27.4.2021 Ajoneuvot Mercedes-Benz eActros – sähköisellä kuorma-autolla kaljakuljetuksia Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mercedes-Benz eActros on kehityksen loppusuoralla ja saksalainen panimo testaa sitä jo käytännössä. Täyssähköisen kuorma-auton sarjatuotanto alkaa vuoden loppupuolella. Johtotähden Actros on päivittynyt useaan otteeseen sitten vuoden 1996. Tänä aikana esimerkiksi peilit ja tuhkakupit ovat saaneet lähtöpassit, joten kehitys menee aina eteenpäin. Seuraavan vuorossa on täyssähköinen kuorma-auto Mercedes-Benz eActros. Tuon sähköiseksi toimintamatkaksi lupaillaan noin 100-200 kilometriä, joten kyseessä on varsin lyhyiden matkojen peli. Kaupunkien sisällä se kuitenkin tarjoaa paikallispäästötöntä ja varsin hiljaista liikkumista. Nyt Mercedes-Benz eActros -sähkökuorma-auton prototyypin viimeisen vaiheen asiakastestit ovat käynnissä Münchenin ympäristössä Baijerin osavaltiossa. Münchenissä eActros toimii osana Paulaner-panimon logistista jakeluketjua ja kuljettaa juomalavojen lisäksi myös tapahtuma- ja markkinointimateriaaleja Paulanerin asiakasravintoloille. Sähkökuorma-auto aloittaa kierroksensa Paulanerin logistiikkakeskuksesta Gräfelfingistä Münchenin länsilaidalta ja tekee päivässä 100–200 kilometrin mittaisen kierroksen. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Mercedes-Benz eActros kuljettaa kaljaa Paulaner-panimoyhtiö on viimeinen käytännön testiohjelmaan osallistuva asiakasyritys ”eActros Innovation Fleet” -testiohjelmassa, joka käynnistyi vuonna 2018. Tämän ohjelman toinen vaihe alkoi viime vuonna. – Vaikka Saksankin hotelli- ja ravintolatoimiala on parhaillaan toiminnaltaan vahvasti rajoitettu, toimitamme perille kaikki asiakkaidemme tilaukset. Jakelulogistiikan kokonaisvaltaisesta ympäristöystävällisyydestä on tulossa yhä tärkeämpi kilpailutekijä ja – kuten testivaihe on jo osoittanut – paikallisesti hiilidioksidineutraali eActros sopii täydellisesti tähän tarpeeseemme eli nimenomaan raskaaseen jakeluliikenteeseen kaupunkialueilla, kiittää Paulaner Getränke und Service -yhtiön toimitusjohtaja Jörg Metzner. Yksi Innovation Fleet -testisarjan monista havainnoista on se, että eActros-prototyypille luvattu noin 200 kilometrin toimintamatka latauksella on täysin realistinen tavoite – riippumatta auton kuormasta, reitistä tai maaston topografiasta. eActrosin suorituskyky ja käyttötunnit kaupunki- tai moottoritieliikenteessä sekä maaseutureiteillä ovat täysin verrannolliset perinteisen dieselkuorma-auton kanssa. Tavaratilan jäähdytys ja ilmastointi – jotka molemmat toimivat sähköllä – ovat toimineet moitteitta sekä kesähelteillä että talvipakkasissa. Kuljettajat ovat kertoneet olleensa erittäin tyytyväisiä sähkömoottorien vääntöön, joka on käytössä koko nopeusalueella, auton hiljaisuuteen ja pehmeään ajotuntumaan. Ennakoivasti ajamalla he voivat hyödyntää myös tehokasta jarrutusenergian talteenottoa. Luvassa lisää potkua Testiajoissa käytettävä eActrosin prototyyppi perustuu Mercedes-Benz Actrosin rakenteeseen, mutta sen suunnittelussa on huomioitu sähköinen ajaminen sekä sen vaatimat voimansiirron komponentit. Ainakin prototyypissä eActrosin sähköntarpeesta huolehtii 240 kilowattitunnin litiumioniakusto. Autossa on kaksi taka-akselin napojen välittömään läheisyyteen sijoitettua sähkömoottoria, joiden teho on 126 kilowattia (171 hv) per moottori ja vääntö 485 Nm per moottori. Järjestelmän yhteistehoa ei ole paljastettu, mutta sen voisi olettaa olevan suoraan 252 kilowattia, mikäli tehoa ei rajoiteta. Sen sijaan eActrosin sarjatuotantomallin toimintamatka, teho ja turvallisuusominaisuudet tulevat olemaan valmistajan mukaan merkittävästi paremmat kuin auton prototyypissä. Mercedes-Benzin täyssähköinen kuorma-auto lanseerataan sekät 2- että 3-akselisina versioina. Lisäksi Daimler Trucks tarjoaa auton käyttäjille kokonaisvaltaisen ekosysteemin, joka sisältää sähköisen liikkumisen kattavat konsulttipalvelut: reittianalyysit, mahdollisten hankintatukien hyödyntämisen, tuen auton integroimiseen yrityksen muuhun kalustoon sekä apua tarvittavan latausinfrastruktuurin kehittämiseksi. Mercedes-Benz Trucks aikoo käynnistää eActrosin sarjatuotannon vuoden 2021 toisen puoliskon aikana Wörth am Rheihin tehtaallaan. Kuvat ja lähde: Daimler Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku