1.8.2019 Ajoneuvot HX-kandidaatit esittelyssä osa 5: Saab JAS 39 Gripen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä HX-juttujen viimeisessä osassa tutustumme taloudellisuudella kilpailevaan Saab JAS 39 Gripeniin. Saab aloitti suihkuhävittäjien valmistuksen ensimmäisessä aallossa 1940-luvulla J 29 ”Tunnanilla”. Ruotsalaisvalmistaja on siitä asti lyönyt sitkeästi uutta kehiin aina uhkaympäristön sitä vaatiessa. Suomalaiset muistavat parhaiten Saab Drakenin, joka palveli Ilmavoimiamme vuoteen 2000 asti. Viimeisimmän hävittäjäkoneensa, Gripenin suunnittelu aloitettiin kokonaan puhtaalta pöydältä. Ensimmäinen Gripen A lensi ensilentonsa vuonna 1990.Kehitys kulkee. A/B-sukupolven jälkeen kehitettiin paranneltu C/D, joka on aktiivikäytössä tällä hetkellä. Koelentovaiheessa on kuitenkin jotain aivan uutta, E/F-sukupolvi, Gripen Next Generation, joka tuo kehiin nykymuodin mukaista viidennen sukupolven teknologiaa. E-versio nousi ensi kerran siivilleen kesällä 2017, nyt mennään kolmannessa testilentokoneessa. Ensimmäisten asiakastoimitusten on määrä alkaa lähiaikoina.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyÄlykäs hävittäjäLähdetään perusasioista. Kilpailukykyisen nykyaikaisen monitoimihävittäjän kehittäminen ja valmistaminen on hyvin, hyvin haasteellista ja kallista puuhaa, ja sitä tekevät oikeastaan vain suurvallat. Meissä suomalaisissa saattaakin herätä pieni sisarkateus, kun kuulemme, että myös vain vähän meitä suurempi Ruotsi pystyy siihen.Suomi on kiinnostunut hankkimaan viimeisintä huutoa olevia yksipaikkaisia E- ja kaksipaikkaisia F-versioita. Suomi on ostamassa Hornetien korvaajaksi 64:ää hävittäjää, Saab tarjoaa meille 52:ta E:tä ja kahtatoista F:ää. Sen lisäksi tarjouksen paljastettiin sisältävän kaksi tuliterää GlobalEye -valvontakonetta. Tässä artikkelissa pureudumme nimenomaan tähän uusimpaan Gripeniin.Saab luottaa Gripenin kohdalla Eurofighterin ja Rafalen tapaan Canard-deltasiipi-rakenteeseen. Gripen on kuitenkin reilusti näitä pienempi ja yksimoottorinen. Tällä General Electric-voimanlähteellä siro hävittäjä pystyy kaksinkertaiseen äänennopeuteen, johon siis Suomen Ilmavoimien historiassa on pystynyt ainoastaan legendaarinen neuvostokone MiG-21, ja HX-ehdokkaista tehopakkaus Typhoon.Saab markkinoi Gripeniä iskulauseella ’älykäs hävittäjä’. Tätä tukevat koneen sisältämät pitkälle kehittyneet elektronisen sodankäynnin järjestelmät, hyvin kaukonäköinen tutka yhdistettynä ohjusjärjestelmään, tiedustelusäiliö, sekä erittäin moderni ohjaamokonfiguraatio. Gripen kuuluu hehkutetun Meteor-ohjusjärjestelmän pioneereihin.Sarjakuvahahmoista Gripen on selkeästi pieni mutta älykäs Asterix, sen massa on melko tarkasti puolet ehdokkaista painavimman, F-35:n, omasta. Suomen olosuhteissa sutjakasta käännöstä, siis uudelleenaseistamisesta ja tankkauksesta on paljon hyötyä. Varusmiehet voivat kääntää Gripenin vaikka maantietukikohdassa alle kymmenessä minuutissa.Saab on kokeillut yhteistyössä amerikkalaisten kanssa biopolttoaineen käyttöä hävittäjäkoneessa. Sitä kokeiltiin ensin Super Hornetilla ja sitten Gripenillä ensimmäisenä yksimoottorisena hävittäjäkoneena. Saabin koelentäjät eivät havainneet minkäänlaista eroa suorituskyvyssä. On luonnollisesti huoltovarmuuden kannalta etu, jos polttoainetta saadaan vaikkapa omista metsistä. Se on toki myös ympäristöteko.Gripen tarkoittaa aarnikotkaa. Tämä uljas tarueläin löytyy esimerkiksi Saabin logosta.Plussat ja miinuksetRafalen tavoin Gripenin yllä on sitkeästi leijunut monen suomalaisen silmissä tietynlaisen altavastaajan leima. Ainakaan suorituskykylukemat eivät tätä tue; Gripen jakaa Eurofighterin kanssa nopeimman ehdokkaan tittelin ja maksimilentokorkeus yltää Eurofighterin kanssa ainoana yli 16 kilometrin. Koneella on kaikista suurin taistelusäde, mutta toisaalta pienin kiitoratavaatimus.Ehdottoman tärkeä osa suorituskykyä ovat myös kertaalleen mainitut huipputason elektroniset järjestelmät. Vaikka Gripen ei ole häivekone, on se ryhmän vaikein havaita niin taistelutilanteessa kuin tutkassa (paitsi F-35) pienimmän kokonsa ansiosta. Pienuus on plussaa myös polttoainetaloudelle. Gripen kulkee litralla kerosiinia kaksi kertaa sen matkan, jonka esimerkiksi amerikkalaisehdokkaat tekevät. Tämä tarkoittaisi tietenkin Ilmavoimissa tuplamäärää harjoitustunteja samalla rahalla. Elinkaarikustannukset ovat muutenkin porukan alhaisimmat, kuten koneiden hankintahinta. Suomessa laajaa toimintaa ylläpitävä Saab on luvannut Suomelle mahdollisuuden rakentaa Gripeneitä täällä.Miinuspuoliakin Gripenistä toki löytyy. Yksimoottorisen koneen teho-painosuhde on ehdokkaista huonoin, samoin kuin asekuorma. Itse yksimoottorisuuskin on miinusta ainakin siinä tapauksessa, että kone törmää vierasesineeseen, esimerkiksi lintuun. Muutoin nykyaikainen suihkumoottori on äärimmäisen luotettava.Yksi varjopuolista on varsinkin Gripen E:n kohdalla vähäinen käyttökokemus, HX-ehdokkaiden kuopus kun saavuttaa täyden operatiivisen toimintakyvyn vasta vuoden 2023 tienoilla. Ruotsin ilmavoimat ottavat sen operatiiviseen käyttöön vuonna 2021. Toisaalta Suomen ensimmäiset uudet hävittäjät otetaan käyttöön alkaen vuodesta 2025. Myös ainakin toistaiseksi verrattain pienen käyttäjäjoukon on pelätty aiheuttavan epävarmuuksia koneen kehittämisessä pitkällä tähtäimellä. Pienemmän käyttäjäryhmän voi nähdä myös positiivisesti. Suomella olisi 64 koneellaan suuri rooli ja myös päätösvalta koneen jatkuvan kehittämisen kannalta.Osuneet valinnatAikaisemman sukupolven Gripenillä on käyttäjiä Ruotsin lisäksi Tšekissä, Thaimaassa, Unkarissa ja Etelä-Afrikassa. Gripen E on saanut tilauksia Tre Kronorin lisäksi Brasilialta, joka saa valmistaa ja koota koneita oman teollisuutensa voimin. Suomi ja Ruotsi tekevät keskenään erittäin tiivistä puolustusyhteistyötä. Siispä Gripenit ovat varsinainen vakiovieras Suomen kentillä yhteistoimintaharjoituksissa. Lentonäytöksissä Gripen C-versio on käynyt ahkerasti. E-version debyyttiä odotellaan ensi kesälle.Teksti: Benjamin Helander Kuvat: SaabMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 29.4.2025 Ajoneuvot Eurooppalaiset alkavat vihdoin saada Volvo EX30:nsa eurooppalaisessa tehtaassa valmistettuna 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 19.4.2025 Ajoneuvot Kia EV3 on World Car of the Year 2025 – toisen kerran peräkkäin Kia ja neljännen kerran peräkkäin korealainen sähköauto 18.4.2025 Ajoneuvot Subaru Solterran suuri päivä: itselle elinkaaripäivitys ja yläpuolelle uusi isompi sisar Subaru Trailseeker 17.4.2025 Ajoneuvot Ministeri-Audin uusi tuleminen on täällä – Audi A6 Sedan C9 16.4.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz lakkauttaa ensi vuonna T-sarjan, EQT:n ja Citanin – tai siis Renault lakkauttaa ne 12.4.2025 Ajoneuvot Smart #5 Brabus on 646 hevosvoiman taskuraketti, joka ei mahdu taskuun 11.4.2025 Ajoneuvot Mazda 6e sai hinnat – ehkäpä markkinoiden tyylikkäin sähkösedan irtoaa 44 300 eurolla 9.4.2025 Ajoneuvot Selvitys: oma auto hajosi, mutta minkälaisen sijaisauton saa tilalle? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 28.4.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: torpedokeulainen Scania T124 -rekkaveturi 28.4.2025 Lentokoneet Superjumbo Airbus A380:n ensilennosta tuli kuluneeksi tasan 20 vuotta - uusi A380-operaattori aloittamassa yli kolme vuotta tuotannon päättymisen jälkeen 28.4.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Transporter T7 – kun kilpailijasta tuli kumppani 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous