3.8.2022 Ajoneuvot Jos Kalle Rovanperää väsyttää, saattaa kartanlukija Jonne Halttunen hypätä rattiin Kalle Rovanperä ajaa ensimmäistä kertaa Keski-Suomen sorateillä MM-rallia WRC-autolla. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kalle Rovanperä ojentaa mielellään autonsa ohjat kartanlukijalleen erikoiskokeiden välillä. Pieni, rento hetki kiivastempoisen rallin lomassa pitää Rovanperän kilpailukyvyn kovissa kantimissa. Mikäli kävisi ilmi, että Kalle Rovanperä, 21, ottaa kesken sykettä nostattavan rallin pienet ”tupluurit” kilpakumppaneidensa psyykettä ravistellakseen, osuisi hänen vetonsa naulan kantaan. Sillä, mikäpä sekoittaisi toisen pakkaa paremmin kuin kuljettaja, joka kesken adrenaliinintäyteisen rallin pystyy irrottautumaan tekemisestään täydellisesti, ja latautumaan tulevaan – niin, hirsiä vetämällä.Rovanperällä ei kuitenkaan ole ketunhäntä kainalossa. Hän ei näyttele. Ei ratin takana, ei auton ulkopuolella, ei milloinkaan. Hän on juuri sellainen luonnonlapsi, jollaisena tulette hänet näkemään tulevana viikonvaihteena.Mitään etukäteen päätettyä järjestelyä Toyota-kaksikolla ei Jyväskylässä ole.- Se riippuu ihan aikataulusta, ja kuinka paljon väsyttää. Ei sitä nyt ihan aina tule nukuttua. Jos sattuu tulemaan hetki, niin miksi ei.Perinteen alkulähteellä. Rovanperä-Halttunen –kaksikko matkusti siirtymäosuudet tällä tavalla jo Skoda-vuosinaan 2018 – 19.Siinä missä toiset kuljettajat syövät hermostuneesti kynsiään, ja käyvät sisimmässään jatkuvaa painia erinäisten säätöasioiden kanssa siirtymäosuuksien ajan, heittää Rovanperä vaihteen vapaalle. Tällöin avuksi saattaa tulla lentokoneista tutut silmäsuojat, jotka silmillään Rovanperä ottaa hyvän kylkiasennon kartanlukijan penkillä.- Kisa kun alkaa, niin stressiä ei hirveästi ole. Oma keskittyminen siinä aina tietysti on, ja muutoin yritän vain ottaa mahdollisimman rennosti.Mutta, paljonko pitäisi olla eroa seuraavaan kuljettajaan, jotta Rovanperä antaisi Jonne Halttusen ajaa vaikkapa kisan päättävän, 11-kilometrisen Ruuhimäen erikoiskokeen?- Sitä pitäisi olla aika paljon, Rovanperä naurahtaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMonitaitoinen kartanlukijaJokaisessa mahdollisessa välissä vuoronvaihtoa ratin takana ei nähdä. Edellytys kilpailuvälineen luovuttamiselle kartanlukijalle täyttyy, kun siirtymäosuus on riittävän pitkä, ja reitti selkeä Halttuselle. Jyväskyläläisenä hän vannoo osaavansa kaiken ulkoa, joten juuri kotirallissa mahdollisuus antaa ykköskuljettajalle ylimääräinen lepohetki on tavallista suurempi.- Käytännössä ajan pitkät siirtymät. Kalle saattaa sanoa, että ”sinä sitten muuten ajat seuraavan siirtymän”. Itse olen aina vähän sillä mielellä, että ”joo, katsotaan”. Niin siinä sitten yleensä myös käy. R5-autoilla teimme tätä paljonkin, mutta ”werssillä” vasta hieman viime vuonna ja nyt tänä vuonna.Secto Rally Finlandin aikataulua katsomalla Halttusen todennäköisin ajovuoro lankeaa lauantaiaamulle. Tuolloin siirtymäosuus päivän ensimmäisen erikoiskokeen, Päijälä 1:n lähtöön on peräti 119 kilometriä, ja taipaleeseen on varattu aikaa tunti ja 45 minuuttia.Se tuskin kiinnostaa Rovanperää, joka mielellään lykkää ”heräämistään” ajankohtaan, kun omaan lähtöaikaan on enää joitain minuutteja.Jonne Halttunen ajaa mielellään miljoonan euron arvoista, korkean teknologian Rally1 –autoa. Hän on ainut MM-sarjan kartanlukijoista, joille ykköskuljettaja on suonut kyseisen kunnian.Huipputeknisen Rally1 –auton ajamisessa kirkkaasti vaikein hetki on auton liikkeelle saaminen. Käynnistämiseen tarvittavat napit oppii helposti, mutta kisakytkin, joka luistaa vain hieman, tai ei ollenkaan, on oma lukunsa.Ja siirtymillä ei muuta olekaan kuin liikennevaloja ja pysähdyksiä. Lisäksi ralliautoissa käytettävä kytkin on niin pienikokoinen, että se palaa herkästi, jos sitä käyttää väärin. Halttunen, 35, on kuitenkin auton aina taidokkaasti luotsannut kohteeseen, ja lukenut tiekirjaa samalla. Sillä sitä unikuvia katseleva Rovanperä ei tee.Toyotan ajaminen tuli Halttuselle mahdolliseksi vasta ensimmäisen kauden jälkeen. Tommi Mäkisen aikana vain ykköskuljettaja sai ajaa autolla.- Kalle kerran ehdotti Monte Carlo –rallissa Tommille, että Jonne voisi ajaa auton Gapista Monacoon, mutta hänen mielestään se ei ollut hyvä idea. Nyt se on meille mukavaa vaihtelua, kun minä saan päristellä ”werssillä”. Ei se huonolta tunnu omassakaan kädessä, naurahtaa Halttunen.Teksti: Miika Wuorela Kuvat: Miika Wuorela ja Moottorin arkistoLisää aiheestaReittiopas esittelee rallin kaikki erikoiskokeet – Secto Rally Finland 2022 Lue lisää Kaikki artikkelit 11.4.2025 Ajoneuvot Mazda 6e sai hinnat – ehkäpä markkinoiden tyylikkäin sähkösedan irtoaa 44 300 eurolla 9.4.2025 Ajoneuvot Selvitys: oma auto hajosi, mutta minkälaisen sijaisauton saa tilalle? 8.4.2025 Ajoneuvot Käytetty Ferrari Ranskasta – ja läpi Euroopan koti-Suomeen ajaen 8.4.2025 Ajoneuvot Kiva, että korealaiset vielä muistavat kaksiovisia loistoautoja – Genesis X Gran Coupé ja -X Gran Convertible 5.4.2025 Ajoneuvot Škoda Elroq RS on hot hatch nykymakuun ja kaikkien aikojen nopeimmin kiihtyvä tuotanto-Škoda 4.4.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 koki varhaisen faceliftin – tulevaisuuden kojelaudassa on näköjään nykyistä enemmän nappeja 2.4.2025 Uutinen Takavuosien suosikki edelleen rekisteröintikärjessä – Tesla nousee vähitellen 30.3.2025 Ajatuksia autoista Mitä välivuoden jälkeen Jaguar: haastattelussa toimitusjohtaja Rawdon Glover 28.3.2025 Klassikko Vuoden 1961 Geneven perintö: ainutkertainen ja alkuperäinen Jaguar E-Type Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.4.2025 Ajoneuvot Mazda 6e sai hinnat - ehkäpä markkinoiden tyylikkäin sähkösedan irtoaa 44 300 eurolla 10.4.2025 Kuluttajat 8 päivää edellisellä omistajalla ollut auto palautui automyyjälle – seuraava ostaja joutui heti turvautumaan kuluttajariitalautakuntaan 11.4.2025 Yleinen Guinness World Records -maailmanennätys suomalaiselle sähkömoottoripyörälle – 310 kilometriä yhdellä latauksella 10.4.2025 Laivat Tallinkilta odottamattoman nopea muuvi: Star I myytiin pois vain kahden kuukauden komennuksen jälkeen - ajaa huomenna viimeisen vuoronsa Tallinkille 11.4.2025 Laivat Baltic Princess palasi liikenteeseen – olimme mukana risteilyllä 5.4.2025 Ajoneuvot Škoda Elroq RS on hot hatch nykymakuun ja kaikkien aikojen nopeimmin kiihtyvä tuotanto-Škoda 6.4.2025 Kuluttajat Škodan kaksoismassavauhtipyörä hajosi vuosia autokaupan jälkeen – myyjälle lasku, voimansiirron pitää kestää enemmän 10.4.2025 Kuluttajat 8 päivää edellisellä omistajalla ollut auto palautui automyyjälle – seuraava ostaja joutui heti turvautumaan kuluttajariitalautakuntaan 7.4.2025 Uutinen Kotimainen Coverion-pohjapanssari sähköautoon – akun pelastaja vai takuun tuhoaja? 11.4.2025 Ajoneuvot Mazda 6e sai hinnat - ehkäpä markkinoiden tyylikkäin sähkösedan irtoaa 44 300 eurolla 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 23.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: jäähyväiset käytetylle Mersulle – tähän hintaan ja tällaiseen kotiin S124 meni 13.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanille saa taas varata korjaamoajan, kun matka oli katketa tehojen katoamiseen