27.10.2020

Yksittäisiä akkupaloja monella merkillä ympäri maailman

Motolataus

Joitakin akkupaloja on jälleen nähty ympäri maailman ja näillä on autonvalmistajien kannalta valtavat seuraamukset. Muun muassa BMW, Ford, General Motors ja Hyundai ovat joutuneet reagoimaan viime aikoina.

Hiljattain on uutisoitu jälleen joitakin akkupaloja eri puolilla maailmaa. Ensin ikävään valoon joutuivat Hyundain sähköautot, ja sitten joitakin päiviä myöhemmin sekä General Motors että Ford. Jo seuraavana päivänä ongelmissa oli BMW Group.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Akkupaloja ja polttomoottoreita

Palamaan syttyvät autot eivät kuitenkaan ole mikään uusi asia, tai jotenkin sähköautojen mukanaan tuoma ilmiö. Viimeisen kolmen vuoden aikana Yhdysvalloissa arvioidaan tapahtuneen 171 500 autopaloa, eli keskimäärin reilusti yli 50 000 tapausta vuodessa. Polttomoottorilla toimivia autoja on syttynyt palamaan niin kauan kuin niitä on ollut.

Tuoreet akulla varustettujen autojen syttymiset saattavat kuitenkin uhata näiden mallien nopeampaa leviämistä, mikäli kuluttajat ovat liian huolissaan tai jopa peloissaan. Näillä tapahtumilla on valtava vaikutus ennen kuin autonvalmistajat ovat edes ehtineet selvittää syyn ongelmiin.

Fordin lataushybridin ongelmat estänevät valmistajaa pääsemästä päästötavoitteisiin Euroopassa. BMW ja Hyundai kutsuvat takaisin kymmeniätuhansia autoja samalla kun General Motors joutuu Yhdysvaltojen turvallisuusviranomaisten syyniin. Autonvalmistajat varmasti ymmärtävät turvallisuuden olevan suunnittelun ensimmäinen lähtökohta ja siksi toimet lienevät sen mukaisia.

Samaan aikaan autojen akuista halutaan kuitenkin edullisempia ja kevyempiä, mutta tehokkaampia. Tämä saattaa sotia turvallisuutta vastaan, sillä energiatiheämpi akku vaatii usein tasapainottelua juuri turvallisuuden suhteen.

Akkupaloja ja seurauksia

Hyundai kutsuu takaisin noin 50 000 Kona-sähköautoa, sillä mahdollinen valmistusvirhe osassa näistä autoista saattaa aiheuttaa oikosulun. Tämän seurauksena akku saattaa syttyä latauksen jälkeen. Akkujen toimittaja LG Chem on sanonut, että palojen tarkka syy ei ole selvillä.

Yhdysvaltojen kansallinen liikenneturvallisuusvirasto (NHTSA) ilmoitti tutkivansa onko Chevrolet Bolt EV taipuvainen syttymään itsestään pysäköitynä. Chevrolet-merkin omistava General Motors tiedotti tekevänsä yhteistyötä ja tutkivansa myös itse asiaa.

Ford Kuga SUV-mallin ongelma taitaa silti olla seurauksiltaan suurin. Teknisiltä osiltaan hyvin vastaavan Ford Escape -lataushybridin Yhdysvaltojen julkistus on siirretty ensi vuoteen paloriskin takia. Tämä on kuitenkin vielä pientä.

Ford Kuga lataushybridille oli povattu avainasemaa Euroopan unionin valmistajalle asettamien hiilidioksidipäästötavoitteiden pitämiseen. Ford on jo sanonut tulevansa epäonnistumaan tavoitteiden saavuttamisessa itse ja yrittää siksi löytää yhteistyökumppania, jonka kanssa olisi mahdollista päästä rajojen alle välttääkseen valtavan sakon.

BMW sitä vastoin uskoo suoriutuvansa tämän vuoden hiilidioksidipäästötavoitteista, vaikka on joutunut keskeyttämään useiden lataushybridimallien myynnin. Näihin lukeutuvat 2-, 3-, 5- ja 7-sarjat, katumaasturipuolelta X1, X2, X3 ja X5 sekä Mini brändin Countryman. Lisäksi yhtymä kutsuu takaisin maailmanlaajuisesti yli 27 000 autoa akkujen ylikuumentumisen ja tulipaloriskin takia.

Akkupaloja tullaan varmasti näkemään tulevaisuudessakin aivan samoin kuin polttomoottoriautoja on palanut koko niiden historian ajan. Asiat on kuitenkin tärkeää laittaa perspektiiviin, tarkastella todellisia lukuja ja pyrkiä silti samalla täydellisyyteen autonvalmistuksessa.

Kuvituskuva: Lauri Ahtiainen/Moottorin arkisto, Lähde: Automotive News Europe

Luetuimmat