2.11.2020 Ajoneuvot Jälleen yhdessä: Ford ja Volvo ryhtyvät jakamaan päästöjä Latausportti on kuljettajan etulokasuojassa: Type 2 -liittimen kautta akku täyttyy 3,6 kilowatilla (1x16A). Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ford ja Volvo yhtyy jakamaan päästöjä Euroopan unionin päästötavoitteiden täyttämiseksi. Ford on tässä yhteydessä maksajana, mutta tarkkaa summaa emme tiedä. Europe Automotive Newsin uutisen mukaan Ford ja Volvo yhtyy jakamaan päästöjä Euroopan unionin päästötavoitteiden täyttämiseksi. Tämä tarve on syntynyt nimenomaisesti Fordin puolelta ja kimppa koskee vain päästöjä. Ford uskoi pääsevänsä itsekin tiukkoihin 95 gramman tavoitteisiin, mutta viimeaikaiset ongelmat ovat muuttaneet kurssia. Uutisoimme hiljattain yksittäisistä akkupaloista ja Ford Kuga -lataushybridi mainittiin artikkelissa akkujen kuumenemisongelman johdosta. Kerroimme tuossa yhteydessä Fordin etsivän kumppania päästötavoitteiden saavuttamiseksi. Ford takaisinkutsui elokuussa yli 20 000 Kuga PHEV -mallia joidenkin yksilöiden sytyttyä palamaan. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Ford ja Volvo yhtyy jakamaan päästöjä Fordin edustaja kertoi Europe Automotive Newsille Fordin lyöttäytyvän Volvon kylkeen päästöasiassa. Uutisoimme lokakuun puolivälissä BMW:n, PSA:n, Renaultin ja Volvon päässeen turvallisille vesille tämän vuoden päästöjen osalta ja ehkä Fordillakin on havaittu sama asia. Kugan ongelmien odotetaan aiheuttavan Fordille vajaassa puolessa vuodessa noin 500 - 600 miljoonan dollarin takaisku. Tähän kokonaissummaan kerääntyy ainakin takaisinkutsu, ongelman selvittäminen, latausjärjestelmän korjaus, pitkä myyntikatko suosituksi povatulle mallille sekä tietenkin Volvolta ostettava päästöosuus. Ford ei kuitenkaan ole kertonut julkisesti kuinka paljon viimeksi mainittu tulee maksamaan eikä asiaa paljasteta myöskään Volvon puolelta. Volvo kertoi kuitenkin Fordin vastaavan päästötavoitteiden täyttymisestä ja siten myös kaikista mahdollisista Euroopan unionin sakoista, mikäli tavoitteeseen ei ylletä. Euroopan unionin Volvolle ja Polestarille tälle vuodelle, monimutkaisella laskukaavalla, muodostama alitettava päästökeskiarvo on 110,3 grammaa hiilidioksia kilometriä kohden, joka on alittumassa selvästi. Myöskään Ford ei ole ollut kovin kaukana tämän vuoden päästötavoitteestaan ainakaan vuoden ensimmäisen puolikkaan osalta, joten päästökauppa ratkaissee ongelman. Ford on myös sanonut, että sakkojen maksaminen ei ole vaihtoehto. Valmistaja kertoo myös, että tavoitteeseen oltaisiin päästy ilman Kugassa ilmenneitä ongelmia ja sen seurauksia. Tilanteessa on hieman koominenkin kulma. Volvohan kuului Fordille aina vuoteen 2010 asti, jolloin Ford myi ruotsalaismerkin eteenpäin sen nykyiselle omistajalle Kiinaan. Nyt Ford hakeutuu takaisin turvalliseen ruotsalaiseen kainaloon, mutta tällä kertaa siitä joutuu maksamaan. Ford ei suinkaan ole yksin, sillä moni muukin autonvalmistaja on joutunut hakemaan kumppania päästörajojen saavuttamiseksi. Kuvituskuva: Lauri Ahtiainen/Moottorin arkisto, Lähde: Automotive News Europe Lue lisää Kaikki artikkelit 16.5.2024 Ajoneuvot Opel Frontera on sitä mieltä, että seitsenpaikkainen täyssähköcrossover noin 30 000 eurolla on mahdollinen 15.5.2024 Uutinen Diesel, AdBlue ja päästömanipulointi – luvassa jopa tuhansien eurojen lasku 14.5.2024 Ajoneuvot Tällainen on uusi, entistä ehompi Kia EV6 – muun muassa aiempaa isommalla akulla mennään 13.5.2024 Ajoneuvot Cupra päivitti näyttävästi Formentorin, ja vielä riittää virtaa myös Leóniin 12.5.2024 Ajoneuvot Suomen autokanta – millä Suomi oikeasti ajaa? 12.5.2024 Ajoneuvot Entinen GM-pomo Bob Lutz avasi amerikkalaislehdelle Saabin lakkauttamiseen johtaneita syitä – sisältö ei välttämättä sovi saabisteille 10.5.2024 Ajoneuvot Alfa Romeo Junior vihdoin pressikuvissa – ei ollut muuten ensimmäinen kerta kun auton mallinimi vaihdettiin viime tipassa 8.5.2024 Ajoneuvot Rolls-Royce päivitti pyydetyimmän mallinsa – tällainen on Cullinan Series II 6.5.2024 Uutinen Automyyjä myi Land Roverin ruostesuojattuna – auton alustassa ruostetta ja takapalkki olikin läpimätä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 15.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Alfa Romeo 159 on perustaltaan ruotsalainen - Saab-sisarmalli oli jo tulossa 16.5.2024 Ajoneuvot Opel Frontera on sitä mieltä, että seitsenpaikkainen täyssähköcrossover noin 30 000 eurolla on mahdollinen 16.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – paranee vain vanhetessaan 15.5.2024 Uutinen Diesel, AdBlue ja päästömanipulointi - luvassa jopa tuhansien eurojen lasku 16.5.2024 Matkailu Kuningastiikeri lähti Panssarimuseolta kohti uusia seikkailuja - tilalle Suomen sotahistoriaa huokuva Opel Blitz -kuorma-auto 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 15.5.2024 Uutinen Diesel, AdBlue ja päästömanipulointi - luvassa jopa tuhansien eurojen lasku 13.5.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Land Cruiser 3.0 D4D - ”sole poka mikhän kilometrimäärä” 14.5.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja kun mikään nimi ei kelpaa lukijoille 12.5.2024 Ajoneuvot Entinen GM-pomo Bob Lutz avasi amerikkalaislehdelle Saabin lakkauttamiseen johtaneita syitä - sisältö ei välttämättä sovi saabisteille 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe