4.5.2019 Ajoneuvot Huutokauppahelmet – Porsche 550 A Spyder Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Pian on huutokaupattavana Porsche 550 A Spyder mielenkiintoisella pohjoismaisella historialla varustettuna. Katuliikenteeseen kelpaava kilpa-auto kiinnostaa aina. Vuonna 1956 esitelty Porsche 550 A Spyder pohjautui vahvasti edeltäjäänsä. Oikeastaan koko mallin tarina alkaa merkin ensimmäisestä omasta sarjatuotantoautosta, joka oli tietenkin 356. Viimeksi mainitun syntymäpäivä on 7. heinäkuuta vuonna 1948.Porsche 550, joka myös nimellä 1500 RS tunnetaan, esiteltiin vuonna 1953 ja perustui paljolti tuotantoauton 356:n ratkaisuihin. Matala, ripeä ja kevyt keskimoottoriauto oli kuitenkin suunniteltu kilvanajoa varten. Nämä valmistettiin Wendlerin koripajalla Reutlingenissa, joka sijaitsee alle tunnin automatkan päässä Porschen päämajalta.Mallimerkintä 550 ei juonna juuriaan auton painosta, vaikka luvut sattuukin kohtaamaan. Ilman nesteitä Porschen viisiviiskymppisen omamassa oli juurikin 550 kilogrammaa. Mallinumero jatkoi tehtaan varsin järjestelmällistä numerointijärjestelmää. Alkuperäinen Porsche 550 saavutti luokkavoiton vuoden 1954 Le Mansin 24 tunnin ajoissa ollen yleiskilpailun 12. eikä tämä suinkaan jäänyt ainoaksi mallin menestykseksi. Viimeistään vuoden 1956 Targa Florion voitto Porsche 550 A -mallilla sinetöi tämän auton paikan historiallisesti merkittävien kilpa-autojen joukossa. Siitä huolimatta auto oli rekisteröitävissä myös tieliikenteeseen.Porschen kilpa-auto sai päivityksen vuonna 1956, jolloin mallimerkinnän perään lisättiin A-kirjain. Porsche 550 A Spyder oli edeltäjäänsä kevyempi ja tehokkaampi. Kaikin tavoin kykenevämpi kilpuri oli kuitenkin tuotannossa vain lyhyen hetken ajan.550 A oli vielä edeltäjäänsäkin kevyempi, sillä aiemmin teräksestä valmistettu tikapuurunko korvattiin putkirungolla. Muutosten seurauksena myöhemmän Porsche 550 A Spyderin kuivapaino oli vaivaiset 530 kilogrammaa ja tähän mahtui mukaan jo vararengaskin. Auton kokonaismassan keventäminen on hurja suoritus noin 550 kilogrammaa painaneen auton tapauksessa.Samalla korin jäykkyys kasvoi merkittävästi. Jarrut olivat myöhemmässä versiossa kaksipiiriset ja auto sai viidennen vaihteen. Etuakselille lisättiin kallistuksenvakaaja parantamaan ajettavuutta.Tehon kasvu kiinnostaa kuitenkin aina eniten. Alumiinilohkoisen 1,5-litraisen nelisylinterisen vastaiskumoottorin puristuksia nostamalla saavutettiin yli 130 hevosvoiman huipputeho. Toki myös Solexin kaasuttimet oli korvattu Weberin valmistamilla.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPorsche 550 A Spyder – RM Sotheby’sTämä huutokaupattavana oleva auto on valmistenumeroltaan 0121 ja siten 15. valmistunut yksilö. Sen historia on hyvin tiedossa ja autolla on värikäs kilpailuhistoria. Ensimmäinen omistaja oli tanskalainen Preben Andersen ja siten auto oli ainoa Tanskaan myyty yksilö.Autolla saavutettiin kolme voittoa ja kaksi kolmatta sijaa ensimmäisen kauden aikana. Keulapeltiä koristi jo tuolloin suuri Tanskan lippu.Seuraavana vuonna auto myytiin Keniaan brittikuljettaja John Manussisille. Hänelle kuitenkin sattui tähän autoyksilöön liittymätön onnettomuus, joka esti Manussisin ajoharrastuksen. Tämän seurauksena hänen vakiokartturinsa Lucille Cardwell ajoi 550 A Spyderilla kahdesti voittoon Nakuru Parkin Moottoriradalla vuonna 1961.Seuraavan vuoden puolella Lucille Cardwell ja hänen miehensä päätyivät autoyksilön omistajaksi. He ajoivat autolla kotimaassaan Tansaniassa. Spyder myytiin myöhemmin Nairobiiin, jossa Porschen tehdaskuljettaja Jürgen Barth olikin nähnyt auton vuonna 1969.1970-luvun loppupuolella tämä Porsche 550 A Spyder päätyi Italiaan, jossa se säilyi samassa omistuksessa peräti 31 vuotta. Autolla osallistuttiin legendaariseen Mille Migliaan useampaan otteeseen. Vuonna 2011 tämä yksilö siirtyi Ranskaan, josta se myytiin lähes välittömästi nykyiselle omistajalle.Tämän omistuksessa autolle suoritettiin kattava neljä vuotta kestänyt entisöinti, joka valmistui vuonna 2016. Valmistunut auto sai myös Jürgen Barthin hyväksynnän, joka on todella suuri kunnianosoitus mille tahansa Porschelle. Näitä 550 A Spyder -malleja ehdittiin valmistaa noin vuoden aikana vain 40 kappaletta, joten kyseessä on muutenkin melkoinen harvinaisuus.Porsche 550 A Spyderilla voi osallistua useisiin eri klassikkokilpailuihin, mukaan lukien Mille Miglia ja Le Mans Classic, ympäri maailman. Hinta-arvioita ei ainakaan vielä jutun kirjoitushetkellä ollut olemassa eikä huutokauppaan voi osallistua verkon välityksellä. Onneksi vielä ehtii varaamaan lentoliput, mikäli saa paikan Italiassa järjestettävään huutokauppatapahtumaan.Teksti: Henri Posa, Kuvat: Scott Pattenden/RM Sotheby's, Carsten Frimodt Lue lisää Kaikki artikkelit 2.5.2025 Uutinen Täyssähköautojen määrä koko autokannasta lähes 5 prosenttia – ensirekisteröinneissä pieni pilkahdus valosta 29.4.2025 Ajoneuvot Citroën C5 Aircross siirtyi näyttävästi toiseen sukupolveensa – lippulaivan asema edellyttää tietyn määrän brassailua 29.4.2025 Ajoneuvot Eurooppalaiset alkavat vihdoin saada Volvo EX30:nsa eurooppalaisessa tehtaassa valmistettuna 26.4.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Porsche 959 ’Speedster’ 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 19.4.2025 Ajoneuvot Kia EV3 on World Car of the Year 2025 – toisen kerran peräkkäin Kia ja neljännen kerran peräkkäin korealainen sähköauto 19.4.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Fiat 131 Abarth Rally -replika 18.4.2025 Ajoneuvot Subaru Solterran suuri päivä: itselle elinkaaripäivitys ja yläpuolelle uusi isompi sisar Subaru Trailseeker 17.4.2025 Ajoneuvot Ministeri-Audin uusi tuleminen on täällä – Audi A6 Sedan C9 Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 2.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow Lahdessa: tarjolla kasarin kulttia ja klassikkoautoja 400 ajoneuvon edestä 1.5.2025 Matkailu 4 400 kilometriä Itä-Euroopassa Dacia Dusterilla: onko missään enää halpaa? 1.5.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.Buzz GTX – 25 senttiä tuntuu 30.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Ferrari teki kaikkien aikojen pienimmän tuotantoautoon asennetun V12-moottorin 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 30.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Ferrari teki kaikkien aikojen pienimmän tuotantoautoon asennetun V12-moottorin 29.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Toyota Prius tuntuu vanhan mersun jälkeen stereotypiselle riisikipolle 27.4.2025 Ajatuksia autoista Polttomoottori sähköauton varavirtana, eikö näiden aika mennyt jo? – Ajatuksia autoista 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa