12.10.2021 Ajoneuvot Jopa 400 kilometriä sähkörekalla – Mercedes-Benz eActros on jo tuotannossa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Täyssähköisellä kuorma-autolla pääsee nyt jopa 400 kilometriä yhdellä latauksella. Mercedes-Benz eActros ei kuitenkaan tule Suomeen ainakaan ensimmäisessä vaiheessa. Täyssähköinen kuorma-auto kaupunkien sisäiseen liikenteeseen on todellisuutta. Mercedes-Benz eActros on hoitanut kaljakuljetuksia jo pidemmän aikaa, kuten huhtikuussa uutisoimme. Nyt tuo malli on sarjatuotannossa ja ostettavissa – ei tosin Suomessa.Täysin sähköisen Mercedes-Benz eActrosin valmistus käynnistyi 7. lokakuuta Wörth am Rheinin tehtaalla Saksassa. Sarjatuotantoautot valmistuvat samalla tuotantolinjalla perinteisten Actros-mallien kanssa.Korkeajänniteakut, muut sähköjärjestelmän komponentit kuten sähkömoottorit sekä auton sisäinen laturi asennetaan siihen ikään kuin jälkikäteen tehtaan Future Truck Centerissa. Tässä uudessa tuotantotilassa sähköistetään jatkossa myös muut Mercedes-Benzin hiilidioksidineutraalit raskaat ajoneuvot. Tulevan eEconic-mallin tuotanto käynnistyy vuoden 2022 toisella puoliskolla ja eActros Longhaul -version valmistus vuonna 2024.– Nyt käynnistynyt eActrosin sarjatuotanto on selkeä osoitus siitä, että olemme tosissamme nollapäästöisen kuljetusliikenteen suhteen. Aiomme laajentaa tuotantoamme Wörthissä vielä merkittävästi, kommentoi Mercedes-Benz Trucksin toimitusjohtaja Karin Rådström.Future Truck Centerissa tapahtuvaan sähköisten kuorma-autojen valmistukseen on koulutettu yli 2500 työntekijää vuodesta 2018 alkaen. Koko Wörthin tehdas ja sen tuotanto muuttuvat hiilidioksidipäästöneutraaleiksi vuonna 2022 yhtä aikaa Daimler Trucksin muiden eurooppalaisten tehtaiden kanssa. Esimerkiksi käyttöenergia ostetaan ja tuotetaan jatkossa uusiutuvista lähteistä eli tuuli-, aurinko- ja vesivoimalla.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMercedes-Benz eActros jopa 400 kmItse asiassa Mercedes-Benz Trucks esitteli eActrosin konseptimallin jo raskaan kaluston IAA-näyttelyssä Hannoverissa vuonna 2016. Kaksi vuotta myöhemmin kymmenen prototyyppiautoa kiersi käyttötestisyklissä Saksassa ja muualla Euroopassa.Sarjatuotantoon päätyneen eActrosin akkujärjestelmä koostuu joko kolmesta tai neljästä yhteen liitetystä akustomoduulista, joista jokaisen kapasiteetti on noin 105 kilowattituntia. Näin ollen akuston suurin yhteiskapasiteetti on hurja 420 kWh, joka mahdollistaa jopa 400 kilometrin toimintamatkan latauksella.Sähkökuorma-auton teknologinen keskipiste on kuitenkin valmistajan mukaan koko voimalinja. Se koostuu kahdesta integroidusta sähkömoottorista ja kaksipykäläisestä vaihteistosta. Nestejäähdytteiset moottorit tuottavat yhdessä 330 kilowatin jatkuvan tehon ja hetkellisen 400 kilowatin huipputehon.Uutta eActrosia voidaan pikaladata 160 kilowatin teholla. Mikäli lataamiseen käytetään 400 ampeerin latausvirtaa ja sopivaa DC-pikalatausasemaa, auton kolme akkua latautuvat valmistajan mukaan 20:stä 80 prosentin varaustasoon hieman yli tunnissa. Toki eActros kykenee myös jarrutusenergian talteenottoon hyötysuhteen parantamiseksi.Turvallisuus tärkeääUuden eActrosin ajoakut on suojattu alumiinisilla törmäyselementeillä sivutörmäyksen varalta. Mikäli rakenteisiin sijoitetut sensorit havaitsevat törmäysvaaran, korkeajänniteakusto eristetään automaattisesti ajoneuvon muista osista. Lisäksi kuljettajalla on koko ajan mahdollisuus eristää akusto manuaalisesti ohjaamosta käsin.Jotta eActros olisi mahdollisimman turvallinen myös jalankulkijoille ja pyöräilijöille, auto on varustettu ulkoisella, auton liikkuessa toimivalla AVAS-varoitusäänellä (Acoustic Vehicle Alerting System). Vakiovarusteisiin kuuluvat myös käännöksissä katvealueille jäävistä varoittava Sideguard Assist S1R -sivuvalvonta-avustin sekä viidennen sukupolven ABA 5 -aktiivinen jarruavustin jalankulkijatunnistuksella. Järjestelmä pienentää peräkolari- ja törmäysriskiä paitsi kaupunkialueilla, myös maanteillä ja moottoriteillä.Uuden eActrosin tilauskirjat avautuivat 1. lokakuuta ja ensimmäisessä vaiheessa myynti käynnistyy 12 markkina-alueella Euroopassa. Nämä maat ovat Saksa, Itävalta, Sveitsi, Italia, Espanja, Ranska, Alankomaat, Belgia, Iso-Britannia, Tanska, Norja ja Ruotsi. Suomessa jäädään odottamaan.Lähde ja kuvat: Daimler Lue lisää Kaikki artikkelit 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Uutinen Volkswagenin Yhdysvaltain piina jatkuu: ID. Buzz huilaa nyt tariffien takia 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 12.7.2025 Sähköautot Yhdellä latauksella Alppien yli – Lucid rikkoi sähköautojen ennätyksen 12.7.2025 Sähköautot BYD ja Veho aloittavat yhteistyökumppaneina 12.7.2025 Sähköautot Mercedes-Benz CLA:n sähköversio yllätti: tuotanto kolmivuoroon, hiilijalanjälki 40 % pienempi 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Koeajo Maistiainen: Mazda 6e – takavuosien suosikkisedan sähköistyy Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 12.7.2025 Sähköautot Mercedes-Benz CLA:n sähköversio yllätti: tuotanto kolmivuoroon, hiilijalanjälki 40 % pienempi 11.7.2025 Klassikko Klassikko: Škoda 130 RS ja ajamisen sietämätön keveys 11.7.2025 Traktorit Valtran design-tiimi kävi pokkaamassa Red Dot -palkinnon – S-sarja on putsannut palkintopöytiä 12.7.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: 1965 Aston Martin DB5 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen