Tall Ships Races on kesän suurin yleisötapahtuma 22.6.2024 Matkailu Sähköauto kelpaa laivojen kuljetettavaksi – kunhan se ei ole vaurioitunut 27.4.2024 Laivat Päivän kuva: kansainvälinen risteilykausi käynnistyi Helsingissä – risteilijäbongari, laita ainakin nämä päivämäärät muistiin Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan