6.8.2023

Kahdeksan rallimestaruuden mies vaikuttui Suomesta – ja viettää siksi lomiaan Koskenpäässä

Julien Ingrassia voitti kahdeksan MM-titteliä Sébastien Ogierin rinnalla ja lopetti suoraan huipulta. Nyt mies kiertää sarjaa tv-kommentaattorina.

Pedantti ranskalainen tiesi tarkasti, milloin on aika jättää tutut ralliympyrät. Oikea vastaus oli: silloin kun on vielä hauskaa.

Julien Ingrassia koki vuosien varrella sen verran kovia, että miehen keho ei enää kestänyt testeissä istumista. Niinpä Sébastien Ogier ajoi eri karttureiden kanssa ralleihin valmistavat testit ja Ingrassia hyppäsi kyytiin vasta ralliin.

Lauantaina mies teki kyselyn kartturikollegoilleen siitä, millainen Kalle Rovanperän seuraava hiustyyli tulisi olemaan. Kovimman veikkauksen teki Takamoto Katsutalle nuotteja lukeva Aaron Johnston, joka valitsi kuvakollaasista kasvot, joita koristi tuuhea parta ja paljas päälaki.

Neste Rally 2016
Sebastien Ogier ja Julien Ingrassia vuonna 2016 Mökkiperän erikoiskokeella.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Suomen luonto teki vaikutuksen

Harva tietää, että Suomen luonto teki vaikutuksen ranskalaiseen jo ensivisiitillä vuonna 2008. Pian sen jälkeen Ingrassia halusi lomailla Suomessa rallimatkojen ulkopuolellakin. Tukikohta löytyi Koskenpäässä sijaitsevasta Rantapirtistä.

- Rantapirtille oli aina mukava tulla. Yövyin siellä useasti kavereideni kanssa, vapaa-aikaa viettäen, Ingrassia muistelee.

Nykyisinkin Ingrassia varaa paikasta mökkimajoituksen kavereilleen, jotka ovat tulossa seuraamaan rallia. Rantapirtin isäntä Timo Niinimäki on enemmän kuin mielissään tunnetuista vieraistaan, joita hän muistaa kuulumisilla myös talviaikaan.

- Löysimme paikan joskus kymmenen vuotta sitten, nuotituksen aikaan. Timo lähettelee minulle välillä videoita, miltä paikalla näyttää. Minulla on monia hienoja muistoja Rantapirtiltä.

Kartanlukijan ammatissaan Ingrassia oli aina täydellisyyteen pyrkivä. Mikään ei saanut jäädä sattuman varaan. MM-rallipaikkakunnille Ingrassia saapui aina hyvissä ajoin, jotta ehti ajaa siirtymäosuudet läpi ennen rallin alkua. Se oli pieni, mutta tärkeä tarkistus, jonka avulla hän saattoi huoletta hypätä ykköskuljettajansa kyytiin.

Nuotitusjaksolla kilpailijat eivät noudata siirtymäosuuksia, vaan erikseen laadittua, ennakkotutustumisjaksolle laadittua aikataulua. Siinä yhteydessä tietyt osuudet reitistä jäävät vain tiekirjan varaan - riski, jota Ogier-Ingrassia -kaksikko ei halunnut ottaa.

Neste Rally Finland 2017
Vuonna 2017 ranskalaiskaksikko ajoi Fordilla. Kuva on Ruuhimäen shakedownista.

Uran pahin

Kahdeksan maailmanmestaruutta ja 54 osakilpailuvoittoa tuonut ura ei jättänyt paljon jossiteltavaa. Ingrassia varmisti omalla työpanoksellaan, että Ogier voi keskittyä olennaiseen ja taistella voitosta jokaisessa rallissa.

Autossa homma toimi mainiosti, mutta ystäviä miehet eivät olleet keskenään. Eivät toki vältelleetkään toisiaan, mutta ammatillinen yhteistyö oli heille riittävästi, eikä vapaa-aikaa vietetty yhdessä.

Suomen MM-ralli oli ranskalaiskaksikolle uran selvästi haasteellisin koitos, sillä he onnistuivat voittamaan kisan vain kertaalleen, vuonna 2013.

Yksi uran pahimmista kolhuista kaksikolle sattui vuoden 2017 kilpailussa. Ogier oli ajanut rajusti ulos jo rallia edeltäneissä testeissä ja yhä jonkin verran toipilaana tärähdyksen johdosta. Kaksikko starttasi ralliin suunnitelmien mukaan, mutta kisaa kesti vain muutaman erikoiskokeen verran, kunnes Ford karkasi Ogierin näpeistä ja luisui noin 90 km/h vauhdista kylki edellä päin puuta.

Molemmat pelästyivät tapausta kovasti ja Ingrassia vietti aikaa sairaalassa tärskystä saamansa keskivartalovamman vuoksi. Miehet starttasivat vielä seuraavaan kisapäivään, mutta keskeyttivät heti tiimin huoltopilttuuseen ajettuaan. MM-taisteluun tapaus ei vaikuttanut, sillä mestaruus matkasi heille myös kyseisenä vuonna, varmistuen juhlallisin menoin jo Walesin MM-rallissa.

Harva kilpailijapari ajattelee onnettomuuden vaaraa ralliautoon noustessaan. Myöskään Ogier tai Ingrassia eivät niin tehneet.

- Ralli muuttui ”huumeeksi” ajan myötä, koska sitä adrenaliinin, paineen ja vaaran tuntua kaipasi yhä enemmän. Myös lukuisat ihmiset tulivat tutuksi eri tiimeissä ja huoltoalueella, ja heitä jään kaipaamaan myös, Ingrassia myöntää.

Vakuutusten kuningas

Itsensä vakuuttaminen on elinehto kilpailijaparille, sillä kaiken varalta pitää olla riittävä suoja korvaamaan mahdolliset tapaturmat ja niiden aiheuttamat hoidontarpeet.

- Olin urallani varmasti vakuutusten kuningas, jotta olisi suojaa, jos jotain tapahtuu. Onneksi ei koskaan tapahtunut, ja sen nimenomaan haluan alleviivata. Kilpailimme 15 vuotta kaikenlaisissa olosuhteissa, emmekä koskaan joutuneet pahaan onnettomuuteen. Se oli enemmän kuin ihmeellistä.

Nykyisin Ingrassia tekee normaaliksi katsottavaa työtä, joka ei aiheuta samanlaisia säväyksiä kuin ralli. Muistot kuitenkin elävät ikuisesti.

- Päivät olivat pitkiä, ja tiesin, että jotain voi sattua. Erityisesti jotkin paikat tuntuivat vaarallisilta, mutta sitten saattoi vain todeta, että huh, selvisimme siitäkin tilanteesta, muistelee Ingrassia.

Teksti ja kuvat: Miika Wuorela

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat