2.11.2020 Ajoneuvot Jälleen yhdessä: Ford ja Volvo ryhtyvät jakamaan päästöjä Latausportti on kuljettajan etulokasuojassa: Type 2 -liittimen kautta akku täyttyy 3,6 kilowatilla (1x16A). Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ford ja Volvo yhtyy jakamaan päästöjä Euroopan unionin päästötavoitteiden täyttämiseksi. Ford on tässä yhteydessä maksajana, mutta tarkkaa summaa emme tiedä. Europe Automotive Newsin uutisen mukaan Ford ja Volvo yhtyy jakamaan päästöjä Euroopan unionin päästötavoitteiden täyttämiseksi. Tämä tarve on syntynyt nimenomaisesti Fordin puolelta ja kimppa koskee vain päästöjä. Ford uskoi pääsevänsä itsekin tiukkoihin 95 gramman tavoitteisiin, mutta viimeaikaiset ongelmat ovat muuttaneet kurssia.Uutisoimme hiljattain yksittäisistä akkupaloista ja Ford Kuga -lataushybridi mainittiin artikkelissa akkujen kuumenemisongelman johdosta. Kerroimme tuossa yhteydessä Fordin etsivän kumppania päästötavoitteiden saavuttamiseksi. Ford takaisinkutsui elokuussa yli 20 000 Kuga PHEV -mallia joidenkin yksilöiden sytyttyä palamaan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyFord ja Volvo yhtyy jakamaan päästöjäFordin edustaja kertoi Europe Automotive Newsille Fordin lyöttäytyvän Volvon kylkeen päästöasiassa. Uutisoimme lokakuun puolivälissä BMW:n, PSA:n, Renaultin ja Volvon päässeen turvallisille vesille tämän vuoden päästöjen osalta ja ehkä Fordillakin on havaittu sama asia. Kugan ongelmien odotetaan aiheuttavan Fordille vajaassa puolessa vuodessa noin 500 - 600 miljoonan dollarin takaisku.Tähän kokonaissummaan kerääntyy ainakin takaisinkutsu, ongelman selvittäminen, latausjärjestelmän korjaus, pitkä myyntikatko suosituksi povatulle mallille sekä tietenkin Volvolta ostettava päästöosuus. Ford ei kuitenkaan ole kertonut julkisesti kuinka paljon viimeksi mainittu tulee maksamaan eikä asiaa paljasteta myöskään Volvon puolelta.Volvo kertoi kuitenkin Fordin vastaavan päästötavoitteiden täyttymisestä ja siten myös kaikista mahdollisista Euroopan unionin sakoista, mikäli tavoitteeseen ei ylletä. Euroopan unionin Volvolle ja Polestarille tälle vuodelle, monimutkaisella laskukaavalla, muodostama alitettava päästökeskiarvo on 110,3 grammaa hiilidioksia kilometriä kohden, joka on alittumassa selvästi.Myöskään Ford ei ole ollut kovin kaukana tämän vuoden päästötavoitteestaan ainakaan vuoden ensimmäisen puolikkaan osalta, joten päästökauppa ratkaissee ongelman. Ford on myös sanonut, että sakkojen maksaminen ei ole vaihtoehto. Valmistaja kertoo myös, että tavoitteeseen oltaisiin päästy ilman Kugassa ilmenneitä ongelmia ja sen seurauksia.Tilanteessa on hieman koominenkin kulma. Volvohan kuului Fordille aina vuoteen 2010 asti, jolloin Ford myi ruotsalaismerkin eteenpäin sen nykyiselle omistajalle Kiinaan. Nyt Ford hakeutuu takaisin turvalliseen ruotsalaiseen kainaloon, mutta tällä kertaa siitä joutuu maksamaan. Ford ei suinkaan ole yksin, sillä moni muukin autonvalmistaja on joutunut hakemaan kumppania päästörajojen saavuttamiseksi.Kuvituskuva: Lauri Ahtiainen/Moottorin arkisto, Lähde: Automotive News Europe Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 14.7.2025 Uutinen Nissanin tehdas Sunderlandissa on ensimmäinen laatuaan Euroopassa – näin siellä syntyy koko kansan katumaasturi Nissan Qashqai 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Uutinen Volkswagenin Yhdysvaltain piina jatkuu: ID. Buzz huilaa nyt tariffien takia 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen