27.10.2024 Ajoneuvot International Scout on automaailman seuraava henkisen paluun tekijä – tällä kertaa tosin Volkswagenin siiven alla Teksti Benjamin Helander Kuva Scout Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Eräs nykyaikaisen maasturin edelläkävijöistä on nyt saanut uudelleentulkinnan sähköisen SUV:in ja avolavan muodossa. International Harvester saattaa tuoda monille lukijoista ensimmäisenä mieleen raskaat työkoneet ja maatalouskoneet, mutta on merkillä toki historiansa myös autojen valmistajana.Itse asiassa sen vuodesta 1961 noin parinkymmenen vuoden ajan valmistama maastoauto nimeltä International Scout nähdään yhtenä merkittävänä tekijänä nykyaikaisen maastoauton esiinmarssissa. Tämä tarkoittaa, että Scout oli ensimmäisiä maastoautoja, jotka kelpasivat myös esimerkiksi perheautoksi. Alkuperäistä International Scoutia tehtiin sen pitkän tuotantotaipaleen aikana niin sanottuna station wagonina, avolavana sekä avokattoisena. Näistä Volkswagen Group on uuden yhdysvaltalaisen Scout Motors -brändinsä alla herättänyt henkiin kaksi ensin mainittua korimallia sähköisinä retronelivetoina.Volkswagen-konsernilla on ollut muutaman vuoden ajan oikeus Scoutin nimeen, sillä se omistaa nykyisin International Harvesterin suoran seuraajan, Navistar Internationalin. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAlkuperäisen Scoutin hengessäScout Motors julkisti tässä vaiheessa vasta tuotantomallia lähellä (valmiusaste 85 prosenttia) olevat konseptit Scout Travelerista ja Scout Terrasta. Niiden on määrä edetä tuotantoon USA:n Kaliforniassa vuonna 2027, sikäläisenä mallivuotena 2028.Scout Motorsin mukaan sillä on ollut kunnia luoda Traveler ja Terra alkuperäisen Scoutin hengessä. Kyseessä on siis yksi lukuisista retrohengessä tehdyistä sähköautoista, jotka ovat nykyään varsinainen muoti-ilmiö automaailmassa. Scoutin tuotekuvasto osuu myös varsin kilpailtuun luokkaan, ja muistuttaa aika tavalla Rivianin palettia.Uuden brändin ankkuroiminen tällä tavalla johonkin vankkaan ja pidettyyn parantaa varmasti sen selviytymismahdollisuuksia, mutta toki Scoutissakin kyse on paljon tunteen ja mielikuvan välittämisestä, teknisestihän tasokas sähköauto on kaukana alkuperäisen International Scoutin persoonasta. On ilman muuta myös kohtia, joissa uusi Scout ja International Scout ovat puolestaan lähellä toisiaan. Varsinkin SUV-malli Travelerin kohdalla esikuvan vankkaa olemusta sekä ihan suoria yksityiskohtia on onnistuttu vangitsemaan. Keulan musta maskipaneeli on oikein korostuksen kera vahva viittaus International Scoutiin, joka toki muuttui jonkin verran pitkän tuotantotaipaleensa aikana. Toinen päivänselvä suora viittaus esikuvaan on takasivulasien nouseva alareuna.Myös kahdessa osassa aukeava takaluukku periytyy esikuvasta. International Scoutin jalanjäljissä Scout Traveler ja Terra rakentuvat niin ikään vankan maastoauton pohjalle, tikapuurungolle. Tarkat tekniset yksityiskohdat meiltä puuttuvat vielä, mutta molempien Scout-mallien kohdalla puhutaan korkeasta maavarasta, kunnon joustovaroista, poiskytkettävistä kallistuksenvakaajista, tasauspyörästön lukoista, 35 tuuman pyöristä sekä voimakkaista puskureista, jotka ovat selkeästi erillään muusta korista. Myös veto- ja kantokykyä riittää. Scout Travelerille luvataan 3 200 kilon perävaunumassa, ja avolava Terralle vastaavasti jopa 4 500 kilon perävaunumassa. Kantavuutta kummallakin mallilla ilmoitetaan olevan 900 kilon verran.Täyssähköllä tai sarjalataushybridinäScout Motors on ensisijaisesti sähköautobrändi, ja Traveler sekä Terra ovat kumpikin varsin kyvykkäitä sähkönelivetoja. Molemmat mallit tullaan siis tekemään aina nelivetoisina, ja vaikka lopullisia suorituskykylukemia emme näin kolme vuotta etukäteen tiedä, sähköarkkitehtuuri tulee olemaan 800-volttista ja latausteho 350 kilowattia. Lisäksi, mikä tuntuu jostain syystä olevan aina niin kovin tärkeää tällaistenkin pyörillä kulkevien kivitalojen kohdalla, kiihtyyvyyden nollasta sataan kerrotaan olevan 3,5 sekunnin luokkaa.Täyssähkömallin ohella Scout tulee tarjoamaan mallejaan myös sarjalataushybridinä, toisin sanoen range extender -polttomoottorilla. Tässä malliversiossa on siis tarvittaessa sähköä jauhamassa polttomoottori, jota Scout kutsuu juhlallisesti Harvesteriksi. Scout ei ole vahvistanut mistä Harvester tulee olemaan peräisin, mutta varsin todennäköisesti kyse tulee olemaan jostain Volkswagenin moottorista. Scouteissa on siellä täällä muutamia muitakin Volkswagenin osia, mutta ne eivät kuulemma näy ulospäin.Viimeistelty kivoilla yksityiskohdillaMitä olisikaan retroilu ilman kivoja retroyksityiskohtia? Ei yhtään mitään, ja onneksi Scouteista niitä löytyy. Niitä löytyy jo lueteltujen ulkonäköseikkojen lisäksi eri puolilta autoa, varsinkin Traveler-mallista.Jos aloitetaan varsin ylellisen oloisesta sisustasta, siellä vastaan tulee retro värimaailma, tarkoituksellisen ilahduttavan suuri kattaus fyysisiä painikkeita sekä varsinainen retrohengen luoja, saatavilla oleva sohvamainen etupenkki, joka korvaa asiakkaan niin halutessa massiivisen keskikonsolin.Kuten mainittua, alkuperäistä International Harvesteria valmistettiin myös avomallisena. Siitä inspiroituneena Scout Motors lähtee tarjoamaan Traveleriin suurikokoista kangaskattoa, jonka se on nimennyt Cabana Topiksi. Niin ikään panoraamalasikatto on tulossa valikoimiin tuomaan valoa sisään ehkä vähän viileämmän ilmaston markkina-alueilla. Scout Motors alkaa siis valmistamaan autojaan vasta noin kolmen vuoden kuluttua, ainakin ensin USA:n markkinoille. Mitään takeita Eurooppaan tulosta ei tällä hetkellä ole, mutta on pitkälti Scoutista itsestään kiinni, haluaako se laajentua Atlantin tälle puolen. Volkswagen-jälleenmyyjät USA:ssa ovat nimittäin jo ilmaisseet syvän tyytymättömyytensä siihen, että Scout aikoo myydä autonsa asiakkailleen suoraan. Lähde: Scout MotorsMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 20.3.2025 Ajoneuvot Alkulähteillä – Suomen ensimmäinen Volkswagen, ensimmäinen Mazda ja ensimmäinen Xpeng esillä Auto 25:ssä 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa 11.10.2024 Ajoneuvot Tältä näyttää uusi Volkswagen Tayron eli periaatteessa Tiguan kolmennella istuinrivillä tai 885 litran tavaratilalla 1.10.2024 Ajoneuvot Volkswagen Poloa ei enää valmisteta Euroopassa – myös Suomen-hinnastosta B-segmentin kestosuosikki on poistunut 2.8.2024 Ajoneuvot Volkswagen Transporter ja Caravelle ovat nyt kokonaan uusi auto, ja Ford Transit/Tourneo Customin sisarmallina ensi kertaa koskaan lainatavaraa 14.3.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Volkswagen ID.7 Tourer GTX – sähköfarkun sporttiverkkarit 13.3.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Volkswagen ID.3 GTX haikailee GTI-Golfien suuntaan 5.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volkswagen Passat – jopa 120 kilometriä latauksella tutulla tyylillä 25.2.2024 Ajoneuvot Maistiainen: Volkswagen Passat vaihtaa farkkuihin Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 18.5.2025 Lentokoneet Ryanair ilmoitti olevansa valmis harkitsemaan kiinalaisia matkustajakoneita - amerikkalaiset lähettivät heti vakavan varoituksen 18.5.2025 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: Mitä yhteistä on Citroën C3 Aircross -katumaasturilla ja Alpine A110 -urheiluautolla? 18.5.2025 Koeajo Maistiainen: Ford Puma Gen-e – sähköä puuman geeneihin 18.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin sisätilat tarjoavat todellista arjen luksusta 17.5.2025 Moottoripyörät Koeajo: Kawasaki Z900 – teknisempi lähestyminen klassikkoon 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Lentokoneet Dubai International, maailman vilkkain kansainvälinen lentoasema, tullaan lakkauttamaan - tilalle jopa viisi kertaa suurempi korvaaja 12.5.2025 Kuluttajat Lähes 13-vuotiaan Mersun maalipinta irtosi – myyjä tarjosi 300 euroa, ostaja vaati lähes kymppitonnin hintaista uudelleenmaalausta 14.5.2025 Autoilun hinta Kuluvertailu: vanhan diesel-Volvon vaihto uudempaan – sotaratsusta sähköön? 12.5.2025 Uutinen Suomen ainoan Cadillac Lyriq -automallin omistaja: ”Cadillac pelasti minut syövän kauheudelta” 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi?