12.8.2023

Huutokauppahelmet – Citroën BX 4TC kurkotteli rallimenestystä ennen Loebiä

Citroën BX 4TC huutokauppa luokittelumalli ralli B-ryhmä

Ennen Xsaran ja C4:n rallimenestystä oli B-ryhmä ja Citroën BX 4TC. Vaikka ura jäi lyhyeksi, tehtiin kaikkien aikojen sitikoimmasta ralliautosta myös katuversioita.

Citroën BX on muistutus aikakaudesta, jolloin Peugeotin kanssa yhteen lyöttäytynyt viiksimerkki teki itsensä oloisia autoja. Marcello Gandinin piirtämä kiilamainen ulkomuoto kertoi uudesta aikakaudesta mallia edeltäneeseen GS:ään verrattuna, mutta kaasunestejousitus ja viiksettömästi tehdyt kuljettajan hallintalaitteet kertoivat Citroënin olevan vauhdissa BX:n saapuessa 1982.

Vauhdissa oli myös rallin B-ryhmä. Citroën Visan menestys pikkuluokassa antoi tehtaalle kunnianhimoa tavoitella menestystä myös isompien autojen keskuudessa ja tuolloin B-ryhmän aseeksi valikoitui BX.

Citroën BX 4TC huutokauppa luokittelumalli ralli B-ryhmä

Tavallaan myös BX 4TC -ralliauton toteutus oli hyvin citroenmainen, sillä auto perustui voimakkaasti tuotannossa olevaan autoon. Tästä tosin aiheutui lähes 200 kilogrammaa turhaa painoa luokan minimirajaan verrattuna. Tuotantomalliin verrattuna BX 4TC:llä on tosin myös sangen pitkä nenä, sillä nelivedon takia 2,2-litrainen moottori sijoitettiin keulalle pitkittäin. Mutta tiedättehän, nenistä tai painosta ei sovi huomautella kavereiden kesken.

Myös muita erikoisia ratkaisuja nähtiin. Tietysti Citroën säilytti kaasunestejousituksensa myös rallitaipaleille, mikä puolestaan rajoitti auton joustovaroja. Keskilukoton neliveto oli puolestaan kankea erityisesti asvaltilla. Taka-akseli lainattiin Peugeot 505:stä ja viisivaihteinen manuaali oli Citroën SM:stä. 2,2-litrainen turboahdettu moottori oli puolestaan Simcan valikoimasta.

Citroën BX 4TC huutokauppa luokittelumalli ralli B-ryhmä

Pisteenä i:n päälle BX 4TC saapui kisaestradeille 1986, joten se ennätti osallistua vain kolmeen kilpailuun ennen B-ryhmän hajottamista Henri Toivosen onnettomuuden jälkeen. Ainoaksi tilastosaavutukseksi jäi kuudes sija Ruotsin MM-rallissa.

Ja koska luokittelusääntöjen mukaan autosta piti tehdä 200 katuversiota, osoittautui niidenkin myynti kovin vaikeaksi auton vaisun menestyksen takia. Virallisesti autoja myytiin 62, mutta Citroën on houkutellut potentiaalisia käyttäjiä ja omistajia myymään omansa takaisin tehtaalle autojen vaikean luotettavuuden ja huollettavuuden takia. Arviolta 30 autoa on enää jäljellä.

Citroën BX 4TC huutokauppa luokittelumalli ralli B-ryhmä

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

1987 Citroën BX 4TC

Myytävä auto kuuluu auton ensimmäiseen valmistussarjaan, ollen tietojen perusteella toiseksiviimeinen sarjastaan valmistusnumerolla XL0069. Ranskaan kotimarkkinoille myyty BX oli ensimmäisellä omistajallaan vuoteen 2000, jolloin auto vietti pienen hetken pariisilaisessa autokokoelmassa ennen päätymistään Touloniin 18 vuodeksi. 2018 auto myytiin yhdysvaltalaiselle keräilijälle, joka järjesti autolle kattavan huollon sisältäen muun muassa kytkimenvaihdon.

Citroën BX 4TC huutokauppa luokittelumalli ralli B-ryhmä

2022 auton matkamittariin oli kertynyt 53 192 kilometriä.

Auto on myynnissä RM Sotheby'sillä osana Montereyn huutokauppaa. Sen hinta-arvio on 100 000–150 000 dollaria, mutta autolla ei ole hintavarausta.

Lähde: RM Sotheby's Kuvat: Chris Szczypala / RM Sotheby's Teksti: Aake Kinnunen

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat