15.3.2017 Liikenne Iäkkäitä liikenteessä yhä enemmän – nuoret yliedustettuina onnettomuuksissa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tieliikenteessä on hyvinkin iäkkäitä kuskeja, mutta myös nuoria vasta autoilutaipaleensa aloittaneita kuskeja. Autoilun vaivattomuuden ja turvallisuuden näkökulmista kummallakin ikäryhmällä on lukuisia vahvuuksia – jos kohta myös heikkouksia. Iäkkäiden määrä ja osuus väestöstä kasvaa. Yli 65-vuotiaiden väestöosuuden arvioidaan nousevan 26 prosenttiin vuoteen 2030 mennessä ja 29 prosenttiin vuoteen 2060 mennessä. Tällä hetkellä heitä on 20 prosenttia väestöstä.Suomalaisen ikähaitarin muutos tarkoittaa myös sitä, että iäkkäitä autoilijoita on liikenteessä yhä enemmän. Iäkkäiden ajokortillisten osuus kasvaa myös siitä syystä, että entistä vanhemmat ovat terveitä ja kykeneväisiä jatkamaan liikkumista omalla autolla.Liikenneturva on koostanut kattavan Ikänsä ratissa -nettisivuston joka muistuttaa, että iäkkäillä on monia vahvuuksia: ajovuodet ovat tuoneet kokemusta ja harkintakykyä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyIkäkuskien määrä moninkertaistuuLiikenneturvan tietojen mukaan vuodesta 2010 vuoteen 2040 ajokortillisten 65–69-vuotiaiden määrä kasvaa yli 10 prosenttia ja 70–74-vuotiaiden lähes 65 prosenttia.Arvioiden mukaan samalla aikavälillä 75–79-vuotiailla ajokorttien määrä kasvaa noin 2,5-kertaiseksi ja yli 80-vuotiailla nelinkertaiseksi.Arvioi oma ajokykysiIäkkäät selviytyvät yleensä hyvin liikenteessä, vaikka aistien toiminta heikkenee ja motoriikka hidastuu.Vanhemmiten kuitenkin huomiokyky heikkenee, voimat vähenevät, näkö ja kuulo heikkenevät. Liikenneturvan Ikäkuljettajan itsearviointi -oppaan 27 kysymyksen avulla kuljettaja voi itse arvioida kykyjään yhä selviytyä liikenteessä.Testi osaltaan kielii tekijälleen, onko syytä hakeutua tarkempiin tutkimuksiin esimerkiksi lääkärille tai antaa liikenneopettajan arvioida ajamistaan. Oppaassa on myös selviytymisvinkkejä ikäkuljettajille.Nuoret alttiita ylittämään rajoituksiaToista äärtä liikenteessä edustavat nuoret. Tilastojen mukaan 15–24-vuotiaat ovat yliedustettuina liikenneonnettomuuksissa. Liikenneturvan mukaan nuoria on väestöstä vain noin 12 prosenttia, mutta joka kolmas tieliikenteessä vahingoittunut on nuori.Liikenneturva teetti vuonna 2013 kyselytutkimuksen, jonka mukaan nuorista joka kolmas (32 %) on rikkonut nopeusrajoitusta sekä maantiellä että taajamissa vähintäänkin melko usein.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHarjaannus kysyy malttiaNuoret harjaantuvat liikenteeseen monin eri tavoin. Alkuvaiheessa kuvassa ovat mopot, mopoautot ja kevytmoottoripyörät. Ajokortti-iän koittaessa henkilöautot.Opettelu itselleen ja muille turvalliseksi liikkujaksi kysyy malttia. Nuorten liikennekäyttäytymistä kuvaavat toisaalta kokemattomuus ja riskikäytös, toisaalta tuoreet ajokortin hankinnassa saadut opit.Liikennevakuutuskeskuksen alaisen Onnettomuustietoinstituutin (OTI) nuorisoraportin 2016 mukaan tyypillistä nuorten vakavissa liikenneonnettomuuksissa ovat: kova vauhti, tieltä suistuminen, turvavyöt kiinnittämättä, kuljettaja alkoholin vaikutuksen alaisena, kuljettajana nuori mies, ajankohtana kesäviikonloppu.Vakavissa kolareissa mukana alkoholiOTIn selvitysten mukaan nuorten miesten (18–24-vuotiaat) aiheuttamissa kuolemaan johtaneissa onnettomuuksissa kuljettaja on syyllistynyt rattijuopumukseen 40 prosentissa tapauksista. Nuorilla naisilla vastaava osuus on 10 prosentissa tapauksista.Nuorilla miehillä 67 prosentissa on ollut onnettomuushetkellä ylinopeutta vähintään 10 km/h. Nuorten naisten vastaava osuus on 35 prosenttia.Nuorten miesten aiheuttamissa kuolemaan johtaneissa onnettomuuksissa kuljettajalla on ollut aikaisempia liikennerikkomuksia 64 prosentissa tapauksista, nuorilla naisilla osuus on 18 prosenttia.Teksti: Marko Jokela Kuva: Aleksi Makkonen / LiikenneturvaLähteet: Liikenneturva, Liikennevakuutuskeskus / Onnettomuustietoinstituuttiwww.liikenneturva.fiwww.lvk.fi Yli 3,7 miljoonaa ajokorttia Suomalaisilla oli vuoden 2017 alussa voimassaolevia ajokortteja (kaikki ajokorttiluokat) yli 3,7 miljoonaa. Ikäryhmä Ajokortteja / kpl 15–17 75 994 18–19 90 182 20–24 277 799 25–29 288 709 30–34 306 843 35–39 311 660 40–44 301 653 45–49 319 710 50–54 348 267 55–59 337 227 60–64 333 366 65–69 327 085 70–74 196 421 75–79 123 107 80–84 59 890 85–89 21 611 90–94 3 450 95–99 204 100– 6 Yhteensä 3 723 184 Lähde: Trafi, voimassaolevat ajokortit www.trafi.fi Lue lisää Kaikki artikkelit 27.3.2025 Kuluttajat Autolasien hinnat ovat nousseet huimasti viime vuosina – vakuutusyhtiölle jopa yli 10 000 euron yksittäinen korvaus tuulilasivahingosta! 26.3.2025 Uutinen Peugeot kääntää GTi-kelkkansa sittenkin – ensimmäisenä e-208 GTi 26.3.2025 Uutinen Noin sata vuotta Suomessa toimineet Shell-huoltoasemat jäävät historiaan 26.3.2025 Autoilu Kesällä on tarkoitus korjata peräti noin 150 siltaa – 20 miljoonaa euroa lisärahaa 25.3.2025 Liikenne Näin vaihdat renkaasi itse 18.3.2025 Uutinen Mitä Toyota Gazoo Racingilla on vedetty? Luvassa isoja takasiipiä ja keskimoottorinen GR Yaris 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 14.3.2025 Uutinen Moottorin haastattelu: Toyota ei usko solid state -akkujen tulevan massatuotantoon vielä vuosikausiin 13.3.2025 Autoilu Isoveli valvoo ilmasta – poliisi turvautuu drooneihin liikennevalvonnassakin Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 26.3.2025 Liikenneturvallisuus Moni ajaa tietämättään vaarallisilla renkailla – tiedätkö sinä renkaidesi kunnon? 26.3.2025 Uutinen Peugeot kääntää GTi-kelkkansa sittenkin – ensimmäisenä e-208 GTi 26.3.2025 Koeajo Koeajo: Citroën ë-C3 – pikku-Sitikka tuo sähköautot lähemmäs tavallista kuluttajaa 25.3.2025 Koeajo Sähköpyörän koeajo: Jäykkäperä ja sekarengastuksen yhdistelmä tekee Tunturin uutuudesta mielenkiintoisen 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 23.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: jäähyväiset käytetylle Mersulle – tähän hintaan ja tällaiseen kotiin S124 meni 24.3.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Finlanders-yhtyeen keikkabussi 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Hyundai Inster – uutuushalpis on todellinen ekoilija 25.3.2025 Laivat Päivän kuva: seuraavat jätit uunista ulos 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut”