18.7.2019

HX-kandidaatit esittelyssä osa 3: Eurofighter Typhoon EF2000

Eurofighter Typhoon EF2000

HX-juttujen kolmannessa osassa tutustumme yhteiseurooppalaiseen Eurofighter Typhooniin.

Eurofighter Typhoon on eurooppalaisen yhteistyön tulosta. Se syntyi 1980-luvulla, kun neljä maata halusi lyöttäytyä yhteen parhaan eurooppalaisen hävittäjän kehittämiseksi. Mukana ohjelmassa ovat suurmaista Iso-Britannia, Saksa, Italia ja Espanja. Ranska pysytteli kuitenkin omassa konetyypissään, siitä osoituksena meillä on Rafale.

Brittiläinen BAE Systems hoitaa pääasiassa markkinoinnin Suomeen päin, ja Iso-Britannia onkin se maa, jonne Suomi tarjouspyyntönsä lähetti, ja jonka kanssa mahdollisesta kaupasta sovittaisiin. Muut valmistajaosapuolet ovat italialainen Leonardo (Alenia) ja Espanjan ja Saksan Airbus (EADS)-osastot sekä Saksassa kotipaikkaansa pitävä Eurofighter Jagdflugzeug, joka perustettiin hanketta varten ja jonka ympärillä se pyörii. Osat toimitetaan eri tehtaista BAE Systemsille, joka kokoaa koneet valmiiksi Wartonin kaupungissa Englannissa.

Eurofighter Typhoon EF2000

Typhoon lensi ensilentonsa vuonna 1994, täysin valmiiksi kone saatiin 2000-luvun alkupuolella. Alun perin Eurofighterin tarkoitus oli olla enemmänkin eräänlainen ensivasteyksikkö, joka hoitaa kiusankappaleet pois todellisten monitoimihävittäjien tieltä. Tällainen monitoimihävittäjä Typhoonista tehtiin erilaisilla asejärjestelmien muutoksilla ja lisäyksillä muutama vuosi sitten.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Voimanpesä

Eurofighter Typhoon on hävittäjä, josta löytyy voimaa kuin vähän isommastakin kylästä. Koneen lentomassa on HX-ehdokkaista keskitasoa. Kaksi Rolls-Roycen valmistamaa Eurojet-moottoria vastaavat luokan kovimmasta suorituskyvystä, ja Typhoon on ryhmän toinen kaksinkertaiseen äänennopeuteen pystyvä kone. Monet muistavat Suomen Ilmavoimien Saab Drakenien suorastaan repivän soundin. HX-ehdokkaista lähimmäksi tätä äänimaailmaa taitaa päästä juuri jälkipoltolla Typhoon.

Eurofighter Typhoon EF2000

Eurofighterissa luotetaan Rafalen tavoin Canard-deltasiipi-rakenteeseen. Tarjolla on yksi- ja kaksipaikkaiset versiot, joista jälkimmäistä on käytetty eniten harjoituskoneena. Typhoonin kilpailukyvystä on pidetty huolta matkan varrella erinäköisillä päivityksillä. Mukaan on tullut esimerkiksi kehittynyt AESA-tutkalaite sekä Rafalen yhteydessä mainittu eurooppalainen Meteor-ohjus, jota siis pidetään maailman tehokkaimpana ilmataisteluohjuksena. Seuraava suurempi päivitys on tulossa niihin aikoihin, kun Suomen ensimmäiset uudet hävittäjät toimitetaan.

Plussat ja miinukset

Eurofighterin suurimmat plussat löytyvät ehdottomasti suorituskykypuolelta, tehon ja painon suhde on ehdokkaista parasta. Koneen liikehtimiskyky on huippuluokkaa. Sitä se on myös maan kamaralla, sillä Typhoonin kiitotievaatimukset sekä nousussa että laskussa ovat erittäin pienet. Valmistaja kehuu lentoonlähdön onnistuvan jopa alle 400-metriseltä kiitotieltä jälkipoltolla. Suomen lukuisissa maantietukikohdissa lyhyistä kiihdytyksistä ja jarrutuksista on luonnollisesti paljon hyötyä.

Eurofighter Typhoon EF2000

Yhdeksi plussaksi nousee BAE Systemsin väläyttämä mahdollisuus koota Typhooneja Suomen maaperällä, sillä Suomen valintaprosessissa painoarvoa saa myös kotimaisen teollisuuden näkökulma, ja tästä Eurofighter kerää kyllä pisteitä.

Typhoonin suurimmat miinukset puolestaan löytyvät elinkaarikustannuksista, jotka pääsevät karkaamaan melko korkealle. Tehokas kaksimoottorinen kone kuluttaa paljon polttoainetta, eivätkä muutkaan kustannukset ole pienimmästä päästä.

Eurofighter Typhoon EF2000

Toinen iso ongelma on ollut kinastelu valmistajaosapuolten välillä. Neljän suurmaan yhteinen tuotantolinja voi johtaa ryppyihin rakkaudessa. Tämä on ollut riski tuotannon jatkuvuudelle. Myös Brexitistä saattaa koitua ylimääräistä turbulenssia Eurofighterin moniosaisen valmistusprosessin sujuvuuteen.

Osuneet valinnat

Eurofighter Typhoon on luonnollinen valinta sen neljälle valmistajamaalle, joilla kaikilla on kuitenkin rinnalla käytössään jokin toinenkin ensilinjan hävittäjäkonetyyppi. Itävallan Ilmavoimille Eurofighter on ainoa hävittäjätyyppi. Typhooneja on saatu kaupaksi myös Euroopan ulkopuolelle. Omanin sulttaanikunnalla niitä on F-16:n rinnalla, ja myös Yhdysvaltain suuri Lähi-idän liittolainen Saudi-Arabia on täydentänyt Typhoonilla muun muassa F-15 Eaglen tähdittämää laivastoaan.

Taistelutehtäviin Eurofighter Typhoon on osallistunut muutamissa Lähi-idän maissa, ei varsinaisesti ilmataisteluun, mutta esimerkiksi pommituslentoja Typhoonilla on useita takanaan. NATO pitää Viron ilmapuolustusta yllä pitkälti maassa pidettävien Eurofighterien kautta. Eurofighteria saattaa näkyä tulevaisuudessa myös Suomessa NATO-yhteistyökumppanuuden myötä harjoituksissa.

Eurofighter Typhoon EF2000

Lentonäytöksissä olemme sitä päässeet ihailemaan viime vuosina Kaivopuistossa 2017, Jyväskylän Tikkakoskella viime vuonna, ja viimeksi Typhoonin väkevät jälkipolttimet lauloivat kesäkuun puolivälissä Turussa. Lisäksi Eurofighterin täysikokoinen malli saapui Englannista rekkojen kyydissä Kaivopuistoon. Suomalaisyleisö sai näin tuntumaa myös koneen ohjaamoon.

Teksti: Benjamin Helander Kuvat: BAE Systems

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Lue myös:

Luetuimmat