18.6.2025

Juhannusliikenteessä hyytyy vuosittain satoja autoja – tässä yleisimmät syyt matkan katkeamiseen

Teksti Autoliitto
Kuva Moottorin arkisto
Tiepalvelu

Viime juhannuksena Autoliiton tiepalvelu auttoi lähes viittäsataa ajoneuvonsa kanssa ongelmiin joutunutta. Osa ongelmista olisi vältettävissä pienellä huolellisuudella.

Autoliiton tiepalvelulla on kesäviikonloppuisin keskimäärin reilut 350 avustuskeikkaa. Juhannus poikkeaa tavallisista viikonlopuista oikeastaan vain kiireisen menoliikennetorstain takia. Juhannukset noudattavat tiepalvelun kannalta hyvin samaa kaavaa, joten tulevaa voi hyvin ennustaa viime vuoden perusteella.

Viime vuonna Autoliiton tiepalvelu avusti yhteensä 484:ää pulaan ajoneuvonsa kanssa joutunutta juhannuksen viettäjää. Keikat jakaantuivat tasaisesti ympäri Suomen niin, että eteläisin avuntarvitsija oli Hangossa ja pohjoisin Utsjoella. Kiireisimmät päivät olivat meno- ja paluuliikenteen huippupäivät eli torstai ja sunnuntai, jolloin kumpanakin apua tarvittiin noin 150 kertaa.

”Reilu viidennes keikoistamme liittyy juhannuksena siihen, että auto ei käynnisty. Tyypillisiä syitä akun tyhjenemiselle on se, että autosta otetaan virtaa matkajääkaapille tai kännykän lataukseen tai unohdetaan vain auton sisävalo päälle”, Autoliiton verkostovastaava Eemeli Mäkinen kertoo.

Kaikkein yleisin matkan keskeytymisen syy kuuluu kategoriaan ”tekninen vika”, mikä kattaa moottorin viat, alustanosat, korinosat ja sähköviat. Näitä tapauksia on reilut 40 prosenttia. Rengasrikkojen osuus on peräti 27,5 % avustuksista.

”Rengasrikkojen määrä on vuosien saatossa kasvanut. Yksi syy on selkeästi tiestön huono kunto. Sähköautojen ja polttomoottoriautojen rengasrikkojen määrässä ei ole autokantaan suhteutettuna eroja, vaikka sähköautot ovat painavampia. Rengasrikkoriskiä voi pienentää huolehtimalla oikeista, kuorman mukaisista rengaspaineista”, Mäkinen sanoo.

Jokaiseen juhannukseen kuuluvat luonnollisesti myös inhimilliset, huolimattomuudesta johtuvat virheet. Viime vuonna noin kuusi prosenttia avuntarvitsijoista oli yksinkertaisesti mokannut eli lukinnut itsensä ulos autosta, tankannut väärää polttoainetta, päästänyt polttoaineen loppumaan tai aiheuttanut muuten omalla toiminnallaan matkan keskeytymisen.

”Aina kun ollaan jollain ajoneuvolla liikenteessä, pitäisi keskittymisen olla sataprosenttista. Virheitä voi aina sattua, mutta huolimattomuusvirheet kyllä kirpaisevat kaikkein eniten”, Mäkinen toteaa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat