27.10.2024

International Scout on automaailman seuraava henkisen paluun tekijä – tällä kertaa tosin Volkswagenin siiven alla

Kuva Scout

Eräs nykyaikaisen maasturin edelläkävijöistä on nyt saanut uudelleentulkinnan sähköisen SUV:in ja avolavan muodossa.

International Harvester saattaa tuoda monille lukijoista ensimmäisenä mieleen raskaat työkoneet ja maatalouskoneet, mutta on merkillä toki historiansa myös autojen valmistajana.

Itse asiassa sen vuodesta 1961 noin parinkymmenen vuoden ajan valmistama maastoauto nimeltä International Scout nähdään yhtenä merkittävänä tekijänä nykyaikaisen maastoauton esiinmarssissa. Tämä tarkoittaa, että Scout oli ensimmäisiä maastoautoja, jotka kelpasivat myös esimerkiksi perheautoksi.

Alkuperäistä International Scoutia tehtiin sen pitkän tuotantotaipaleen aikana niin sanottuna station wagonina, avolavana sekä avokattoisena. Näistä Volkswagen Group on uuden yhdysvaltalaisen Scout Motors -brändinsä alla herättänyt henkiin kaksi ensin mainittua korimallia sähköisinä retronelivetoina.

Volkswagen-konsernilla on ollut muutaman vuoden ajan oikeus Scoutin nimeen, sillä se omistaa nykyisin International Harvesterin suoran seuraajan, Navistar Internationalin.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Alkuperäisen Scoutin hengessä

Scout Motors julkisti tässä vaiheessa vasta tuotantomallia lähellä (valmiusaste 85 prosenttia) olevat konseptit Scout Travelerista ja Scout Terrasta. Niiden on määrä edetä tuotantoon USA:n Kaliforniassa vuonna 2027, sikäläisenä mallivuotena 2028.

Scout Motorsin mukaan sillä on ollut kunnia luoda Traveler ja Terra alkuperäisen Scoutin hengessä. Kyseessä on siis yksi lukuisista retrohengessä tehdyistä sähköautoista, jotka ovat nykyään varsinainen muoti-ilmiö automaailmassa. Scoutin tuotekuvasto osuu myös varsin kilpailtuun luokkaan, ja muistuttaa aika tavalla Rivianin palettia.

Uuden brändin ankkuroiminen tällä tavalla johonkin vankkaan ja pidettyyn parantaa varmasti sen selviytymismahdollisuuksia, mutta toki Scoutissakin kyse on paljon tunteen ja mielikuvan välittämisestä, teknisestihän tasokas sähköauto on kaukana alkuperäisen International Scoutin persoonasta.

On ilman muuta myös kohtia, joissa uusi Scout ja International Scout ovat puolestaan lähellä toisiaan. Varsinkin SUV-malli Travelerin kohdalla esikuvan vankkaa olemusta sekä ihan suoria yksityiskohtia on onnistuttu vangitsemaan. Keulan musta maskipaneeli on oikein korostuksen kera vahva viittaus International Scoutiin, joka toki muuttui jonkin verran pitkän tuotantotaipaleensa aikana. Toinen päivänselvä suora viittaus esikuvaan on takasivulasien nouseva alareuna.

Myös kahdessa osassa aukeava takaluukku periytyy esikuvasta.

International Scoutin jalanjäljissä Scout Traveler ja Terra rakentuvat niin ikään vankan maastoauton pohjalle, tikapuurungolle. Tarkat tekniset yksityiskohdat meiltä puuttuvat vielä, mutta molempien Scout-mallien kohdalla puhutaan korkeasta maavarasta, kunnon joustovaroista, poiskytkettävistä kallistuksenvakaajista, tasauspyörästön lukoista, 35 tuuman pyöristä sekä voimakkaista puskureista, jotka ovat selkeästi erillään muusta korista.

Myös veto- ja kantokykyä riittää. Scout Travelerille luvataan 3 200 kilon perävaunumassa, ja avolava Terralle vastaavasti jopa 4 500 kilon perävaunumassa. Kantavuutta kummallakin mallilla ilmoitetaan olevan 900 kilon verran.

Täyssähköllä tai sarjalataushybridinä

Scout Motors on ensisijaisesti sähköautobrändi, ja Traveler sekä Terra ovat kumpikin varsin kyvykkäitä sähkönelivetoja.

Molemmat mallit tullaan siis tekemään aina nelivetoisina, ja vaikka lopullisia suorituskykylukemia emme näin kolme vuotta etukäteen tiedä, sähköarkkitehtuuri tulee olemaan 800-volttista ja latausteho 350 kilowattia. Lisäksi, mikä tuntuu jostain syystä olevan aina niin kovin tärkeää tällaistenkin pyörillä kulkevien kivitalojen kohdalla, kiihtyyvyyden nollasta sataan kerrotaan olevan 3,5 sekunnin luokkaa.

Täyssähkömallin ohella Scout tulee tarjoamaan mallejaan myös sarjalataushybridinä, toisin sanoen range extender -polttomoottorilla.

Tässä malliversiossa on siis tarvittaessa sähköä jauhamassa polttomoottori, jota Scout kutsuu juhlallisesti Harvesteriksi. Scout ei ole vahvistanut mistä Harvester tulee olemaan peräisin, mutta varsin todennäköisesti kyse tulee olemaan jostain Volkswagenin moottorista.

Scouteissa on siellä täällä muutamia muitakin Volkswagenin osia, mutta ne eivät kuulemma näy ulospäin.

Viimeistelty kivoilla yksityiskohdilla

Mitä olisikaan retroilu ilman kivoja retroyksityiskohtia? Ei yhtään mitään, ja onneksi Scouteista niitä löytyy. Niitä löytyy jo lueteltujen ulkonäköseikkojen lisäksi eri puolilta autoa, varsinkin Traveler-mallista.

Jos aloitetaan varsin ylellisen oloisesta sisustasta, siellä vastaan tulee retro värimaailma, tarkoituksellisen ilahduttavan suuri kattaus fyysisiä painikkeita sekä varsinainen retrohengen luoja, saatavilla oleva sohvamainen etupenkki, joka korvaa asiakkaan niin halutessa massiivisen keskikonsolin.

Kuten mainittua, alkuperäistä International Harvesteria valmistettiin myös avomallisena. Siitä inspiroituneena Scout Motors lähtee tarjoamaan Traveleriin suurikokoista kangaskattoa, jonka se on nimennyt Cabana Topiksi. Niin ikään panoraamalasikatto on tulossa valikoimiin tuomaan valoa sisään ehkä vähän viileämmän ilmaston markkina-alueilla.

Scout Motors alkaa siis valmistamaan autojaan vasta noin kolmen vuoden kuluttua, ainakin ensin USA:n markkinoille. Mitään takeita Eurooppaan tulosta ei tällä hetkellä ole, mutta on pitkälti Scoutista itsestään kiinni, haluaako se laajentua Atlantin tälle puolen. Volkswagen-jälleenmyyjät USA:ssa ovat nimittäin jo ilmaisseet syvän tyytymättömyytensä siihen, että Scout aikoo myydä autonsa asiakkailleen suoraan.

Lähde: Scout Motors

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat