25.3.2023

Huutokauppahelmet – Salosen ja Vatasen ohjastama Citroën ZX Rallye Raid Evo II

Citroën ZX Rallye Raid Evo II huutokauppa ralli Vatanen Salonen

Citroën ZX ei ehkä saavuttanut kaasunestemallien asemaa ranskalaismerkin kaanonissa, mutta isoissa aavikkoralleissa auto oli tuttu näky.

Citroën ZX vastasi merkin tarpeeseen C-segmentin perheautosta ikääntyvän, sillä ikääntyvä BX ei kyennyt yksin ratkaisemaan kahden markkinaryhmän ongelmia ja Xantia oli saapumassa ylempään kokoluokkaan. Vuosina 1991–1998 valmistettu noudatteli vielä merkin mallinimistöä AX:n ja CX:n tapaan. Peugeot 306:n kanssa pohjarakenteet jakava ZX luotti lopulta melko perinteisiin komponentteihin eikä mallin edeltäjistä tuttua kaasunestejousitusta nähty enää kuin suuremmissa autoissa.

Ennen ZX:n virallista esittelyä Citroënin uutuus esiintyi kuitenkin jo aavikkoralleissa. Autolla voitettiin ikoninen Pariisi-Dakar neljästi, joista suomalaisittain merkittävin on Ari Vatasen voitto 1991. Pierre Lartigue luotsasi auton kärjessä maaliin 1994, 1995 ja 1996. Lisäksi autolla saavutettiin joukko muitakin rallilajien voittoja.

Citroën ZX Rallye Raid Evo II huutokauppa ralli Vatanen Salonen

Citroën ZX:n korvasi mallistossa Xsara, joka puolestaan saavutti huomattavaan menestystä perinteisessä rallissa, mutta se on tarina toiseen kertaan.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

1991 Citroën ZX Rallye Raid Evo II

Myynnissä oleva Citroën ZX Rallye Raid on harvinaista kilpa-autoiluherkkua, jolla on ajettu muun muasssa Faaraoiden rallissa, Pariisi-Dakarissa ja Pariisi-Moskova-Pakingissä. Autoyksilön kuskikaartiin kuuluvat Björn WaldegårdTimo Salonen sekä Ari Vatanen, jotka ajoivat autolla tosissaan 1991–1993. Waldegård ajoi autolla 1991 ja 1992, parhaan saavutuksen ollessa 1991 Faaraoiden rallissa toinen sija. Salonen ajoi 1993 Dubai Desert Challengessa kolmanneksi ja Vatanen ylsi kahdeksanneksi 1993 Pariisi-Dakarissa.

Auto aloitti uransa Rallye Raidina ja vuonna 1993 se sai leveän raidevälin Evo II -päivityspaketin. Kilpauransa jälkeen se toimi seuraavan moottoriversion kehitysalustana. Autolle ei ole kuitenkaan tehty muita tuunauksia tuon jälkeen.

Citroën ZX Rallye Raid Evo II huutokauppa ralli Vatanen Salonen

Konetilasta löytyy 2,5-litrainen turboahdettu XU15-neloskone, jonka teholukema on noin 450 hevosvoimaa. Nelivedolle työn tulokset etenevät kuusilovisen manuaalin kautta, joka on perinteisellä H-kaaviolla.

Vuosina 1997-2020 auto oli Citroënin Heritage-kokoelmassa Pariisissa, josta auto siirtyi yksityiskeräilijän haltuun.

Ulkoisesti auto on Citroënin klassisessa punavalkoisessa kilpakuosissa Totalin ja Michelinin logoja myöten. Maalipinnan kunto on hyvä, mutta vastaa auton historiaa. Myös sisustan väritys on punainen ja sen kuluneisuus vastaa auton historiaa. Citroën-kirjailtujen istuinten lisäksi autosta löytyvät kevennetyt polkimet, puinen vaihdekepin nuppi, mokkanahkainen ohjauspyörä sekä aikakaudelle tyypilliset ajanottolaitteet.

Citroën ZX Rallye Raid Evo II huutokauppa ralli Vatanen Salonen

Myyjän mukaan autossa ei ole havaittuja vikoja. Edellinen katsastus(!) suoritettiin vuosi sitten ja auto selvisi huomautuksitta. Samalla tehtiin myös edellinen huolto, jossa vaihdettiin öljyt, suodattimet ja hihnat.

Auton mukana tulee 14-sivuinen PDF, joka käsittää joukon valokuvia autosta sen eri vaiheista. Mukana on myös Citroën Sportin todistus auton aitoudesta.

Espanjan Galiciassa myytävä Citroënin ralliauto on listattu Collecting Cars -palvelussa.

Lähde ja kuvat: Collecting Cars Teksti: Aake Kinnunen

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat