19.7.2020 Ajoneuvot Raskaan kaluston ohjaamoiden kehitystä Mersun tapaan: peilien lisäksi myös tuhkakuppi on saanut lähteä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vuosikymmenet ovat tehneet raskaan kaluston kuljettajien työoloista huomattavasti ergonomisempia. Mercedes-Benz muistelee millaisia konttoreita sillä on ollut tarjolla viimeisen viidenkymmenen vuoden aikana. Suomessa raskaan kaluston ratissa istuu vakituisesti kymmeniä tuhansia ammattilaista. Suurin osa suomen sisämaan logistiikasta liikkuukin kumipyörien päällä. Jos kuljetettava tavara on muuttunut hurjasti vuosien aikana, niin on kuljettajien työolotkin. Mercedes-Benz näyttää vilauksen rahtarien historiaan menneiden vuosikymmenien kuorma-autojensa ohjaamoiden avulla. 1970-luvulla tähtikeulaisen kuorma-auton ohjaamoa ei voi ainakaan muoviseksi haukkua. Kojelauta oli maalattua peltiä ja aikana ennen ohjaustehostinta vekslaamista helpotettiin suuremmalla ohjauspyörällä.Fyysisiä kytkimiä ei tuohon aikaan pelätty, kun nykyään niitä taas vältellään kosketusnäyttöjen ja -paneelien avulla. Erilainen imago oli myös tupakkatuotteilla, joten tuhkakuppia ei sopinut unohtaa ohjaamosta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKasarin kauneutta ja 2000-luvun ergonomiaaSeuraavalla vuosikymmenellä tuotantoon tuli Ategon edeltäjä, Leichte Klasse, jossa ohjaamo oli jo sijoitettu moottorin päälle. LK:n kojelaudalla haettiin Mercedeksen mukaan parempaa funktionaalisuutta ja selkeyttä. Mittaristoa ympäröi jo tässä lähes 40 vuotta vanhassa mallissa ruskea muovi, eikä peltiä ole jätetty näkyviin. Tällaisella ohjaamolla varustettuja Mercedes-Benzejä valmistettiin vuosina 1984–1998.1980 ja 1990-luvulle tyypillistä oli ruskea kojelauta ja merkkivalot mittariston yläreunassa.Askeleen kohti nykyaikaa Mercedes otti vuonna 2003 Actroksella, jota valmistettiin vuoteen 2008 saakka. Ohjauspyörä sisälsi turvatyynyn ja kuljettajan ergonomia parani huomattavasti: esimerkiksi istuimet, ohjauspyörä ja kytkimet olivat konfiguroitavissa kuljettajan mukavuuden ja ajoneuvon käyttötarkoituksen mukaisesti.2000-luvulla kuljettajan ergonomiaa parannettiin muun muassa liikuteltavalla ohjauspyörällä.Valmistajan mukaan kojelautaan oli pakattu uskomattoman suuri määrä toimintoja, jotka olivat aina sen verran lähellä, että niitä oli helppo käyttää. Mittaristosta löytyi digitaalinen keskinäyttö, joka näytti muun muassa valitun vaihteen ja käytössä olevien avustusjärjestelmien näkymät.Vähemmän kytkimiä, peilejä, ja tuhkakuppejaVuonna 2018 viidennen sukupolven Actroksessa esiteltiin lähes täysin digitaalinen ohjaamo. Kaksi näyttöä korvasivat perinteisen kojelaudan ja näkymät ovat kuljettajan personoitavissa henkilöautomaiseen tapaan. Myös perinteiset peilit on korvattu a-pilareihin sijoitetuilla näytöillä, jotka saavat kuvansa peilien tilalle sijoitetuista laajakulmaisista kameroista.Nykyisen Actros-malliston ohjaamo näyttää tältä: kytkimet loistavat poissaolollaan.Fyysisiä kytkimiä on voitu karsia kosketusnäytön ansiosta, ja tupakoitsijoillekin on enää tarjolla paikka tuhkakupille, itse kuppi täytyy hankkia itse. Valmistajan Arocs-mallistossa tuhkakuppi kuuluu kuitenkin vakiovarusteeksi.Lähde ja kuvat: Mercedes-Benz Lue lisää: Ennen oli kaikki paremmin – paitsi Mersun valot Tekniikasta apua havainnointiin – Mercedes-Benz Actros vaihtaa peilit kameroihin Mercedes-Benz Actros Lowrider – 12 kertaa palkittu jättiläinen Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 17.1.2025 Ajoneuvot Audi A6 E-Tron ennätti Suomeen aloittamaan Audin tämän vuoden uutuusrumban 17.1.2025 Autoilu Ladattavien hybridien suosio vakaata – mutta kuinka kauan? 17.1.2025 Kuolonkolarit Liki kolmannes turmakuljettajista oli päihtyneitä, tuore onnettomuusraportti kertoo 17.1.2025 Matkailu Tänne me suuntaamme valmismatkoille – ikisuosikit porskuttavat 17.1.2025 Matkailu Lomamatka autolla matkailutapojen kärjessä 16.1.2025 Uutinen Uusi Opel Frontera alkaen 28 990 euroa – täyssähköllä ja hybridillä sama alkaen -hinta 16.1.2025 Yleinen Twingon paluu – Renaultin sähköinen kauppakassi saapuu 2026 alle 20000 eurolla 16.1.2025 Yleinen Tesla päihitti Audin 2024 – syynä luisunut myynti 15.1.2025 Autoilu Tässä maakunnassa ajetaan tilastojen mukaan kaikista iäkkäimmillä autoilla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 15.1.2025 Autoilu Tässä maakunnassa ajetaan tilastojen mukaan kaikista iäkkäimmillä autoilla 16.1.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akkuongelmaan saatiin softapäivitys 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 16.1.2025 Koeajo Koeajo: Alpine A110 R Turini – R niin kuin raaseri 16.1.2025 Yleinen Tesla päihitti Audin 2024 – syynä luisunut myynti 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 15.1.2025 Autoilu Tässä maakunnassa ajetaan tilastojen mukaan kaikista iäkkäimmillä autoilla 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti