Mercedes-Benz eActros

Ajoneuvot Uutinen 27.4.2021

Mercedes-Benz eActros – sähköisellä kuorma-autolla kaljakuljetuksia

Mercedes-Benz eActros on kehityksen loppusuoralla ja saksalainen panimo testaa sitä jo käytännössä. Täyssähköisen kuorma-auton sarjatuotanto alkaa vuoden loppupuolella.

Johtotähden Actros on päivittynyt useaan otteeseen sitten vuoden 1996. Tänä aikana esimerkiksi peilit ja tuhkakupit ovat saaneet lähtöpassit, joten kehitys menee aina eteenpäin. Seuraavan vuorossa on täyssähköinen kuorma-auto Mercedes-Benz eActros.

Tuon sähköiseksi toimintamatkaksi lupaillaan noin 100-200 kilometriä, joten kyseessä on varsin lyhyiden matkojen peli. Kaupunkien sisällä se kuitenkin tarjoaa paikallispäästötöntä ja varsin hiljaista liikkumista.

Nyt Mercedes-Benz eActros -sähkökuorma-auton prototyypin viimeisen vaiheen asiakastestit ovat käynnissä Münchenin ympäristössä Baijerin osavaltiossa. Münchenissä eActros toimii osana Paulaner-panimon logistista jakeluketjua ja kuljettaa juomalavojen lisäksi myös tapahtuma- ja markkinointimateriaaleja Paulanerin asiakasravintoloille. Sähkökuorma-auto aloittaa kierroksensa Paulanerin logistiikkakeskuksesta Gräfelfingistä Münchenin länsilaidalta ja tekee päivässä 100–200 kilometrin mittaisen kierroksen.

Mercedes-Benz eActros

Mercedes-Benz eActros kuljettaa kaljaa

Paulaner-panimoyhtiö on viimeinen käytännön testiohjelmaan osallistuva asiakasyritys ”eActros Innovation Fleet” -testiohjelmassa, joka käynnistyi vuonna 2018. Tämän ohjelman toinen vaihe alkoi viime vuonna.

– Vaikka Saksankin hotelli- ja ravintolatoimiala on parhaillaan toiminnaltaan vahvasti rajoitettu, toimitamme perille kaikki asiakkaidemme tilaukset. Jakelulogistiikan kokonaisvaltaisesta ympäristöystävällisyydestä on tulossa yhä tärkeämpi kilpailutekijä ja – kuten testivaihe on jo osoittanut – paikallisesti hiilidioksidineutraali eActros sopii täydellisesti tähän tarpeeseemme eli nimenomaan raskaaseen jakeluliikenteeseen kaupunkialueilla, kiittää Paulaner Getränke und Service -yhtiön toimitusjohtaja Jörg Metzner.

Yksi Innovation Fleet -testisarjan monista havainnoista on se, että eActros-prototyypille luvattu noin 200 kilometrin toimintamatka latauksella on täysin realistinen tavoite – riippumatta auton kuormasta, reitistä tai maaston topografiasta. eActrosin suorituskyky ja käyttötunnit kaupunki- tai moottoritieliikenteessä sekä maaseutureiteillä ovat täysin verrannolliset perinteisen dieselkuorma-auton kanssa.

Tavaratilan jäähdytys ja ilmastointi – jotka molemmat toimivat sähköllä – ovat toimineet moitteitta sekä kesähelteillä että talvipakkasissa. Kuljettajat ovat kertoneet olleensa erittäin tyytyväisiä sähkömoottorien vääntöön, joka on käytössä koko nopeusalueella, auton hiljaisuuteen ja pehmeään ajotuntumaan. Ennakoivasti ajamalla he voivat hyödyntää myös tehokasta jarrutusenergian talteenottoa.

Luvassa lisää potkua

Testiajoissa käytettävä eActrosin prototyyppi perustuu Mercedes-Benz Actrosin rakenteeseen, mutta sen suunnittelussa on huomioitu sähköinen ajaminen sekä sen vaatimat voimansiirron komponentit. Ainakin prototyypissä eActrosin sähköntarpeesta huolehtii 240 kilowattitunnin litiumioniakusto.

Autossa on kaksi taka-akselin napojen välittömään läheisyyteen sijoitettua sähkömoottoria, joiden teho on 126 kilowattia (171 hv) per moottori ja vääntö 485 Nm per moottori. Järjestelmän yhteistehoa ei ole paljastettu, mutta sen voisi olettaa olevan suoraan 252 kilowattia, mikäli tehoa ei rajoiteta.

Sen sijaan eActrosin sarjatuotantomallin toimintamatka, teho ja turvallisuusominaisuudet tulevat olemaan valmistajan mukaan merkittävästi paremmat kuin auton prototyypissä. Mercedes-Benzin täyssähköinen kuorma-auto lanseerataan sekät 2- että 3-akselisina versioina. Lisäksi Daimler Trucks tarjoaa auton käyttäjille kokonaisvaltaisen ekosysteemin, joka sisältää sähköisen liikkumisen kattavat konsulttipalvelut: reittianalyysit, mahdollisten hankintatukien hyödyntämisen, tuen auton integroimiseen yrityksen muuhun kalustoon sekä apua tarvittavan latausinfrastruktuurin kehittämiseksi.

Mercedes-Benz Trucks aikoo käynnistää eActrosin sarjatuotannon vuoden 2021 toisen puoliskon aikana Wörth am Rheihin tehtaallaan.

 

Kuvat ja lähde: Daimler

Jaa artikkeli

Keskustelu

Kaikki koeajot

Uusimmat