25.2.2021 Ajoneuvot Japanissa tehtiin lentopetrolia – lähteenä kierrätetyt vaatteet Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Japan Airlines käytti lennollaan helmikuun alussa ensimmäistä kertaa Japanin maaperällä tuotettua vaihtoehtoista kerosiinia. Sen lähde kuulostaa vähintäänkin erikoiselta, aine tehtiin nimittäin kierrätetyistä vaatteista, näin suomeksi sanottuna räteistä ja lumpuista. Lumput ovat suomalaisittain katsoen tuttu teollisuuden raaka-aine, onhan niiden käytöllä jo valtavan pitkät perinteet paperiteollisuutemme raaka-aineena. Vaihtoehtoista polttoainetta olemme sen sijaan tienneet tehtävän puusta sekä elintarvikejätteistä. Kenties tunnetuimpana esimerkkinä jälkimmäisestä on joulukinkunrasva. Tällaisista niin kutsutuista uusiutuvista lähteistä tehtyä dieseliä voi Suomessakin tankata autoonsa kuka tahansa. Lentoliikenteen puolella niiden käyttö on kuitenkin vielä paljon harvinaisempaa, joskaan ei enää tavatonta.Vuonna 2018 aloitettuun, Japanissa toteutettuun projektiin osallistui yli 50 paikallista yritystä. Ne keräsivät yhdessä yhteensä 250 000 jollain tavalla käyttökelvotonta puuvillavaatekappaletta. Monialaisen yhteistyön tuloksena Research Institute of Innovative Technology for Earthin eli RITE:n bioprosessitekniikalla valmistettiin matkustajakoneen polttoaineeksi kelpaavaa kerosiinia. Tämä synteettinen kerosiini sekoitettiin sitten tavalliseen öljystä tislattuun kerosiiniin, joka tankattiin koneeseen.Tekstiilijäte on yleisesti ottaen merkittävä ongelma, sillä vain melko pieni osa siitä päätyy millään tavalla kierrätettäväksi. Tekstiilien käyttö polttoaineena on mielenkiintoinen mahdollisuus, vaikka siihen liittyykin vielä paljon käytännön haasteita. Vastaavia kokeiluita tullaan varmasti näkemään toistekin lähitulevaisuudessa. Mikäli ne ovat mannertenvälisiä, Helsinki on sijaintinsa puolesta varmasti yksi kohdevaihtoehto.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyJapan Airlines synteettisten edelläkävijänäHistoriallinen lento Japanissa tuotetulla ”lumppukerosiinilla” lennettiin 4. helmikuuta. Se oli saarivaltion sisäinen lento Tokiosta Fukuokaan. Pari tuntia vienyt keikka heitettiin laajarunkoisella Boeing 787-8 Dreamlinerilla. Erikoisesta energianlähteestä huolimatta lento oli täysin rutiininomainen, eikä mitään tavallisuudesta poikkeavaa huomattu lennon aikana.JAL on kokeillut synteettisiä lentopolttoaineita useasti aiemminkin. Ensimmäisen – ja samalla koko Aasian ensimmäisen - mannertenvälisen lentonsa biopolttoaineella yhtiö toteutti vuonna 2009. Tuolloin Chicagosta Tokioon lennettiin elintarvikekäyttöön kelpaamattomien ruokaraaka-aineiden voimalla. Vastaavia tempauksia on tehty sen jälkeenkin. Viimeksi vuonna 2019 JAL kotiutti Japaniin uuden Airbus A350-koneensa Toulousen tehtaalta biopolttoaineella.Teksti ja kuvat: Benjamin Helander Lue lisää Kaikki artikkelit 3.5.2025 Lentokoneet Boeing 787 Dreamliner saavutti merkittävän virstanpylvään – kuljettanut miljardi matkustajaa nopeammin kuin yksikään toinen laajarunkokone 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 2.5.2025 Uutinen Täyssähköautojen määrä koko autokannasta lähes 5 prosenttia – ensirekisteröinneissä pieni pilkahdus valosta 2.5.2025 Uutinen Volvo aloittaa 1,6 miljardin säästökuurin – irtisanomisilta ei vältytä 1.5.2025 Lentokoneet Wet lease on päivän sana Suomen lentoliikenteessä – syinä mm. työtaistelut ja Pratt & Whitney -moottoreiden ongelmat 30.4.2025 Yleinen Ensin tariffit, sitten U-käännös – Trump höllää autoalan tariffitaakkaa 29.4.2025 Sähköautot Sähkisten osuus Suomen autokannasta nousi jo 11,2 prosenttiin 29.4.2025 Ajoneuvot Citroën C5 Aircross siirtyi näyttävästi toiseen sukupolveensa – lippulaivan asema edellyttää tietyn määrän brassailua 29.4.2025 Ajoneuvot Eurooppalaiset alkavat vihdoin saada Volvo EX30:nsa eurooppalaisessa tehtaassa valmistettuna Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 3.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Citroën 'Traction Avant' -53 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 2.5.2025 Historia Viimeiset käynnistykset: viekas ja viekoitteleva vitoskone 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 30.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Ferrari teki kaikkien aikojen pienimmän tuotantoautoon asennetun V12-moottorin 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 29.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Toyota Prius tuntuu vanhan mersun jälkeen stereotypiselle riisikipolle 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa