12.10.2021 Ajoneuvot Jopa 400 kilometriä sähkörekalla – Mercedes-Benz eActros on jo tuotannossa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Täyssähköisellä kuorma-autolla pääsee nyt jopa 400 kilometriä yhdellä latauksella. Mercedes-Benz eActros ei kuitenkaan tule Suomeen ainakaan ensimmäisessä vaiheessa. Täyssähköinen kuorma-auto kaupunkien sisäiseen liikenteeseen on todellisuutta. Mercedes-Benz eActros on hoitanut kaljakuljetuksia jo pidemmän aikaa, kuten huhtikuussa uutisoimme. Nyt tuo malli on sarjatuotannossa ja ostettavissa – ei tosin Suomessa. Täysin sähköisen Mercedes-Benz eActrosin valmistus käynnistyi 7. lokakuuta Wörth am Rheinin tehtaalla Saksassa. Sarjatuotantoautot valmistuvat samalla tuotantolinjalla perinteisten Actros-mallien kanssa. Korkeajänniteakut, muut sähköjärjestelmän komponentit kuten sähkömoottorit sekä auton sisäinen laturi asennetaan siihen ikään kuin jälkikäteen tehtaan Future Truck Centerissa. Tässä uudessa tuotantotilassa sähköistetään jatkossa myös muut Mercedes-Benzin hiilidioksidineutraalit raskaat ajoneuvot. Tulevan eEconic-mallin tuotanto käynnistyy vuoden 2022 toisella puoliskolla ja eActros Longhaul -version valmistus vuonna 2024. – Nyt käynnistynyt eActrosin sarjatuotanto on selkeä osoitus siitä, että olemme tosissamme nollapäästöisen kuljetusliikenteen suhteen. Aiomme laajentaa tuotantoamme Wörthissä vielä merkittävästi, kommentoi Mercedes-Benz Trucksin toimitusjohtaja Karin Rådström. Future Truck Centerissa tapahtuvaan sähköisten kuorma-autojen valmistukseen on koulutettu yli 2500 työntekijää vuodesta 2018 alkaen. Koko Wörthin tehdas ja sen tuotanto muuttuvat hiilidioksidipäästöneutraaleiksi vuonna 2022 yhtä aikaa Daimler Trucksin muiden eurooppalaisten tehtaiden kanssa. Esimerkiksi käyttöenergia ostetaan ja tuotetaan jatkossa uusiutuvista lähteistä eli tuuli-, aurinko- ja vesivoimalla. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Mercedes-Benz eActros jopa 400 km Itse asiassa Mercedes-Benz Trucks esitteli eActrosin konseptimallin jo raskaan kaluston IAA-näyttelyssä Hannoverissa vuonna 2016. Kaksi vuotta myöhemmin kymmenen prototyyppiautoa kiersi käyttötestisyklissä Saksassa ja muualla Euroopassa. Sarjatuotantoon päätyneen eActrosin akkujärjestelmä koostuu joko kolmesta tai neljästä yhteen liitetystä akustomoduulista, joista jokaisen kapasiteetti on noin 105 kilowattituntia. Näin ollen akuston suurin yhteiskapasiteetti on hurja 420 kWh, joka mahdollistaa jopa 400 kilometrin toimintamatkan latauksella. Sähkökuorma-auton teknologinen keskipiste on kuitenkin valmistajan mukaan koko voimalinja. Se koostuu kahdesta integroidusta sähkömoottorista ja kaksipykäläisestä vaihteistosta. Nestejäähdytteiset moottorit tuottavat yhdessä 330 kilowatin jatkuvan tehon ja hetkellisen 400 kilowatin huipputehon. Uutta eActrosia voidaan pikaladata 160 kilowatin teholla. Mikäli lataamiseen käytetään 400 ampeerin latausvirtaa ja sopivaa DC-pikalatausasemaa, auton kolme akkua latautuvat valmistajan mukaan 20:stä 80 prosentin varaustasoon hieman yli tunnissa. Toki eActros kykenee myös jarrutusenergian talteenottoon hyötysuhteen parantamiseksi. Turvallisuus tärkeää Uuden eActrosin ajoakut on suojattu alumiinisilla törmäyselementeillä sivutörmäyksen varalta. Mikäli rakenteisiin sijoitetut sensorit havaitsevat törmäysvaaran, korkeajänniteakusto eristetään automaattisesti ajoneuvon muista osista. Lisäksi kuljettajalla on koko ajan mahdollisuus eristää akusto manuaalisesti ohjaamosta käsin. Jotta eActros olisi mahdollisimman turvallinen myös jalankulkijoille ja pyöräilijöille, auto on varustettu ulkoisella, auton liikkuessa toimivalla AVAS-varoitusäänellä (Acoustic Vehicle Alerting System). Vakiovarusteisiin kuuluvat myös käännöksissä katvealueille jäävistä varoittava Sideguard Assist S1R -sivuvalvonta-avustin sekä viidennen sukupolven ABA 5 -aktiivinen jarruavustin jalankulkijatunnistuksella. Järjestelmä pienentää peräkolari- ja törmäysriskiä paitsi kaupunkialueilla, myös maanteillä ja moottoriteillä. Uuden eActrosin tilauskirjat avautuivat 1. lokakuuta ja ensimmäisessä vaiheessa myynti käynnistyy 12 markkina-alueella Euroopassa. Nämä maat ovat Saksa, Itävalta, Sveitsi, Italia, Espanja, Ranska, Alankomaat, Belgia, Iso-Britannia, Tanska, Norja ja Ruotsi. Suomessa jäädään odottamaan. Lähde ja kuvat: Daimler Lue lisää Kaikki artikkelit 3.5.2024 Autoilu Nokittelua julkisella latauksella – K-Lataus ja ABC-lataus kertoivat jättisatsauksista 2.5.2024 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit pahasti jäljessä viime vuodesta 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 2.5.2024 Esittely Koeistuttu: Renault Symbioz – ehkä kaikkien perheautojen ei sittenkään tarvitse olla sähköautoja 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla 3.5.2024 Koeajo Maistiainen: Tesla Model Y Long Range RWD – lisää valinnanvaraa suosikkisähkikseen 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt