Huutokauppahelmet: 89km ajettu Mercedes-Benz CLK ’98

Kuva MBMarket/Jan Goetze

Tällä Saksassa myynnissä olevalla CLK 230 Kompressor -avomallilla on ajettu alle sata kilometriä uudesta.

Huutokauppahelmiin putkahtelee toisinaan käytännössä ajamattomia autoja. On helppo kuvitella, että vähänkin hienommalla autolla, varsinkin avomallilla, tekee mieli ajella vain kauniina kesäpäivinä – mutta vaikeampi päätellä, miksi auto ajettaisiin suoraan liikkeestä säilytykseen eikä siihen koskettaisi vuosikymmeniin. Joko tämän Mercedes CLK:n ostajalle on aina sattunut mahdollisimman huono sää silloin, kun avaimet ovat sattuneet käteen, tai sitten ajatuksena on ollut pitää auto uudenveroisena ostopäivästä eteenpäin. Joka tapauksessa sen mittarissa on vaivaiset 89 kilometriä.

Saksan Quakenbrückissa huutokaupattava 1998-mallin Mercedes-Benz CLK 230 Kompressor on tosiaan myyty uutena omistajalle, joka ajoi sen talliin. Auto odotteli siellä parempia aikoja, kunnes talo meni myyntiin. Tässä vaiheessa kävi ilmi, että Mersu oli menty myös myymään eteenpäin ilman sen omistajan lupaa – ja se oli päätynyt uudelleen Daimler AG:n haltuun. Seuranneen lakiteknisen väännön jälkeen auto palautui alkuperäiselle omistajalle, jolta auto lähti seuraavan kerran museokokoelmaan vuonna 2018, ja sieltä kuuluisalle Mercedes-spesialisti Mechatronikille myyntiin. Mechatronik on tunnetun tarkka restauroija, joten pitkän säilytyksen jättämät jäljet yritys lienee häivyttänyt olemattomiin. Nyt autoa myy jälleen uusi taho.

Se tämän CLK-yksilön historiasta – mutta millainen yksilö onkaan kyseessä. Usein CLK:ssa nähty hopeanharmaa ulkokuori hämää, sillä autoa tilatessa väriä ei ole säästelty. Sport-mallin sisustaa hallitsee vahva vihreä, penkeistä kojelautaan. Istuimet ovat kaksiväriset, kuvioidut kangaspenkit. Mittaristo on valkoinen ja jalopuun tilalla on hiilikuituefekti, kuten Sportiin kuuluu. Vanteet ovat 16-tuumaiset, SLK:stakin tutut taotut vanteet kiiltävällä viimeistelyllä, ja ainakin myöhemmissä E-sarjalaisissa sama design on tunnettu Toliman-nimellä. CLK:hon ne sopivat erinomaisesti, ja siksi ne ovat monissa esitekuvissakin autojen alla.

Vaihteisto on käsivalintainen automaatin sijaan, joten kompressoritekniikasta saa hämmennettyä kaiken irti. Ahdettu neloskone tuottaa parhaimmillaan 193 hevosvoimaa ja konehuonekin on kuvissa kuin uudesta autosta. Alustassa ei näy ruosteen tippaa.

Maailmassa ei liene montaa näin siistikuntoista alkupään CLK:ta. On tietysti jonkinlaista tuhlausta, että tällä nimenomaisella autolla ei ole juurikaan fiilistelty aurinkoisilla mutkateillä kuluneen neljännesvuosisadan aikana, mutta kun ottaa huomioon tuon aikakauden Mersujen ruosteherkkyyden ja kuinka monen W208-korin CLK:n pohjasta heittäisi tänään karvahatulla läpi, on kenties täysin hyväksyttävää, että ainakin yksi on säilynyt tässä kunnossa.

MBMarket-sivustolla myytävä CLK menee kaupaksi 9. heinäkuuta, ja tätä kirjoittaessa hinta tavoittelee vasta kuutta tonnia.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat