15.3.2017 Liikenne Iäkkäitä liikenteessä yhä enemmän – nuoret yliedustettuina onnettomuuksissa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tieliikenteessä on hyvinkin iäkkäitä kuskeja, mutta myös nuoria vasta autoilutaipaleensa aloittaneita kuskeja. Autoilun vaivattomuuden ja turvallisuuden näkökulmista kummallakin ikäryhmällä on lukuisia vahvuuksia – jos kohta myös heikkouksia. Iäkkäiden määrä ja osuus väestöstä kasvaa. Yli 65-vuotiaiden väestöosuuden arvioidaan nousevan 26 prosenttiin vuoteen 2030 mennessä ja 29 prosenttiin vuoteen 2060 mennessä. Tällä hetkellä heitä on 20 prosenttia väestöstä.Suomalaisen ikähaitarin muutos tarkoittaa myös sitä, että iäkkäitä autoilijoita on liikenteessä yhä enemmän. Iäkkäiden ajokortillisten osuus kasvaa myös siitä syystä, että entistä vanhemmat ovat terveitä ja kykeneväisiä jatkamaan liikkumista omalla autolla.Liikenneturva on koostanut kattavan Ikänsä ratissa -nettisivuston joka muistuttaa, että iäkkäillä on monia vahvuuksia: ajovuodet ovat tuoneet kokemusta ja harkintakykyä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyIkäkuskien määrä moninkertaistuuLiikenneturvan tietojen mukaan vuodesta 2010 vuoteen 2040 ajokortillisten 65–69-vuotiaiden määrä kasvaa yli 10 prosenttia ja 70–74-vuotiaiden lähes 65 prosenttia.Arvioiden mukaan samalla aikavälillä 75–79-vuotiailla ajokorttien määrä kasvaa noin 2,5-kertaiseksi ja yli 80-vuotiailla nelinkertaiseksi.Arvioi oma ajokykysiIäkkäät selviytyvät yleensä hyvin liikenteessä, vaikka aistien toiminta heikkenee ja motoriikka hidastuu.Vanhemmiten kuitenkin huomiokyky heikkenee, voimat vähenevät, näkö ja kuulo heikkenevät. Liikenneturvan Ikäkuljettajan itsearviointi -oppaan 27 kysymyksen avulla kuljettaja voi itse arvioida kykyjään yhä selviytyä liikenteessä.Testi osaltaan kielii tekijälleen, onko syytä hakeutua tarkempiin tutkimuksiin esimerkiksi lääkärille tai antaa liikenneopettajan arvioida ajamistaan. Oppaassa on myös selviytymisvinkkejä ikäkuljettajille.Nuoret alttiita ylittämään rajoituksiaToista äärtä liikenteessä edustavat nuoret. Tilastojen mukaan 15–24-vuotiaat ovat yliedustettuina liikenneonnettomuuksissa. Liikenneturvan mukaan nuoria on väestöstä vain noin 12 prosenttia, mutta joka kolmas tieliikenteessä vahingoittunut on nuori.Liikenneturva teetti vuonna 2013 kyselytutkimuksen, jonka mukaan nuorista joka kolmas (32 %) on rikkonut nopeusrajoitusta sekä maantiellä että taajamissa vähintäänkin melko usein.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHarjaannus kysyy malttiaNuoret harjaantuvat liikenteeseen monin eri tavoin. Alkuvaiheessa kuvassa ovat mopot, mopoautot ja kevytmoottoripyörät. Ajokortti-iän koittaessa henkilöautot.Opettelu itselleen ja muille turvalliseksi liikkujaksi kysyy malttia. Nuorten liikennekäyttäytymistä kuvaavat toisaalta kokemattomuus ja riskikäytös, toisaalta tuoreet ajokortin hankinnassa saadut opit.Liikennevakuutuskeskuksen alaisen Onnettomuustietoinstituutin (OTI) nuorisoraportin 2016 mukaan tyypillistä nuorten vakavissa liikenneonnettomuuksissa ovat: kova vauhti, tieltä suistuminen, turvavyöt kiinnittämättä, kuljettaja alkoholin vaikutuksen alaisena, kuljettajana nuori mies, ajankohtana kesäviikonloppu.Vakavissa kolareissa mukana alkoholiOTIn selvitysten mukaan nuorten miesten (18–24-vuotiaat) aiheuttamissa kuolemaan johtaneissa onnettomuuksissa kuljettaja on syyllistynyt rattijuopumukseen 40 prosentissa tapauksista. Nuorilla naisilla vastaava osuus on 10 prosentissa tapauksista.Nuorilla miehillä 67 prosentissa on ollut onnettomuushetkellä ylinopeutta vähintään 10 km/h. Nuorten naisten vastaava osuus on 35 prosenttia.Nuorten miesten aiheuttamissa kuolemaan johtaneissa onnettomuuksissa kuljettajalla on ollut aikaisempia liikennerikkomuksia 64 prosentissa tapauksista, nuorilla naisilla osuus on 18 prosenttia.Teksti: Marko Jokela Kuva: Aleksi Makkonen / LiikenneturvaLähteet: Liikenneturva, Liikennevakuutuskeskus / Onnettomuustietoinstituuttiwww.liikenneturva.fiwww.lvk.fi Yli 3,7 miljoonaa ajokorttia Suomalaisilla oli vuoden 2017 alussa voimassaolevia ajokortteja (kaikki ajokorttiluokat) yli 3,7 miljoonaa. Ikäryhmä Ajokortteja / kpl 15–17 75 994 18–19 90 182 20–24 277 799 25–29 288 709 30–34 306 843 35–39 311 660 40–44 301 653 45–49 319 710 50–54 348 267 55–59 337 227 60–64 333 366 65–69 327 085 70–74 196 421 75–79 123 107 80–84 59 890 85–89 21 611 90–94 3 450 95–99 204 100– 6 Yhteensä 3 723 184 Lähde: Trafi, voimassaolevat ajokortit www.trafi.fi Lue lisää Kaikki artikkelit 7.5.2025 Liikenne Autoliitto muistuttaa pysäköintialueiden väistämissäännöistä – ”toisin kuin usein kuvitellaan…” 7.5.2025 Liikenne Sähköpotkulaudalla saa kyyditä – väärin! 6.5.2025 Uutinen Classic Motorshow 2025: Omistajien helmien kymmenen upeaa finalistia 5.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow’ssa vieraili jälleen yli 20 000 kävijää 4.5.2025 Ajatuksia autoista Sovelluksia vielä sovellusten jälkeenkin – Ajatuksia autoista 2.5.2025 Uutinen Täyssähköautojen määrä koko autokannasta lähes 5 prosenttia – ensirekisteröinneissä pieni pilkahdus valosta 2.5.2025 Uutinen Volvo aloittaa 1,6 miljardin säästökuurin – irtisanomisilta ei vältytä 30.4.2025 Yleinen Ensin tariffit, sitten U-käännös – Trump höllää autoalan tariffitaakkaa 29.4.2025 Sähköautot Sähkisten osuus Suomen autokannasta nousi jo 11,2 prosenttiin Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 7.5.2025 Klassikko Classic Motorshow 2025: saksalainen edustusauto, jonka merkki ei olekaan aivan helppo 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa