5.1.2023 Laivat Hohdokas pikalaiva – näin Tallink MyStar erottuu sisustuksellaan Megastar-sisarestaan Teksti Benjamin Helander Kuva Benjamin Helander Länsiterminaali 1:n laituri häämöttää taustalla. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kaksi tuntia Tallinnaan Megastarilla, ja toiset kaksi takaisin Helsinkiin MyStarilla antoivat jonkinlaisen vertailupohjan sille, kuinka hohdokkaasta pikalaivasta Tallinkin tulokkaassa on kyse. Uutuudenviehätys on tapissaan, kun pitkään odotettu laiva pääsee vihdoin aloittamaan leipätyönsä eräällä maailman vilkkaimmin liikennöidyllä reitillä. On joulusesonki, laivaa mainostetaan joka tuutissa ja sekä Suomen Karl Fazer että Viron Kalev ovat luoneet laivalle oman nimikkosuklaansa. MyStaria on markkinoitu ällistyttävänä laivana, minkä ajattelisi tarkoittavan, että jotain ekstraa siinä pitäisi olla sinänsä hyvin tyylikkääseen ja toimivaan sisaralukseen, vuonna 2017 valmistuneeseen Megastariin, verrattuna. Risteily molemmilla sisarilla muutaman tunnin välein onkin oiva tapa verrata niitä toisiinsa nimenomaan matkustajan näkökulmasta. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Sisätilat tekevät eron MyStar ja Megastar ovat eri telakoiden tuotteita, mutta ulkoisesti ne ovat kuin samasta muotista. Jos pieniä kansirakenteellisia eroavaisuuksia ei huomioida, voi sisarusten todeta olevan erilaisia vain taiteellisesti. Megastarin kuviointia on MyStaria varten hienoisesti muokattu, ja siinä on käytetty vähemmän kirkkaita värejä. MyStarissa on myös enemmän mustia yksityiskohtia, ja pohja on tummempaa sinistä kuin Megastarissa. Oheisissa vertailukuvasarjoissa MyStar tulee aina ennen Megastaria. Heti laivaan noustessa korostuu eräs seikka nyt MyStarin ollessa upouusi. Tuoksu. Kuudessa vuodessa (ja jo aikaisemminkin) Megastar on ehtinyt kerätä sisuksiinsa niin tyypillisen laivan tuoksun. Sitä on vaikea kuvailla, mutta se on varmasti sekoitus eri materiaaleja, kokolattiamattojen puhtaanapitoaineita sekä ruoan tuoksua ravintoloista. MyStarissa sen sijaan oli vielä aivan "uuden laivan tuoksu". Portaikot on molemmissa aluksissa merkitty keulasta perään loogisesti aakkosilla, ja porrasaulat identifioidaan lisäämällä kirjaimen perään kannen numero. Molempiin laivoihin noustaan aulasta A8. Tuoksun ohella laivat paljastavat jo tässä kohtaa erilaiset ilmentymänsä käytävillä ja portaikoissa. Sekä MyStarin että Megastarin sisustuksen suunnittelusta on vastannut suomalainen sisustussuunnitteluun erikoistunut studio, dSign Vertti Kivi. Uutuuden sisustuksessa on panostettu entistä enemmän visuaaliseen kokemukseen. Tallinkin mukaan ”laivalle on luotu uudenlainen seikkailemaan houkuttava, voimakkaista tunnelmavaihteluista koostuva asiakaspolku, joka muuntuu vuorokauden tarpeiden mukaan. Raikkaan skandinaavista ilmettä tuetaan kosketusystävällisillä materiaalivalinnoilla ja Itämeri-aiheisella kuvastolla.” Vuorokaudenaikojen vaihtelut jäävät tietysti yhdensuuntaisella kaksituntisella kokematta, mutta iltaristeilyllä MyStar paljasti ainakin rohkeamman puoleisen värien käyttönsä etenkin tunnelmavalaistuksessa. Mitä tunnelmavaihteluihin tulee, täytyy niitä toki miettiä aina myös taiteilijan näkemyksinä, mutta visuaalisilla keinoilla aluksen eri osiin on kyllä saatu tarkoituksenmukaisesti jyrkkiäkin vaihteluita. Välillä erot ovat kuin yöllä ja päivällä: Kesäaikaan on tietysti mukava viettää aikaa aurinkokannella. Megastarin tavoin yksi U:n muotoinen sellainen löytyy MyStarilta 10. kannelta perästä. Uutuuslaivassa aurinkokantta on jatkokehitetty verrattuna Megastariin, jossa kuutisen vuotta merisäätä alkaa jo paikoin näyttää hampaanjälkiään. MyStarin aurinkokannelle on rakennettu kiinteitä, tukevia piknik-pöytiä, jotka on valaistu. Korkeanpaikankammoisille vähemmän sopivat, mutta vaikuttavat lisäykset ovat aurinkokannen parvekkeet, joiden lattiat ovat lasia, ja näin jalkojen alla näkyy pelkkää merta. Kummassakaan aluksessa ei ole erillistä tupakointihuonetta eli mahdolliset savukkeet on poltettava aurinkokannella. Molemmissa vain ovea lähempänä oleva puolikas on tarkoitettu tupakointiin. Savuton haluaisi tämän ehkä opasteissa vieläkin selvemmin esille. 9. kannen perältä löytyy MyStarissakin Garden, puutarhahenkinen terassi. Megastarissa Garden on jaettu kahteen osaan ja talviaikaan suljettu, mutta MyStarissa se on yhtenäinen ja lämpölampuilla lämmitetty. Garden on näin talvellakin viihtyisä ja mukava paikka, josta on lisäksi hyvät näkymät kolmeen suuntaan merelle. Kesäaikaan siellä on myös oma baaritiski. Vielä on muutamia yksityiskohtia, jotka tekevät MyStarista MyStarin. Esimerkiksi pienten lasten kanssa matkustavia miellyttää varmasti 8. kannen Family Picnic. Tällä alueella on kahvilan myyntitiskin ja piknikpöytien vieressä lasten oma, aidattu leikkinurkkaus. Niin ikään Traveller Superstore on päivittynyt ja erityisesti työmatkalaiset saavat nauttia astetta modernimmasta Sitting Loungesta. Teksti ja kuvat: Benjamin Helander Lue lisää Kaikki artikkelit 27.4.2024 Laivat Päivän kuva: kansainvälinen risteilykausi käynnistyi Helsingissä – risteilijäbongari, laita ainakin nämä päivämäärät muistiin 16.3.2024 Matkailu Finncanopus aloitti Naantalin liikenteessä – olimme mukana neitsytmatkalla 9.3.2024 Laivat Päivän kuva: Viking Cinderella teki suuren paluun Helsinki – Tukholma -reitille punaisissa väreissä ja Suomen lipun alla 11.2.2024 Laivat Tallinkin Victoria I:n liikennöintiin merkittäviä muutoksia kesäkaudelle – ajaa Tallinnasta Tukholmaan, mutta myös Helsingistä Visbyyn 6.2.2024 Laivat Eckerö Linen Finlandia telakalla – palaa takaisin liikenteeseen 8. helmikuuta aiempaa taloudellisempana 17.12.2023 Laivat Ekotekoja Itämerellä – näillä keinoin varustamot keventävät ympäristökuormaa 29.11.2023 Laivat Päivän kuva: neljännesmiljoonan tonnin Ikoni sään armoilla 2.11.2023 Laivat Ikuinen vappu merellä – 22 tunnin suositut risteilyt 18.9.2023 Laivat Uuden Finnsiriuksen salat – saariston suojissa ruotsinlaivojen malliin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: voiko automaattivaihteista autoa hinata? 4.5.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Citroën 2CV 4x4 'Sahara' on rättäreiden kunkku 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 4.5.2024 Koeajo Maistiainen: Husqvarna Svartpilen 801 – seikkailupyörä kadulle 4.5.2024 Ajoneuvot Ferrari 12 Cilindri - nimi kertoo kaiken oleellisen tästä upeasta super-grand tourerista 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe