23.8.2024 Uutinen Jälleen uusi Renault-malli myyntiin – Symbioz vetoaa perheiden perustarpeeseen Teksti Manu Tuppurainen Kuva Manu Tuppurainen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Renault Symbioz on kokonaan uusi malli ranskalaisvalmistajan portfoliossa. Se on suunnattu perheille, jotka tarvitsevat tilaa kohtuulliseen hintaan. Renaultin mallisto on viimeisten vuosien uudistusten jälkeen muuttunut paljon. Perusfarmarit, kuten Megane ja Laguna ovat muuttuneet kokonaan toisenlaisiksi autoiksi tai jääneet mallistosta kokonaan pois, ja tilalle on tullut lukuisia crossover-malleja.Renault on itse asiassa vyöryttänyt markkinoille crossoveria crossoverin perään, melkein niin paljon, että enää ei meinaa perässä pysyä – mutta samalla ranskalaismerkki lunastaa niitä lupauksia, mitä sen pomot ovat jo vuosia sitten toitottaneet: vuoteen 2025 mennessä Renaultin mallistossa on kaikkiaan seitsemän C- ja D-segmenttien edustajaa.Syy siihen, miksi kyseisiin segmentteihin tulee nyt paljon malleja on selvä – esimerkiksi C-segmentti on koko Euroopan suosituin luokka, 39 prosenttia Euroopassa myytävistä autoista myydään tässä luokassa.– Suomessa luokka on reilusti isompi, enemmän kuin 50 pinnaa, Renaultin tuotepäällikkö Tuomas Erma sanoo.– Eikä se onnistu yhdellä mallilla. Jos tässä segmentissä haluaa olla läsnä, valikoimaa täytyy olla, Erma jatkaa.Juuri nyt Renaultin mallistossa onkin kaikkiaan seitsemän kyseisten autosegmenttien edustajaa. Viisi malleista on hybridejä ja kaksi täyssähköautoja. Renault on erottanut polttomoottorilla käyvät ja täyssähköautot mallistossaan täysin eri malleiksi. Renaultin mallistossa Megane ja Scenic ovat täyssähköautoja. Hybridivoimalinjalla liikkuvat puolestaan nyt lanseerattu Renault Symbioz, Arkana, Austral, Espace sekä Rafale.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyArkana jää Suomesta poisSuomessa Renaultin C- ja D-segmentin edustajien määrä on yhtä mallia pienempi, sillä Renault Arkana jää pois Suomen myyntiohjelmasta. Tämä siksi, että kyseistä autoa valmistetaan Etelä-Koreassa ja tehtaan kaukainen sijainti aiheuttaa pitkät toimitusajat. Mutta Rellu-näyttämö on juuri nyt ja tällä hetkellä Renault Symbioz -mallin. Se on uusin tulokas, joka on juuri saapunut Renault-mallistoon. Auton myynnin käynnistyttyä, se on saanut myös hinnat.– Tässä on ainekset vaikka mihin, sillä auton hintapiste on juuri siellä, missä kuluttajat autoja hankkivat, Renaultin maahantuonnin toimitusjohtaja Heikki Vuorinen hehkuttaa uutta pääosanesittäjää.Renault Symbioz on puhdas C-segmentin edustaja ja se on myös Rellun malliston pienin C-segmenttiläinen. Kokonsa puolesta se sijoittuu Renaultin mallistossa Captur- ja Austral-mallien väliin. Symbiozilla on pituutta 4,41 metriä ja korkeutta 1,57 metriä. Renault hakee Symbioz-mallillaan myös niitä autojen käyttäjiä, jotka haluaisivat farmariauton tilat. Symbioz-mallin takaistuin liikkuu kiskoilla 16 senttimetriä, joka tarkoittaa sitä, että takapenkki työnnettynä eteen, tavaratilan koko kasvaa 492 litrasta 624 litran kokoiseksi. Takapenkille jää tällöin tilaa, ei ihan valtavasti aikuiselle, mutta lapsille ainakin.Sama voimalinja kuin CapturissaSymbiozin hybridivoimalinja on täsmälleen sama kuin pykälää pienemmässä Captur-mallissa. Autot valmistetaan myös samalla Espanjan tehtaalla.Polttomoottorina autossa on siis 4-sylinterinen vapaasti hengittävä 1,6-litrainen bensiinimoottori, jonka yhteyteen on naitettu pari sähkömoottoria sekä monitilavaihteisto. Voimalinja kehittää 145 hevosvoimaa ja se riittää oikein hyvin perustarpeisiin. Ajettavuudeltaan se tuntuu myös ihan hyvältä, varsinaisen pidemmän koeajon yhteydessä tutustumme tähän puoleen paremmin.Polttoainetalouden näkökulmasta voimalinja on parhaimmillaan kaupunkiolosuhteissa, siellä auto voi kulkea Renaultin ilmoituksen mukaan jopa 80-prosenttisesti pelkällä sähköllä. Renault on valinnut tietoviihdejärjestelmänsä sydämeksi Googlen ja myös Symbiozissa on tarjolla Renaultin Open R Link -järjestelmä, joka on osoittautunut Moottorin aiemmissa Renault-koeajoissa toimivaksi. Auton käyttäjä pystyy samaa Google-tiliä, mitä käyttää muutenkin, käyttämään myös Renaultissa, jolloin saa paljon erilaisia palveluita käyttöönsä. Uusi My Safety -kytkinRenault esitteli uudessa Scenicissä My Safety -kytkimen, joka on myös uudessa Symbiozissa.Kytkimen avulla auton kuljettaja voi aktivoida haluamansa asetukset avustaviin järjestelmiin.Nykylainsäädäntö sanoo, että auton kuljettajaa täytyy varoittaa esimerkiksi siitä, jos kuljettaja ajaa ylinopeutta. Tämä ilmenee automerkistä riippuen auton matkustamossa piippauksina. Monissa autoissa piippaukset saa pois klikkaamalla tietoviihdejärjestelmien useita valikoita yksi toisensa perään, joissain autoissa piippaukset saa pois yhdellä tai kahdella painalluksella. Renault on ratkaissut asian niin, että My Safety -kytkimen taakse voi asettaa haluamansa asetukset, vaikka vain ja ainoastaan ylinopeudesta hälyttävät piippaukset – tai myös jotain muita avustinjärjestelmiä, joita ei katso tarpeelliseksi käytettäväksi. Liikkeelle lähtiessä täytyy vain tehdä My Safety -kytkimen tuplapainallus, niin avustinjärjestelmät asettuvat mieleisiksi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAlkaen 32 390 euroaSitten ne hinnat, joiden pitäisi siis vedota ainakin maahantuojan mukaan suomalaisiin autonostajiin. Renault Symbiozin edullisin versio maksaa 32 390 euroa. Kysymyksessä on Techno-varusteltu auto, jossa vakiovarusteina ovat muun muassa automaattinen ilmastointi, Google-käyttöjärjestelmää käyttävä OpenR link -multimediajärjestelmä 10,4-tuumaisella kosketusnäytöllä, mukautuva vakionopeudensäädin, älyavainkortti, 18-tuumaiset vanteet, peruutuskamera sekä pysäköintitutkat niin edessä kuin takanakin.Seuraava varustelutaso on 2 000 euroa kalliimpi, Esprit Alpine -varustetasoon kuuluvat lisäksi muun muassa sähkötoimiset etuistuimet, lämmitettävä tuulilasi sekä isommat 19-tuumaiset kevytmetallivanteet.Korkein varustetaso, Iconic maksaa 35 990 euroa ja siihen kuuluvat vielä hätäjarrutusjärjestelmä peruutettaessa, mukautuva vakionopeudensäädin, kaistakeskitin, sähkötoiminen takaluukku hands free -toiminnolla sekä pysäköintiavustin.Symbiozin ensimmäiset esittelyautot ehtivät syyskuun puolivälin paikkeilla jälleenmyyjille.Symbioz-mallin valttina on hinta. Se on aika perusauto, mutta reiluun 30 000 euroon siihen saa hyvät varusteet. Muutenkin autossa voisi olla jonkunlaisen menestystarinan ainekset, sillä siihen on upotettu paljon nykyautonostajaa puhuttelevia ominaisuuksia. Lue lisää Kaikki artikkelit 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 1.7.2025 Uutinen Volkswagen sähköautojen rekisteröinneissä ykkönen Suomessa – syynä ainakin laaja mallisto 1.7.2025 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit edelleen alamaissa – romutuspalkkiolla haetaan autokauppaan piristystä 29.6.2025 Uutinen Kiinan autoteollisuudessa paisutellaan lukuja myymällä uusia autoja ”käytettyinä” ulkomaille 29.6.2025 Uutinen Autoklinikka etsii Suomen parasta parkkihallia – nettiäänestys käynnissä 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Uutinen Mercedes-Benz investoi vihreään tuotantoon – uusi maalaamo puolittaa kulutuksen 25.6.2025 Uutinen Nuoret kaahasivat järjetöntä nopeutta – jäivät helposti kiinni somen vuoksi 25.6.2025 Uutinen Länsi-Uudenmaan poliisi: tehovalvonta paljasti noin 40 rattijuopumusta juhannusliikenteessä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 2.7.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – yksinkertainen on hävyttömän kaunista pluskoossakin 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?