1.8.2019 Ajoneuvot HX-kandidaatit esittelyssä osa 5: Saab JAS 39 Gripen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä HX-juttujen viimeisessä osassa tutustumme taloudellisuudella kilpailevaan Saab JAS 39 Gripeniin. Saab aloitti suihkuhävittäjien valmistuksen ensimmäisessä aallossa 1940-luvulla J 29 ”Tunnanilla”. Ruotsalaisvalmistaja on siitä asti lyönyt sitkeästi uutta kehiin aina uhkaympäristön sitä vaatiessa. Suomalaiset muistavat parhaiten Saab Drakenin, joka palveli Ilmavoimiamme vuoteen 2000 asti. Viimeisimmän hävittäjäkoneensa, Gripenin suunnittelu aloitettiin kokonaan puhtaalta pöydältä. Ensimmäinen Gripen A lensi ensilentonsa vuonna 1990.Kehitys kulkee. A/B-sukupolven jälkeen kehitettiin paranneltu C/D, joka on aktiivikäytössä tällä hetkellä. Koelentovaiheessa on kuitenkin jotain aivan uutta, E/F-sukupolvi, Gripen Next Generation, joka tuo kehiin nykymuodin mukaista viidennen sukupolven teknologiaa. E-versio nousi ensi kerran siivilleen kesällä 2017, nyt mennään kolmannessa testilentokoneessa. Ensimmäisten asiakastoimitusten on määrä alkaa lähiaikoina.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyÄlykäs hävittäjäLähdetään perusasioista. Kilpailukykyisen nykyaikaisen monitoimihävittäjän kehittäminen ja valmistaminen on hyvin, hyvin haasteellista ja kallista puuhaa, ja sitä tekevät oikeastaan vain suurvallat. Meissä suomalaisissa saattaakin herätä pieni sisarkateus, kun kuulemme, että myös vain vähän meitä suurempi Ruotsi pystyy siihen.Suomi on kiinnostunut hankkimaan viimeisintä huutoa olevia yksipaikkaisia E- ja kaksipaikkaisia F-versioita. Suomi on ostamassa Hornetien korvaajaksi 64:ää hävittäjää, Saab tarjoaa meille 52:ta E:tä ja kahtatoista F:ää. Sen lisäksi tarjouksen paljastettiin sisältävän kaksi tuliterää GlobalEye -valvontakonetta. Tässä artikkelissa pureudumme nimenomaan tähän uusimpaan Gripeniin.Saab luottaa Gripenin kohdalla Eurofighterin ja Rafalen tapaan Canard-deltasiipi-rakenteeseen. Gripen on kuitenkin reilusti näitä pienempi ja yksimoottorinen. Tällä General Electric-voimanlähteellä siro hävittäjä pystyy kaksinkertaiseen äänennopeuteen, johon siis Suomen Ilmavoimien historiassa on pystynyt ainoastaan legendaarinen neuvostokone MiG-21, ja HX-ehdokkaista tehopakkaus Typhoon.Saab markkinoi Gripeniä iskulauseella ’älykäs hävittäjä’. Tätä tukevat koneen sisältämät pitkälle kehittyneet elektronisen sodankäynnin järjestelmät, hyvin kaukonäköinen tutka yhdistettynä ohjusjärjestelmään, tiedustelusäiliö, sekä erittäin moderni ohjaamokonfiguraatio. Gripen kuuluu hehkutetun Meteor-ohjusjärjestelmän pioneereihin.Sarjakuvahahmoista Gripen on selkeästi pieni mutta älykäs Asterix, sen massa on melko tarkasti puolet ehdokkaista painavimman, F-35:n, omasta. Suomen olosuhteissa sutjakasta käännöstä, siis uudelleenaseistamisesta ja tankkauksesta on paljon hyötyä. Varusmiehet voivat kääntää Gripenin vaikka maantietukikohdassa alle kymmenessä minuutissa.Saab on kokeillut yhteistyössä amerikkalaisten kanssa biopolttoaineen käyttöä hävittäjäkoneessa. Sitä kokeiltiin ensin Super Hornetilla ja sitten Gripenillä ensimmäisenä yksimoottorisena hävittäjäkoneena. Saabin koelentäjät eivät havainneet minkäänlaista eroa suorituskyvyssä. On luonnollisesti huoltovarmuuden kannalta etu, jos polttoainetta saadaan vaikkapa omista metsistä. Se on toki myös ympäristöteko.Gripen tarkoittaa aarnikotkaa. Tämä uljas tarueläin löytyy esimerkiksi Saabin logosta.Plussat ja miinuksetRafalen tavoin Gripenin yllä on sitkeästi leijunut monen suomalaisen silmissä tietynlaisen altavastaajan leima. Ainakaan suorituskykylukemat eivät tätä tue; Gripen jakaa Eurofighterin kanssa nopeimman ehdokkaan tittelin ja maksimilentokorkeus yltää Eurofighterin kanssa ainoana yli 16 kilometrin. Koneella on kaikista suurin taistelusäde, mutta toisaalta pienin kiitoratavaatimus.Ehdottoman tärkeä osa suorituskykyä ovat myös kertaalleen mainitut huipputason elektroniset järjestelmät. Vaikka Gripen ei ole häivekone, on se ryhmän vaikein havaita niin taistelutilanteessa kuin tutkassa (paitsi F-35) pienimmän kokonsa ansiosta. Pienuus on plussaa myös polttoainetaloudelle. Gripen kulkee litralla kerosiinia kaksi kertaa sen matkan, jonka esimerkiksi amerikkalaisehdokkaat tekevät. Tämä tarkoittaisi tietenkin Ilmavoimissa tuplamäärää harjoitustunteja samalla rahalla. Elinkaarikustannukset ovat muutenkin porukan alhaisimmat, kuten koneiden hankintahinta. Suomessa laajaa toimintaa ylläpitävä Saab on luvannut Suomelle mahdollisuuden rakentaa Gripeneitä täällä.Miinuspuoliakin Gripenistä toki löytyy. Yksimoottorisen koneen teho-painosuhde on ehdokkaista huonoin, samoin kuin asekuorma. Itse yksimoottorisuuskin on miinusta ainakin siinä tapauksessa, että kone törmää vierasesineeseen, esimerkiksi lintuun. Muutoin nykyaikainen suihkumoottori on äärimmäisen luotettava.Yksi varjopuolista on varsinkin Gripen E:n kohdalla vähäinen käyttökokemus, HX-ehdokkaiden kuopus kun saavuttaa täyden operatiivisen toimintakyvyn vasta vuoden 2023 tienoilla. Ruotsin ilmavoimat ottavat sen operatiiviseen käyttöön vuonna 2021. Toisaalta Suomen ensimmäiset uudet hävittäjät otetaan käyttöön alkaen vuodesta 2025. Myös ainakin toistaiseksi verrattain pienen käyttäjäjoukon on pelätty aiheuttavan epävarmuuksia koneen kehittämisessä pitkällä tähtäimellä. Pienemmän käyttäjäryhmän voi nähdä myös positiivisesti. Suomella olisi 64 koneellaan suuri rooli ja myös päätösvalta koneen jatkuvan kehittämisen kannalta.Osuneet valinnatAikaisemman sukupolven Gripenillä on käyttäjiä Ruotsin lisäksi Tšekissä, Thaimaassa, Unkarissa ja Etelä-Afrikassa. Gripen E on saanut tilauksia Tre Kronorin lisäksi Brasilialta, joka saa valmistaa ja koota koneita oman teollisuutensa voimin. Suomi ja Ruotsi tekevät keskenään erittäin tiivistä puolustusyhteistyötä. Siispä Gripenit ovat varsinainen vakiovieras Suomen kentillä yhteistoimintaharjoituksissa. Lentonäytöksissä Gripen C-versio on käynyt ahkerasti. E-version debyyttiä odotellaan ensi kesälle.Teksti: Benjamin Helander Kuvat: SaabMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 7.10.2024 Ajoneuvot McLaren W1 jatkaa F1:n ja P1:n ajatusta 2020-luvulla – avainlukuina 1 275 hevosvoimaa ja 1 000 kilon downforce 6.10.2024 Ajoneuvot Hyundai on valmistanut 100 miljoonaa autoa 57 vuodessa – niistä puolet tehtiin vain 11 vuodessa 5.10.2024 Ajoneuvot Ihan kohta täällä: Toyota Proace Maxilla voi olla uudeksi automalliksi vähän ikää, mutta ostat sen joka tapauksessa 3.10.2024 Ajoneuvot Fiatilla on meneillään puolentoista kuukauden tauko täyssähköauto 500e:n valmistuksessa – syynä pohjamudissa laahaavat myyntimäärät 2.10.2024 Uutinen Syyskuu oli surkea kuukausi – autojen ensirekisteröinnit suorastaan romahtivat 1.10.2024 Uutinen Corollan kori ostoskoriin? – Alibabasta mahdollista ostaa legendaarisen AE86:n kori 1.10.2024 Ajoneuvot Volkswagen Poloa ei enää valmisteta Euroopassa – myös Suomen-hinnastosta B-segmentin kestosuosikki on poistunut 30.9.2024 Ajoneuvot Upouusi Toyota Land Cruiser on vihdoinkin saanut Suomi-hinnat – mitä pidät 124 778 euron alkaen-hintalapusta? 28.9.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Lotus Esprit Active Suspension Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.10.2024 Uutinen Kuluttaja esitti automyyjälle rajun vaatimuksen käytetystä autosta – myyjä oli pimittänyt tiedon auton moottorin vaihdosta 7.10.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Rolls-Royce Silver Spur, joka yrittää epätoivoisesti matkia Phantomia 6.10.2024 Lentokoneet Lentokoneet: uusi israelilainen startup-lentoyhtiö aikoo aloittaa ensi viikolla lennot alle 30 kilometrin päästä Libanonin rajasta 7.10.2024 Koeajo Koeajo: Renault Symbioz – Rellun keihäänkärki numero 2 4.10.2024 Uutinen Käytetyssä 100 000 euron Audissa olikin jotain muuta mitä myyjä kertoi – sitten riideltiin kymmenistä tuhansista euroista 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Škoda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä 1.10.2024 Uutinen Matkailuautossa oli jos jonkinlaista vikaa – myyjäliike tarjoutui ostamaan sen takaisin, mutta 4 500 euroa halvemmalla 4.10.2024 Uutinen Käytetyssä 100 000 euron Audissa olikin jotain muuta mitä myyjä kertoi – sitten riideltiin kymmenistä tuhansista euroista 3.10.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volvo EX30 – auto, joka lähes musertuu ennakko-odotusten alle 2.10.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Octavia Combi – menestys ei jää tähän 26.9.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Paholainen odottelemassa saattoautoa 20.9.2024 Kotimaanmatkailu Päivän kuva: Texaco taksi parturi baari 21.9.2024 Matkailu Tirpitz-museo – Saksan miehittämässä Norjassa nähtiin toisen maailmansodan suurimpia sota-aluksia 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Škoda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä