12.10.2021 Ajoneuvot Jopa 400 kilometriä sähkörekalla – Mercedes-Benz eActros on jo tuotannossa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Täyssähköisellä kuorma-autolla pääsee nyt jopa 400 kilometriä yhdellä latauksella. Mercedes-Benz eActros ei kuitenkaan tule Suomeen ainakaan ensimmäisessä vaiheessa. Täyssähköinen kuorma-auto kaupunkien sisäiseen liikenteeseen on todellisuutta. Mercedes-Benz eActros on hoitanut kaljakuljetuksia jo pidemmän aikaa, kuten huhtikuussa uutisoimme. Nyt tuo malli on sarjatuotannossa ja ostettavissa – ei tosin Suomessa.Täysin sähköisen Mercedes-Benz eActrosin valmistus käynnistyi 7. lokakuuta Wörth am Rheinin tehtaalla Saksassa. Sarjatuotantoautot valmistuvat samalla tuotantolinjalla perinteisten Actros-mallien kanssa.Korkeajänniteakut, muut sähköjärjestelmän komponentit kuten sähkömoottorit sekä auton sisäinen laturi asennetaan siihen ikään kuin jälkikäteen tehtaan Future Truck Centerissa. Tässä uudessa tuotantotilassa sähköistetään jatkossa myös muut Mercedes-Benzin hiilidioksidineutraalit raskaat ajoneuvot. Tulevan eEconic-mallin tuotanto käynnistyy vuoden 2022 toisella puoliskolla ja eActros Longhaul -version valmistus vuonna 2024.– Nyt käynnistynyt eActrosin sarjatuotanto on selkeä osoitus siitä, että olemme tosissamme nollapäästöisen kuljetusliikenteen suhteen. Aiomme laajentaa tuotantoamme Wörthissä vielä merkittävästi, kommentoi Mercedes-Benz Trucksin toimitusjohtaja Karin Rådström.Future Truck Centerissa tapahtuvaan sähköisten kuorma-autojen valmistukseen on koulutettu yli 2500 työntekijää vuodesta 2018 alkaen. Koko Wörthin tehdas ja sen tuotanto muuttuvat hiilidioksidipäästöneutraaleiksi vuonna 2022 yhtä aikaa Daimler Trucksin muiden eurooppalaisten tehtaiden kanssa. Esimerkiksi käyttöenergia ostetaan ja tuotetaan jatkossa uusiutuvista lähteistä eli tuuli-, aurinko- ja vesivoimalla.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMercedes-Benz eActros jopa 400 kmItse asiassa Mercedes-Benz Trucks esitteli eActrosin konseptimallin jo raskaan kaluston IAA-näyttelyssä Hannoverissa vuonna 2016. Kaksi vuotta myöhemmin kymmenen prototyyppiautoa kiersi käyttötestisyklissä Saksassa ja muualla Euroopassa.Sarjatuotantoon päätyneen eActrosin akkujärjestelmä koostuu joko kolmesta tai neljästä yhteen liitetystä akustomoduulista, joista jokaisen kapasiteetti on noin 105 kilowattituntia. Näin ollen akuston suurin yhteiskapasiteetti on hurja 420 kWh, joka mahdollistaa jopa 400 kilometrin toimintamatkan latauksella.Sähkökuorma-auton teknologinen keskipiste on kuitenkin valmistajan mukaan koko voimalinja. Se koostuu kahdesta integroidusta sähkömoottorista ja kaksipykäläisestä vaihteistosta. Nestejäähdytteiset moottorit tuottavat yhdessä 330 kilowatin jatkuvan tehon ja hetkellisen 400 kilowatin huipputehon.Uutta eActrosia voidaan pikaladata 160 kilowatin teholla. Mikäli lataamiseen käytetään 400 ampeerin latausvirtaa ja sopivaa DC-pikalatausasemaa, auton kolme akkua latautuvat valmistajan mukaan 20:stä 80 prosentin varaustasoon hieman yli tunnissa. Toki eActros kykenee myös jarrutusenergian talteenottoon hyötysuhteen parantamiseksi.Turvallisuus tärkeääUuden eActrosin ajoakut on suojattu alumiinisilla törmäyselementeillä sivutörmäyksen varalta. Mikäli rakenteisiin sijoitetut sensorit havaitsevat törmäysvaaran, korkeajänniteakusto eristetään automaattisesti ajoneuvon muista osista. Lisäksi kuljettajalla on koko ajan mahdollisuus eristää akusto manuaalisesti ohjaamosta käsin.Jotta eActros olisi mahdollisimman turvallinen myös jalankulkijoille ja pyöräilijöille, auto on varustettu ulkoisella, auton liikkuessa toimivalla AVAS-varoitusäänellä (Acoustic Vehicle Alerting System). Vakiovarusteisiin kuuluvat myös käännöksissä katvealueille jäävistä varoittava Sideguard Assist S1R -sivuvalvonta-avustin sekä viidennen sukupolven ABA 5 -aktiivinen jarruavustin jalankulkijatunnistuksella. Järjestelmä pienentää peräkolari- ja törmäysriskiä paitsi kaupunkialueilla, myös maanteillä ja moottoriteillä.Uuden eActrosin tilauskirjat avautuivat 1. lokakuuta ja ensimmäisessä vaiheessa myynti käynnistyy 12 markkina-alueella Euroopassa. Nämä maat ovat Saksa, Itävalta, Sveitsi, Italia, Espanja, Ranska, Alankomaat, Belgia, Iso-Britannia, Tanska, Norja ja Ruotsi. Suomessa jäädään odottamaan.Lähde ja kuvat: Daimler Lue lisää Kaikki artikkelit 2.1.2025 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit jäivät peräti 30 prosenttia pitkän ajan keskiarvoa alhaisemmaksi: ”Pahin kuitenkin ohi” 2.1.2025 Ajoneuvot Frauscher x Porsche 850 Fantom on paras keino nauttia Porsche Macan Turbosta vetten päällä 1.1.2025 Käytetyt autot Asiakkaan ostama Sitikka oli niin rikki, että se ei enää startannut autoliikkeen pihasta – myyjän mielestä ei vikaa 31.12.2024 Ajoneuvot Hämmästyttävä joukko automalleja, jotka ovat ensi kertaa museorekisteröitävissä vuodesta 2025 alkaen 30.12.2024 Käytetyt autot Yli 70 000 euron Teslasta hajosi jousitus reilun 100 000 kilometrin jälkeen – myyjä ja ostaja kiistelivät, kuka korvaa? 30.12.2024 Ajoneuvot Muskeliauton uusi aikakausi Dodge Charger Daytona saapuu vuoden sisällä Eurooppaan, tiedetään kertoa 29.12.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz G 580 EQ – kolmen tonnin sähkömoukari vailla tekemistä 29.12.2024 Uutinen Suomen sähköautokanta vastatuulessa – kasvu lepää käytettyjen tuontiautojen varassa 29.12.2024 Ajoneuvot Voittaako tämä tuulilasi vihdoin talven? – Genesis testaa 48-volttista, metalloitua lämmitettävää tuulilasia Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Volkswagen pisti viisi sylinteriä V-muotoon 1.1.2025 Käytetyt autot Asiakkaan ostama Sitikka oli niin rikki, että se ei enää startannut autoliikkeen pihasta – myyjän mielestä ei vikaa 31.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: V126 vs S124 – vielä kerran vertaillen 1.1.2025 Koeajo Koeajo: BMW 330e Touring – miten parantaa erinomaista? 31.12.2024 Historia Viimeiset käynnistykset: V12 ja tusinan taianomainen tasapaino 27.12.2024 Kuluttajat Terävähampainen jyrsijä kalusi auton johtosarjan ja sisäosia – vakuutusyhtiö ei korvannut lähes 6 000 euron korjauskustannuksia 31.12.2024 Historia Viimeiset käynnistykset: V12 ja tusinan taianomainen tasapaino 1.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Volkswagen pisti viisi sylinteriä V-muotoon 28.12.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Audi Sport quattro '84 1.1.2025 Käytetyt autot Asiakkaan ostama Sitikka oli niin rikki, että se ei enää startannut autoliikkeen pihasta – myyjän mielestä ei vikaa 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja 7.12.2024 Lentokoneet Norwegian avaa kesäkuussa 2025 kaksi täysin uutta lentoreittiä Helsinki-Vantaalta - kohteina Romania ja Malta