21.9.2019 Ajoneuvot Huutokauppahelmet – Porsche 924 Carrera GTS Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Neljännesmiljoonan hintainen etumoottorilla varustettu Porsche 924 Carrera GTS lopettanee vitsit Audi-Porschesta – tai sitten se toimii vain lisäkannustimena. Tulevana viikonloppuna 28.9. on mahdollisuus lisätä Porsche 924 Carrera GTS omaan klassikkoautokokoelmaan vahvasti Porschen ympärillä pyörivässä Taj Mah Garaj -huutokaupassa. Toisaalta kokoelman omistaminen ei ole vaatimus ostajalle, mutta paksut taskut lienevät. Tämän viikon Huutokauppahelmen alustava hinta-arvio on nimittäin 250 000 - 350 000 dollaria.Porschen johto päätti 1980-luvun alkupuolella, että paras tapa rakentaa kiinnostusta Porsche 924 -mallin ympärille oli moottoriurheilu. Kyseinen 924 edusti Porschen hinnaston edullisinta päätä, mutta siitä oli olemassa ripeämpi versio kertovalla lisämerkinnällä ”Turbo”. Tämä otettiin pohjaksi, kun lähdettiin rakentamaan täysiveristä nelosryhmän (Group 4) kilpa-autoa lisänimellä Carrera GT.Alun perin kansainvälinen autourheiluliitto FIA vaati 500 tuotantoauton valmistuserän, mutta tätä kevennettiin lukemaan 400. Mainittu Carrera GT oli lähtökohtaansa noin 150 kilogrammaa kevyempi ja huipputeho kasvoi 40 hevosvoimaa lukemaan 210. Koria oli levitetty merkittävästi raideleveyden kasvattamiseksi. Samalla autoon oli mahdollista asentaa eteen 7- ja taakse 8-tuumaa leveät Fuchs-takovanteet samassa suhteessa leveämmin renkain.Tuon tuotantomäärän valmistuttua Porsche jatkoi kehitystä tavalliseen tapaansa aina seuraavalle portaalle asti. Koska kyseessä oli edellisen kehitysversio, vaati FIA vain 50 tuotantoauton valmistusmäärän. Valmistunut Porsche Carrera GTS toimi osin vain keinona saada FIA:n hyväksyntä jatkokehitelmä 924 GTP:lle, joka osallistuikin kolmena kappaleena vuoden 1981 Le Mansin 24 tunnin ajoon. Kolmikko tuli vuorokauden jälkeen maaliin asti varsin kunnioitettavilla sijoituksilla (yleiskilpailun 6., 12. ja 13.).Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy1981 Porsche 924 Carrera GTS Clubsport – RM Sotheby’sPorsche 924 Carrera GTS on helposti tunnistettavissa sen neliskulmaisista luukkulamput korvanneista ajovaloista, jotka erottavat sen jopa 924 Carrera GT:stä. Takapäähän on asennettu muovinen GTS -mallimerkintä. Näyttävää ulkonäköä mielenkiintoisempaa lienee tekniikka, joka on johtanut näihin muutoksiin.Moottori pohjautuu edelleen samoihin lähtökohtiin, mutta 1.0 bar ahtopainetta auttaa saavuttamaan 245 hevosvoiman huipputehon, joka on tarjolla kierrosluvulla 6 250. Huippuvääntö 335 newtonmetriä on tarjolla moottorin saavuttaessa 3000 kierrosta minuutissa.Getragin valmistama G31/03 käsivaihteisto on viisivaihteinen ja sen kanssa samassa kotelossa oleva tasauspyörästö on varustettu 40% luistonrajoittimella. Tuo paketti pidetään sopivassa lämpötilassa erillisellä jäähdyttimellä. Kiihtyvyys paikaltaan 60 mailin tuntinopeuteen kestää 6,5 sekuntia, eli sadan kilometrin tuntinopeuteen jonkun sekunnin murto-osan, tai jopa kymmenyksen, kauemmin. Nykyään mitättömiltä vaikuttavat lukevat olivat 80-luvun alussa arvostettavia, joskin 924 ja 944 -mallien paras terä oli kuitenkin ajettavuuden puolella.Porsche 924 Carrera GTS keveni entisestään ja paino saatiin tässä Clubsport mallissa 1060 kilogramman lukemiin. Ontot metallikehikoilla varustetut lasikuituovet, polykarbonaatti-ikkunoin auttoivat asiaa. Lisäksi takanäkyvyys varmistettiin lasin sijaan polykarbonaatin läpi ja vaikka tuulilasi oli lasia niin sekin oli aikaisempaa ohuempi. Reilulla ilmanottoaukolla varustettu konepeltikin oli valmistettu lasikuidusta ja perinteinen metallinen keulamerkki korvattiin tarralla.Bilsteinin valmistamat coiloverit lyötiin joka nurkkaan ja taka-akselin teräksiset pitkittäiset tukivarret korvattiin kevytmetallista valetuilla osilla. Jäähdytetyt ja rei’itetyt jarrulevyt löytyivät Porsche 911 Turbon (930) varaosahyllystä.Sisältä löytyy Matterin valmistamat kevytmetalliset turvakaaret ja pari Porsche 935 -tyylin kuppi-istuinta Autoflugin nelipistevöin. Pieneen tilaan kutistuva varapyörä oli asennettu poistettujen takaistuimien tilalle, jotta saatiin lisätilaa 120-litraiselle polttoainetankille. Porsche tarjosi ostajille mahdollisuuden myös sammutusjärjestelmään kilpakäytön varalta.Kyseessä oli aikanaan hyvin kallis auto, sillä se maksoi lähes neljä kertaa tavallisen 924 -mallin verran. Tänä päivänä tuo suhde on toisaalta vielä huomattavasti hurjempi. Suorituskyvyn ja rajoitetun saatavuuden seurauksena nämä vietiin käsistä ja eräs ostajista oli tehtaan kuuluisa kilpa-kuljettaja Derek Bell, joka onkin kehunut autoa erääksi suosikeistaan. Kaikki 50 valmistettua yksilöä myytiin, mutta seassa oli pieni joukko Clubsport-optiolla varustettuja autoja. Niiden osalta moottorin tilavuus oli nostettu hieman kahden litran yli sylinterien porausta kasvattamalla. Yhdessä suuremman välijäähdyttimen ja hennon ahtopaineiden noston avulla teho kasvoi 275 hevosvoimaan. Kyseessä taisi olla aikanaan Porschen nopein tuotantoauto yli 250 km/h huippunopeudellaan.Tämä vuonna 1981 valmistunut yksilö toimitettiin uutena Denverin Porsche-Audi -myymälän kautta ensimmäiselle omistajalleen. Ensimmäinen omistaja olisi tahtonut ajaa autolla kadulla, mutta paikallinen maahantuoja neuvoi toisin. Autolta puuttui Yhdysvaltojen tieliikenteeseen rekisteröintiä varten tarvittavat hyväksynnät.Kyseinen Porsche 924 Carrera GTS seisoi pääosin ensimmäisen omistajan tallissa aina vuoteen 2005, jolloin se myytiin eteenpäin. Auto on huollettu viimeksi maaliskuussa 2019 ja on nyt huutokaupattavana toiselta omistajalta olemattomalla 47 kilometrin mittarilukemalla. Ehkä ikävimpänä tekijänä kyseisen auton moottorin ja vaihteiston numerot eivät vastaa Porschen tietokantaa, vaikka historia onkin kattavasti tiedossa.Teksti: Henri Posa, Kuvat: RM Sotheby’s/Darin Schnabel, Lähde: RM Sotheby´s Lue lisää Kaikki artikkelit 5.5.2025 Ajoneuvot Aston Martin DBX S tuo ”vain” 2 198 kilon edestä Valhallaa mökkitielle 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 3.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Citroën ’Traction Avant’ -53 2.5.2025 Uutinen Täyssähköautojen määrä koko autokannasta lähes 5 prosenttia – ensirekisteröinneissä pieni pilkahdus valosta 29.4.2025 Ajoneuvot Citroën C5 Aircross siirtyi näyttävästi toiseen sukupolveensa – lippulaivan asema edellyttää tietyn määrän brassailua 29.4.2025 Ajoneuvot Eurooppalaiset alkavat vihdoin saada Volvo EX30:nsa eurooppalaisessa tehtaassa valmistettuna 26.4.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Porsche 959 ’Speedster’ 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 19.4.2025 Ajoneuvot Kia EV3 on World Car of the Year 2025 – toisen kerran peräkkäin Kia ja neljännen kerran peräkkäin korealainen sähköauto Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 2.5.2025 Historia Viimeiset käynnistykset: viekas ja viekoitteleva vitoskone 4.5.2025 Koeajo Maistiainen: Dongfeng Nammi Box – taas uusi kiinalaismerkin pikkuauto 3.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Citroën 'Traction Avant' -53 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 30.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Ferrari teki kaikkien aikojen pienimmän tuotantoautoon asennetun V12-moottorin 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 29.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Toyota Prius tuntuu vanhan mersun jälkeen stereotypiselle riisikipolle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa