6.8.2023 Ajoneuvot Kahdeksan rallimestaruuden mies vaikuttui Suomesta – ja viettää siksi lomiaan Koskenpäässä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Julien Ingrassia voitti kahdeksan MM-titteliä Sébastien Ogierin rinnalla ja lopetti suoraan huipulta. Nyt mies kiertää sarjaa tv-kommentaattorina. Pedantti ranskalainen tiesi tarkasti, milloin on aika jättää tutut ralliympyrät. Oikea vastaus oli: silloin kun on vielä hauskaa.Julien Ingrassia koki vuosien varrella sen verran kovia, että miehen keho ei enää kestänyt testeissä istumista. Niinpä Sébastien Ogier ajoi eri karttureiden kanssa ralleihin valmistavat testit ja Ingrassia hyppäsi kyytiin vasta ralliin.Lauantaina mies teki kyselyn kartturikollegoilleen siitä, millainen Kalle Rovanperän seuraava hiustyyli tulisi olemaan. Kovimman veikkauksen teki Takamoto Katsutalle nuotteja lukeva Aaron Johnston, joka valitsi kuvakollaasista kasvot, joita koristi tuuhea parta ja paljas päälaki.Sebastien Ogier ja Julien Ingrassia vuonna 2016 Mökkiperän erikoiskokeella.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySuomen luonto teki vaikutuksenHarva tietää, että Suomen luonto teki vaikutuksen ranskalaiseen jo ensivisiitillä vuonna 2008. Pian sen jälkeen Ingrassia halusi lomailla Suomessa rallimatkojen ulkopuolellakin. Tukikohta löytyi Koskenpäässä sijaitsevasta Rantapirtistä.- Rantapirtille oli aina mukava tulla. Yövyin siellä useasti kavereideni kanssa, vapaa-aikaa viettäen, Ingrassia muistelee.Nykyisinkin Ingrassia varaa paikasta mökkimajoituksen kavereilleen, jotka ovat tulossa seuraamaan rallia. Rantapirtin isäntä Timo Niinimäki on enemmän kuin mielissään tunnetuista vieraistaan, joita hän muistaa kuulumisilla myös talviaikaan.- Löysimme paikan joskus kymmenen vuotta sitten, nuotituksen aikaan. Timo lähettelee minulle välillä videoita, miltä paikalla näyttää. Minulla on monia hienoja muistoja Rantapirtiltä.Kartanlukijan ammatissaan Ingrassia oli aina täydellisyyteen pyrkivä. Mikään ei saanut jäädä sattuman varaan. MM-rallipaikkakunnille Ingrassia saapui aina hyvissä ajoin, jotta ehti ajaa siirtymäosuudet läpi ennen rallin alkua. Se oli pieni, mutta tärkeä tarkistus, jonka avulla hän saattoi huoletta hypätä ykköskuljettajansa kyytiin.Nuotitusjaksolla kilpailijat eivät noudata siirtymäosuuksia, vaan erikseen laadittua, ennakkotutustumisjaksolle laadittua aikataulua. Siinä yhteydessä tietyt osuudet reitistä jäävät vain tiekirjan varaan - riski, jota Ogier-Ingrassia -kaksikko ei halunnut ottaa.Vuonna 2017 ranskalaiskaksikko ajoi Fordilla. Kuva on Ruuhimäen shakedownista.Uran pahinKahdeksan maailmanmestaruutta ja 54 osakilpailuvoittoa tuonut ura ei jättänyt paljon jossiteltavaa. Ingrassia varmisti omalla työpanoksellaan, että Ogier voi keskittyä olennaiseen ja taistella voitosta jokaisessa rallissa.Autossa homma toimi mainiosti, mutta ystäviä miehet eivät olleet keskenään. Eivät toki vältelleetkään toisiaan, mutta ammatillinen yhteistyö oli heille riittävästi, eikä vapaa-aikaa vietetty yhdessä.Suomen MM-ralli oli ranskalaiskaksikolle uran selvästi haasteellisin koitos, sillä he onnistuivat voittamaan kisan vain kertaalleen, vuonna 2013.Yksi uran pahimmista kolhuista kaksikolle sattui vuoden 2017 kilpailussa. Ogier oli ajanut rajusti ulos jo rallia edeltäneissä testeissä ja yhä jonkin verran toipilaana tärähdyksen johdosta. Kaksikko starttasi ralliin suunnitelmien mukaan, mutta kisaa kesti vain muutaman erikoiskokeen verran, kunnes Ford karkasi Ogierin näpeistä ja luisui noin 90 km/h vauhdista kylki edellä päin puuta.Molemmat pelästyivät tapausta kovasti ja Ingrassia vietti aikaa sairaalassa tärskystä saamansa keskivartalovamman vuoksi. Miehet starttasivat vielä seuraavaan kisapäivään, mutta keskeyttivät heti tiimin huoltopilttuuseen ajettuaan. MM-taisteluun tapaus ei vaikuttanut, sillä mestaruus matkasi heille myös kyseisenä vuonna, varmistuen juhlallisin menoin jo Walesin MM-rallissa.Harva kilpailijapari ajattelee onnettomuuden vaaraa ralliautoon noustessaan. Myöskään Ogier tai Ingrassia eivät niin tehneet.- Ralli muuttui ”huumeeksi” ajan myötä, koska sitä adrenaliinin, paineen ja vaaran tuntua kaipasi yhä enemmän. Myös lukuisat ihmiset tulivat tutuksi eri tiimeissä ja huoltoalueella, ja heitä jään kaipaamaan myös, Ingrassia myöntää.Vakuutusten kuningasItsensä vakuuttaminen on elinehto kilpailijaparille, sillä kaiken varalta pitää olla riittävä suoja korvaamaan mahdolliset tapaturmat ja niiden aiheuttamat hoidontarpeet.- Olin urallani varmasti vakuutusten kuningas, jotta olisi suojaa, jos jotain tapahtuu. Onneksi ei koskaan tapahtunut, ja sen nimenomaan haluan alleviivata. Kilpailimme 15 vuotta kaikenlaisissa olosuhteissa, emmekä koskaan joutuneet pahaan onnettomuuteen. Se oli enemmän kuin ihmeellistä.Nykyisin Ingrassia tekee normaaliksi katsottavaa työtä, joka ei aiheuta samanlaisia säväyksiä kuin ralli. Muistot kuitenkin elävät ikuisesti.- Päivät olivat pitkiä, ja tiesin, että jotain voi sattua. Erityisesti jotkin paikat tuntuivat vaarallisilta, mutta sitten saattoi vain todeta, että huh, selvisimme siitäkin tilanteesta, muistelee Ingrassia.Teksti ja kuvat: Miika WuorelaMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 17.7.2025 Moottoriurheilu Secto Rally 2025 reittiopas: Pajarin kartanlukijalta täsmävinkit katsojalle Jyväskylään 16.7.2025 Ajoneuvot Välienselvittely Ranskan ykkösmerkin paikasta on huipussaan, kun nyt myös Renault teki maan presidentille oman näkemyksensä virka-autosta 16.7.2025 Ajoneuvot Harvinainen Mercedes-Benz 300 SEL löytyi ladosta – entisöitiin 12 vuoden urakalla 16.7.2025 Ajoneuvot Patria 6×6 käy kaupaksi – Tanska tilasi 129 ajoneuvoa, tilauksia yhteensä jo lähes 1000 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 15.7.2025 Moottoriurheilu Goodwood ja Festival of Speed: aistien autovaltakunta 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 16.7.2025 Kuluttajat Kuorma-auto kaatui kipatessa – vakuutuksenottaja vaati vakuutusyhtiöltä korvausta ja vetosi aiemmin korvattuun vastaavaan vahinkoon 17.7.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLA – johtotähti palaa kärkeen 16.7.2025 Ajoneuvot Välienselvittely Ranskan ykkösmerkin paikasta on huipussaan, kun nyt myös Renault teki maan presidentille oman näkemyksensä virka-autosta 15.7.2025 Päivän kuva Päivän kuva: vierekkäisillä Nesteen asemilla hintaero on noin 50 senttiä litralta – silti kauppa käy molemmissa 16.7.2025 Nimi muutettu Nimi muutettu: Renault Boreal on Dacia Bigsterin parempi puolisko niille markkinoille, joilla ei tykätä halpamerkeistä 16.7.2025 Kuluttajat Kuorma-auto kaatui kipatessa – vakuutuksenottaja vaati vakuutusyhtiöltä korvausta ja vetosi aiemmin korvattuun vastaavaan vahinkoon 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 15.7.2025 Päivän kuva Päivän kuva: vierekkäisillä Nesteen asemilla hintaero on noin 50 senttiä litralta – silti kauppa käy molemmissa 15.7.2025 Uutinen Mercedes-Benz CLA Shooting Brake – tyylitietoinen sähköfarkku kulkee jopa 761 km latauksella – Koeistuttu 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 16.7.2025 Kuluttajat Kuorma-auto kaatui kipatessa – vakuutuksenottaja vaati vakuutusyhtiöltä korvausta ja vetosi aiemmin korvattuun vastaavaan vahinkoon