18.7.2019 Ajoneuvot HX-kandidaatit esittelyssä osa 3: Eurofighter Typhoon EF2000 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä HX-juttujen kolmannessa osassa tutustumme yhteiseurooppalaiseen Eurofighter Typhooniin. Eurofighter Typhoon on eurooppalaisen yhteistyön tulosta. Se syntyi 1980-luvulla, kun neljä maata halusi lyöttäytyä yhteen parhaan eurooppalaisen hävittäjän kehittämiseksi. Mukana ohjelmassa ovat suurmaista Iso-Britannia, Saksa, Italia ja Espanja. Ranska pysytteli kuitenkin omassa konetyypissään, siitä osoituksena meillä on Rafale. Brittiläinen BAE Systems hoitaa pääasiassa markkinoinnin Suomeen päin, ja Iso-Britannia onkin se maa, jonne Suomi tarjouspyyntönsä lähetti, ja jonka kanssa mahdollisesta kaupasta sovittaisiin. Muut valmistajaosapuolet ovat italialainen Leonardo (Alenia) ja Espanjan ja Saksan Airbus (EADS)-osastot sekä Saksassa kotipaikkaansa pitävä Eurofighter Jagdflugzeug, joka perustettiin hanketta varten ja jonka ympärillä se pyörii. Osat toimitetaan eri tehtaista BAE Systemsille, joka kokoaa koneet valmiiksi Wartonin kaupungissa Englannissa. Typhoon lensi ensilentonsa vuonna 1994, täysin valmiiksi kone saatiin 2000-luvun alkupuolella. Alun perin Eurofighterin tarkoitus oli olla enemmänkin eräänlainen ensivasteyksikkö, joka hoitaa kiusankappaleet pois todellisten monitoimihävittäjien tieltä. Tällainen monitoimihävittäjä Typhoonista tehtiin erilaisilla asejärjestelmien muutoksilla ja lisäyksillä muutama vuosi sitten. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Voimanpesä Eurofighter Typhoon on hävittäjä, josta löytyy voimaa kuin vähän isommastakin kylästä. Koneen lentomassa on HX-ehdokkaista keskitasoa. Kaksi Rolls-Roycen valmistamaa Eurojet-moottoria vastaavat luokan kovimmasta suorituskyvystä, ja Typhoon on ryhmän toinen kaksinkertaiseen äänennopeuteen pystyvä kone. Monet muistavat Suomen Ilmavoimien Saab Drakenien suorastaan repivän soundin. HX-ehdokkaista lähimmäksi tätä äänimaailmaa taitaa päästä juuri jälkipoltolla Typhoon. Eurofighterissa luotetaan Rafalen tavoin Canard-deltasiipi-rakenteeseen. Tarjolla on yksi- ja kaksipaikkaiset versiot, joista jälkimmäistä on käytetty eniten harjoituskoneena. Typhoonin kilpailukyvystä on pidetty huolta matkan varrella erinäköisillä päivityksillä. Mukaan on tullut esimerkiksi kehittynyt AESA-tutkalaite sekä Rafalen yhteydessä mainittu eurooppalainen Meteor-ohjus, jota siis pidetään maailman tehokkaimpana ilmataisteluohjuksena. Seuraava suurempi päivitys on tulossa niihin aikoihin, kun Suomen ensimmäiset uudet hävittäjät toimitetaan. Plussat ja miinukset Eurofighterin suurimmat plussat löytyvät ehdottomasti suorituskykypuolelta, tehon ja painon suhde on ehdokkaista parasta. Koneen liikehtimiskyky on huippuluokkaa. Sitä se on myös maan kamaralla, sillä Typhoonin kiitotievaatimukset sekä nousussa että laskussa ovat erittäin pienet. Valmistaja kehuu lentoonlähdön onnistuvan jopa alle 400-metriseltä kiitotieltä jälkipoltolla. Suomen lukuisissa maantietukikohdissa lyhyistä kiihdytyksistä ja jarrutuksista on luonnollisesti paljon hyötyä. Yhdeksi plussaksi nousee BAE Systemsin väläyttämä mahdollisuus koota Typhooneja Suomen maaperällä, sillä Suomen valintaprosessissa painoarvoa saa myös kotimaisen teollisuuden näkökulma, ja tästä Eurofighter kerää kyllä pisteitä. Typhoonin suurimmat miinukset puolestaan löytyvät elinkaarikustannuksista, jotka pääsevät karkaamaan melko korkealle. Tehokas kaksimoottorinen kone kuluttaa paljon polttoainetta, eivätkä muutkaan kustannukset ole pienimmästä päästä. Toinen iso ongelma on ollut kinastelu valmistajaosapuolten välillä. Neljän suurmaan yhteinen tuotantolinja voi johtaa ryppyihin rakkaudessa. Tämä on ollut riski tuotannon jatkuvuudelle. Myös Brexitistä saattaa koitua ylimääräistä turbulenssia Eurofighterin moniosaisen valmistusprosessin sujuvuuteen. Osuneet valinnat Eurofighter Typhoon on luonnollinen valinta sen neljälle valmistajamaalle, joilla kaikilla on kuitenkin rinnalla käytössään jokin toinenkin ensilinjan hävittäjäkonetyyppi. Itävallan Ilmavoimille Eurofighter on ainoa hävittäjätyyppi. Typhooneja on saatu kaupaksi myös Euroopan ulkopuolelle. Omanin sulttaanikunnalla niitä on F-16:n rinnalla, ja myös Yhdysvaltain suuri Lähi-idän liittolainen Saudi-Arabia on täydentänyt Typhoonilla muun muassa F-15 Eaglen tähdittämää laivastoaan. Taistelutehtäviin Eurofighter Typhoon on osallistunut muutamissa Lähi-idän maissa, ei varsinaisesti ilmataisteluun, mutta esimerkiksi pommituslentoja Typhoonilla on useita takanaan. NATO pitää Viron ilmapuolustusta yllä pitkälti maassa pidettävien Eurofighterien kautta. Eurofighteria saattaa näkyä tulevaisuudessa myös Suomessa NATO-yhteistyökumppanuuden myötä harjoituksissa. Lentonäytöksissä olemme sitä päässeet ihailemaan viime vuosina Kaivopuistossa 2017, Jyväskylän Tikkakoskella viime vuonna, ja viimeksi Typhoonin väkevät jälkipolttimet lauloivat kesäkuun puolivälissä Turussa. Lisäksi Eurofighterin täysikokoinen malli saapui Englannista rekkojen kyydissä Kaivopuistoon. Suomalaisyleisö sai näin tuntumaa myös koneen ohjaamoon. Teksti: Benjamin Helander Kuvat: BAE Systems Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue myös: HX-kandidaatit esittelyssä osa 2: Dassault Rafale HX-kandidaatit esittelyssä: Boeing F/A-18 E/F Super Hornet Lue lisää Kaikki artikkelit 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 27.4.2024 Liikenne Suomalaisten tyytyväisyys joukkoliikenteeseen on noussut – takseihin päinvastoin 26.4.2024 Moottoripyörät Testi: Vedenpitävä reppu pyöräilyyn ja moottoripyöräilyyn – vesitiiveys menee käytettävyyden edelle 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 27.4.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: mistä tietää, että automaattisesti palavat takavalot varmasti palavat? 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?