1.5.2016 Ajoneuvot Japanilainen Prius on vihreämpi – Toyotan ekoväri pitää auton viileämpänä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Maapallon pelastamisen lisäksi Thermo-Tect Lime Green on erinomainen tekosyy taistella harmaasävyjä vastaan. Thermo-Tect Lime Green on eräs Toyota Priuksen neljännen sukupolven värivaihtoehdoista, joskin sitä myydään vain Japanissa. Harmaaseen ja valkoiseen rakastunut kansakunta saattaa helposti epäillä, että syy on itse värissä: shokkivihreä ei ole jokaisen mieleen ja mitä naapuritkin oikein ajattelisivat?Limenvihreän kauneus on kuitenkin, maalille epätyypillisesti, väriä syvemmällä. Autovalmistajien taistellessa energiankulutusta vastaan pienetkin asiat merkitsevät paljon. Kuumana kesäpäivänä pysäköity auto lämpenee voimakkaasti, jolloin ilmastointi joutuu työskentelemään enemmän matkustamon viilentämiseksi, ja sama kierre alkaa jälleen matkan päätyttyä. Arviot ilmastoinnin vaikutuksesta kulutukseen vaihtelevat, mutta yleisimmät luvut liikkuvat 5 ja 25 prosentin välimaastossa.Vanha viisaus eri värien valoa ja lämpöä heijastavista ominaisuuksista pätee tässäkin asiassa. Suomen suosituin autoväri, hopeanharmaa, heijastaa kunnioitettavat 50–55 prosenttia auringonvalosta takaisin kiitos maalissa käytetyn kiilteen. Trendikäs valkoinen väri heijastaa puolestaan noin 70 prosenttia auringonvalosta takaisin. Eikö se muodosta jo merkittävän eron verrattuna mustaan autoon?Toki, mutta Toyotan limenvihreän erikoisuus on siinä, että kehitystyön ansiosta maalipinta heijastaa auringon lämpöä pois jopa normaalia valkoista väriä paremmin. Toyotan mukaan niksinä on ollut maalipinnoissa yleisen hiilimustan korvaaminen titaanioksidilla. Vaikeinta työssä on ollut se, että titaanioksidihiukkasten suurentamisen myötä maali ei yleensä halua tarttua pohjaväriin. Myös maalipinnan kestävyys on yleinen ongelma, mutta nähtävästi Toyotalla ollaan edistytty asiassa ainakin vihreän värin kanssa. Mercedes-Benzin vastaava tutkimustyö kohdistuu tällä hetkellä mielikuvituksellisesti mustaan väriin.Toyota Japanin kotisivu PriukselleWired-teknologiablogin siteeraamissa tutkimuksissa lämpöheijasteväreille luvataan yllättävän suuriakin vaikutuksia. Applied Energyssä vuonna 2011 julkaistussa tutkimuksessa hopeinen eristeväri tarvitsi tavalliseen mustaan verrattuna 13 prosenttia vähemmän viilennystä käyttämistä saman sisälämpötilan saavuttamiseksi. Toisessa tutkimuksessa arvioitiin, että jos kaikki Japanin henkilöautot varustettaisiin eristävällä maalilla, säästyisi vuodessa peräti 210 000 tonnia hiilidioksidipäästöjä. Yhdysvaltain energiaministeriön tutkimuksessa selvitettiin puolestaan eristevärin ja joidenkin autovalmistajien tarjoamien eristeikkunoiden yhteisvaikutusta. Molemmilla teknologioilla varustettu testiauto tarvitsi noin 30 prosenttia vähemmän jäähdytystä.Vain Japanissa myytävä 6W7-värisävy maksaa Priuksen hankkijalle noin 340 euroa, eikä Toyota anna lukuja paljonko viileämpi väri säästää polttoainekuluissa, mutta mukavampi viileämpi auto on varmasti. Yhtiön mukaan värin lämpöeristeominaisuuksien ero verrattuna tavalliseen automaaliin on noin 5°C ajoneuvon pinnasta mitattuna.Vaikuttaa siis siltä, että vihreämpi Prius on todellakin vihreämpi.Lähde: Wired, Toyota, kuvat: ToyotaMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 31.3.2025 Autoilu Kyllä se tulee – kesä ja kesänopeudet! 30.3.2025 Ajatuksia autoista Mitä välivuoden jälkeen Jaguar: haastattelussa toimitusjohtaja Rawdon Glover 29.3.2025 Uutinen Traficom: kuljettaja on vastuussa, vaikka auto jarruttaisi itsestään 28.3.2025 Uutinen Autotuojat ja teollisuus: Trumpin tuontitulleista kärsii eniten amerikkalaiset kuluttajat 28.3.2025 Autoilun hinta Uudet autot turvallisempia, 1000–2000 euron kierrätyspalkkion ideoijat muistuttavat 28.3.2025 Klassikko Vuoden 1961 Geneven perintö: ainutkertainen ja alkuperäinen Jaguar E-Type 27.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti alkaa: Dacia Duster 4×4 – järkirakkautta ensisilmäyksellä 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 27.3.2025 Kuluttajat Autolasien hinnat ovat nousseet huimasti viime vuosina – vakuutusyhtiölle jopa yli 10 000 euron yksittäinen korvaus tuulilasivahingosta! Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 30.3.2025 Ajatuksia autoista “Se ei ole puhelin, se on auto” – VW-pomon kommentti kertoo paljon mielentilastamme – Ajatuksia autoista 30.3.2025 Koeajo Maistiainen: Dacia Bigster – uutta kokoa ja makua hintatietoisille 29.3.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: onko auton ohjelmointi laillista? 31.3.2025 Lentokoneet Japan Airlines toi Boeing 777-300ER:n kesäkaudeksi Helsinki-Vantaalle, vaikka on jo eläköittämässä tätä maailman suurinta kaksimoottorityyppiä 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 24.3.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Finlanders-yhtyeen keikkabussi 25.3.2025 Laivat Päivän kuva: seuraavat jätit uunista ulos 27.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti alkaa: Dacia Duster 4x4 – järkirakkautta ensisilmäyksellä 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle