19.7.2020

Raskaan kaluston ohjaamoiden kehitystä Mersun tapaan: peilien lisäksi myös tuhkakuppi on saanut lähteä

Mercedes-Benz logo

Vuosikymmenet ovat tehneet raskaan kaluston kuljettajien työoloista huomattavasti ergonomisempia. Mercedes-Benz muistelee millaisia konttoreita sillä on ollut tarjolla viimeisen viidenkymmenen vuoden aikana.

Suomessa raskaan kaluston ratissa istuu vakituisesti kymmeniä tuhansia ammattilaista. Suurin osa suomen sisämaan logistiikasta liikkuukin kumipyörien päällä. Jos kuljetettava tavara on muuttunut hurjasti vuosien aikana, niin on kuljettajien työolotkin. Mercedes-Benz näyttää vilauksen rahtarien historiaan menneiden vuosikymmenien kuorma-autojensa ohjaamoiden avulla.

1970-luvulla tähtikeulaisen kuorma-auton ohjaamoa ei voi ainakaan muoviseksi haukkua. Kojelauta oli maalattua peltiä ja aikana ennen ohjaustehostinta vekslaamista helpotettiin suuremmalla ohjauspyörällä.

Fyysisiä kytkimiä ei tuohon aikaan pelätty, kun nykyään niitä taas vältellään kosketusnäyttöjen ja -paneelien avulla. Erilainen imago oli myös tupakkatuotteilla, joten tuhkakuppia ei sopinut unohtaa ohjaamosta.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kasarin kauneutta ja 2000-luvun ergonomiaa

Seuraavalla vuosikymmenellä tuotantoon tuli Ategon edeltäjä, Leichte Klasse, jossa ohjaamo oli jo sijoitettu moottorin päälle. LK:n kojelaudalla haettiin Mercedeksen mukaan parempaa funktionaalisuutta ja selkeyttä. Mittaristoa ympäröi jo tässä lähes 40 vuotta vanhassa mallissa ruskea muovi, eikä peltiä ole jätetty näkyviin. Tällaisella ohjaamolla varustettuja Mercedes-Benzejä valmistettiin vuosina 1984–1998.

Mercedes-Benz ohjaamo
1980 ja 1990-luvulle tyypillistä oli ruskea kojelauta ja merkkivalot mittariston yläreunassa.

Askeleen kohti nykyaikaa Mercedes otti vuonna 2003 Actroksella, jota valmistettiin vuoteen 2008 saakka. Ohjauspyörä sisälsi turvatyynyn ja kuljettajan ergonomia parani huomattavasti: esimerkiksi istuimet, ohjauspyörä ja kytkimet olivat konfiguroitavissa kuljettajan mukavuuden ja ajoneuvon käyttötarkoituksen mukaisesti.

Mercedes-Benz ohjaamo
2000-luvulla kuljettajan ergonomiaa parannettiin muun muassa liikuteltavalla ohjauspyörällä.

Valmistajan mukaan kojelautaan oli pakattu uskomattoman suuri määrä toimintoja, jotka olivat aina sen verran lähellä, että niitä oli helppo käyttää. Mittaristosta löytyi digitaalinen keskinäyttö, joka näytti muun muassa valitun vaihteen ja käytössä olevien avustusjärjestelmien näkymät.

Vähemmän kytkimiä, peilejä, ja tuhkakuppeja

Vuonna 2018 viidennen sukupolven Actroksessa esiteltiin lähes täysin digitaalinen ohjaamo. Kaksi näyttöä korvasivat perinteisen kojelaudan ja näkymät ovat kuljettajan personoitavissa henkilöautomaiseen tapaan. Myös perinteiset peilit on korvattu a-pilareihin sijoitetuilla näytöillä, jotka saavat kuvansa peilien tilalle sijoitetuista laajakulmaisista kameroista.

Mercedes-Benz ohjaamo
Nykyisen Actros-malliston ohjaamo näyttää tältä: kytkimet loistavat poissaolollaan.

Fyysisiä kytkimiä on voitu karsia kosketusnäytön ansiosta, ja tupakoitsijoillekin on enää tarjolla paikka tuhkakupille, itse kuppi täytyy hankkia itse. Valmistajan Arocs-mallistossa tuhkakuppi kuuluu kuitenkin vakiovarusteeksi.

Lähde ja kuvat: Mercedes-Benz

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat