6.8.2023 Ajoneuvot Kahdeksan rallimestaruuden mies vaikuttui Suomesta – ja viettää siksi lomiaan Koskenpäässä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Julien Ingrassia voitti kahdeksan MM-titteliä Sébastien Ogierin rinnalla ja lopetti suoraan huipulta. Nyt mies kiertää sarjaa tv-kommentaattorina. Pedantti ranskalainen tiesi tarkasti, milloin on aika jättää tutut ralliympyrät. Oikea vastaus oli: silloin kun on vielä hauskaa.Julien Ingrassia koki vuosien varrella sen verran kovia, että miehen keho ei enää kestänyt testeissä istumista. Niinpä Sébastien Ogier ajoi eri karttureiden kanssa ralleihin valmistavat testit ja Ingrassia hyppäsi kyytiin vasta ralliin.Lauantaina mies teki kyselyn kartturikollegoilleen siitä, millainen Kalle Rovanperän seuraava hiustyyli tulisi olemaan. Kovimman veikkauksen teki Takamoto Katsutalle nuotteja lukeva Aaron Johnston, joka valitsi kuvakollaasista kasvot, joita koristi tuuhea parta ja paljas päälaki.Sebastien Ogier ja Julien Ingrassia vuonna 2016 Mökkiperän erikoiskokeella.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySuomen luonto teki vaikutuksenHarva tietää, että Suomen luonto teki vaikutuksen ranskalaiseen jo ensivisiitillä vuonna 2008. Pian sen jälkeen Ingrassia halusi lomailla Suomessa rallimatkojen ulkopuolellakin. Tukikohta löytyi Koskenpäässä sijaitsevasta Rantapirtistä.- Rantapirtille oli aina mukava tulla. Yövyin siellä useasti kavereideni kanssa, vapaa-aikaa viettäen, Ingrassia muistelee.Nykyisinkin Ingrassia varaa paikasta mökkimajoituksen kavereilleen, jotka ovat tulossa seuraamaan rallia. Rantapirtin isäntä Timo Niinimäki on enemmän kuin mielissään tunnetuista vieraistaan, joita hän muistaa kuulumisilla myös talviaikaan.- Löysimme paikan joskus kymmenen vuotta sitten, nuotituksen aikaan. Timo lähettelee minulle välillä videoita, miltä paikalla näyttää. Minulla on monia hienoja muistoja Rantapirtiltä.Kartanlukijan ammatissaan Ingrassia oli aina täydellisyyteen pyrkivä. Mikään ei saanut jäädä sattuman varaan. MM-rallipaikkakunnille Ingrassia saapui aina hyvissä ajoin, jotta ehti ajaa siirtymäosuudet läpi ennen rallin alkua. Se oli pieni, mutta tärkeä tarkistus, jonka avulla hän saattoi huoletta hypätä ykköskuljettajansa kyytiin.Nuotitusjaksolla kilpailijat eivät noudata siirtymäosuuksia, vaan erikseen laadittua, ennakkotutustumisjaksolle laadittua aikataulua. Siinä yhteydessä tietyt osuudet reitistä jäävät vain tiekirjan varaan - riski, jota Ogier-Ingrassia -kaksikko ei halunnut ottaa.Vuonna 2017 ranskalaiskaksikko ajoi Fordilla. Kuva on Ruuhimäen shakedownista.Uran pahinKahdeksan maailmanmestaruutta ja 54 osakilpailuvoittoa tuonut ura ei jättänyt paljon jossiteltavaa. Ingrassia varmisti omalla työpanoksellaan, että Ogier voi keskittyä olennaiseen ja taistella voitosta jokaisessa rallissa.Autossa homma toimi mainiosti, mutta ystäviä miehet eivät olleet keskenään. Eivät toki vältelleetkään toisiaan, mutta ammatillinen yhteistyö oli heille riittävästi, eikä vapaa-aikaa vietetty yhdessä.Suomen MM-ralli oli ranskalaiskaksikolle uran selvästi haasteellisin koitos, sillä he onnistuivat voittamaan kisan vain kertaalleen, vuonna 2013.Yksi uran pahimmista kolhuista kaksikolle sattui vuoden 2017 kilpailussa. Ogier oli ajanut rajusti ulos jo rallia edeltäneissä testeissä ja yhä jonkin verran toipilaana tärähdyksen johdosta. Kaksikko starttasi ralliin suunnitelmien mukaan, mutta kisaa kesti vain muutaman erikoiskokeen verran, kunnes Ford karkasi Ogierin näpeistä ja luisui noin 90 km/h vauhdista kylki edellä päin puuta.Molemmat pelästyivät tapausta kovasti ja Ingrassia vietti aikaa sairaalassa tärskystä saamansa keskivartalovamman vuoksi. Miehet starttasivat vielä seuraavaan kisapäivään, mutta keskeyttivät heti tiimin huoltopilttuuseen ajettuaan. MM-taisteluun tapaus ei vaikuttanut, sillä mestaruus matkasi heille myös kyseisenä vuonna, varmistuen juhlallisin menoin jo Walesin MM-rallissa.Harva kilpailijapari ajattelee onnettomuuden vaaraa ralliautoon noustessaan. Myöskään Ogier tai Ingrassia eivät niin tehneet.- Ralli muuttui ”huumeeksi” ajan myötä, koska sitä adrenaliinin, paineen ja vaaran tuntua kaipasi yhä enemmän. Myös lukuisat ihmiset tulivat tutuksi eri tiimeissä ja huoltoalueella, ja heitä jään kaipaamaan myös, Ingrassia myöntää.Vakuutusten kuningasItsensä vakuuttaminen on elinehto kilpailijaparille, sillä kaiken varalta pitää olla riittävä suoja korvaamaan mahdolliset tapaturmat ja niiden aiheuttamat hoidontarpeet.- Olin urallani varmasti vakuutusten kuningas, jotta olisi suojaa, jos jotain tapahtuu. Onneksi ei koskaan tapahtunut, ja sen nimenomaan haluan alleviivata. Kilpailimme 15 vuotta kaikenlaisissa olosuhteissa, emmekä koskaan joutuneet pahaan onnettomuuteen. Se oli enemmän kuin ihmeellistä.Nykyisin Ingrassia tekee normaaliksi katsottavaa työtä, joka ei aiheuta samanlaisia säväyksiä kuin ralli. Muistot kuitenkin elävät ikuisesti.- Päivät olivat pitkiä, ja tiesin, että jotain voi sattua. Erityisesti jotkin paikat tuntuivat vaarallisilta, mutta sitten saattoi vain todeta, että huh, selvisimme siitäkin tilanteesta, muistelee Ingrassia.Teksti ja kuvat: Miika WuorelaMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 8.9.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: uusi Hyundai Santa Fe on parhaimmillaan luksustila-auton ja katumaasturin yhdistelmä 5.9.2024 Ajoneuvot Perheautojen kuninkaallinen Volvo XC90 jatkaa eloa EX90:n rinnalla tämän näköisenä 2.9.2024 Ajoneuvot Lexus RZ 300e laajentaa näköaloja etuvedolla ja pidemmällä toimintamatkalla 1.9.2024 Ajoneuvot Päivän tarina: uusi Škoda Kodiaq ja Simply Clever -niksejä viikon jokaiselle päivälle 29.8.2024 Ajoneuvot Smart #5 on dinosauruksen lailla kokoaan kasvattavan Smartin vastaus D-SUV -luokkaan 28.8.2024 Ajoneuvot Päivän kuva: tunnistatko tämän vanhan ajoneuvon alkuperäisen käyttötarkoituksen? 25.8.2024 Uutinen Mercedes pyrkii alentamaan sähköautojen akkujen hintaa yli 30 prosenttia lähivuosina 24.8.2024 Ajoneuvot Moottorin rengastesti: uusi tieliikennelaki sallii ajon kesärenkaalla, mutta miten se pitää talvirenkaisiin verrattuna? 22.8.2024 Uutinen Suosikkiauto on uudistumassa – tätä kaikkea siihen on luvassa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 6.9.2024 Laivat Laivat: Viking Glory ja -Grace liikennöivät itämeripäivän kunniaksi kokonaisen viikon ajan pelkällä biopolttoaineella 7.9.2024 Kuorma-autot Finnmetko 2024: Messujen veteraanikalusto – näillä autoilla ja koneilla saatiin puu liikkumaan 7.9.2024 Moottoripyörät Koeajo: Suzuki GSX-S 1000 GX – tekninen crossover 6.9.2024 Koeajo Koeajo: Toyota Yaris Hybrid – kaupunkisukkula pihistelee 7.9.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: mikä on oikea ajojärjestys risteyksessä, johon joka suunnasta saavuttaessa on STOP-merkki? 2.9.2024 Testit Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat - purevia piikkejä, liukkaita lamelleja 6.9.2024 Laivat Laivat: Viking Glory ja -Grace liikennöivät itämeripäivän kunniaksi kokonaisen viikon ajan pelkällä biopolttoaineella 2.9.2024 Esittely Koeistuttu: Audi Q5 – paljon uutta, jotain vanhaa 6.9.2024 Uutinen Kuluttajan ostaman sähköauton valot huurtuivat jatkuvasti – myyjä ei korvannut, vaan kehotti kuivattamaan umpioita säännöllisesti 31.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Airbus rakensi jo 500. koneensa USA:ssa - eurooppalainen lentokonevalmistaja ei ole enää lainkaan tae valmistuksesta Euroopassa 11.8.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Helsingissä on coolcationilla rekisterikilpi, joka voi helposti olla jopa kaksi kertaa kalliimpi kuin sitä kantava Brabuksen virittämä Mercedes-AMG G63 14.8.2024 Päivän kuva Päivän kuva: ensimmäinen suomalainen rallin maailmanmestari saapui erikoiskokeelle helikopterilla 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 15.8.2024 Autoilu Autoliitto tyrmää: dieselautojen ajokielto on käytännössä mahdoton 11.8.2024 Koeajo Koeajo: Smart #1 – tämä on kyllä jo vähän noloa Volvon kannalta