22.6.2025

Ja taas romutetaan: entinen Silja Linen ruotsinlaivapioneeri Finlandia purettavana Turkissa

Finlandia ohittaa Suomenlinnan. KUVA: Volker von Bonin via Museovirasto via Finna

Silja Serenaden suora edeltäjä ajoi Helsingistä Tukholmaan kymmenen vuoden ajan, mutta alus muistetaan myös St. Peter Linen Pietarin-laivana. Viimeiset vuotensa alus vietti Italiassa.

Viime aikoina vanhoja tuttuja laivoja on tullut täällä Moottorissa käsiteltyä siitä näkökulmasta, että niiden uudet tehtävät maailmalla ovat päättyneet. Näin kävi hurjan onnettomuushistorian omaavalle entiselle Silja Operalle/Sally Albatrossille, joka on romutettavana, sekä entiselle Viking Linen Ålandsfärjanille, jonka tehtävät napa-alueiden risteilijänä päättyivät, ja jonka kohtalosta ei ole varmutta.

KUVA: Suomen Merimuseon kokoelmat, Museovirasto via Finna

Kohtalo sen sijaan on sinetöity aluksella, joka tunnettiin viimeiseksi M/S Moby Dadana, mutta joka täällä päin maailmaa muistetaan paremmin M/S Finlandiana ja M/S Princess Mariana.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Ruotsinlaivojen pioneeri

Finlandia oli ensimmäinen kahdesta Silja Linen palvelukseen tilatusta matkustaja-autolautasta 1980-luvun alussa. Pernon telakalla Turussa rakennettiin Finlandialle myös sisarlaiva Silvia Regina, joka siis nimettiin Ruotsin tuoreen kuningattaren mukaan. Finlandian kastoi silloinen tasavallan presidentin puoliso, rouva Tellervo Koivisto, kun taas Silvia Reginan kastoi itseoikeutetusti kuningatar Silvia.

Finlandia lähdössä Helsingin Olympiaterminaalilta kohti Tukholmaa. Taustalla Katajanokalla näkyy samaa reittiä ajanut Viking Song. KUVA: Volker von Bonin via Museovirasto via Finna

166-metriset sisarukset olivat aikoinaan maailman suurimmat matkustaja-autolautat. 1980-luvulla huvitarkoituksessa tehtyjen ruotsinristeilyiden suosio oli hurjassa nousussa, ja Helsinkiä ja Tukholmaa yhdisti yhteensä neljä silloin uudenaikaista laivaa, Silja Linen Finlandian ja Silvia Reginan ohella Viking Linen Viking Song ja Viking Saga, joista jälkimmäinen on jutun alussa mainittu katastrofilaiva.

Ruotsinristeilyt olivat tuohon aikaan niin kovassa huudossa, että myös kalusto tuli uusimisikään verrattain pian. Nyt tarvittiin aina vain isompia laivoja, ja Silja Linen tapauksessa 203-metriset Silja Serenade ja Silja Symphony, joista kumpikin on edelleen 35 vuoden jälkeenkin visusti samalla reitillä. Niistä kahdesta Finlandian suora seuraaja oli vuonna 1990 käyttöönotettu, Suomen lipun alla seilaava Silja Serenade. Silvia Regina puolestaan teki tilaa vuoden 1991 puolella Ruotsin lipun alla seilaavalle Silja Symphonylle.

Silja Linen Finlandia oli yksi monista Finlandiaksi nimetyistä laivoista historiassa. Nykyisin tuota uljasta nimeä kantaa Eckerö Linen Tallinnan-laiva. KUVA: Volker von Bonin via Helsingin kaupunginmuseo via Finna

Entisten Finlandian ja Silvia Reginan tie vei Silja Linelta ulkomaille. Finlandia päätyi tanskalaisen DFDS Seawaysin palvelukseen. DFDS:n väreissä alus ajoi yhteensä 20 vuoden ajan eri reittejä, ainakin Tanskasta Norjaan, Isosta-Britanniasta Hollantiin ja Isosta-Britanniasta Norjaan.

Aluksen nimi tanskalaisvarustamon palveluksessa oli Queen of Scandinavia, kotisatama Kööpenhamina ja lippuvaltio täten Tanska.

Pietarin-laivojen pioneeri

Kahden vuosikymmenen jälkeen vuonna 2010 alus päätyi takaisin täkäläisille vesille. Aluksen hankki käyttöönsä uusi varustamo St. Peter Line, joka aloitti risteilytyyppisen liikennöinnin Helsingistä, mutta myös Tallinnasta ja Tukholmasta Pietariin.

Princess Maria Helsingin Länsisatamassa toukokuussa 2016. KUVA: Benjamin Helander

Aluksen nimeksi tuli tässä kohtaa Princess Maria, ja lippuvaltioksi Malta, johon koko St. Peter Line oli yrityksenäkin rekisteröity.

Princess Marian risteilyt etenkin Helsingistä ja Tallinnasta Pietariin muistuttivat kovasti Helsinki-Tukholma-risteilyjä. Välimatka oli karkeasti sama, matka tehtiin illan ja yön aikana, ja tarjolla oli joko yksi päivä Pietarissa tai vastaavasti hotellipaketteja yöpymisille. Risteilymatkustajat eivät myöskään tarvinneet varsinaista viisumia Venäjälle.

Princess Maria siirrettiin vuoden 2016 loppupuolella St. Peter Linen uudelle omistajalle, italialaiselle Moby Linesille. Pietarin-reitille jäi vielä yhtiön toinen alus, Princess Anastasia, entinen Viking Linen Olympia eli entisen Mariellan sisaralus. 2020-luvulla St. Peter Linella ei kuitenkaan sattuneista syistä ole ollut enää toimintaa.

Moby Linesilla aluksen väritys oli näyttävä, perustuen kuuluisan Warner Brosin animaatiosarjan Looney Tunes hahmoihin. KUVA: R. F. Bailey via Wikimedia Commons

Moby Linesilla aluksen nimeksi tuli Moby Dada, ja kotisatamaksi Italian Napoli. Alus asetettiin tuolloin Nizzan ja Korsikan väliselle reitille.

Alkuperäisen ruotsinlaivojen pioneerin tarina päättyi lopulta siihen, että keväällä 2025 Moby Lines ilmoitti myyneensä Moby Dadan romutettavaksi Turkkiin.

Lähteet: Moby Lines, Fakta om Fartyg, Silja Line

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat