23.8.2024 Uutinen Jälleen uusi Renault-malli myyntiin – Symbioz vetoaa perheiden perustarpeeseen Teksti Manu Tuppurainen Kuva Manu Tuppurainen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Renault Symbioz on kokonaan uusi malli ranskalaisvalmistajan portfoliossa. Se on suunnattu perheille, jotka tarvitsevat tilaa kohtuulliseen hintaan. Renaultin mallisto on viimeisten vuosien uudistusten jälkeen muuttunut paljon. Perusfarmarit, kuten Megane ja Laguna ovat muuttuneet kokonaan toisenlaisiksi autoiksi tai jääneet mallistosta kokonaan pois, ja tilalle on tullut lukuisia crossover-malleja.Renault on itse asiassa vyöryttänyt markkinoille crossoveria crossoverin perään, melkein niin paljon, että enää ei meinaa perässä pysyä – mutta samalla ranskalaismerkki lunastaa niitä lupauksia, mitä sen pomot ovat jo vuosia sitten toitottaneet: vuoteen 2025 mennessä Renaultin mallistossa on kaikkiaan seitsemän C- ja D-segmenttien edustajaa.Syy siihen, miksi kyseisiin segmentteihin tulee nyt paljon malleja on selvä – esimerkiksi C-segmentti on koko Euroopan suosituin luokka, 39 prosenttia Euroopassa myytävistä autoista myydään tässä luokassa.– Suomessa luokka on reilusti isompi, enemmän kuin 50 pinnaa, Renaultin tuotepäällikkö Tuomas Erma sanoo.– Eikä se onnistu yhdellä mallilla. Jos tässä segmentissä haluaa olla läsnä, valikoimaa täytyy olla, Erma jatkaa.Juuri nyt Renaultin mallistossa onkin kaikkiaan seitsemän kyseisten autosegmenttien edustajaa. Viisi malleista on hybridejä ja kaksi täyssähköautoja. Renault on erottanut polttomoottorilla käyvät ja täyssähköautot mallistossaan täysin eri malleiksi. Renaultin mallistossa Megane ja Scenic ovat täyssähköautoja. Hybridivoimalinjalla liikkuvat puolestaan nyt lanseerattu Renault Symbioz, Arkana, Austral, Espace sekä Rafale.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyArkana jää Suomesta poisSuomessa Renaultin C- ja D-segmentin edustajien määrä on yhtä mallia pienempi, sillä Renault Arkana jää pois Suomen myyntiohjelmasta. Tämä siksi, että kyseistä autoa valmistetaan Etelä-Koreassa ja tehtaan kaukainen sijainti aiheuttaa pitkät toimitusajat. Mutta Rellu-näyttämö on juuri nyt ja tällä hetkellä Renault Symbioz -mallin. Se on uusin tulokas, joka on juuri saapunut Renault-mallistoon. Auton myynnin käynnistyttyä, se on saanut myös hinnat.– Tässä on ainekset vaikka mihin, sillä auton hintapiste on juuri siellä, missä kuluttajat autoja hankkivat, Renaultin maahantuonnin toimitusjohtaja Heikki Vuorinen hehkuttaa uutta pääosanesittäjää.Renault Symbioz on puhdas C-segmentin edustaja ja se on myös Rellun malliston pienin C-segmenttiläinen. Kokonsa puolesta se sijoittuu Renaultin mallistossa Captur- ja Austral-mallien väliin. Symbiozilla on pituutta 4,41 metriä ja korkeutta 1,57 metriä. Renault hakee Symbioz-mallillaan myös niitä autojen käyttäjiä, jotka haluaisivat farmariauton tilat. Symbioz-mallin takaistuin liikkuu kiskoilla 16 senttimetriä, joka tarkoittaa sitä, että takapenkki työnnettynä eteen, tavaratilan koko kasvaa 492 litrasta 624 litran kokoiseksi. Takapenkille jää tällöin tilaa, ei ihan valtavasti aikuiselle, mutta lapsille ainakin.Sama voimalinja kuin CapturissaSymbiozin hybridivoimalinja on täsmälleen sama kuin pykälää pienemmässä Captur-mallissa. Autot valmistetaan myös samalla Espanjan tehtaalla.Polttomoottorina autossa on siis 4-sylinterinen vapaasti hengittävä 1,6-litrainen bensiinimoottori, jonka yhteyteen on naitettu pari sähkömoottoria sekä monitilavaihteisto. Voimalinja kehittää 145 hevosvoimaa ja se riittää oikein hyvin perustarpeisiin. Ajettavuudeltaan se tuntuu myös ihan hyvältä, varsinaisen pidemmän koeajon yhteydessä tutustumme tähän puoleen paremmin.Polttoainetalouden näkökulmasta voimalinja on parhaimmillaan kaupunkiolosuhteissa, siellä auto voi kulkea Renaultin ilmoituksen mukaan jopa 80-prosenttisesti pelkällä sähköllä. Renault on valinnut tietoviihdejärjestelmänsä sydämeksi Googlen ja myös Symbiozissa on tarjolla Renaultin Open R Link -järjestelmä, joka on osoittautunut Moottorin aiemmissa Renault-koeajoissa toimivaksi. Auton käyttäjä pystyy samaa Google-tiliä, mitä käyttää muutenkin, käyttämään myös Renaultissa, jolloin saa paljon erilaisia palveluita käyttöönsä. Uusi My Safety -kytkinRenault esitteli uudessa Scenicissä My Safety -kytkimen, joka on myös uudessa Symbiozissa.Kytkimen avulla auton kuljettaja voi aktivoida haluamansa asetukset avustaviin järjestelmiin.Nykylainsäädäntö sanoo, että auton kuljettajaa täytyy varoittaa esimerkiksi siitä, jos kuljettaja ajaa ylinopeutta. Tämä ilmenee automerkistä riippuen auton matkustamossa piippauksina. Monissa autoissa piippaukset saa pois klikkaamalla tietoviihdejärjestelmien useita valikoita yksi toisensa perään, joissain autoissa piippaukset saa pois yhdellä tai kahdella painalluksella. Renault on ratkaissut asian niin, että My Safety -kytkimen taakse voi asettaa haluamansa asetukset, vaikka vain ja ainoastaan ylinopeudesta hälyttävät piippaukset – tai myös jotain muita avustinjärjestelmiä, joita ei katso tarpeelliseksi käytettäväksi. Liikkeelle lähtiessä täytyy vain tehdä My Safety -kytkimen tuplapainallus, niin avustinjärjestelmät asettuvat mieleisiksi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAlkaen 32 390 euroaSitten ne hinnat, joiden pitäisi siis vedota ainakin maahantuojan mukaan suomalaisiin autonostajiin. Renault Symbiozin edullisin versio maksaa 32 390 euroa. Kysymyksessä on Techno-varusteltu auto, jossa vakiovarusteina ovat muun muassa automaattinen ilmastointi, Google-käyttöjärjestelmää käyttävä OpenR link -multimediajärjestelmä 10,4-tuumaisella kosketusnäytöllä, mukautuva vakionopeudensäädin, älyavainkortti, 18-tuumaiset vanteet, peruutuskamera sekä pysäköintitutkat niin edessä kuin takanakin.Seuraava varustelutaso on 2 000 euroa kalliimpi, Esprit Alpine -varustetasoon kuuluvat lisäksi muun muassa sähkötoimiset etuistuimet, lämmitettävä tuulilasi sekä isommat 19-tuumaiset kevytmetallivanteet.Korkein varustetaso, Iconic maksaa 35 990 euroa ja siihen kuuluvat vielä hätäjarrutusjärjestelmä peruutettaessa, mukautuva vakionopeudensäädin, kaistakeskitin, sähkötoiminen takaluukku hands free -toiminnolla sekä pysäköintiavustin.Symbiozin ensimmäiset esittelyautot ehtivät syyskuun puolivälin paikkeilla jälleenmyyjille.Symbioz-mallin valttina on hinta. Se on aika perusauto, mutta reiluun 30 000 euroon siihen saa hyvät varusteet. Muutenkin autossa voisi olla jonkunlaisen menestystarinan ainekset, sillä siihen on upotettu paljon nykyautonostajaa puhuttelevia ominaisuuksia. Lue lisää Kaikki artikkelit 13.5.2025 Sähköautot BYD lisää lataushybridit Euroopan tehtaiden valikoimaan – taustalla kasvanut kysyntä 12.5.2025 Uutinen Suomen ainoan Cadillac Lyriq -automallin omistaja: ”Cadillac pelasti minut syövän kauheudelta” 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 10.5.2025 Uutinen Ferrarin ensimmäinen sähköauto saapuu ensi vuonna – esittely tapahtuu kolmessa vaiheessa 9.5.2025 Autokauppa Rahahuolet pohdituttavat autokaupoilla – ”Patoutunut kysyntä voi purkautua yllättävän nopeasti” 7.5.2025 Liikenne Sähköpotkulaudalla saa kyyditä – väärin! 6.5.2025 Uutinen Classic Motorshow 2025: Omistajien helmien kymmenen upeaa finalistia 5.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow’ssa vieraili jälleen yli 20 000 kävijää 4.5.2025 Ajatuksia autoista Sovelluksia vielä sovellusten jälkeenkin – Ajatuksia autoista Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.5.2025 Autoilun hinta Kuluvertailu: vanhan diesel-Volvon vaihto uudempaan – sotaratsusta sähköön? 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 14.5.2025 Yleinen Pääkirjoitus: Esteitä ylittävä sähköauto valtaa markkinoita 13.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Toyota Priuksen älyavainjärjestelmän korjaus oli älyttömän helppoa 12.5.2025 Kuluttajat Lähes 13-vuotiaan Mersun maalipinta irtosi – myyjä tarjosi 300 euroa, ostaja vaati lähes kymppitonnin hintaista uudelleenmaalausta 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 12.5.2025 Lentokoneet Dubai International, maailman vilkkain kansainvälinen lentoasema, tullaan lakkauttamaan - tilalle jopa viisi kertaa suurempi korvaaja 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Kuluttajat Lähes 13-vuotiaan Mersun maalipinta irtosi – myyjä tarjosi 300 euroa, ostaja vaati lähes kymppitonnin hintaista uudelleenmaalausta 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous