3.10.2019 Liikenne Huono päästömittaus pilasi euromaiden ympäristökannustimet: vain sähköautoja suosineissa maissa todellista kehitystä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Euroopan ympäristökeskuksen tutkimusraportti kertoo karua kieltä vihreämpään liikenteeseen kannustaneiden tukijärjestelmien tehottomuudesta: taustalla vanhentuneen päästömittaustavan vaikutus. Euroopassa autojen viralliset kulutus- ja päästölukemat mitattiin syksyyn 2018 asti NEDC-mittauksella. Ajosykli oli vanhentunut, viimeisin päivitys tehtiin 1997. Ajoneuvokehitys ajoi syklin ohi, esimerkiksi start-stop -järjestelmät leikkasivat liikaa joutokäyntiä painottaneessa testissä kulutusta epärealistisen paljon.NEDC oli kuitenkin virallinen ja Euroopan unionin vaatima mittaus. Sillä saadut kulutus- ja päästölukemat merkittiin auton tyyppihyväksyntään. Nämä lukemat piti tuoda myös selkeästi esille auton mainostuksessa.Autoala tiesi NEDC-mittausten alkaneen poiketa autojen todellisesta kulutuksesta noin vuoden 2010 tienoilla. Vuoteen 2017 mennessä kulutuskuilu oli kasvanut valtavaksi, joidenkin automallien kohdalla puhuttiin jopa 20–30 prosentin erosta.NEDC oli silti virallinen totuus autojen kulutuksista ja päästöistä. Se oli perusta päästölaskelmille. Sen mukaan laskettiin uusien autojen verot Suomessakin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVanha sykli vaikuttaa yhäSittemmin sykli korvattiin uudella toistaiseksi hyvin toimineella WLTP-mittauksella. Silti monet maat, ja Euroopan unioni itsekin, käyttää yhdenmukaisuuden vuoksi taustalla yhä NEDC-perustaisia lukemia, jotka saadaan uudesta WLTP-mittauksesta matemaattisen takaisinlaskentakaavan perusteella. Jokaisella uudella autolla on siis kaksi päästölukemaa: WLTP:n todenmukainen tulos, ja historian vuoksi tarvittava räikeän epätarkka NEDC-lukema.Suomi onneksi siirtyi suoraan WLTP:hen.Epäonnistuneet kannustimetNEDC:n vaikutus oli silti valtava. Kuluttajien harhaanjohtamisen lisäksi vanhat vaatimukset saivat autoteollisuuden tuottamaan testeihin, ei todellisiin ajotilanteisiin kehitettyjä ajoneuvoja. NEDC toimi myös pohjana monille ympäristökannustimille. Euroopan ympäristöjärjestö EEA:n julkaiseman tutkimuksen mukaan osa kannustimista on epäonnistunut, sillä NEDC on ohjannut kuluttajat korkeapäästöisempiin vaihtoehtoihin.EEA:n tutkimus vertaili seitsemää Euroopan maata: Ranskaa, Saksaa, Kreikkaa, Irlantia, Alankomaita, Norjaa ja Puolaa. Maat valittiin niiden erilaisten verotusjärjestelmien ja CO2-kannustimien mukaan.EEA muistuttaa NEDC-mittattyjen eli tyyppihyväksyttyjen päästöjen keskiarvon laskeneen aikavälillä 2001–2017 kilometrillä 170 grammasta 118 grammaan, siis noin 30 prosenttia.Kuilu todellisten päästöjen ja tyyppihyväksyttyjen NEDC-päästöjen välissä kasvoi rajusti kuluvalla vuosikymmenellä. Autojen kulutus siis laski oikeasti huomattavasti vähemmän kuin virallisten lukujen pohjalta saattoi olettaa.Esimerkiksi Irlannissa dieseleiden osuus kasvoi vuosina 2007–2017 vain 27 prosentista peräti 65 prosenttiin. Dieselautojen matalan NEDC-kulutuksen ansiosta virallisesti päästöt laskivat 8 prosenttia. EEA:n mukaan todellisessa ajotilanteessa kulutus ja päästöt laskivat kuitenkin vain 0,8 prosenttia.Teoriassa laskua, käytännössä nousuaVielä rumempia ovat Puolan lukemat. Maa ei ottanut tutkitulla aikavälillä 2010–2017 mitään päästökannustimia käyttöön, joten puolalaiset ostivat entistä painavampia (1317->1410 kg) ja tehokkaampia autoja. NEDC-mittausten perusteella Puolan uusien autojen keskimääräinen hiilidioksidipäästö kilometrillä laski silti 7,5 prosenttia. Todellisuudessa autojen oikeat päästöt kasvoivat 1,7 prosenttia.Samoin kävi Saksassa, jonka kannustimet rajoittuvat hyvin pienenä pidettyyn vuotuiseen ajoneuvoveroon. Saksalaiset ostivat keskimäärin painavampia (1388->1454 kg) ja tehokkaampia (96->111 kW) autoja. Silti NEDC-lukemien perusteella hiilidioksidipäästöt laskivat 10 prosenttia. Todellisuus EEA:n mukaan oli karumpi: bensiiniautoilla parannusta tuli 4,5 ja dieseleillä 2 grammaa kilometriltä.Päästökannustimet jäivät epäonnistuneen päästömittausjärjestelmän uhriksi: asiakkaille taloudellisempina myydyt uutuusautot eivät oikeasti olleet edeltäjiään pihimpiä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySähköistyskannustimet toimineetSähköistystä suosineiden kannustimien vaikutus oli kuitenkin myönteinen.Norjassa sähköautojen osuus vuonna 2010 oli vain 0,3 prosenttia markkinoista, kun 2017 uusista autoista 18 prosenttia oli ladattavia hybrideitä ja 21 prosenttia täyssähköautoja.Norjassa sähköautot ovat saaneet huomattavia kannustimia: vapautus auto- ja arvonlisäverosta, vapautus vuotuisista ajoneuvoveroista sekä ilmaisia pysäköintejä ja tietulleja.Tulos on selvä: EEA:n mukaan peräti 16 prosentin lasku uusien autojen hiilidioksidipäästöissä aikavälillä 2010–2017. Syy on yksinkertainen: sähköauto lasketaan päästöttömäksi käyttötilanteesta ja ajotavasta riippumatta.Alankomaissa vaikutus oli vähäisempi, reilut 3 prosenttia. Alankomaissa ladattavat hybridit saivat alkuun verovapauden, mikä aikavälillä 2014–2017 poistettiin. Kannustinjärjestelmä jäi vain täyssähköautoille, joiden osuus maassa nousi aikavälillä 2010–2017 noin 2 prosenttiin.Toki sähköautojen ja ladattavien hybridien kohdalla on huomioitava, ettei sähkötuotannon päästöjä otettu huomioon, kuten ei myöskään bensiiinin- tai dieselin tuotantopäästöjä.Vaikutusta ilmanlaatuunEuroopan ympäristökeskuksen tarkastelu ei rajoittunut vain hiilidioksidipäästöihin. Sähköautot, eli täyssähköautot ja sähköllä ajettavat ladattavat hybridit, ovat edullisia myös ilmanlaadun kannalta, sillä ne eivät tuota haitallisia typenoksideja (NOx) tai pienhiukkasia (PM). Norjassa sähköautojen katsotaan laskeneen typenoksideita 17 prosenttia ja pienhiukkaspäästöjä 6,6 prosenttia tarkasteluvälillä 2010–2017.Vastaavasti monissa Euroopan maissa hiilidioksidipäästöjen kitkemiseen tähdätyt kannustimet aiheuttivat dieselin suosion kasvun: esimerkiksi Kreikka laski dieselveroa ja poisti Ateenan ja Thessalonikin dieselkiellot. Tuloksena typenoksidipäästöjen kasvu 44 prosentilla ja partikkelipäästöjen kasvu 4 prosentilla.Dieselin kannalta haitallista on, että käyttövoiman suosion huippu saavutettiin Euro 5 -päästöluokan aikaan, kun vasta 2015 voimaan tullut Euro 6-päästötaso leikkasi rajusti typenoksidipäästöjä.EEA:n raportti toteaakin, ettei käytössä olleen NEDC-päästömittauksen aikana pelkästään hiilidioksidipäästöihin keskittyneet ostokannustimet onnistuneet tehokkaasti tehtävässään. Huomattavasti suurempi edistysaskel saavutettiin Alankomaissa ja Norjassa, joissa kuluttajia kannustettiin valitsemaan sähköauto.Teksti: Lauri Ahtiainen, lähde: Euroopan ympäristökeskus Lue lisää Kaikki artikkelit 14.6.2025 Uutinen Yhden konsernin tuotteet ylivoimaisia sähköautotestin lataustehoissa – joko lataustauot ovat tarpeeksi lyhyitä kaikille? 14.6.2025 Uutinen Prätkällä töihin -päivä haluaa motoristit pyöriensä päälle 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 12.6.2025 Uutinen Kiina ja EU sopimassa tariffit korvaavasta minimihintajärjestelmästä – mutta neuvoteltavaa on vielä 11.6.2025 Uutinen Ranskalaiset Tesla-kuljettajat haastavat tehtaan oikeuteen Muskin aiheuttamasta mainehaitasta 11.6.2025 Uutinen Trumpin tullit iskevät Euroopan autoteollisuuteen – vienti vaakalaudalla 8.6.2025 Ajatuksia autoista Aika entinen ei koskaan enää palaa: Dieselgate rikkoi autoalan viattomuuden 10 vuotta sitten – Ajatuksia autoista 7.6.2025 Yleinen Volvo keksii turvavyön uudelleen – nyt tekoälyllä ja ohjelmistopäivityksillä 6.6.2025 Uutinen Kiinan kuristusote: nousevatko harvinaiset maametallit ja magneetit seuraaviksi piisiruiksi? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.6.2025 Traktorit Päivän kuva: Allis-Chalmers D 21 vetää nöyräksi 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 14.6.2025 Uutinen Yhden konsernin tuotteet ylivoimaisia sähköautotestin lataustehoissa – joko lataustauot ovat tarpeeksi lyhyitä kaikille? 13.6.2025 Kuluttajat Uusi Nissan Qashqai ei miellyttänyt ostajaa millään tavalla, ja oli tarpeettoman isokin – vaati myyjältä kaupan purkua 15.6.2025 Laivat Päivän kuva: Saksan oma "Lemmenlaiva" nähty Helsingin Katajanokalla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 10.6.2025 Käyttötesti käytetyllä Teimme huollon Toyota Priuksen 300 000 kilometrin kunniaksi ja löysimme öljyiset sytytystulpat – varsinaiset viat jäivät vielä odottamaan vuoroaan 8.6.2025 Matkailu Viron ilmailumuseossa mieleen nousee synkkiä ajatuksia, mitä jos… 13.6.2025 Kuluttajat Uusi Nissan Qashqai ei miellyttänyt ostajaa millään tavalla, ja oli tarpeettoman isokin – vaati myyjältä kaupan purkua 14.6.2025 Traktorit Päivän kuva: Allis-Chalmers D 21 vetää nöyräksi 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster