6.8.2023 Ajoneuvot Kahdeksan rallimestaruuden mies vaikuttui Suomesta – ja viettää siksi lomiaan Koskenpäässä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Julien Ingrassia voitti kahdeksan MM-titteliä Sébastien Ogierin rinnalla ja lopetti suoraan huipulta. Nyt mies kiertää sarjaa tv-kommentaattorina. Pedantti ranskalainen tiesi tarkasti, milloin on aika jättää tutut ralliympyrät. Oikea vastaus oli: silloin kun on vielä hauskaa.Julien Ingrassia koki vuosien varrella sen verran kovia, että miehen keho ei enää kestänyt testeissä istumista. Niinpä Sébastien Ogier ajoi eri karttureiden kanssa ralleihin valmistavat testit ja Ingrassia hyppäsi kyytiin vasta ralliin.Lauantaina mies teki kyselyn kartturikollegoilleen siitä, millainen Kalle Rovanperän seuraava hiustyyli tulisi olemaan. Kovimman veikkauksen teki Takamoto Katsutalle nuotteja lukeva Aaron Johnston, joka valitsi kuvakollaasista kasvot, joita koristi tuuhea parta ja paljas päälaki.Sebastien Ogier ja Julien Ingrassia vuonna 2016 Mökkiperän erikoiskokeella.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySuomen luonto teki vaikutuksenHarva tietää, että Suomen luonto teki vaikutuksen ranskalaiseen jo ensivisiitillä vuonna 2008. Pian sen jälkeen Ingrassia halusi lomailla Suomessa rallimatkojen ulkopuolellakin. Tukikohta löytyi Koskenpäässä sijaitsevasta Rantapirtistä.- Rantapirtille oli aina mukava tulla. Yövyin siellä useasti kavereideni kanssa, vapaa-aikaa viettäen, Ingrassia muistelee.Nykyisinkin Ingrassia varaa paikasta mökkimajoituksen kavereilleen, jotka ovat tulossa seuraamaan rallia. Rantapirtin isäntä Timo Niinimäki on enemmän kuin mielissään tunnetuista vieraistaan, joita hän muistaa kuulumisilla myös talviaikaan.- Löysimme paikan joskus kymmenen vuotta sitten, nuotituksen aikaan. Timo lähettelee minulle välillä videoita, miltä paikalla näyttää. Minulla on monia hienoja muistoja Rantapirtiltä.Kartanlukijan ammatissaan Ingrassia oli aina täydellisyyteen pyrkivä. Mikään ei saanut jäädä sattuman varaan. MM-rallipaikkakunnille Ingrassia saapui aina hyvissä ajoin, jotta ehti ajaa siirtymäosuudet läpi ennen rallin alkua. Se oli pieni, mutta tärkeä tarkistus, jonka avulla hän saattoi huoletta hypätä ykköskuljettajansa kyytiin.Nuotitusjaksolla kilpailijat eivät noudata siirtymäosuuksia, vaan erikseen laadittua, ennakkotutustumisjaksolle laadittua aikataulua. Siinä yhteydessä tietyt osuudet reitistä jäävät vain tiekirjan varaan - riski, jota Ogier-Ingrassia -kaksikko ei halunnut ottaa.Vuonna 2017 ranskalaiskaksikko ajoi Fordilla. Kuva on Ruuhimäen shakedownista.Uran pahinKahdeksan maailmanmestaruutta ja 54 osakilpailuvoittoa tuonut ura ei jättänyt paljon jossiteltavaa. Ingrassia varmisti omalla työpanoksellaan, että Ogier voi keskittyä olennaiseen ja taistella voitosta jokaisessa rallissa.Autossa homma toimi mainiosti, mutta ystäviä miehet eivät olleet keskenään. Eivät toki vältelleetkään toisiaan, mutta ammatillinen yhteistyö oli heille riittävästi, eikä vapaa-aikaa vietetty yhdessä.Suomen MM-ralli oli ranskalaiskaksikolle uran selvästi haasteellisin koitos, sillä he onnistuivat voittamaan kisan vain kertaalleen, vuonna 2013.Yksi uran pahimmista kolhuista kaksikolle sattui vuoden 2017 kilpailussa. Ogier oli ajanut rajusti ulos jo rallia edeltäneissä testeissä ja yhä jonkin verran toipilaana tärähdyksen johdosta. Kaksikko starttasi ralliin suunnitelmien mukaan, mutta kisaa kesti vain muutaman erikoiskokeen verran, kunnes Ford karkasi Ogierin näpeistä ja luisui noin 90 km/h vauhdista kylki edellä päin puuta.Molemmat pelästyivät tapausta kovasti ja Ingrassia vietti aikaa sairaalassa tärskystä saamansa keskivartalovamman vuoksi. Miehet starttasivat vielä seuraavaan kisapäivään, mutta keskeyttivät heti tiimin huoltopilttuuseen ajettuaan. MM-taisteluun tapaus ei vaikuttanut, sillä mestaruus matkasi heille myös kyseisenä vuonna, varmistuen juhlallisin menoin jo Walesin MM-rallissa.Harva kilpailijapari ajattelee onnettomuuden vaaraa ralliautoon noustessaan. Myöskään Ogier tai Ingrassia eivät niin tehneet.- Ralli muuttui ”huumeeksi” ajan myötä, koska sitä adrenaliinin, paineen ja vaaran tuntua kaipasi yhä enemmän. Myös lukuisat ihmiset tulivat tutuksi eri tiimeissä ja huoltoalueella, ja heitä jään kaipaamaan myös, Ingrassia myöntää.Vakuutusten kuningasItsensä vakuuttaminen on elinehto kilpailijaparille, sillä kaiken varalta pitää olla riittävä suoja korvaamaan mahdolliset tapaturmat ja niiden aiheuttamat hoidontarpeet.- Olin urallani varmasti vakuutusten kuningas, jotta olisi suojaa, jos jotain tapahtuu. Onneksi ei koskaan tapahtunut, ja sen nimenomaan haluan alleviivata. Kilpailimme 15 vuotta kaikenlaisissa olosuhteissa, emmekä koskaan joutuneet pahaan onnettomuuteen. Se oli enemmän kuin ihmeellistä.Nykyisin Ingrassia tekee normaaliksi katsottavaa työtä, joka ei aiheuta samanlaisia säväyksiä kuin ralli. Muistot kuitenkin elävät ikuisesti.- Päivät olivat pitkiä, ja tiesin, että jotain voi sattua. Erityisesti jotkin paikat tuntuivat vaarallisilta, mutta sitten saattoi vain todeta, että huh, selvisimme siitäkin tilanteesta, muistelee Ingrassia.Teksti ja kuvat: Miika WuorelaMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 2.1.2025 Ajoneuvot Frauscher x Porsche 850 Fantom on paras keino nauttia Porsche Macan Turbosta vetten päällä 31.12.2024 Ajoneuvot Hämmästyttävä joukko automalleja, jotka ovat ensi kertaa museorekisteröitävissä vuodesta 2025 alkaen 30.12.2024 Ajoneuvot Muskeliauton uusi aikakausi Dodge Charger Daytona saapuu vuoden sisällä Eurooppaan, tiedetään kertoa 29.12.2024 Ajoneuvot Voittaako tämä tuulilasi vihdoin talven? – Genesis testaa 48-volttista, metalloitua lämmitettävää tuulilasia 27.12.2024 Kuluttajat Terävähampainen jyrsijä kalusi auton johtosarjan ja sisäosia – vakuutusyhtiö ei korvannut lähes 6 000 euron korjauskustannuksia 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon – yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 20.12.2024 Moottoriurheilu Formula-fanin viime tingan lahjavinkki: Lego Icons McLaren MP4/4 Senna 20.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Dongfeng Nammi Box on erikoisimpia sähköautoja vähään aikaan – 25 tonnilla saa paljon, muttei tarkoituksellisestikaan miellytetä kaikkia Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Volkswagen pisti viisi sylinteriä V-muotoon 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 1.1.2025 Käytetyt autot Asiakkaan ostama Sitikka oli niin rikki, että se ei enää startannut autoliikkeen pihasta – myyjän mielestä ei vikaa 2.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Leon Sportstourer VZ eHybrid – kuuma espanjalainen talvikelissä 31.12.2024 Historia Viimeiset käynnistykset: V12 ja tusinan taianomainen tasapaino 27.12.2024 Kuluttajat Terävähampainen jyrsijä kalusi auton johtosarjan ja sisäosia – vakuutusyhtiö ei korvannut lähes 6 000 euron korjauskustannuksia 1.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Volkswagen pisti viisi sylinteriä V-muotoon 31.12.2024 Historia Viimeiset käynnistykset: V12 ja tusinan taianomainen tasapaino 1.1.2025 Käytetyt autot Asiakkaan ostama Sitikka oli niin rikki, että se ei enää startannut autoliikkeen pihasta – myyjän mielestä ei vikaa 28.12.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Audi Sport quattro '84 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja 7.12.2024 Lentokoneet Norwegian avaa kesäkuussa 2025 kaksi täysin uutta lentoreittiä Helsinki-Vantaalta - kohteina Romania ja Malta