27.4.2021 Ajoneuvot Mercedes-Benz eActros – sähköisellä kuorma-autolla kaljakuljetuksia Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mercedes-Benz eActros on kehityksen loppusuoralla ja saksalainen panimo testaa sitä jo käytännössä. Täyssähköisen kuorma-auton sarjatuotanto alkaa vuoden loppupuolella. Johtotähden Actros on päivittynyt useaan otteeseen sitten vuoden 1996. Tänä aikana esimerkiksi peilit ja tuhkakupit ovat saaneet lähtöpassit, joten kehitys menee aina eteenpäin. Seuraavan vuorossa on täyssähköinen kuorma-auto Mercedes-Benz eActros.Tuon sähköiseksi toimintamatkaksi lupaillaan noin 100-200 kilometriä, joten kyseessä on varsin lyhyiden matkojen peli. Kaupunkien sisällä se kuitenkin tarjoaa paikallispäästötöntä ja varsin hiljaista liikkumista.Nyt Mercedes-Benz eActros -sähkökuorma-auton prototyypin viimeisen vaiheen asiakastestit ovat käynnissä Münchenin ympäristössä Baijerin osavaltiossa. Münchenissä eActros toimii osana Paulaner-panimon logistista jakeluketjua ja kuljettaa juomalavojen lisäksi myös tapahtuma- ja markkinointimateriaaleja Paulanerin asiakasravintoloille. Sähkökuorma-auto aloittaa kierroksensa Paulanerin logistiikkakeskuksesta Gräfelfingistä Münchenin länsilaidalta ja tekee päivässä 100–200 kilometrin mittaisen kierroksen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMercedes-Benz eActros kuljettaa kaljaaPaulaner-panimoyhtiö on viimeinen käytännön testiohjelmaan osallistuva asiakasyritys ”eActros Innovation Fleet” -testiohjelmassa, joka käynnistyi vuonna 2018. Tämän ohjelman toinen vaihe alkoi viime vuonna.– Vaikka Saksankin hotelli- ja ravintolatoimiala on parhaillaan toiminnaltaan vahvasti rajoitettu, toimitamme perille kaikki asiakkaidemme tilaukset. Jakelulogistiikan kokonaisvaltaisesta ympäristöystävällisyydestä on tulossa yhä tärkeämpi kilpailutekijä ja – kuten testivaihe on jo osoittanut – paikallisesti hiilidioksidineutraali eActros sopii täydellisesti tähän tarpeeseemme eli nimenomaan raskaaseen jakeluliikenteeseen kaupunkialueilla, kiittää Paulaner Getränke und Service -yhtiön toimitusjohtaja Jörg Metzner.Yksi Innovation Fleet -testisarjan monista havainnoista on se, että eActros-prototyypille luvattu noin 200 kilometrin toimintamatka latauksella on täysin realistinen tavoite – riippumatta auton kuormasta, reitistä tai maaston topografiasta. eActrosin suorituskyky ja käyttötunnit kaupunki- tai moottoritieliikenteessä sekä maaseutureiteillä ovat täysin verrannolliset perinteisen dieselkuorma-auton kanssa.Tavaratilan jäähdytys ja ilmastointi – jotka molemmat toimivat sähköllä – ovat toimineet moitteitta sekä kesähelteillä että talvipakkasissa. Kuljettajat ovat kertoneet olleensa erittäin tyytyväisiä sähkömoottorien vääntöön, joka on käytössä koko nopeusalueella, auton hiljaisuuteen ja pehmeään ajotuntumaan. Ennakoivasti ajamalla he voivat hyödyntää myös tehokasta jarrutusenergian talteenottoa.Luvassa lisää potkuaTestiajoissa käytettävä eActrosin prototyyppi perustuu Mercedes-Benz Actrosin rakenteeseen, mutta sen suunnittelussa on huomioitu sähköinen ajaminen sekä sen vaatimat voimansiirron komponentit. Ainakin prototyypissä eActrosin sähköntarpeesta huolehtii 240 kilowattitunnin litiumioniakusto.Autossa on kaksi taka-akselin napojen välittömään läheisyyteen sijoitettua sähkömoottoria, joiden teho on 126 kilowattia (171 hv) per moottori ja vääntö 485 Nm per moottori. Järjestelmän yhteistehoa ei ole paljastettu, mutta sen voisi olettaa olevan suoraan 252 kilowattia, mikäli tehoa ei rajoiteta.Sen sijaan eActrosin sarjatuotantomallin toimintamatka, teho ja turvallisuusominaisuudet tulevat olemaan valmistajan mukaan merkittävästi paremmat kuin auton prototyypissä. Mercedes-Benzin täyssähköinen kuorma-auto lanseerataan sekät 2- että 3-akselisina versioina. Lisäksi Daimler Trucks tarjoaa auton käyttäjille kokonaisvaltaisen ekosysteemin, joka sisältää sähköisen liikkumisen kattavat konsulttipalvelut: reittianalyysit, mahdollisten hankintatukien hyödyntämisen, tuen auton integroimiseen yrityksen muuhun kalustoon sekä apua tarvittavan latausinfrastruktuurin kehittämiseksi.Mercedes-Benz Trucks aikoo käynnistää eActrosin sarjatuotannon vuoden 2021 toisen puoliskon aikana Wörth am Rheihin tehtaallaan.Kuvat ja lähde: Daimler Lue lisää Kaikki artikkelit 4.7.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Maxus T60 MAX – vannoutunut sähköautomerkki toi Suomen markkinoille dieselavolavan 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 1.7.2025 Uutinen Volkswagen sähköautojen rekisteröinneissä ykkönen Suomessa – syynä ainakin laaja mallisto 1.7.2025 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit edelleen alamaissa – romutuspalkkiolla haetaan autokauppaan piristystä 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Uutinen Kiinan autoteollisuudessa paisutellaan lukuja myymällä uusia autoja ”käytettyinä” ulkomaille 29.6.2025 Uutinen Autoklinikka etsii Suomen parasta parkkihallia – nettiäänestys käynnissä 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 3.7.2025 Koeajo Maistiainen: Maxus eTerron 9 - onko tästä kiinalaisesta maantielaivasta markkinoidemme ensimmäiseksi varteenotettavaksi sähköavolavaksi? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä”