3.8.2022 Ajoneuvot Jos Kalle Rovanperää väsyttää, saattaa kartanlukija Jonne Halttunen hypätä rattiin Kalle Rovanperä ajaa ensimmäistä kertaa Keski-Suomen sorateillä MM-rallia WRC-autolla. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kalle Rovanperä ojentaa mielellään autonsa ohjat kartanlukijalleen erikoiskokeiden välillä. Pieni, rento hetki kiivastempoisen rallin lomassa pitää Rovanperän kilpailukyvyn kovissa kantimissa. Mikäli kävisi ilmi, että Kalle Rovanperä, 21, ottaa kesken sykettä nostattavan rallin pienet ”tupluurit” kilpakumppaneidensa psyykettä ravistellakseen, osuisi hänen vetonsa naulan kantaan. Sillä, mikäpä sekoittaisi toisen pakkaa paremmin kuin kuljettaja, joka kesken adrenaliinintäyteisen rallin pystyy irrottautumaan tekemisestään täydellisesti, ja latautumaan tulevaan – niin, hirsiä vetämällä. Rovanperällä ei kuitenkaan ole ketunhäntä kainalossa. Hän ei näyttele. Ei ratin takana, ei auton ulkopuolella, ei milloinkaan. Hän on juuri sellainen luonnonlapsi, jollaisena tulette hänet näkemään tulevana viikonvaihteena. Mitään etukäteen päätettyä järjestelyä Toyota-kaksikolla ei Jyväskylässä ole. - Se riippuu ihan aikataulusta, ja kuinka paljon väsyttää. Ei sitä nyt ihan aina tule nukuttua. Jos sattuu tulemaan hetki, niin miksi ei. Perinteen alkulähteellä. Rovanperä-Halttunen –kaksikko matkusti siirtymäosuudet tällä tavalla jo Skoda-vuosinaan 2018 – 19. Siinä missä toiset kuljettajat syövät hermostuneesti kynsiään, ja käyvät sisimmässään jatkuvaa painia erinäisten säätöasioiden kanssa siirtymäosuuksien ajan, heittää Rovanperä vaihteen vapaalle. Tällöin avuksi saattaa tulla lentokoneista tutut silmäsuojat, jotka silmillään Rovanperä ottaa hyvän kylkiasennon kartanlukijan penkillä. - Kisa kun alkaa, niin stressiä ei hirveästi ole. Oma keskittyminen siinä aina tietysti on, ja muutoin yritän vain ottaa mahdollisimman rennosti. Mutta, paljonko pitäisi olla eroa seuraavaan kuljettajaan, jotta Rovanperä antaisi Jonne Halttusen ajaa vaikkapa kisan päättävän, 11-kilometrisen Ruuhimäen erikoiskokeen? - Sitä pitäisi olla aika paljon, Rovanperä naurahtaa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Monitaitoinen kartanlukija Jokaisessa mahdollisessa välissä vuoronvaihtoa ratin takana ei nähdä. Edellytys kilpailuvälineen luovuttamiselle kartanlukijalle täyttyy, kun siirtymäosuus on riittävän pitkä, ja reitti selkeä Halttuselle. Jyväskyläläisenä hän vannoo osaavansa kaiken ulkoa, joten juuri kotirallissa mahdollisuus antaa ykköskuljettajalle ylimääräinen lepohetki on tavallista suurempi. - Käytännössä ajan pitkät siirtymät. Kalle saattaa sanoa, että ”sinä sitten muuten ajat seuraavan siirtymän”. Itse olen aina vähän sillä mielellä, että ”joo, katsotaan”. Niin siinä sitten yleensä myös käy. R5-autoilla teimme tätä paljonkin, mutta ”werssillä” vasta hieman viime vuonna ja nyt tänä vuonna. Secto Rally Finlandin aikataulua katsomalla Halttusen todennäköisin ajovuoro lankeaa lauantaiaamulle. Tuolloin siirtymäosuus päivän ensimmäisen erikoiskokeen, Päijälä 1:n lähtöön on peräti 119 kilometriä, ja taipaleeseen on varattu aikaa tunti ja 45 minuuttia. Se tuskin kiinnostaa Rovanperää, joka mielellään lykkää ”heräämistään” ajankohtaan, kun omaan lähtöaikaan on enää joitain minuutteja. Jonne Halttunen ajaa mielellään miljoonan euron arvoista, korkean teknologian Rally1 –autoa. Hän on ainut MM-sarjan kartanlukijoista, joille ykköskuljettaja on suonut kyseisen kunnian. Huipputeknisen Rally1 –auton ajamisessa kirkkaasti vaikein hetki on auton liikkeelle saaminen. Käynnistämiseen tarvittavat napit oppii helposti, mutta kisakytkin, joka luistaa vain hieman, tai ei ollenkaan, on oma lukunsa. Ja siirtymillä ei muuta olekaan kuin liikennevaloja ja pysähdyksiä. Lisäksi ralliautoissa käytettävä kytkin on niin pienikokoinen, että se palaa herkästi, jos sitä käyttää väärin. Halttunen, 35, on kuitenkin auton aina taidokkaasti luotsannut kohteeseen, ja lukenut tiekirjaa samalla. Sillä sitä unikuvia katseleva Rovanperä ei tee. Toyotan ajaminen tuli Halttuselle mahdolliseksi vasta ensimmäisen kauden jälkeen. Tommi Mäkisen aikana vain ykköskuljettaja sai ajaa autolla. - Kalle kerran ehdotti Monte Carlo –rallissa Tommille, että Jonne voisi ajaa auton Gapista Monacoon, mutta hänen mielestään se ei ollut hyvä idea. Nyt se on meille mukavaa vaihtelua, kun minä saan päristellä ”werssillä”. Ei se huonolta tunnu omassakaan kädessä, naurahtaa Halttunen. Teksti: Miika Wuorela Kuvat: Miika Wuorela ja Moottorin arkisto Lisää aiheesta Reittiopas esittelee rallin kaikki erikoiskokeet – Secto Rally Finland 2022 Lue lisää Kaikki artikkelit 5.5.2024 Ajoneuvot Land Rover valmistelee kahta superuutuutta – virallisissa salakuvissa täyssähköinen Range Rover sekä V8-mörkö Defender Octa 4.5.2024 Ajoneuvot Ferrari 12 Cilindri – nimi kertoo kaiken oleellisen tästä upeasta super-grand tourerista 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: voiko automaattivaihteista autoa hinata? 4.5.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Citroën 2CV 4x4 'Sahara' on rättäreiden kunkku 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 4.5.2024 Ajoneuvot Ferrari 12 Cilindri - nimi kertoo kaiken oleellisen tästä upeasta super-grand tourerista 4.5.2024 Koeajo Maistiainen: Husqvarna Svartpilen 801 – seikkailupyörä kadulle 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe