19.7.2020 Ajoneuvot Raskaan kaluston ohjaamoiden kehitystä Mersun tapaan: peilien lisäksi myös tuhkakuppi on saanut lähteä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vuosikymmenet ovat tehneet raskaan kaluston kuljettajien työoloista huomattavasti ergonomisempia. Mercedes-Benz muistelee millaisia konttoreita sillä on ollut tarjolla viimeisen viidenkymmenen vuoden aikana. Suomessa raskaan kaluston ratissa istuu vakituisesti kymmeniä tuhansia ammattilaista. Suurin osa suomen sisämaan logistiikasta liikkuukin kumipyörien päällä. Jos kuljetettava tavara on muuttunut hurjasti vuosien aikana, niin on kuljettajien työolotkin. Mercedes-Benz näyttää vilauksen rahtarien historiaan menneiden vuosikymmenien kuorma-autojensa ohjaamoiden avulla. 1970-luvulla tähtikeulaisen kuorma-auton ohjaamoa ei voi ainakaan muoviseksi haukkua. Kojelauta oli maalattua peltiä ja aikana ennen ohjaustehostinta vekslaamista helpotettiin suuremmalla ohjauspyörällä. Fyysisiä kytkimiä ei tuohon aikaan pelätty, kun nykyään niitä taas vältellään kosketusnäyttöjen ja -paneelien avulla. Erilainen imago oli myös tupakkatuotteilla, joten tuhkakuppia ei sopinut unohtaa ohjaamosta. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kasarin kauneutta ja 2000-luvun ergonomiaa Seuraavalla vuosikymmenellä tuotantoon tuli Ategon edeltäjä, Leichte Klasse, jossa ohjaamo oli jo sijoitettu moottorin päälle. LK:n kojelaudalla haettiin Mercedeksen mukaan parempaa funktionaalisuutta ja selkeyttä. Mittaristoa ympäröi jo tässä lähes 40 vuotta vanhassa mallissa ruskea muovi, eikä peltiä ole jätetty näkyviin. Tällaisella ohjaamolla varustettuja Mercedes-Benzejä valmistettiin vuosina 1984–1998. 1980 ja 1990-luvulle tyypillistä oli ruskea kojelauta ja merkkivalot mittariston yläreunassa. Askeleen kohti nykyaikaa Mercedes otti vuonna 2003 Actroksella, jota valmistettiin vuoteen 2008 saakka. Ohjauspyörä sisälsi turvatyynyn ja kuljettajan ergonomia parani huomattavasti: esimerkiksi istuimet, ohjauspyörä ja kytkimet olivat konfiguroitavissa kuljettajan mukavuuden ja ajoneuvon käyttötarkoituksen mukaisesti. 2000-luvulla kuljettajan ergonomiaa parannettiin muun muassa liikuteltavalla ohjauspyörällä. Valmistajan mukaan kojelautaan oli pakattu uskomattoman suuri määrä toimintoja, jotka olivat aina sen verran lähellä, että niitä oli helppo käyttää. Mittaristosta löytyi digitaalinen keskinäyttö, joka näytti muun muassa valitun vaihteen ja käytössä olevien avustusjärjestelmien näkymät. Vähemmän kytkimiä, peilejä, ja tuhkakuppeja Vuonna 2018 viidennen sukupolven Actroksessa esiteltiin lähes täysin digitaalinen ohjaamo. Kaksi näyttöä korvasivat perinteisen kojelaudan ja näkymät ovat kuljettajan personoitavissa henkilöautomaiseen tapaan. Myös perinteiset peilit on korvattu a-pilareihin sijoitetuilla näytöillä, jotka saavat kuvansa peilien tilalle sijoitetuista laajakulmaisista kameroista. Nykyisen Actros-malliston ohjaamo näyttää tältä: kytkimet loistavat poissaolollaan. Fyysisiä kytkimiä on voitu karsia kosketusnäytön ansiosta, ja tupakoitsijoillekin on enää tarjolla paikka tuhkakupille, itse kuppi täytyy hankkia itse. Valmistajan Arocs-mallistossa tuhkakuppi kuuluu kuitenkin vakiovarusteeksi. Lähde ja kuvat: Mercedes-Benz Lue lisää: Ennen oli kaikki paremmin – paitsi Mersun valot Tekniikasta apua havainnointiin – Mercedes-Benz Actros vaihtaa peilit kameroihin Mercedes-Benz Actros Lowrider – 12 kertaa palkittu jättiläinen Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 20.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Opel Calibra Turbo ja aikamatka ysärille 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku