1.8.2019 Ajoneuvot HX-kandidaatit esittelyssä osa 5: Saab JAS 39 Gripen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä HX-juttujen viimeisessä osassa tutustumme taloudellisuudella kilpailevaan Saab JAS 39 Gripeniin. Saab aloitti suihkuhävittäjien valmistuksen ensimmäisessä aallossa 1940-luvulla J 29 ”Tunnanilla”. Ruotsalaisvalmistaja on siitä asti lyönyt sitkeästi uutta kehiin aina uhkaympäristön sitä vaatiessa. Suomalaiset muistavat parhaiten Saab Drakenin, joka palveli Ilmavoimiamme vuoteen 2000 asti. Viimeisimmän hävittäjäkoneensa, Gripenin suunnittelu aloitettiin kokonaan puhtaalta pöydältä. Ensimmäinen Gripen A lensi ensilentonsa vuonna 1990.Kehitys kulkee. A/B-sukupolven jälkeen kehitettiin paranneltu C/D, joka on aktiivikäytössä tällä hetkellä. Koelentovaiheessa on kuitenkin jotain aivan uutta, E/F-sukupolvi, Gripen Next Generation, joka tuo kehiin nykymuodin mukaista viidennen sukupolven teknologiaa. E-versio nousi ensi kerran siivilleen kesällä 2017, nyt mennään kolmannessa testilentokoneessa. Ensimmäisten asiakastoimitusten on määrä alkaa lähiaikoina.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyÄlykäs hävittäjäLähdetään perusasioista. Kilpailukykyisen nykyaikaisen monitoimihävittäjän kehittäminen ja valmistaminen on hyvin, hyvin haasteellista ja kallista puuhaa, ja sitä tekevät oikeastaan vain suurvallat. Meissä suomalaisissa saattaakin herätä pieni sisarkateus, kun kuulemme, että myös vain vähän meitä suurempi Ruotsi pystyy siihen.Suomi on kiinnostunut hankkimaan viimeisintä huutoa olevia yksipaikkaisia E- ja kaksipaikkaisia F-versioita. Suomi on ostamassa Hornetien korvaajaksi 64:ää hävittäjää, Saab tarjoaa meille 52:ta E:tä ja kahtatoista F:ää. Sen lisäksi tarjouksen paljastettiin sisältävän kaksi tuliterää GlobalEye -valvontakonetta. Tässä artikkelissa pureudumme nimenomaan tähän uusimpaan Gripeniin.Saab luottaa Gripenin kohdalla Eurofighterin ja Rafalen tapaan Canard-deltasiipi-rakenteeseen. Gripen on kuitenkin reilusti näitä pienempi ja yksimoottorinen. Tällä General Electric-voimanlähteellä siro hävittäjä pystyy kaksinkertaiseen äänennopeuteen, johon siis Suomen Ilmavoimien historiassa on pystynyt ainoastaan legendaarinen neuvostokone MiG-21, ja HX-ehdokkaista tehopakkaus Typhoon.Saab markkinoi Gripeniä iskulauseella ’älykäs hävittäjä’. Tätä tukevat koneen sisältämät pitkälle kehittyneet elektronisen sodankäynnin järjestelmät, hyvin kaukonäköinen tutka yhdistettynä ohjusjärjestelmään, tiedustelusäiliö, sekä erittäin moderni ohjaamokonfiguraatio. Gripen kuuluu hehkutetun Meteor-ohjusjärjestelmän pioneereihin.Sarjakuvahahmoista Gripen on selkeästi pieni mutta älykäs Asterix, sen massa on melko tarkasti puolet ehdokkaista painavimman, F-35:n, omasta. Suomen olosuhteissa sutjakasta käännöstä, siis uudelleenaseistamisesta ja tankkauksesta on paljon hyötyä. Varusmiehet voivat kääntää Gripenin vaikka maantietukikohdassa alle kymmenessä minuutissa.Saab on kokeillut yhteistyössä amerikkalaisten kanssa biopolttoaineen käyttöä hävittäjäkoneessa. Sitä kokeiltiin ensin Super Hornetilla ja sitten Gripenillä ensimmäisenä yksimoottorisena hävittäjäkoneena. Saabin koelentäjät eivät havainneet minkäänlaista eroa suorituskyvyssä. On luonnollisesti huoltovarmuuden kannalta etu, jos polttoainetta saadaan vaikkapa omista metsistä. Se on toki myös ympäristöteko.Gripen tarkoittaa aarnikotkaa. Tämä uljas tarueläin löytyy esimerkiksi Saabin logosta.Plussat ja miinuksetRafalen tavoin Gripenin yllä on sitkeästi leijunut monen suomalaisen silmissä tietynlaisen altavastaajan leima. Ainakaan suorituskykylukemat eivät tätä tue; Gripen jakaa Eurofighterin kanssa nopeimman ehdokkaan tittelin ja maksimilentokorkeus yltää Eurofighterin kanssa ainoana yli 16 kilometrin. Koneella on kaikista suurin taistelusäde, mutta toisaalta pienin kiitoratavaatimus.Ehdottoman tärkeä osa suorituskykyä ovat myös kertaalleen mainitut huipputason elektroniset järjestelmät. Vaikka Gripen ei ole häivekone, on se ryhmän vaikein havaita niin taistelutilanteessa kuin tutkassa (paitsi F-35) pienimmän kokonsa ansiosta. Pienuus on plussaa myös polttoainetaloudelle. Gripen kulkee litralla kerosiinia kaksi kertaa sen matkan, jonka esimerkiksi amerikkalaisehdokkaat tekevät. Tämä tarkoittaisi tietenkin Ilmavoimissa tuplamäärää harjoitustunteja samalla rahalla. Elinkaarikustannukset ovat muutenkin porukan alhaisimmat, kuten koneiden hankintahinta. Suomessa laajaa toimintaa ylläpitävä Saab on luvannut Suomelle mahdollisuuden rakentaa Gripeneitä täällä.Miinuspuoliakin Gripenistä toki löytyy. Yksimoottorisen koneen teho-painosuhde on ehdokkaista huonoin, samoin kuin asekuorma. Itse yksimoottorisuuskin on miinusta ainakin siinä tapauksessa, että kone törmää vierasesineeseen, esimerkiksi lintuun. Muutoin nykyaikainen suihkumoottori on äärimmäisen luotettava.Yksi varjopuolista on varsinkin Gripen E:n kohdalla vähäinen käyttökokemus, HX-ehdokkaiden kuopus kun saavuttaa täyden operatiivisen toimintakyvyn vasta vuoden 2023 tienoilla. Ruotsin ilmavoimat ottavat sen operatiiviseen käyttöön vuonna 2021. Toisaalta Suomen ensimmäiset uudet hävittäjät otetaan käyttöön alkaen vuodesta 2025. Myös ainakin toistaiseksi verrattain pienen käyttäjäjoukon on pelätty aiheuttavan epävarmuuksia koneen kehittämisessä pitkällä tähtäimellä. Pienemmän käyttäjäryhmän voi nähdä myös positiivisesti. Suomella olisi 64 koneellaan suuri rooli ja myös päätösvalta koneen jatkuvan kehittämisen kannalta.Osuneet valinnatAikaisemman sukupolven Gripenillä on käyttäjiä Ruotsin lisäksi Tšekissä, Thaimaassa, Unkarissa ja Etelä-Afrikassa. Gripen E on saanut tilauksia Tre Kronorin lisäksi Brasilialta, joka saa valmistaa ja koota koneita oman teollisuutensa voimin. Suomi ja Ruotsi tekevät keskenään erittäin tiivistä puolustusyhteistyötä. Siispä Gripenit ovat varsinainen vakiovieras Suomen kentillä yhteistoimintaharjoituksissa. Lentonäytöksissä Gripen C-versio on käynyt ahkerasti. E-version debyyttiä odotellaan ensi kesälle.Teksti: Benjamin Helander Kuvat: SaabMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 9.7.2025 Ajoneuvot Puolustusvoimat tilaa Scanialta 15 paloautoa – autojen täysi varustelu tehdään Säynätsalossa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 12.7.2025 Sähköautot Mercedes-Benz CLA:n sähköversio yllätti: tuotanto kolmivuoroon, hiilijalanjälki 40 % pienempi 11.7.2025 Klassikko Klassikko: Škoda 130 RS ja ajamisen sietämätön keveys 11.7.2025 Traktorit Valtran design-tiimi kävi pokkaamassa Red Dot -palkinnon – S-sarja on putsannut palkintopöytiä 12.7.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: 1965 Aston Martin DB5 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen